Taloussanomat: Temu on Suomen suosituin verkkokauppa
IS: Aggressiivisella markkinoinnilla kasvanut Temu on yhtäkkiä Suomen suosituin ulkomainen verkkokauppa. Mitä huippuhalvasta kiinalaistaustaisesta tavarataivaasta todella tiedetään, ja pitääkö kuluttajan olla turvallisuudesta huolissaan?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010334610.html
Täällä taivastellaan, että kuka oikein tilaa Temusta, mutta lukujen valossa näköjään valtaosa suomalaisista. Temu on räjähdysmäisen nopeasti kasvanut Suomen suosituimmaksi verkkokaupaksi.
Kommentit (566)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa lääkkeiden syönti, koska todennäköisyys sille, että niissä on kiinalaisia raaka-aineita on hyvin suuri. Todella suurta osaa raaka-aineista ei edes saa muualta.
Sulla menee jo puurot ja vellitkin sekasin.
Niinkö? Kiinalaisten lääkkeiden syönti on siis sallittua eikä siinä ole mitään moraalista ongelmaa? Kiinalaisten raaka-aineiden merkitys nykylääketieteessä on kuitenkin FAKTA.
Olet nolo
Mikä tuossa oli noloa?
Vierailija kirjoitti:
"Temusta tilattuna suorastaan kerjäät noita sähköpaloja. Ethän sitten suotta rasita vakuutusyhtiötä jos talosi palaa jonkun temusta tlatun kiinanihmeen räjähtäessä? Ja kyllä se palon syykin selviää sitten kun viranomaiset tonkii raunioita 😂"
Missä kohtaa sanoin, että olen tilannut Kiinasta tai temusta mitään? Etkö osaa lukea, kunhan pitää päästä sönköttämään jotain aivotonta soopaa? Kun käännän puhelimen, sen takana lukee made in china, ihan Suomesta ostettu on.
Huomaa kyllä että olet kiinan roinasi kanssa pihalla kuin pandakarhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Temusta tilattuna suorastaan kerjäät noita sähköpaloja. Ethän sitten suotta rasita vakuutusyhtiötä jos talosi palaa jonkun temusta tlatun kiinanihmeen räjähtäessä? Ja kyllä se palon syykin selviää sitten kun viranomaiset tonkii raunioita 😂"
Missä kohtaa sanoin, että olen tilannut Kiinasta tai temusta mitään? Etkö osaa lukea, kunhan pitää päästä sönköttämään jotain aivotonta soopaa? Kun käännän puhelimen, sen takana lukee made in china, ihan Suomesta ostettu on.
Sun kohdalla taas ei voi kuin toivoa, että pääsisit joskus edes pandakarhujen kanssa samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa lääkkeiden syönti, koska todennäköisyys sille, että niissä on kiinalaisia raaka-aineita on hyvin suuri. Todella suurta osaa raaka-aineista ei edes saa muualta.
Sulla menee jo puurot ja vellitkin sekasin.
Niinkö? Kiinalaisten lääkkeiden syönti on siis sallittua eikä siinä ole mitään moraalista ongelmaa? Kiinalaisten raaka-aineiden merkitys nykylääketieteessä on kuitenkin FAKTA.
Olet nolo
Mikä tuossa oli noloa?
Se, että siinä paljastui kaksinaisstandardit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki, mikä suomalaisvalmisteinen älypuhelin on omistuksessasi? Ja kaikki muu kodin sähkölaitteisto? Kotimaista alkuperää kaikki? Yhtään sähkölaitteita en ole Kiinasta tilannut, mutta ne kaikki on Kiinassa valmistettuja.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä tiedät että suurin vaiettu asia mitä ei haluta kertoa kansalaisille on mikromuovin vaarallisuus. Mikromuovi aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja sekö syöpää. Mikromuovi tappaa jo nyt enemmän kuin ilmansaasteet. Maailman talous pysähtyisi kun kukaan ei enää suostuisi ostamaan muovivaatteita ja syöpää aiheuttavia muovituotteita. Kannattaa siis tilata vielä syöpää aiheuttavia tuotteita ennen kuin ne kielletään.
