Järkytyin lukiessani tuota opettajien solvausketjua, tarkoitan kun oppilaat ovat solvanneet ja loukanneet sanallisesti opettajaa? Totta?
Väitän että suuri syy siihen että kaikenlainen kiusaaminen, oppilaiden toisiaan kohtaan kohdistuva ja oppilaiden opettajaan kohdistuva on mennyt niin pitkälle, on se, että me vanhemmat, lapsettomat ihmiset, siis vastaavat päättävissä asemissa, emme tiedä tätä todellisuutta.
Minkäänlainen loukkaaminen, nimittely, tai muu verbaalinen sanallinen väkivalta ei ole koskaan hyväksyttävää! Miksi ei ole nollatoleranssi?
Monissa maailman maissa ei tule kuuloonkaan, vaan opettajia ja toisia ihmisiä kunnioitetaan. Ihan totta.
Aikanani kansakoulussa Helsingissä opettajaa teititeltiin ja kuunoitettiin pelonsekaisesti, enkä muista edes lastenkeskeistä kiusaamista.
Ei maailma ole niin muuttunut, ettemme voisi palauttaa normaalia kunnioittavaa kanssakäymistä, jos vain haluamme. Siihen vaaditaan tosin keinot ja lait.
Kommentit (24)
Mulla kaveri on opettaja, nyt jo eläkeellä, mutta jäi jo 90-luvulla Vantaalla sairaslomalle lasten kiusaamisen takia, joten on opettajien kiusaamista ollut jo pidempään.
Homma alkoi mennä pieleen siinä vaiheessa, kun jotkut "fiksut" keksivät, ettei erityiskouluja ja erityisluokkia tarvita. Ne leimaavat oppilaita! Kaikki vaan samalle luokalle normaaliin kouluun. Senhän tajuaa tyhmempikin, mitä siitä tulee kun ns. normaalien oppilaiden sekaan heitetään kaikki kehitys- ja käyttäytymishäiriöiset, samalla kun opettajilta viedään viimeinenkin auktoriteetti. Vanhemmat lähettävät sekopäisinä raivoviestejä Wilmaan ja soittavat opettajan yksityispuhelimeen hänen vapaa-ajallaan haukkuakseen häntä.
Ihan oikeasti. Isäni oli erityisopettaja ja sisarukseni on opettaja. Isä sanoi jo 15 vuotta sitten jäädessään eläkkeelle, että oppilasaines oli muuttunut todella paljon. Että sairaalakoulu olisi ollut parempi paikka monellekin oppilaalle, jotka sitten laitettiin ihan normaaliluokalle. Mutta kun vanhemmat haraavat vastaan! Ettei vaan kukaan luule, ettei heidän Pasi-Anssi pärjää tavallisella luokalla! Siinä ei paljon lasta ja hänen tulevaisuuttaan ajatella.
Yhteiskunta ja poliisi hoitaa sitten loput.
Tuo on kyllä väärä peruste laittaa ns. tarkkisoppilas normaalille luokalle, ettei "leimaudu". No kyllähän siellä normaaliluokalla jokainen näkee ja se oppilas itsekin, ettei se kuulu sinne. Varmasti saa lisää huonoa itsetuntoa siellä normaalien seassa. Ehkä joku lähtee häirintään mukaan ja sitten kaikki kärsivät...
Olen syntynyt -81 eli ekalle menin -88 ja yläasteelle -94. Kukaan ei puhunut opettajille päin naamaa noin, kun täällä kuvaillaan!
Yhden oppilaitakin kiusanneen pojan kuulin puhuvan rumasti opettajan ulkonäöstä, mutta sekään ei tapahtunut sen opettajan kuullen. Kiusaamista kyllä oli, mutta luokissa oli oppimisrauha.
Mitä on tapahtunut?? Mulla ei ole lapsia joten olen ihan pihalla?!
Ei oppilaita lyödä saa mutta jokin auktoriteetti pitäisi saada takaisin aikuisille.