Kokemuksia pienimuotoisista hautajaisista? Kannaatko jättää esim kuolinilmoitus ilmoittamatta lehteen?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora tuhkaus. Alkoi kiinnostamaan itselleni. Mitä se pitää sisällään ?
Haluan koruttomat hautajaiset.
Suora tuhkaus on sellainen että hautaustoimisto lähettää vainajan arkussa krematorioon, krematorio polttaa arkun & vainajan, ja omaiset käyvät hakemassa krematoriosta tuhkat ja hautaavat ne sovitusti uurnahautaan, sirottelualueelle, muistolehtoon (sirottelualueelle tai muistolehtoon lasketaan vain tuhka, jolloin ei tarvita omaa uurnaa, vaan sen saa lainaksi) tai kolumbaarioon. Ei sekään ihan ilmaista ole, mutta siunaus- eikä muistotilaisuutta ei tarvitse pitää. Tällaisen olen tilannut itselleni. En kuulu kirkkoon.
Itse kyllä haluan tuhkani kesämökin rantaan. Eihän sen perään kukaan kysele. Koiranikin tuhkat ripottelin saman polun viereen kuin missä ruukattiin käydä kävelemässä. Ja osan hänenkin tuhkista ripotin mökin rantaan.
Eihän juuri kukaan edes tilaa lehtiä enää.
Lehdet lypsää satoja euroja kuolinilmoituksista. Sanoin iäkkäälle isäukolleni, että käyn vaikka hlökohtaisesti kertomassa jokikiselle tutulleen hänen poismenostaan ennen kuin sponsoroin paikallisia hyysärisanomia. Kappas, hän oli samaa mieltä. Kuolemasta on tehty busines ja surevia omaisia on helppo lypsää.
Post-It lappu K-Marketin ilmoitustaululle ja puska -30% Pirkka ruusuja arkulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinilmoituksen voi laittaa lehteen vasta hautajaisten jälkeen, jos haluaa.
Hupaisia nuo alapeukutukst. Te kaksi siis oltteko todella sitä mieltä, ettei kuolinilmoitusta voi muka laittaa jälkikäteen? Kyllä voi!
Tuon "voi laittaa vasta hautajaisten jälkeen" voi käsittää niin, ettei ennen hautajaisia voi.
Huom:"Jos haluaa"!
Voi laittaa etukäteen, voi laittaa jälkikäteen, ei tarvii laittaa ollenkaan. Voi laittaa kutsun kera, voi laittaa, että siunattu/haudattu läheisten läsnäollessa. Kas kummaa, tekstin voi laatia ihan niin kuin tahtoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora tuhkaus on sellainen että hautaustoimisto lähettää vainajan arkussa krematorioon, krematorio polttaa arkun & vainajan, ja omaiset käyvät hakemassa krematoriosta tuhkat ja hautaavat ne sovitusti uurnahautaan, sirottelualueelle, muistolehtoon (sirottelualueelle tai muistolehtoon lasketaan vain tuhka, jolloin ei tarvita omaa uurnaa, vaan sen saa lainaksi) tai kolumbaarioon. Ei sekään ihan ilmaista ole, mutta siunaus- eikä muistotilaisuutta ei tarvitse pitää. Tällaisen olen tilannut itselleni. En kuulu kirkkoon.
Aika karua, mutta näin me olemme erilaisia. Mikä sopii kellekin.
Itse toivoin, että edes jotkus lähimmät tulisivat minua saattamaan. En siitä silloin tietysti mitään tiedä, mutta toivottavasti ottavat huomioon, että nyt se tuntuu tärkältä, niin luulen käyvän.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vainajan kannalta pahalta ellei risti-ilmoitusta laiteta lehteen. Aivan kuin hän olis salaa lähteny ja häntä kunnioittamatta kadotettu maailmasta. Mielestäni se ilmoitus kuuluu asiaan. Niitä on pieniäkin kokoja, jotka on halvempia.
Miten salaa?
Näyttävät hautajaiset ei ole tärkeää. Tärkeintä on, että minut muistettaisiin hyvänä ja oikeudenmukaisena ihmisenä. T. Pappa
Kuolin ilmoitus halvimmillaan yli 400e.
Hautajaisiin vain lähimmät, arkun päälle pieni kimppu (kesällä voi kerätä luonnosta jos vainaja on luonto ihminen) ja muuten yksi ruusu tai muu kukka. .
Muistotilaisuuden voi pitää kotona ja leipoa itse tarjottavat, keksit voi ostaa.
Arkkuhan se kallein on, jos voi tehdä suoraan tuhkauksen niin on halvempi. Uurnan voi laskea lähiomainen tai pappi, miten sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahanahneet haluu rahan perintönä itselleen sen sijaan et laittas sen rahan vainajan lehti-ilmoitukseen. Hyihyi.
Oma äitini sanoi, ettei halua kuolinilmoitusta mihinkään lehteen. Seurakunnan oma ilmoitus kuolleista paikallislehdessä riittää. Näin toimittiin. Ihan sama, mitä muut ajattelevat. Rahan ahneudesta ei ollut kyse. Hautajaisiinkin olisi puoli sukua tullut ja sellaisia ihmisiä, jotka eivät edes ole olleet tekemisissä. Ei meinannut millään mennä perille, että hautajaisiin kutsutuissakin noudatimme vain edesmenneen kirjallista tahtoa. Antakaa ihmisille rauha surra omaistaan rauhassa ja omalla tavallaan!
Vierailija kirjoitti:
Rahanahneet haluu rahan perintönä itselleen sen sijaan et laittas sen rahan vainajan lehti-ilmoitukseen. Hyihyi.