Suomalaisista kangaskaupoista on muuten vaikea löytää kokonaan puuvillaa olevaa trikoota. Melkein kaikissa on mukana elastaania. Eurokankaallakin on tarjolla vain kahta täyspuuvillaista trikoota, mustaa ja valkoista. Valkoisen voi toki värjätä itse.
En ole oikein ymmärtänyt, miksi kukaan haluaa käyttää elastaania sisältäviä vaatteita, sillä nehän kulahtavat parissa pesussa epämääräisen näköisiksi. Kokonaan puuvillaa oleva vaate puolestaan saattaa kestää siistissä kunnossa kymmeniä pesukertoja. En myöskään ymmärrä, miksi kukaan yrittäjä pitää valikoimissaan vain noita elastaanitrikoita, eikä yhtä ainoaa puuvillatrikoota (siis 100 % puuvillaa). Yksi paikallinen liike toimii noin ja yllätyin yrittäjän asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia tavaroita olette tilanneet ja miksi juuri temu? Pelkän hinnan perusteella?
Olen tilannut enimmäkseen sellaista, mitä en ole löytänyt suomalaisista tai edes eurooppalaisista nettikaupoista ja paikallisista kivijalkaliikkeistä. Toki mukaan on tarttunut myös sellaista, jota vastaavaa saa, mutta kun Temun hinta on murto-osa, niin sulovilen on iskenyt ja myös nuo tuotteet ovat lähteneet mukaan. Tietenkään nuo eivät ole yhtä laadukkaita kuin kymmeniä tai satoja vuosia vastaavia valmistaneiden eurooppalaisten yritysten tuotteet, joten jos haluan priimaa, ostan eurooppalaista.
Oma kategoriani on taidetarvikkeet, joten niissä löytyy myös Euroopassa valmistettuja. Ja niitäkin on tullut ostettua ihan reippaalla kädellä aina, kun on ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Temu ja muut kiinalaiset verkkokaupat perustivat halpaan hintaan ja heikko laatuiseen tuotteeseen.
Harva ei tajua tulleensa kusetetuksi kun tuote maksaa muutaman euron ja se hajoaa melkein heti. Kusetus perustuu massamyyntiin. Myydään paljon huonolaatuisia tuotteita halvalla ja koska harva jaksaa aloittaa palautusmenettelyn muutaman euron tähden niin 💩 myymällä tienaa hyvät summat hölmöiltä.
Jos haluat palauttaa muutaman euron arvoisen tuotteen, niin Temu ei vaadi tuotteen palauttamista, vaan vain valokuvan siitä, ja saat rahat takaisin parissa päivässä, jopa nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä tiedät että suurin vaiettu asia mitä ei haluta kertoa kansalaisille on mikromuovin vaarallisuus. Mikromuovi aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja sekö syöpää. Mikromuovi tappaa jo nyt enemmän kuin ilmansaasteet. Maailman talous pysähtyisi kun kukaan ei enää suostuisi ostamaan muovivaatteita ja syöpää aiheuttavia muovituotteita. Kannattaa siis tilata vielä syöpää aiheuttavia tuotteita ennen kuin ne kielletään.
Suomalaisista kangaskaupoista on muuten vaikea löytää kokonaan puuvillaa olevaa trikoota. Melkein kaikissa on mukana elastaania. Eurokankaallakin on tarjolla vain kahta täyspuuvillaista trikoota, mustaa ja valkoista. Valkoisen voi toki värjätä itse.
En ole oikein ymmärtänyt, miksi kukaan haluaa käyttää elastaania sisältäviä vaatteita, sillä nehän kulahtavat parissa pesussa epämääräisen näköisiksi. Kokonaan puuvillaa oleva vaate puolesta
Riippuu mistä vaatteista puhutaan. Urheilussa puuvillan heikkous on se, että kosteus jää niihin eikä märkä vaate lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ostamalla temusta tuet temua ja samalla kaikkea negatiivista mitä se edustaa. Jos se on itselle ok, ei siihen voi vaikuttaa. Aina on kuitenkin mahdollisuus, että edes yksi ihminen muuttaa ajatteluaan ja jättää tilauksen tekemättä.
