Taas kaksi lohimedaljonkia suoraan biojätteisiin :-(
Onko muilla tällaista, että mies ostaa kotiin enemmän ruokaa kuin mitä jaksaa kokata ja syödä? Taas meni kaksi lohimedaljonkia suoraan kaupan pakkauksesta biojätteeseen, kun ei niitä laitettu ajoissa.
Todella turhauttavaa, kun tällaista tuntuu tapahtuvan säännöllisesti. Yritän itse syödä aina niitä vanhentuvia ruokia vähemmälle, mutta mies kantaa jatkuvasti kotiin enemmän ruokia kuin mitä ehditään syödä ja selkeästi pilaantuneita ruokia en minäkään rupea syömään, johonkin se raja pitää vetää.
Nämäkin lohet oli jo pilalla ennen kuin minulle selvisi, että mies on ostanut sellaisiakin o_O Joten turha syyttää minua siitä, etten itse kypsentänyt niitä ajoissa.
Onko kohtalontovereita, joita tällainen älytön rahanmeno turhauttaa?
Kommentit (21)
Ei nyt ihan tossa määrin. Usein ruokaa jää yli sen verran, ettei siitä riitä kaikille seuraavalla kerralla. Nämä jämät tuppaavat päätymään biojätteeseen.
Ennen kauppaan menoa laatikaa viikon ruokalista ja sen perusteella ostoslista. Silloin ei pitäisi mennä niin paljon haaskuun. Jos teillä on pakastimessa tilaa, sitä kannattaa hyödyntää. Kuulostaa vaan siltä, ettei tule tarvetta sieltä ottaa ruokaa.
Kyllä sitä tuppaa menemään vanhaksi ja roskiin aika paljon. Tulee ostettua paljon kun ei ole rahasta pulaa.
Minä käyn kerran viikossa kaupassa, mietin tarkkaan mitä ostan ja hävikkiä ei synny.
Ennen kävin 4-6 krt/vko kaupassa, tein heräteostoksia ja jouduin heittämään ruokaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
No mikset laita pakkaseen niitä, joita ei parin päivän sisällä syödä? Elän yksin ja usein ostan viisikin lohimedaljonkia ja pakastan ne yksitellen. Enhän minä yksin mitään jauhelihaakaan 400 g yhdellä kertaa syö, puolet pakkaseen ja toinen puoli parin päivän aterioiksi. Leipääkin pakastan ja toasterin kautta se on taas kuin tuoretta ja hyvää. Minulla ei tule ruokahävikkiä koskaan.
Yksin onkin helpompi ennakoida menekki. Kun olet itse valinnut ruuat, ne ovat mieluisia ja ne tulee syötyä. Meillä on vain pieni kaappipakastin, jonne ei mahdu juuri mitään lihoja säilytykseen. Syksyllä on kerätty marjoja, joita yhä on kaappi puolillaan.
Luulin että on kyse medaljonkikorusta joka on lohen muotoinen.
No ei. Meille molemmille on melkein kunnia-asia, ettei tule hävikkiä.
Eikö miehesi ymmärrä suomea vai miksi ei puhe mene perille? Tehkää esimerkiksi viikonloppuna viikon ruokalista valmiiksi ja päättäkää nämä etukäteen.
Jos nyt haluat jatkaa tuon idiootin touhujen paikkailuja, käy kaappi päivittäin läpi ja laita ylimääräinen pakastimeen joko sellaisenaan tai valmistettuna.
On kyllä tuttua. Mies jotenkin pelkää, että ruoka loppuu kesken, ja haluaa että kaapissa on aina jotain 'kivaa', ja suunnitelmallisuus ei ole hänen juttunsa. En aina pysy perässä, kun tavaraa kasaantuu jääkaappiin.
Onko se nähnyt lapsena nälkää vai mitä hittoa?
Vierailija kirjoitti:
No mikset laita pakkaseen niitä, joita ei parin päivän sisällä syödä? Elän yksin ja usein ostan viisikin lohimedaljonkia ja pakastan ne yksitellen. Enhän minä yksin mitään jauhelihaakaan 400 g yhdellä kertaa syö, puolet pakkaseen ja toinen puoli parin päivän aterioiksi. Leipääkin pakastan ja toasterin kautta se on taas kuin tuoretta ja hyvää. Minulla ei tule ruokahävikkiä koskaan.
Pakkanen on jo täynnä ties mitä lihoja, mm. pari hanhenrintaa on pakkasessa. Ja miten voin laittaa pakkaseen jotain, jonka olemassaolosta en edes tiedä?
Ei minullakaan tulisi ruokahävikkiä, jos eläisin yksin. Ruokahävikkiä tulee, kun mies ostaa jatkuvasti liikaa. Siihen ei mitkään pakastimetkaan auta, niitähän pitäisi olla ostamassa aina uusia, kun edelliset ovat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan tossa määrin. Usein ruokaa jää yli sen verran, ettei siitä riitä kaikille seuraavalla kerralla. Nämä jämät tuppaavat päätymään biojätteeseen.
