Selittääkäpä se, kun vaatemateriaalit on kehittyneet ja hinnatkin halventuneet, niin miksi nyt yhtäkkiä näkee melkein joka toisella lapsella
niitä sellaisia kamalia kokonaan kauttaaltaan kumipintaisia ulkoiluhaalareita? Yksikin äiti oli selitti ihan innoissaan, miten kätevät ne on! Niin, äidille ehkä joo...
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin vaatteiden materiaalit ovat todella paljon menneet alaspäin! 60- 70- 80- ja 90-luvulla myytiin kunnollista vaatetta, mitkä kestivät. Ei tullut reikiä, t-paidat pysyivät kuosissa, ei ollut sellaista ohutta lirua, vaatteet pystyi hyvin kierrättämään ym. ym. Nyt myydään suurimmaksi osaksi pelkkää roskaa. Jos näkisitte ne ennen vanhaan olleet vaatteet, niin tietäisitte, mistä puhun.
Tätä samaa olen toitottanut! Se oli kestävää kehitystä se. Miksi on alettu kehittämään vain huonompaan suuntaan? Aivan paskaa tavaraa kaikki kaupat täynnä.
Kunhan eivät ole Kiinasta tilattuja vaatteita. Just kerrottiin uutisissa, että lastenkin vaatteista on löytynyt vaarallisia kemikaaleja, mm. sadevaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan eivät ole Kiinasta tilattuja vaatteita. Just kerrottiin uutisissa, että lastenkin vaatteista on löytynyt vaarallisia kemikaaleja, mm. sadevaatteista.
No tota, vaikka ei olisi Kiinasta suoraan TILATTU, siellähän ne joka tapauksessa on tehty...
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käyttänyt lapsella kurahousuja. Reimatecit pitivät vettä aivan hyvin. Eikä todallakaan ulkoiltu missään kaupungin siistissä puistossa, vaan maalla hevostilalla kuran ja loskan keskellä.
Kuulostaa siltä, että olette selvästi vähän parempia, etevämpiä ja pätevämpiä ihmisiä. Vähintäänkin nyt muita tumpeloita äitejä osaavampi olet. Onnea siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käyttänyt lapsella kurahousuja. Reimatecit pitivät vettä aivan hyvin. Eikä todallakaan ulkoiltu missään kaupungin siistissä puistossa, vaan maalla hevostilalla kuran ja loskan keskellä.
Minkä ikäinen muuten olet? Kysyn ihan mielenkiinnosta, koska itse olen 40+ ja samalla linjalla kuin sinä, että pääasiassa "reimatecillä" pärjätty, mutta tuttavapiirissa useita kolmekymppisia äitejä ja heidän lapsilla on yleensä jos on märkää niin lähes aina joko näitä ap:n mainitsemia kumihaalareita tai peruskurahousuja, samoin hanskat, meillä reimatectyyppisiä hanskoja, mutta näillä on sitä tyyliä, että viritellään lapasten päälle erikseen kurarukkaset.
Sivusta. En ole koskaan ymmärtänyt kurahousuja tai noita lastenkumipukuja. Omat lapset syntyi 2000 luvun alussa ja kyllä silloin oli markkinoilla goretex- vaatteita lapsille. Maalla kuran ja loskan joukossa mekin asuttiin.
Äiti 58 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole lapset koskaan niistä valittaneet. Mukavammat päällä kuin haalari + kuraosa. Katsos kun lapset ovat useimmiten kyykyssä tai rähmälläån siellä kurakosaa, niin se on aika ikävän tuntuista kun on pitkät housut, haalari ja kurikset.
Onko se niin vaikea kirjoittaa kurahousut?
Kurikset kuulostaa joltain lasten kieleltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin vaatteiden materiaalit ovat todella paljon menneet alaspäin! 60- 70- 80- ja 90-luvulla myytiin kunnollista vaatetta, mitkä kestivät. Ei tullut reikiä, t-paidat pysyivät kuosissa, ei ollut sellaista ohutta lirua, vaatteet pystyi hyvin kierrättämään ym. ym. Nyt myydään suurimmaksi osaksi pelkkää roskaa. Jos näkisitte ne ennen vanhaan olleet vaatteet, niin tietäisitte, mistä puhun.
Tätä samaa olen toitottanut! Se oli kestävää kehitystä se. Miksi on alettu kehittämään vain huonompaan suuntaan? Aivan paskaa tavaraa kaikki kaupat täynnä.
Koska ei voi myydä ihmisille niin paljon uusia vaatteita ,mikäli entiset kestäisi. Kerrotaan han tarinaa, että nailon sukkahousut oli alunperin niin kestävää materiaalia, että valmistajan piti heikentää sitä, jotta yritys sai myydyksi riittävästi tuotettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kumihaalarit voi huuhdella mudasta suihkun alla ja ne kuivuvat nopeasti taas seuraavaa käyttöä varten. Ei varmasti hengittävin vaihtoehto mutta käytännössä siistein. Ei tarvitse laittaa pyykkikoneeseen joka viikko.
