Kokemuksia pienimuotoisista hautajaisista? Kannaatko jättää esim kuolinilmoitus ilmoittamatta lehteen?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Eihän juuri kukaan edes tilaa lehtiä enää.
Vanhat yli 70v ihmiset tilaa jotain maakuntalehtiä. Miksi heitä varten pitäisi laittaa kuolinilmoitus? Ei ole tätä päivää.
Meillä mummi teki selkeän ohjeen ja varasi hautajaisiaan varten 8000 e. Siitä sitten riideltiin, että tuhlataanko rahat, mutta vainajan viimeistä tahtoa noudatettiin. Itse mummi ne tienasi, sai sitten haluamansa kiven ja melko mellevät juhlat. Naurua ja laulua riitti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummi teki selkeän ohjeen ja varasi hautajaisiaan varten 8000 e. Siitä sitten riideltiin, että tuhlataanko rahat, mutta vainajan viimeistä tahtoa noudatettiin. Itse mummi ne tienasi, sai sitten haluamansa kiven ja melko mellevät juhlat. Naurua ja laulua riitti.
Rahat siis meni täysin hukkaan itsekkän ihmisen takia. En ikinä laittaisi 8000e hautajaisiin.
On jo yleistynyt, ettei kuolinilmoitusta laiteta lehteen. Minulla oli kaksi tuttua jotka kielsivät myös kuolinilmoituksen seurakunnan lehdessä. Miksi kuolinilmoitusta tarvitaan lehdessä? Yleensä tutut pääsevät tietämään kuolemasta muutenkin. Kirkosta eronneista ei tietenkään löydy seurakunnan ilmoituksessa. Hautajaiset vietetään nykyisin vain lähimmän perhepiirin kesken.
Arkku, tuhkaus, uurna.
Tuhkan levitys hautausmaan sirottelu-alueelle.
Minä ja broidi paikalla.
Suvulle tieto puhelimitse.
Annettiin mahdollisuus kunnioittaa vainajan muistoa
hyväntekeväisyydellä valitsemaansa kohteeseen, ei kukkia tms.
Yhdeltä tutulta löytyi selkärankaa, ei suvulta.
Toisen vanhemman kuoltua oppi paljon järjestelyistä. Kun toinenkin poistui, niin opit käyttöön. Ei kuolinilmoitusta, nimi näkyy kuitenkin myös seurakunnan ilmoituksessa. Ei vuokrattua tilaa, muistotilaisuus vainajan kotona. Tarjoilu, pientä syötävää, noudetaan pienleipomosta. Kahvi keitetään itse. Itse en ostanut kukkia, koska suhteeni niihin on etäinen. Jotkut ottivat niitä pihasta. - Arkku ja kiven kaiverrus olivat kai isoimmat menot.
Vierailija kirjoitti:
Rahanahneet haluu rahan perintönä itselleen sen sijaan et laittas sen rahan vainajan lehti-ilmoitukseen. Hyihyi.
Puhu vaan ittestäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mistä kukat halvimmalla? Usein kuulee nykyään, että annetaan vain yksi ruusu.
Kesällä voi aivan hyvin kerätä vaikka omasta kukkapenkistä. Itse hyödynsin ojanpenkkojen kukkia + takapihani. Tein kukkavihkon itse ja oli kyllä paljon hienompi kuin satojen eurojen kukkakaupan tekemät.
Wau. Mkin haluun omiin hautajaisiini tuollaista. Paljon inhimillisempää tuo. Itseasiassa olekin tehnyt jo hautaustahtoni ajoissa. mummokesäheinä65
Vierailija kirjoitti:
Kuolinilmoitukset lehdessä ovat kohtuuttoman kalliita. Jos rahaa ei juuri ole, tuo on ensimmäinen asia josta säästäisin.
Sunnuntain Hesarissa kuolinilmoitus maksoi pari vuotta sitten n.1000€.
Kuolinilmoitus lehdessä on nykyaikana turha, harva lehtiä enää tilaakaan.
Arkkulaite on hyvä olla kukkakaupasta, mutta jälkikäteen ajatellen oli ihan turhaa maksaa surukukkavihoista tekstinauhoineen kun ei saatu viedä niitä edes haudalle. Tuhkaukseen oli jonoa. Ei oisit kannattanut maksaa 100€/ vihko kun ei saatu edes mieleisiä. Yksi kukka olisi riittänyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinilmoitukset lehdessä ovat kohtuuttoman kalliita. Jos rahaa ei juuri ole, tuo on ensimmäinen asia josta säästäisin.
Sunnuntain Hesarissa kuolinilmoitus maksoi pari vuotta sitten n.1000€.
Reilu kymmenen vuotta sitten ilmoitus paikallislehdessä ja sen välittämänä Aamulehdessä maksoi yhteensä n. 900e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora tuhkaus. Alkoi kiinnostamaan itselleni. Mitä se pitää sisällään ?
Haluan koruttomat hautajaiset.
Jos vainaja kuului kirkkoon, se siunataan aikalailla automaattisesti.
Ei siunata jos vainaja sitä vastustaa esim hautaustestamentilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kolumbaario, joku kirjoitti?
Itse tein kukkaseppeleen itse, oli joulunaika, havukehikko ja ylös laitoin muutaman valkoisen amarylliksen. Tuli ihan hieno.
Vanha kysymys mutta vastaan. Kolumbaario on uurnaholvi. Kolumbaarioita on eri puolella Suomea, Helsingissäkin useita, mm. Hietaniemen hautausmaalla. Se on sisähautausmaa.
Kalliit kukkalaitteet eivät ole pakollisia, mutta floristeilta loppuu työt kun ihmiset ostavat halpoja markettikukkia. Hautaustoimistosta tuputtavat perinteisiä asetelmia, tietenkin tuputtavat, koska niiden myynnissä on kate.
Joku kirjoitti täällä että tuhkaaminen tulee kalliimmaksi kuin arkkuhautaaminen, koska siihen tarvitaan uurna. Ei tarvita uurnaa jos valitaan tuhkahautaaminen.
Ihme kallista bisnestä ihmisen hautauksestakin on tullut. Hautaustoimistot käyttää röyhkeästi kuolemaa hyväkseen rahastaessaan sillä. Sairaalat voisi järjestää köyhimmille edullisen suorkuoppauksen/tuhkauksen valtion avustuksella.
Kesällä voi aivan hyvin kerätä vaikka omasta kukkapenkistä. Itse hyödynsin ojanpenkkojen kukkia + takapihani. Tein kukkavihkon itse ja oli kyllä paljon hienompi kuin satojen eurojen kukkakaupan tekemät.