Siinäpä vasta elämäntehtävä. Nyt kävi kuitenkin juuri päinvastoin. En ollut aikonut tilata Temusta mitään, mutta ketjua luettuani on suorastaan pakko kokeilla minkä laatuisia tuotteita sieltä saa. Kiitos vinkistä
Pitäisiköhän munkin kokeilla?
Suosittelen
Millä siellä kannattaa maksaa? Luotolla, PayPalilla?
PayPalilla olen itse maksanut ja rahojen palautuksetkin ovat tarvittaessa toimineet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole oikein ymmärtänyt, miksi kukaan haluaa käyttää elastaania sisältäviä vaatteita, sillä nehän kulahtavat parissa pesussa epämääräisen näköisiksi. Kokonaan puuvillaa oleva vaate puolesta
Trikooseen yhdistetään joustavuus ja istuvuus. Ilman lycraa se ei jousta yhtään. On kuin menis lenkille joustamattomat farkut päällä. Et oikeasti voi olla niin tyhmä, ettet tätä tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomeen tulisi vaikkapa sota, olisin todella huolissani, kuinka moni ihminen kannattaisi, sekä rahoittaisi Kiinan valtion hallinnoimaa puljua ja sitä myötä Kiinan, että Venäjän sotataloutta näillä toimilla. Kunnon maanpetturit myisivät mummonsakin varmaan.
Mä en yllättyisi, jos meidän nykyinen pressamme myisi mummonsa.
Miksi tästä temusta on noussut tälläinen haloo? Tilaaminen on onnistunut jo vuosikausia esim. ebaysta ja aliexpressistä, mikä tekee temusta poikkeuksellisen? Onko tuo jotenkin helpompi vaihtoehto kielitaidottomille kun sivut vaikuttaa olevan suomenkieliset?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä temusta on noussut tälläinen haloo? Tilaaminen on onnistunut jo vuosikausia esim. ebaysta ja aliexpressistä, mikä tekee temusta poikkeuksellisen? Onko tuo jotenkin helpompi vaihtoehto kielitaidottomille kun sivut vaikuttaa olevan suomenkieliset?
Tätä mäkin olen ihmetellyt. Mä olen ostanut Kiinasta pitkälti yli 10 vuoden ajan enkä ole koskaan törmännyt moiseen lässytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko hedelmäpeliaddiktit löytäneet Temusta uuden keinon tuhota nopeesti ja vastikkeettomasti toimeentulotukensa ja kansaneläkkeensä, lun Veikkaus laittoi peliautomaatteihin vahvat kirjautumiset?
Työmarkkinatukeni, joo, oon nyt käyttänyt Temuun, kun en saa ladattua rahaa Veikkauksen pelitilille, koska verkkopankki ei toimi yhteen vanhojen Nokia-puhelinten kanssa. Pankista ovat sanoneet, että joojoo, on prioriteetissa korkealla, mutta on tässä mennyt jo muutama kuukausi. Pitää varmaan kohta hankkia uusi luuri, vaikka vanha muuten toimiikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on vahvistanut käsitykseni siitä, että kiinalaisen halparomun tilailijat ovat todella tyhmää porukkaa.
Huvittavinta on, kun tyhmä vielä puolustelevat tyhmää käyttäytymistään. En enää ihmettele jos Suomessa on 400000 maksuhäiriöistä, kun turhan roinan ostokiima on noin kova.
Mulla ainakin kyse on addiktiosta. Jos pysyn poissa nettikaupoista, en osta mitään pitkiin aikoihin. Jossain kohtaa kuvittelen olevani immuuni, ja ostan jotakin tarpeeseen. Sitten toisen kerran. Ja sitten onkin taas ns. putki päällä.