Ennen ne toimivat, nykyisin niissäkin materiaali on muuttunut. Se on ohuempaa ja haalarit huonompia eivätkä ehkä hengitä niin hyvin. Silloin kun kurahaalarit tulivat markkinoille, ne olivat hyviä! Nykyiset kurahousut menevät rikki todella helposti. Päiväkodeissa ei arvosteta kenenkään vaatteita ja hoitajien kynnetkin hajoittavat lasten vaatteita ja osalla on vaikeuksia käsitellä lasten vaatteita. Lapsen syyksi on hyvä laittaa että kun harjoittelee pukeutumista niin ohhoh kun meneekin rikki kaikki kengät ja vaatteet. Kun lapsi ei saa apua niin hän runttaa kengät jalkaan ja repii niitä sitten itsekin oikeastikin hermot kireällä miten sattuu. Se on tietysti ymmärrett
Osta sille kupeidesi hedelmälle sellaiset vaatteet, että saa ne repimättä päälle. Yksikään kunnollinen ja päiväkotiin asiallinen lastenvaate ei hajoa sen paremmin lapsen kuin hoitajankaan pukiessa. Meidän juuri 2v. täyttänytkin saa koko ulkovaatekerran itse päälle kun vaatteet ja kengät on sopivia. Lahkeet pitää hoitajan auttaa. Mutta ei ole mitään silkkipaperia haalarin lahkeet niin ei tarvitse miettiä meneekö rikki vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen muuten olet? Kysyn ihan mielenkiinnosta, koska itse olen 40+ ja samalla linjalla kuin sinä, että pääasiassa "reimatecillä" pärjätty, mutta tuttavapiirissa useita kolmekymppisia äitejä ja heidän lapsilla on yleensä jos on märkää niin lähes aina joko näitä ap:n mainitsemia kumihaalareita tai peruskurahousuja, samoin hanskat, meillä reimatectyyppisiä hanskoja, mutta näillä on sitä tyyliä, että viritellään lapasten päälle erikseen kurarukkaset.
Sivusta. En ole koskaan ymmärtänyt kurahousuja tai noita lastenkumipukuja. Omat lapset syntyi 2000 luvun alussa ja kyllä silloin oli markkin
Päiväkodit ja eskarit vaativat edelleenkin nuo. Ja kun lapset siellä tottuvat käyttämään, äitien on helppo niitä puetuttaa myös vapaa-ajalla.
Päiväkodissa suositeltiin näitä parjaamiasi asuja. Ja ovathan ne helppoja.
Kaapista kyllä löytyy lapsille viimeisen päälle goretexit sun muut, mutta kurakelille nyt vaan kurahaalari, kurahanskat ja kumisaappaat on se oikea varustus. Mikään hightech-kalvo ei kestä sitä kuralätäkössä istumista ja mutakakuilla leikkimistä, jota harrastavat päiväkodin pihalla. Vähintäänkin on vaatteen pintakerros läpimärkä vaikka sisältä olisikin kuiva.
Vierailija kirjoitti:
Totta, farkut kestivät käytännössä ikuisesti. Lopulta tumman siniset farkut olivat melkein valkoiset lukemattomista pesuista. Nykyinen farkkukangas on uutenakin pehmeää lurua. Eivätkä farkut ennen hajonneet kulumisen myötä haaroista tai muualtakaan.
Kurahaalari on tosi kätevä ja ei lapset siitä valita ellei aikuinen sitä ajatusta päähän iskosta. Hiekat ja kurat irtoaa helposti kun vähän suihkuttaa vettä. Välttyy erillisten kuravaatteiden pukemiselta ja kuorivaatteet säilyvät siistimpinä kun niillä ei pyöritä joka mahdollisessa liejussa. Ultimaattiseen vesikeliin ja sohjoon kumipuku, muuten kosteaan keliin kuorivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilla oli Reimatecin haalarit just siks ettei tarvi erikseen kuriksia. Kun menivät päiväkotiin niin ne kurahousut oli hankittava. Siinä ei ollut mitään merkitystä sillä että haalarit olivat yhtä vedenpitävät. Kurahousut piti olla haalarin päällä ja piste.
Jatkossa en sitten enää raaskinut ostaa täysin vedenpitäviä, kun ne kurikset piti kuitenkin olla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kurahaalari on tosi kätevä ja ei lapset siitä valita ellei aikuinen sitä ajatusta päähän iskosta. Hiekat ja kurat irtoaa helposti kun vähän suihkuttaa vettä. Välttyy erillisten kuravaatteiden pukemiselta ja kuorivaatteet säilyvät siistimpinä kun niillä ei pyöritä joka mahdollisessa liejussa. Ultimaattiseen vesikeliin ja sohjoon kumipuku, muuten kosteaan keliin kuorivaatteet.
