Miten jaksaa työpaikassa, jossa yksi työntekijä myrkyttää ilmapiiriä?
Töissä on pitkään ollut tilanne, että yksi työntekijä myrkyttää ilmapiiriä. En tiedä tekeekö hän sen tahattomasti vai tahallisesti. Hän venyttää jatkuvasti yhdessä sovittuja sääntöjä ja toimintatapoja. Hän ei varsinaisesti tee virheitä, mutta ei noudata yleistä linjaa. Tämä hidastaa muiden töiden edistämistä. Hänen työskentelytapansa on vaikuttanut osaltaan siihen, että osa työntekijöistä kuormittuu ja vaihtaa työpaikkaa. Hänen vuorovaikutustaitonsa ovat myös heikot. Esimiehelle on kerrottu asiasta ja hän jakaa huolen, mutta tuntuu siltä ettei mitään tapahdu. Tämä työntekijä ei itse näe mitään ongelmaa asiassa, vaan syyttää muita väärinymmärryksestä.
Miten tällaisesta työntekijästä pääsee eroon? Itse pidän muuten työpaikastani, mutta alan kuormittua tämän yhden henkilön vuoksi ja harkita uutta työtä.
Kommentit (25)
Työnantajan asia. Tai voihan sen ratkaista äänestämällä jaloillaan eli lähteä sitten itse. Työantaja sitten joko tajuaa tai ei tajua potkaista ongelmaa ulos.
Vierailija kirjoitti:
On aika huono lähtökohta haluta kollegasta eroon. Ongelma saattaa olla myös sinussa.
Jaaha, ongelmatyöntekijä itse saapui paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika huono lähtökohta haluta kollegasta eroon. Ongelma saattaa olla myös sinussa.
Jaaha, ongelmatyöntekijä itse saapui paikalle.
Täh? Tuo kertoo jo asenteesta aika paljon. Itse en esihenkilönä pitäisi kovin hyvänä asenteena tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkierto? Jos hän vastaa prosessista x ja esim. Ap prosessista y, voisitte välillä vaihtaa paikkoja? Tämä voisi tuoda apuja kokonaisprosessiin ja ymmärtäisitte eri näkökulmia paremmin.
Tämä voisi muuten olla hyvä idea, mutta olemme eri tehtävissä eikä hän voi tehdä minun töitäni, koska hänellä ei ole vaadittavaa koulutusta.
Ap
Onko sinulla kuitenkin pätevyys hänen tehtäviinsä? Jos on, voisit ehdottaa pomolle, että olet työssä hänen työparinaan ihan konkreettisesti rinnalla vähän aikaa ja siirrät hänelle parhaita käytäntöjä. Jos taas kellään teistä ei ole pätevyyttä toistenne tehtäviin, niin ettehän te silloin voi toistenne puolesta oikeasti määritellä, että x ajan on riitettävä johonkin toisen tehtävään.
Tämä voisi muuten olla hyvä idea, mutta olemme eri tehtävissä eikä hän voi tehdä minun töitäni, koska hänellä ei ole vaadittavaa koulutusta.
Ap