Pelkkää velkaa jäi. Se sossun tai nykyään hyvinvointialueen maksama avustus on todella pieni. Kuolinilmoitus jäi laittamatta ja halvimman mukaan mentiin, mutta silti perikunta kaivoi kuvetta.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimistosta raakalautainen arkku (250 ekeä) krematorio veloitti 350 ekeä hautaustoimisto veloitti kuljetuksista 200 ja kierrätysuurna 15 ekeä, tuhkat levitettiin itse vanajan toivomuksesta mökin metsikköön. Homma simppeli ja edullinen vainajan toiveiden mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Entä mistä kukat halvimmalla? Usein kuulee nykyään, että annetaan vain yksi ruusu.
Ahtisaaren puolisolla ja pojallaan oli myös erittäin kaunis freesi yksi ruusu. Kaunista ja tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinilmoitus ei ole pakollinen. Se maksaa satoja euroja. Muistotilaisuuttakaan ei tarvitse järjestää ravintolassa. Oikeastaan sitä ei tarvitse järjestää ollenkaan jos et halua, tai voit kutsua hautajaisvieraat kotiisi kahville. Edes siunaus-/saattotilaisuus ei ole pakollinen. Pakollista on ainostaan arkun hankkiminen ja hautaaminen. Jos kuulutte kirkkoon, hinnat ovat eri kuin kirkkoon kuulumattomilla. Hautaustoimisto veloittaa omansa, mutta kaikkeen ei tarvitse suostua. Krematointi maksaa sen mitä maksaa. Kaikkein halvin on suora tuhkaus.
Tuhkaukseen pitää hankkia arkku ja uurna, tavalliseen hautaukseen riittää pelkkä arkku.
Lehti-ilmo ei ole pakollinen. Siunauskaan ei ole pakollinen. Pakollista on vain vainajan kuljetus sairaalasta haudattavaksi, kun hautauslupa on saatu, ja siinä tarvitaan arkku. Kuljettaa voi itsekin pakettiautolla. Mikäli tuhkataan, eli viedään suoraan sairaalan ruumishuoneelta krematorioon, kuten oman kirkkoon kuulumattoman setäni kanssa tehtiin, niin siihen tarvitaan vielä uurna tai jos tuhka sirotellaan, sirotteluun (säästyy hautakivi) joku pahvilaatikko. Setäni siroteltiin ja nimi tuli kylttinä hautausmaalla olevaan isoon paateen. Tämä on kai halvin tapa vetää hautajaiset. Mitään lehti-ilmoa ei tullut. Eikä se kylttikään ole pakollinen.
Mieheni yksin asuva setä kuoli. Poikansa asui ulkomailla ja oli varaton ja rahaa juuri ja juuri arkkuun. Appi, jonka järjenjuoksua monesti ihmettelimme, ilmoitti iloisesti, että A ja T järjestää ne hautajaiskahvit. Voihan helvetti....minä olin äitiyslomalla ja vauva valvotti ja juuri otettu asuntolaina, eli ihan rahoissakaan ei uitu.
Todellakin pidettiin se kahvitus kotonamme ja vieraita pyydettiin 15, sen enempää meille ei kaksioon mahtunut. Pullapitkot ostettiin kaupasta, ainoana tehtiin pari pellillistä pannukakkua ja äitini paistoi karjalanpiirakoita. Tein pari kulhollista salaattia lisäksi.
Kyllä siitä halvalla voi päästä. Mutta arkku maksaa noin 700-1000 euroa, valinnoista riippuen ja kuljetuksista ja tuhkauksesta tulee myös lisää hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Me järjestettiin pienimuotoiset hautajaiset isälleni eikä laitettu kuolinilmoitusta lehteen, kaupungissa jossa hän asui niin seurakunta kyllä laittoi sellaiseen ilmaisakelulehteen kaikkien kuolleiden nimet listattuna.
Nykyisin tietosuojan vuoksi tuota ei saa tehdä. Ainakin meillä paikallislehti on lopettanut tuon.
Äitini hautajaiset olivat edulliset, siunaustilaisuus, tuhka muistolehtoon ja 70 euron laatta muistoseinälle. Me lapset maksoimme muistotilaisuuden tarjoilut
Polttohautaus on ymmärtääkseni halvempi vaihtoehto kuin perinteinen. Hautaustoimistoissa on usein valmiina heidän omia tarjoamiaan arkkuja, hautaustoimistoa voi pyytää tilaamaan arkun sen ulkopuolelta tai tilata itse. Esim raakapuuarkun Virosta.
Koristelut ym voi tehdä itse. Hyödyntää luonnon koristeilta, oksia, kukkia ym, vuoden ajan mukaan. Valokuvat ja kynttilät kivoja?
Muistotilaisuuden voi pitää ilmaisessa paikassa ja mahdolliset maltilliset tarjottavat tehdä itse tai pyytää ystäviltä ym apua.
Itse suunnittelin ja toteutin läheiseni hautakaiset viimetalvena hyvin pienellä budjetilla näitä ohjeita hyödyntäen ja kaunis tilaisuus oli. Minulla oli kaksi ystävää tarjoilemassa ja "keittiöhommissa", tarjottavat tein itse, kaksi suolaista ja kaksi makeaa vaihtoehtoa. Kahvit teet ja mehut. Lisäksi tuttavani oli soittamassa pianoa.
Lehti ilmoituksia ym "ylimääräisiä" ei tarvita. Laatan voi tilata myöhemmin ja uurnien hinta erot on valtavia, pahvinen sellainen ei montaakaan euroa maksa, olen ymmärtänyt että jotkut hautaustoimistot antaa sellaisen ilmaiseksi.
Laita lehteen ilmoitus "en vietä hautajaisiani".
Suurin osa suomalaisista pannaan hautaan ilman mitään kuolinilmoitusta.