Onko ne niin hyvät, että koululaiset menee noissa kouluunkin?
kyselee ei ihan vielä koululaisen äiti
Olisipa kalastajien käyttämiä kahluuhousuja lasten koossa. Olisivat erittäin näppärät päiväkotiin, kun kurahaalarista ja kumisaappaista huolimatta jalat ovat vyötäröön asti märät.
Ei joku ekologisuus selitä huonontuneita materiaaleja. Sehän on nimenomaan ei ole luontoystävällistä, että tuote hajoaa lyhyessä ajassa eikä sitä voi myydä toiselle käyttäjälle. Ellei kyseessä sitten ole se, että sen oikeasti hyvän materiaalin valmistus vaatii erityisen saastuttavaa menetelmää.
Toisaalta, noi vedenhylkimiskalvot taitaa perustua joissain tuotteissa nk. ikuisuuskemikaaleihin (esim. Teflon ja sen sukulaisaineet), jotka nimensä mukaan eivät hajoa, irtoavat tuotteesta ja kertyvät luonnossa. Niillä voi olla tai epäillään olevan haitallisia vaikutuksia ihmisiin ja ympäristöön tai ollaan varovaisia, koska emme tiedä, mikä vaikutus on pitkällä tähtäimellä. Joten vanhempi voi vältellä näitä materiaaleja ollakseen ympäristöystävällinen.
Noi ihmekalvolliset merkkivarusteet on myös usein kalliita. Lapsiperheköyhyys on ollyt viime aikoina taas esillä mediassa. Mulla ei ole tenavia, joten niiden vaatteet ja niiden kulutus eivät ole tuttuja.
Joskus mietin jonkin kalliin tuotteen hankintaa, koska se on kestävä ja käyttäjät kertovat omistaneensa tavaran vuosia ja hyvä on, mutta lopulta en hanki, koska olen epäluuloinen. Niiden vuosien aikana valmistaja on voinut ehtiä siirtämään tuotannon toiseen tehtaaseen, EU määräämään tuotteessa käytettävän vahvan liiman käyttökieltoon, ja tuotteen noustua ilmiöksi valmistaja päättämään maksimoida voitot heikentämällä tuotteen laatua. Kuitenkin tuote ratsastaa edelleen alkuperäisen maineella.
Mikään haalari tai kurahousu ei pidä täysin vettä. Meillä ainakin vettä menee aina lahkeensuusta sisään ja puoleensääreen asti monesti sisähousut märät. On kokeiltu kurahaalareita ja kurahousuja toisen haalarin päällä. Hanskat on vielä mahdottomammat. Ihan sama mitkä Reimatecit on ja vaikka olisi niiden päällä kuranhanskat, aina on sisältäkin märät.
Nuo kurahaalarit on lapsen itse helpompi pukea kuin toppavaatteet ja kurahousut siihen päälle. Niissä on myös helpompi liikkua, ei ole niin tönkköä. Minun puolestani lapsi voisi olla ilman kurakamoja mutta päiväkodista kaivetaan varakurahousut esiin jos ei itse vie.
Tuo laadun huonontuminen on kyllä totta. Kaivoin mökiltä käyttöön Reiman toppahaalarin, jonka ensimmäinen käyttäjä on jo yli 20-vuotias. Haalari on selvästi paksumpaa kangasta kuin uudemmat eikä ole mennyt mistään kohtaa rikki vaikka käyttäjiä on ollut useita.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kalastajien käyttämiä kahluuhousuja lasten koossa. Olisivat erittäin näppärät päiväkotiin, kun kurahaalarista ja kumisaappaista huolimatta jalat ovat vyötäröön asti märät.
Vaikka kuriksien lahkeet on napakasti saappaissa lenkeillä kiinni? Mitä ne oikein tekevät, että on vyötäröä myöten märkiä ??
No ilmeisesti lapset ei sitten hikoa niin herkästi? Lähi-junassa juuri ihmettelin, puolen tunnin matka ja mun vieressä oli tällainen ehkä 7-8-vuotias ja täyskuminen haalari päällä ja samaa materiaalia kurahanskat, joita ei edes riisuttu matkan aikana, ja kumisaappaat tietysti jalassa myös. Eli ei mitään mistä ilma vaihtuisi, mutta tyytyväisen näköisen se tyttö siinä istuskelisi. Itse olisin varmaan hiestä läpimärkänä, jos sisälämpötilassa pitäisi olla noissa vaatteissa.