Odotatko elimistön nälkävihjeitä /hunger cues ennen kuin syöt?
Eli siis odotatko, että tunnet nälän tunnetta vai syötkö kellon mukaan?
Pohdin että olisiko tässä yksi syy siihen, miksi on niin paljon ylipainoa? Ei osata kuunnella omaa kehoa ja mitä se tarvitsee ja milloin.
Kommentit (100)
Itse olen alkanut viime aikoina kiinnittää tähän enemmän huomiota. Eli odotan, että elimistöltä tulee selkeät nälän merkit, esim. mahan murina. Tietty tää ei onnistu aina, mutta kotona ollessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm
Miksi syöt vasta tuntien päästä? Itse en pysty mennä nälkäisenä nukkumaan.
ap
Syön kellon mukaan aina samaan aikaan, yleensä se näläntunne alkaa n. 20-30 min ennen kuin ruoka-aika alkaa. Tässä rytmissä on se hyvä puoli että vatsakon toimii säännöllisesti aina samaan aikaan.
Tottakai odotan, että tulee nälkä ennen kuin syön. Miksi söisin, jos ei ole nälkä? Näläntunnettakin kestää kyllä jos ei heti pääse syömään, ei silloinkaan vielä kiire ole, jos maha vähän kurnii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm
Miksi syöt vasta tuntien päästä? Itse en pysty mennä nälkäisenä nukkumaan.
ap
Mulla on refluksi ja siksi en syö kuuteen tuntiin ennen nukkumaan menoa. Se on poistanut yöoireet. Nukun paremmin nälkäisenä. Syön viimeisen kerran klo 16 päivällä.
Jos jään odottelemaan nälkäviestejä, niin sitten onkin niin kova nälkä, että menee ahmimiseksi. Säännöllinen syöminen sopii minulle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Oot aika paksu vaikka nautit näläntunteesta.
Syön kun on nälkä. Välillä pääsen syömään vasta, kun nälkä on äitynyt jo aika kovaksi. Syön aamuisin aina saman aika kevyen aamupalan, joten lounaalla on jo kiljuva nälkä. Olen koulussa töissä ja syön kouluruokaa, se on aika kevyttä eikä pidä kovin hyvin nälkää. 3 tunnin päästä on taas kiljuva nälkä. Välipalan turvin jaksan odottaa seuraavaan välipalaan, joka on noin klo 17. Sitten varsinainen illallinen syödään noin klo 20-21. Täydellä vatsalla on ihana mennä nukkumaan.
Olen ollut aina hoikka/normaalipainoinen. Nuorempana ilman liikuntaakin, nyt kolmikymppisenä urheilen noin kolme kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki tee noin? Itse en saa syötyä jos ei ole nälkä.
Monet syö aina kellon mukaan samaan aikaan, vaikka ei varsinaisesti tuntisi nälkää.
Näin hoikkana olen aina syönyt nälän mukaan. En edes tiennyt ettei kaikki ihmiset näin tee. Kuullostaa häiriintyneeltä suhteelta ruokaan
Kello mukaan tietenkin. Eläimiäkö te olette, jotka syötte milloin sattuu?
Odotan, että vatsa kurnii ja syön itseni kylläiseksi. Aterioiden välissä en napostele. Jos napostelen, vatsani menee sekaisin. Jos jotain hyötyä, niin ei tule syötyä yli kulutuksen.
Pääsääntöisesti tulee syötyä vasta sitten kun on nälkä, mutta joskus on ihan olosuhteiden pakosta syötävä silloin, kun ruokaa on tarjolla, ellei sitten ole valmis olemaan pitkään nälissään.
Mulla ei toimi toi. Pelastuksena pätkäpaasto: syön vain kuusi tuntia päivässä, pääsääntöisesti kolme kertaa. Pysyy raamit.
Tietysti syön vasta kun on nälkä. Jos vaikka töissä tauon aikaan ei ole nälkä ja taukoon ei ole mahdollisuutta myöhemmin, niin jätän syömättä ennemmin kuin syön väkisin koska juuri silloin pitäisi.