Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Susta voi tulla mitä vaan! Nuoret kokevat että heille ei ole luvassa tulevaisuutta joka heille luvattiin?

Vierailija
09.04.2024 |

Unelmat ei toteudu vaikka luvattiin? Meniskö näin??

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille nuorille ei ole tietääkseni kukaa luvannut yhtään mitään muuta kuin sotia ja kuivuuteen kärventymistä.

Somen miljonäärit ovat luvanneet että susta voi tulla samanlainen hyvinpalkattu poseeraaja Dubaissa. 

Vierailija
22/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen sustavoitullamitävaan-höpinän voisi jo lopettaa. Nyky-yhteiskunnassa se on silkkaa valhetta. On jo iso juttu, jos pysyy viisikymppiseksi hengissä.

Aina se on ollut valhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi myös valtava pettymys jos lapsestani tulisi amiksen tai amk:n käynyt. Opetan hänelle sitten isompana, että hänestä voi tulla jotain suurta panostamalla opiskeluun ja hakeutumalla yliopistoon. Ja kun hänestä tulee sellainen, ei tarvitse huolehtia raha-asioista ym. kuten minun piti. Itse olen keskiverto amk-inssi ja ei tämä mitään unelmaelämää ole.

Todellakin kukaan vanhempi ei oikeasti halua että lapsi on keskiverto slubailija. Hyvä vanhempi korostaa työn merkitystä.

Vierailija
24/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sanonut lapsille että susta voi tulla mitä vaan, olet suurenmoinen ja mahtava. Sillä lailla tehdään entitlement-narsisteja.

Vierailija
25/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan tehnyt lasta, jotta hänestä tulisi lähihoitaja. Tietenkään epärealistinen ei saa olla, mutta mitä ideaa on edes elää, jos ei tavoittele jotain unelmaa. On eri asia opettaa että kovalla työllä voi saavuttaa unelmansa kuin että kaikista voi tulla influensseri-miljonäärejä tekemättä mitään. 

Aika monesta _tehdään_ se perseenpesijä - halusi sitä tahi ei. 

Aika moni pestävä päätyy ennenaikaiseen hautaan - halusi sitä tahi ei.

Vierailija
26/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se liikaa vaadittu, että saisi tehdä sitä työtä, johon on onnistunut hankkimaan koulutuksen (ei ole mikään taidehumanisti), saisi vähintään 3:lla alkavan bruttopalkan (oman alan tilastoissa hyvin vaatimaton mutta silti mahdoton toive), ja että pystyisi ostamaan oman luukun asuntolainalla?

Kun mä sanon, että haluan toteuttaa itseäni, niin en mä tarkoita mitään pilvilinnoja ja loppuelämän sirkushuveja. Ihan tavallista aikuisen elämää. t. kolmekymppinen

Itse olen juuri tuo taidehumanisti ja tein pitkään huvinpalkattua työtä markkinointialalla kunnes täytin 50. 

Vierailija
27/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille nuorille ei ole tietääkseni kukaa luvannut yhtään mitään muuta kuin sotia ja kuivuuteen kärventymistä.

Somen miljonäärit ovat luvanneet että susta voi tulla samanlainen hyvinpalkattu poseeraaja Dubaissa. 

Ja varmasti tuleekin kunhan myy itseään hyvästä hinnasta.

Vierailija
28/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se liikaa vaadittu, että saisi tehdä sitä työtä, johon on onnistunut hankkimaan koulutuksen (ei ole mikään taidehumanisti), saisi vähintään 3:lla alkavan bruttopalkan (oman alan tilastoissa hyvin vaatimaton mutta silti mahdoton toive), ja että pystyisi ostamaan oman luukun asuntolainalla?

Kun mä sanon, että haluan toteuttaa itseäni, niin en mä tarkoita mitään pilvilinnoja ja loppuelämän sirkushuveja. Ihan tavallista aikuisen elämää. t. kolmekymppinen

Itse olen juuri tuo taidehumanisti ja tein pitkään huvinpalkattua työtä markkinointialalla kunnes täytin 50. 

Ja lisäys: nyt minun tilalle palkataan kolmekymppisiä kivasti hymyileviä naisia joilla on kiva somepresenssi. 

Vierailija
29/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle olisi myös valtava pettymys jos lapsestani tulisi amiksen tai amk:n käynyt. Opetan hänelle sitten isompana, että hänestä voi tulla jotain suurta panostamalla opiskeluun ja hakeutumalla yliopistoon. Ja kun hänestä tulee sellainen, ei tarvitse huolehtia raha-asioista ym. kuten minun piti. Itse olen keskiverto amk-inssi ja ei tämä mitään unelmaelämää ole.

Todellakin kukaan vanhempi ei oikeasti halua että lapsi on keskiverto slubailija. Hyvä vanhempi korostaa työn merkitystä.

Enemmän minua pelottaa, että nuoreni kyllä pääsee opiskelemaan - kuten tekeekin - mutta hortoilee bändeissä/taidepiireissä vielä kolmikymppisenäkin työkokemuksena lähinnä vapaaehtoistyötä. Tällaistakin materiaalia löytyy ihan lähipiiristä. Älyä olisi, mutta jäädään johonkin laineille kellumaan. Sitten ihmetellään yli kolmekymppisenä, kun muilla on urat ja alkavat perheellistymään, että mitäs vttua nyt.

