Mitä raskaana saa/kannattaa syödä?
Kysytään vaihteeksi näin päin, kun jatkuvasti vain kielletään. Jos jokin on terveellistä niin siihenkin löytyy aina joku sääntö, vaikkapa max 100 grammaa viikossa.
Mitä raskaana siis saa ja kannattaa syödä? Helppoja ja ravitsevia reseptejä otetaan ilolla vastaan. Kiitos!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne neuvolassa kertoo.
Kuukausi on pitkä aika odottaa nälissään ;)
Etkö osaa googlettaa?
Ap:lle:
Syö ruokaa!
Tämä voi näyttää nenäkkäältä vastaukselta, mutta ei ole tarkoitettu sellaiseksi.
Seuraan parhaillani kahden alle kolmekymppisen raskaana olevan naisen olemisia, ja voi jumalauta, että on syöminen tehty vaikeaksi. Toinen rajoittaa syömistään joka suunnasta itse, toista "auttaa" puoliso, jolta tämä kysyy lupaa että "voiko tätä syödä"? Sitten katsotaan Googlesta. Ja joka jumalan ruoka-aineesta.
Olen yrittänyt selittää, että meillä oli Suomessa mitätön vauvakuolleisuus jo ennen kuin kaikki kiellettiin, mutta eiväthän he kolmen lapsen setämiestä kuuntele. Tekee pahaa katsoa, kuinka raskausajasta tehdään noin vaikeaa suorittamista.
Ja neuvolat kaatavat hyvää tarkoittavia ohjeita joka käyntikerralla lisää. Onneksi olin itse sen verran vanhempi lapsia odotettaessa, että saatoin vaimon kanssa vain hymähdellä noille käsittämättömän monimutkaisille neuvoloiden ohjeille. Neuvoloissakin kannattaisi tämmöisiä vähän miettiä, sillä raskaus ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle:
Syö ruokaa!Tämä voi näyttää nenäkkäältä vastaukselta, mutta ei ole tarkoitettu sellaiseksi.
Seuraan parhaillani kahden alle kolmekymppisen raskaana olevan naisen olemisia, ja voi jumalauta, että on syöminen tehty vaikeaksi. Toinen rajoittaa syömistään joka suunnasta itse, toista "auttaa" puoliso, jolta tämä kysyy lupaa että "voiko tätä syödä"? Sitten katsotaan Googlesta. Ja joka jumalan ruoka-aineesta.
Olen yrittänyt selittää, että meillä oli Suomessa mitätön vauvakuolleisuus jo ennen kuin kaikki kiellettiin, mutta eiväthän he kolmen lapsen setämiestä kuuntele. Tekee pahaa katsoa, kuinka raskausajasta tehdään noin vaikeaa suorittamista.
Ja neuvolat kaatavat hyvää tarkoittavia ohjeita joka käyntikerralla lisää. Onneksi olin itse sen verran vanhempi lapsia odotettaessa, että saatoin vaimon kanssa vain hymähdellä noille käsittämättömän monimutkaisille neuvoloiden ohjeille. Neuvoloissakin kannattaisi tämmöisiä vähän miettiä, sillä raskaus ei ole sairaus.
Tässäpä juuri se syy miksi tämän aloituksen tein. Joka tuutista tulee älä syö sitä, älä syö tätä, jos syöt tätä liikaa saattaa lapselle tulla sitä tai tätä, mutta jos et saa tätä hivenainetta tarpeeksi tulee sitten sitä ja tätä ongelmaa. Muista myös määrät, tätä saa juoda maksimissaan 2 kuppia päivässä, tuota syödä 50 grammaa viikossa. Hulluksihan näistä ohjeista tulee.
Kaipaisin vähän selkeyttä mitä voi oikeasti syödä ihan normaalisti. Hirveä stressi tulee, kun jokaista tuotetta pitää puntaroida.
Omasta lähipiiristä löytyy vähän liikaakin hössöttäjiä, ja sitten googlaamalla löytyy vain lisää uhkakuvia, siksi tosi hyvä kuulla muutakin kantaa asiaan. Kiitos.
Söin alkuraskaudesta paljon salaattia, lohta ja keitettyjä kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Niin lisää kieltoja antavat.
Nyt kannattaa ainakin välttää meeteursteja.. On se hepatiittiriski. Vauvahan imee äidistä kaikki tarpeelliset vitamiinit niin siitä ei tarvi olla huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi on pitkä aika odottaa nälissään ;)
Etkö osaa etsiä tietoa itsenäisesti netistä?
