Vain 100 euroa kuussa sijoittamalla voi kasvattaa suuren varallisuuden - Asiantuntija: Näin se onnistuu
Sijoittamalla voi kartuttaa huomattavasti omaa varallisuuttaan, vaikka siihen olisi käyttää vain satanen kuussa. Pörssisäätiön toimitusjohtaja antaa selkeät ohjeet, joita noudattamalla voi päästä hyviin tuloksiin.
Sijoittaminen mielletään usein kovatuloisten huippuasiantuntijoiden puuhaksi. Kuitenkin myös tavalliset palkansaajat voivat kartuttaa siten merkittävästi varallisuuttaan kunhan he vain tietävät, miten sen voi tehdä ja mitä ei kannata tehdä.
-maksumuuri
Kommentit (89)
Minä olen noudattanut ohjeita, eikä koskaan tuotot ole vastanneet laskelmia. Ja ihan kuten aina neuvotaan, olen toiminut. Hajauttamista, kulujen minimointia, pitkän aikavälin sijoittamista.
Kaiken huippu on lehtien haastattelemat "sijoitusgurut". Eräskin heistä antoi vinkkejä osakkeista, joita "juuri nyt" kannattaa ostaa. Vuotta myöhemmin näiden arvo oli tippunut yli 70 prosenttia. Jatkojuttua en kyllä huomannut, jossa olisi kysytty täsmävinkkien toimivuudesta. Toki osasin itse olla ostamatta, mutta silti on vastuutonta antaa ymmärtää, että olisi jotain varmoja osakkeita, joita pitää ostaa.
Inflaatio pitää myös ottaa huomioon tuottolaskelmassa verottaja ei anna armoa vaan tutkii sijoitetut eurot ja sijoitetut euri tuotot vain verottaja voittaa mikäli et saa piilotettua kuten suursijoittajat tuottojasi.
Vessapaperi maksaa 27 vuoden päästä vähintään 10 euroa rulla
Vierailija kirjoitti:
Voi kasvattaa. Aina on riskinsä. Kannattaa sijoittaa sen verran minkä on valmis häviämään ilman ongelmia.
Juuri näin. Jos kuussa jää enintään sata euroa ylimääräistä niin ei herranjestas niin tiukilla olevan ihmisen kannata sijoittaa vaan laittaa se raha säästöön.
Niinno, kyllähän kuka tahansa voi laittaa rahansa osakkeisiin ja indeksirahastoihin, mutta kyllä niistäkin pitäisi olla tietoa mihin kannattaa laittaa. Rahastoissakin on eri ryhmille omat vaihtoehtonsa. On kovan koron rahastoa joissa riskit ovat suuret ja on pienen koron rahastoa, joissa riskit ovat olemattomat mutta niin on myös tuototkin.
Osakekaupoissa on vaihtoehtoja monta. Jotkut maksavat osinkoja, toiset eivät. Osinkojen määrissäkin on vaihtelua. Joku maksaa muutamia senttejä, joku toinen maksaa euron. Pitäisi olla myös pelisilmää mihin kannattaa sijoittaa ja seurata mihin suuntaan käyrä liikkuu. Voihan näihin tietenkin ottaa salkunhoitajan joka ottaa määrän X palkkiota.
Ja muistetaan myös että näistäkin pitää maksaa veroa jos haluaa rahat omalle tilille.
Olen säästänyt indeksirahastoihin suhteellisen säännöllisesti vuodesta 2018, ja esimerkiksi Suomi-indeksirahasto-osuuteni ovat plussalla 34,87% ja USA-indeksin vastaavat lähes 50%. Kelpaa ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on humpuukia. Satasella säästämällä saa vuodessa 1200 e. Sijoittamalla Helsingin pörssiin summa pienenee 10%. Kymmenessä vuodessa säästöä tulee tilille 12 000.
Ei se ole "merkittävää varallisuutta".
Osakemarkkinat tuottavat inflaatiokorjattuna 7,5% vuodessa. Jos sijoittaa tuon satasen kuussa saa 27 vuoden jälkeen yli 100 000 euroa (nykyrahassa) Onko se merkittävä summa on tietysti eri asia. Henkilölle, jolla ei jää enempää kuin 100e kuussa säästöön, on se todennäköisesti huomattava summa.
Niin, jos hyvin käy, niin tuo on se optimi. Valitettavasti talous ei aina kasva. Esimerkiksi isovanhempieni kuolleissa heidän osakkeidensa arvo oli pienempi kuin mitä itse olivat siään laittaneet, hajautuksesta huolimatta. Osakkeiden arvoa toki yritetään koko ajan kasvattaa, ja sen työntekijät saavat tuntea selkänahassaan. Arvon nousu kun vaatii tulosten ja tuottavuuden jatkuvaa kasvua myös, ja tämä tietysti saavutetaan leikkaamalla ja työntekijöiden tahtia kiristäen.
Jotta osakkeen arvo olisi korkeampi, pitää olla yhä enemmän ja enemmän väkeä niitä ostamassa, jolloin niiden arvokin nousee. Yrityksen voittojen pitää myös nousta koko ajan. Mikään kasvu ei ole ikuista. Osakkeet ovat täysin keksitty konsepti, niillä ei oikeasti ole mitään arvoa. Kun yritys kaatuu, käteesi ei jää mitään, koska mitään todellista ei ollut. Sijoittaminen ja säästäminen kannattaa kyllä, mutta keinon voi jokainen miettiä.
Hanki sivutuloja ja sijoita ne.