Vierailija
30/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei se itsestä ole kiinni, kun kerran luvattiin ja taattiin astronauttikirurgin jobi. Lupaukset pitää lunastaa!

T: Veeti 

Vierailija
31/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen sustavoitullamitävaan-höpinän voisi jo lopettaa. Nyky-yhteiskunnassa se on silkkaa valhetta. On jo iso juttu, jos pysyy viisikymppiseksi hengissä.

Hengissähän pysyy nykyään ja helposti verrattuna entisiin aikoihin. Ehkä siinä onkin ahdistumisen syy kun ei tarvitse kamppailla selviytymisestään.

Entisaikaan rikkailla oli elatusvelvollisuus alamaisiaan kohtaan. Ihmisillä oli paljon vapaa-aikaa ja vaikka ei ollut pörssimarkkinoita työnteko ei kerryttänyt silti vain varallisuutta vain tuottavaakin sellaista kotitalouseläimien ja arvokkaan maan muodossa. Nykyään ihmiset ostaa asuntoja ja autoja ja tekniikkaa ym mikä vain menettää arvonsa tuottamatta paljookaan.

Vierailija
32/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on syy miksi en koskaan lupaa alle 35 vuotiaille mitään. Kerron aina mahdollisuuksista ja siitä, että on olemassa vain ja ainoastaan todennäköisyyksiä. Tätä oppia voi treenata vaikkapa illan Tappara-Kalpa tai Pelicans-Kärpät matseissa. Onko mikään tulos koskaan varma? Mutta kun tapaan meitä viisikymppisiä valittamassa ettei tulevaisuus mene kuin on suunnitellut ja kuinka joku aikanaan lupasi, niin mietin ettei ydinsota tai asteroidin törmääminen maahan nyt niin kovin huono vaihtoehto olisi. M57

Vierailija
33/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin olla. Ihan hullua yleensäkään sanoa lapselle tai nuorelle et susta voi tulla mitä vaan. Kyllä ne on harvassa joista voi. 

Tuon voi myös käsittää niin että vanhemmat eivät ohjaile lapsen tulevaisuuden kiinnostuksia.

Vierailija
34/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä käsipareja tarvitaan mm. koristepuuseppiä, muurareita ja putkiasentajia.

Mikähän häpeä em. ammateissa oikein on?

Vierailija
35/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä käsipareja tarvitaan mm. koristepuuseppiä, muurareita ja putkiasentajia.

Mikähän häpeä em. ammateissa oikein on?

Ei mitään. Ei koneistajissakaan, ja niistä on huutava pula. Kukaan ei silti halua metallialalle. Lähäreitä tarvittaisiin älyttömästi, mutta monenkaan elämän unelma ei ole perseenpesu.

Vierailija
36/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me duunaritkin olemme eläneet ihan hyvän elämän, ei tarvitsisi halventaa rehellistä työtä, vaikka se ei hirveän glamouristista olisikaan.

Ihan hyvin voi  lapselle kertoa, että amiskin on vaihtehto, jos hän nyt ei satu erikoisen lahjakas olemaan vaativammassa opiskelussa tai jollain taidealalla. Taide elättää usein vain apurahoilla, jotka maksetaan poliittisin perustein. Eli joutuu kuitenkin vaikka jonkun ideologian peräpuolta nuolemaan elääkseen.

Vierailija
37/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Enemmän minua pelottaa, että nuoreni kyllä pääsee opiskelemaan - kuten tekeekin - mutta hortoilee bändeissä/taidepiireissä vielä kolmikymppisenäkin työkokemuksena lähinnä vapaaehtoistyötä. Tällaistakin materiaalia löytyy ihan lähipiiristä. Älyä olisi, mutta jäädään johonkin laineille kellumaan. Sitten ihmetellään yli kolmekymppisenä, kun muilla on urat ja alkavat perheellistymään, että mitäs vttua nyt.*

Tämä. Aikuislapseus. Kohtaloista karuin.

Vierailija
38/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me duunaritkin olemme eläneet ihan hyvän elämän, ei tarvitsisi halventaa rehellistä työtä, vaikka se ei hirveän glamouristista olisikaan.

Ihan hyvin voi  lapselle kertoa, että amiskin on vaihtehto, jos hän nyt ei satu erikoisen lahjakas olemaan vaativammassa opiskelussa tai jollain taidealalla. Taide elättää usein vain apurahoilla, jotka maksetaan poliittisin perustein. Eli joutuu kuitenkin vaikka jonkun ideologian peräpuolta nuolemaan elääkseen.

Se glamouri on vain kulissia.

Vierailija
39/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö unelmat ole jokaisen korvien välissä? Jokainen tarvii kannustusta, ja jos on kotoa saanut edes jotain ei syytä muita.

Ainoa mikä voi hidastaa on joutua savannityyliin piiritetyksi koulumatkalla, ja kun opettajan huomio on koulussa mennyt noihin joissa ei ole potentiaalia nettomaksajiksi, tarvitaan enemmän vanhempien kannustusta. 

Vierailija
40/120 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ammattimiehiäkin tarvitaan. Mutta ongelma on niissä jotka ei mene edes sinne amikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi