Jos tekee cv:n Wordilla, kannattaako kikkailla ulkonäön kanssa vai onko paras pitää homma yksinkertaisena?
Cv on tällä hetkellä ihan sellainen perus missä on vain lueteltu järjestyksessä työpaikat, koulutus, pätevyydet, vapaaehtoishommat jne. Kun käytettävissä on vain Word, onko mitään järkeä muokata cv:n ulkonäköä persoonallisemmaksi palstoituksella, tekstilaatikoilla, fonteilla tms. vai huutaako se rekrytoijalle että kyseessä on muokattu word-tiedosto ja huono juttu? Sain aikaan mielestäni ihan kivan näköisen cv:n missä olennaiset asiat on yhdellä sivulla, mutta onko se hyvä, vai palaanko vanhanaikaiseen malliin?
Kommentit (68)
Kun tuli lähtö tuotannollis-taloudellisista syistä, niin sain uravalmentajalta hyviä vinkkejä CV:n tekoon.
- valmis word-pohja, niitä löytyy ohjelmasta pilvin pimein
- yli kymmenen vuoden vanhoja meriittejä ei kannata kirjata koulutuksista ja IT-taidoista
- ikää ja perhejuttuja ei tarvitse mainita
- kuva on hyvä ja selkeät yhteystiedot
- loppuun pieni teksti jossa kehut itseäsi
- yritä pitää CV max. kaksi sivuisena
Sitten vain muunto pdf:ksi.
Olen muokannut omaa cv:täni Wordissä mm. tekstilaatikoilla ja työnantajien logoilla, mutta se on silti selkeästi luettavissa ja siinä on tarvittavat asiat.
Mulla ei ole edes Wordia vaan Windowsin Wordpad, kun ei ole varaa maksella Wordista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole edes Wordia vaan Windowsin Wordpad, kun ei ole varaa maksella Wordista.
Liiipre offisse.
Muutama hillitty ja selkeyttä lisäävä elementti ei todennäköisesti ainakaan haittaa mutta liiallisuuksiin ei kannata mennä.
Teet niin tai näin aina jonkun mielestä väärinpäin. Ja ensi vuonna "trendi" onkin jo muuttunut. Jos haluat v-käyrän nousevan, niin pyydä arvio ulkoasusta mahd. monesta paikasta. Huomaat että muotoseikat on A ja O, ei se mitä CV pitää sisällään. Sama rekryissä voit ihmetellä nimitysmuistioita lukiessasi, että meniköhän ihan oikein noilla pohjilla.
Pistät siihen docsiin ns. kaiken peliin. Kaikki fontit ja systeemit mitä ikinä keksit. Näytät osaamises ja luovuutes!
Canva sopii parhaiten sellaisille, joilla on verrattain lyhyt työhistoria tai sitten sellaisille, jotka ovat niin tunnettuja, etteivät oikeastaan tarvisi CV:tä.
Tärkeintä on sisältö ja se, että kerrot, mitä annettavaa sinulla on juuri tälle työpaikalle. Mitkä ovat osaamisalueesi? Missä olet hyvä, miksi olet hyvä? Älä erehdy turinoimaan, mitä sinä itse haluat työpaikalta, ellei haastattelija kysy sitä.
Hakemuksen ulkoasussa kieliasu on tärkeämpää kuin ulkoinen kikkailu. Selkeää virheetöntä kieltä, asiallinen mahdollisimman lyhyt rakenne. Hyvä äidinkielentaito on aina valttikortti vaativampiin paikkoihin.
Jos 10v vanhempia juttuja ei kannata ansioluetteloon laittaa, niin eipä olisi paljoa kerrottavaa kun olin edellisessä työpaikassa melkein 15 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Jos 10v vanhempia juttuja ei kannata ansioluetteloon laittaa, niin eipä olisi paljoa kerrottavaa kun olin edellisessä työpaikassa melkein 15 vuotta...
Pääpointtihan tuossa oli, että ei kannata laittaa esim. kursseja käyttöjärjestelmistä mitä ei enää ole olemassa tai edellisiä työpaikkoja, joilla ei ole merkitystä haettavalle työlle. Olen ollut muutamissa rekryissä mukana ja vielä valtaosalla on ne kesätyöpaikatkin CV:ssä.
Selkeä ja yksinkertainen on hyvä, ellei ole joku graafikko. Wordilla on myös niitä CV pohjia mihin saa aika kätevästi muokattua omansa. Vähän väriä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti CV:n tulisi olla selkeä, opinnot ja työkokemus lueteltuna viimeisin ylimpänä, jos paljon pätkätöitä niin niistä vain oleellisimmat, lisäksi kielitaito ja tarvittaessa ajokortti ym. "ylimääräiset" oleelliset pätevyydet. Mielestäni CV olisi hyvä sovittaa yhdelle aukeamalle eli kahdelle sivulle. Jos haluaa värejä käyttää niin yhtä tai kahta, vaikka otsikoita korostamaan. Fonteilla ei kannata liikaa kikkailla. Muista nimi ja yhteystiedot (puhelinnumero, sähköposti, asuinpaikan jos haluaa mainita niin riittää kunta). Oikolue ja muista pisteet ja pilkut. Työpaikkojen yhteyteen tarvittaessa vaikka yhdellä lauseella mitä työtehtävät ovat sisältäneet. CV:n pitäisin samana kaikkiin työhakuihin, hakukirjeeseen voi sitten kirjoittaa laajemmin miten opinnot tai työtehtävät ovat oleellisia juuri nyt hakemaasi työhön. Lempiruoat, lasten tai koirien nimet ym. eivät ole oleellisia työnhakuun. Harrastuksetkin parempi jättää mainitsematta, koska
Hyviä pointteja. Olen 6-kymppinen ja pitänyt CV:n aina yksinkertaisena ja yhden sivun pituisena. Olen vähentänyt tekstiä ja tehtäviä tarpeen mukaan tiivistääkseni CV:n mahdollisimman yksinkertaiseksi paketiksi ja pitääkseni sen sivun pituisena. Kuva on mielestäni turha ja tuon anonyymin rekrytoinnin soisi tosiaan lisääntyvän.
Älä kikkaile. Asiallinen SFS asiakirjastandardia noudattava CV on paras.
Vierailija kirjoitti:
Olen muokannut omaa cv:täni Wordissä mm. tekstilaatikoilla ja työnantajien logoilla, mutta se on silti selkeästi luettavissa ja siinä on tarvittavat asiat.
Pst... Työnantajien logot ovat tekijänoikeussuojattuja, ei niitä niin vain saa kopioida ja omiin tuotoksiin laitella.
Kumpi sitten olisi parempi, yksi vai kaksi sivua? Saan kaiken oleellisen mahtumaan yhdelle sivulle, kun käytän niitä tekstilaatikoita kahdella palstalla. Omaan silmääni siisti, jokaisessa laatikossa otsikko ja sisältö, nimi ja yhteystiedot ylätunnisteessa, ei ylimääräisiä värityksiä tai fonttien vaihteluita. Pelkät palstat ilman kehyksiä näyttää epäselvältä. Toinen vaihtoehto on luettelomuotoinen mikä menee väistämättä kaksisivuiseksi.
Ap
Olin esimiehen kans pari kk sit rekryämässä mulle kesätuuraajaa. Hakijoilla oli tavanomaista "tylsää" cv:tä, oli tyyliteltyä ja koristeltua cv:tä. Kaikki ~10-15 hakemusta luin läpi.
Katsoin 3 sellaista tyyppiä, joilla oli eniten kompetenssia työtehtävään liittyen. Eli asiat, joista hakijalla on kokemusta (edes kouluprojektien tai harjoitteluiden myötä). Mukana näissä kolmessa oli yksi "tylsä" cv ja pari koristeltua.
CV tyylillä ei siis ollut minkäänlaista merkitystä meidän tapauksessa. Yhteensopivuus hakijan osaamisen ja työtehtävässä vaaditun osaamisen tuli mätsätä mahdollisimman paljon. Yksikään hakijoista ei täyttänyt kaikkea vaaditusta osaamisesta, eikä se haittaa. Puutteet voidaan oppia töissä, jos perusta on hyvä.
Tee yksinkertainen cv. Älä käytä Comic Sans fonttia, töissä porukka nauraa.
kannattaa tehdä siitä selkeä ja muista erottuva
Keep it simple.