Kannattaa muuten joskus vilkaista sitä Himohamstraajat-ohjelmaa. Siinä on sama ilmiö, mutta paljon pahempana. Kyseessä on mielenterveyden häiriö. Niihin soisi saavan apua, kun sitä tarvitaan, eikä pilkkaa ja halveksuntaa, jotka yleensä vain syventävät ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta löytyy innovatiivisiä uutuustuotteita joita ei kenties koskaan tule myyntiin tänne patavanhoilliseen junttilaan. No saa hölmöläiset jotain näppäriä jutskia ostettua vaikka Ikeasta, tosin Kiinasta ym. nekin tulee..
Innovatiivisia uutuustuotteita mitä markkina ikinä keksiikään - ja joita ilman on tähänkin asti pärjätty??
Sä varmaan oikein hekumoit kun tilaat jonkun ledivalaistun ja wifi-ohjauksella ajettavan nenäkarvatrimmerin? Puhkut varmaan riemusta kun sitä ei löydy Ikeasta? Ai miksi ei löydy eikä tule löytymään? Koska se on turhake, joka menee kaupaksi vain itseään edistyksellisenä pitäville kiinanrihkaman palvojille.
Myös sähköä on aikanaan pidetty turhakkeena, sitten puhelinta, matkapuhelinta, ja hyvinpä me ihmiset olemme pärjänneet myös ilman älypuhelimia. Nykyään se ei enää oikein onnistu ihan vain siksi, että joka kauppa ja muu toiminto on muutettu sellaisella oletuksella, että kaikilla olisi älypuhelin, joten ilman sellaista et saa palvelua.
Olen toki samaa mieltä siitä, että Temu myy paljon sellaistakin, mitä emme oikeasti tarvitse nyt emmekä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Todisteeksi kiinan rojun luokattoman huonolle laadulle Temussa, Alibabassa yms. riittää se, ettei yksikään suomalainen nettikauppa, saati kivijalkakauppa ota tuotetta riesoikseen. Ts. tuotteelle ei ole Suomessa markkinoita.
Itse asiassa Arteljee myy Baohong-nimistä vesiväripaperia, siis samannimistä kuin Temu, eikä hintakaan ole kovin erilainen. https://arteljee.fi/tuote/baohong-masters-choice-akvarellipaperilehtiot/ Laittakaa Temuun haku "baohong watercolor paper", niin näette saman logon, nuo Temun myymät ovat myös erinomaista laatua, olen käyttänyt niitä nyt monta kuukautta. Ainoa ero on se, että suomalaisessa kaupassa pienin lehtiö on kokoa A4, kun taas Temu myy myös pienempiä lehtiöitä. Noita isompia en sieltä ole tilannutkaan, koska vastaavia saa myös eurooppalaisina versioina, eli eettisemmin tuotettuina.
Lisäksi Suomalainen kirjakauppa myy Kiinassa valmistettuja Mont Marte -tarvikkeita, joiden laatu on samaa tasoa kuin Temusta tilatut vastaavat. Joidenkin tuotteiden kohdalla jopa Temun laatu on parempi.
Eli riippuu täysin tuotteesta, onko sille markkinoita Suomessa ja millainen sen laatu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä vaatteista puhutaan. Urheilussa puuvillan heikkous on se, että kosteus jää niihin eikä märkä vaate lämmitä.
Urheiluvaatteissa ei kannata olla puuvillaa lainkaan. Puhun nyt kankaista, joissa on 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania. Alusvaatteissa tuon ymmärtää, sillä kangas on joustavampaa ja siksi miellyttävämpää tilanteissa, joissa vaate on tiiviisti ihoa vasten. Mutta esim. verkkarit tai t-paita pysyvät paljon pidempään siisteinä, jos niiden kangas on 100 % puuvillaa. Toki myös 100 % polyesteriä olevat housut pysyvät hyvinä, en vain kykene käyttämään niitä hiostavuuden takia.
Sä olet taas vtun tyhmä ja vielä rumakin