Ennen kauppaan menoa laatikaa viikon ruokalista ja sen perusteella ostoslista. Silloin ei pitäisi mennä niin paljon haaskuun. Jos teillä on pakastimessa tilaa, sitä kannattaa hyödyntää. Kuulostaa vaan siltä, ettei tule tarvetta sieltä ottaa ruokaa.
Meillä oli noiden esim. yhdelle riittävien jämien suhteen niin että tehtiin sitten sellaista ruokaa joka ei yhdelle maistu, joten tämä yksi mieluummin söi ne jämät.
Tai jos riitti kolmelle ja neljäs jäisi ilman, niin iskälle kelpaa aina grillimakkara...
Mä hoidan yleensä ruokatilaukset koska mun mies myös "syö silmillään".Harvoin silti mitään menee haaskuuseen, pakastan ja teen myöhemmin.
Mutta jos pyydän tuomaan 2 croissantia hän tuo 3 (emme ikinä syö enempää kuin yhdet), kukkakimppuja aina 2-3 vaikka olisin onnellinen yhdestä jne.
Tiedän että se on joku hemmottelujuttu hänen mielestään mutta vain ärsyynnyn.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä tuttua. Mies jotenkin pelkää, että ruoka loppuu kesken, ja haluaa että kaapissa on aina jotain 'kivaa', ja suunnitelmallisuus ei ole hänen juttunsa. En aina pysy perässä, kun tavaraa kasaantuu jääkaappiin.
Meillä mies vetoaa siihen, että on Karjalan evakon jälkeläinen. Ehkä siinä tosiaan on joku sellainen ylisukupolvinen trauma, joka saa pelkäämään ruuan loppumista ja ostamaan sitä aina liikaa.
Minä en jaksaisi ruveta aikuista miestä vahtimaan, eikä se nyt oikeinkaan ole, että alkaisi määrätä mitä toinen saa ostaa. Mutta en myöskään halua olla mikään jääkaappipoliisi, joka jatkuvasti ratsaa jääkaappia ja raportoi pilaantumisuhan alla olevista aineksista. Teen tätä huomatessani, mutta vaihtelevalla menestyksellä. Tuntuisi myös epäreilulta, että minulle jäisi aina se pilaantuneiden tarvikkeiden siivoaminen, joten nytkin siellä jääkaapissa on jotain homehtuneita perunoita ja mädäntynyttä salaattia o_O Mies ostaa mädäntyneen salaatin tilalle aina uuden, mutta ei heitä vanhaa pois. Eikä tunnu oppivan, että se salaatti jää syömättä, joten turha edes ostaa.
Mun mies on ihan samanlainen. Jääkaappi pitää olla aina täynnä ja leipää pitää olla monta pussia. Entisiä ei ehdi syömään ja pakastimeenkaan ei mahdu. Hedelmiäkin pilaantuu jonkin verran. Ei auta sanominen. Ostaa sitten tahalteen entistä enemmän.
Ei, meillä ei ole tuollaista. Kumpikaan ei haluta haaskata ruokaa eikä rahaa joten käytetään ja syödään kaikki mitä ostetaan.
Joo. Meillä on niin erilaiset maut ruuan kanssa ja eri asenteet siihen, että on meinannut tulla ero. Mies on isosta perheestä jossa ei ollut niin tarkkaan kun joku söi kuitenkin aina ne "ylimääräiset" ruuat, minä olen yh-perheestä jossa tasan tarkkaan tiedettiin mitä syödään seuraavan viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on ihan samanlainen. Jääkaappi pitää olla aina täynnä ja leipää pitää olla monta pussia. Entisiä ei ehdi syömään ja pakastimeenkaan ei mahdu. Hedelmiäkin pilaantuu jonkin verran. Ei auta sanominen. Ostaa sitten tahalteen entistä enemmän.
Ihanaa, että on kohtalontovereita! Tai parempihan se olisi, jos tällaisia miehiä ei olisi ollenkaan. Mutta kyllä se pikkuisen lohduttaa, kun tietää, etten ole ainoa joka tästä kärsii.
Joku raadonsyöjälemmikkihän tässä tarvittaisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tuppaa menemään vanhaksi ja roskiin aika paljon. Tulee ostettua paljon kun ei ole rahasta pulaa.
Eikö olisi helpompi heittää se raha suoraan roskikseen? Ei tarvitsisi kanniskella ruokaa edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi helpompi heittää se raha suoraan roskikseen? Ei tarvitsisi kanniskella ruokaa edestakaisin.
No ei ole pitkä matka heittää pois kun tulevat ovelle toimitettuna ja siivoaja vie ne roskiin.