Kaikkialla on kieltoja vain. Eikö kukaan ole ollut koskaan raskaana vai eikö nykyään ole sallittua keskustella? Jos tämäkin on kiellettyä niin kerrotko mistä saa keskustella?
Tämä on niin tätä päivää, vauva-aiheisella palstalla ei saa enää keskustella vauvoihin tai raskauteen liittyvistä asioista, vaikka sivuston nimi on kirjaimellisesti vauva.fi
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia terveellistä ja monipuolista ruokaa kannattaa syödä. Kunhan jättää maksat, pastöroimattomat maitotuotteet ja raa'at kalat pois.
Tämä on hyvä ja selkeä ohje. Samaa suosittelen, mutta tiedoksi, että tuo ei sitten kelpaa neuvolassa vastaukseksi nykyään.
Anyway, jos et nyt kymmentä litraa lipitä kahvia/limuja/muuta rajoitettuavaan pysyt kohtuuden rajoissa niin riskit ovat ihan mitättömät.
Mitä tämä ruokavouhotus on? Lapseni ovat terveitä, allergiat ei vaivaa ja älyä riittää, jo aikuisia. Raskausaikana saimme syödä ihan mitä mieli teki. Maitoa lehmästä, suolasilliä, graavikalaa, kahvia, . Ainoa mitä pyydettiin välttämään oli alkoholi ja lääkkeet. Viinilasi tai shamppanjalasi raskauden loppuvaiheessa oli ok. Älkää stressatko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä ruokavouhotus on? Lapseni ovat terveitä, allergiat ei vaivaa ja älyä riittää, jo aikuisia. Raskausaikana saimme syödä ihan mitä mieli teki. Maitoa lehmästä, suolasilliä, graavikalaa, kahvia, . Ainoa mitä pyydettiin välttämään oli alkoholi ja lääkkeet. Viinilasi tai shamppanjalasi raskauden loppuvaiheessa oli ok. Älkää stressatko.
Siis mitä, onko maidossakin joku rajoitus nykyään?
Syöt silleen, miten netissä suositellaan. Eikä ole maailmanloppu, jos joskus syö vahingossa tai vaikka tarkoituksellakin jotain ei-suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina syönyt samalla tavalla kuin ennenkin, ne rajoitukset muuttuu jatkuvasti, eikä ne ole kaikkialla maailmassa samanlaisia. Jättää vaan tupakan, alkoholin ja muut päihteet, se on tärkeintä.
Tämä on ollut minunkin menetelmä ja ihan terveitä lapsia saanut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ainakin välttää meeteursteja.. On se hepatiittiriski. Vauvahan imee äidistä kaikki tarpeelliset vitamiinit niin siitä ei tarvi olla huolissaan.
Ei kai kukaan niin suolaista syö muutenkaan oli raskaana tai ei🙄
Vierailija kirjoitti:
Aika vapaasti saa syödä. Sellaisia ruokia, joissa on kohonnut riski saada ruokamyrkytys, tulee välttää. Eli kaikki raaka/lämpökäsittelemätön helposti pilaantuvat. Lisäksi on muutamia tutkittuja haitallisia aineita, joiden määrää on rajoitettava kuten kofeiini. Mutta kasvikset, hedelmät, viljatuotteet, liha ym ihan vapaasti.
Maksa on ollu kiellettyjen listalla minun raskauksien aikana.
Ei raakaa tai huonosti kypsenettyä lihaa tai huonodti pestyjä vihanneksia: toksoplasma.
Ei raakaa kalaa tai tuorejuustoja + muuta pastöroimatonta maitotuotetta: listerioosi
Olen juuri nyt raskaana. Vasta raskauduttuani luin hieman liikaa niitä ohjeita mitä saa tai ei saa syödä. Olin tulla hulluksi ruokaostoksilla. Sitten päätin etten aivan hulluna stressaa ruoasta, mutta raaka kala esim. sushin muodossa, maksa yms. on jäänyt ja glykyrritsiiniä sisältävää salmiakkia sekä nakkeja ja leikkeleitä olen syönyt hyvin vähän.
Mitä myös keskustelin muiden kanssa ja neuvolassa niin nämä ovat suosituksia. Kyse on myös määristä. Eniten merkitsee se, että pääosin syö terveellisesti ja riittävästi perusruokaa, syö tarvittavia lisävitamiineja ja tärkeintä on kokonaishyvinvointi eli välttää liikaa stressiä.
Eiköhän kuitenkin ole tärkeintä ettei juo, tupakoi ja juo liikaa kahvia sekä energiajuomat pois. Dieettilimuja olen kyllä juonut jonkun verran. En jaksa aivan hulluna vahdata kaikkea.