Saako kannasta poistettua jotenkin vanhoja tietoja?
Olin hölmö ja hakeuduin työpaikkakiusaamisen aiheuttaman ahdistuksen takia psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille ja sain tästä (ikuisen?) mielenterveysongelmaisen leiman.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samankaltaista on kysytty palstalla ennenkin.
Kysyjää on huolestuttanut kun on käynyt jossakin ahdistustilanteessa tk:ssa ja siitä on kirjattu tekstiä potilaskertomukseen. Ja nyt hävettää kun tuli mentyä, kun se kirjaus kysyjän mielestä tarkoittaa sitä, että nyt hänet on leimattu hulluksi sillä kirjauksella.
No, mutta... Nämä kysyjäthän edustavat vain sitä vanhaa pelkoa mikä näihin mielen ongelmiin vanhastaan yhdistyy... Ja kuitenkin kaiken maailman naistenlehdet ja terveysaikakauslehdet ja sanomalehdet vähän väliä jankuttavat, että ihmisen elämään kuuluu kausia ja hetkiä jolloin mieli on maassa, ahdistaa, pelottaa ynnä muuta, mutta nämä ovat siis täysin luonnollisia. Sairaus on sitten aivan eri asia kuin nämä tavalliseen elämään kuuluvat apeudet ja ahdistukset ja pelot.
Joten... miksi hävetä
Jospa olivat ajatelleet mahdollisena taustana sun niska-hartiajännitystilaan jotain sellaista että sulla on taas jokin stressaava ahdistus ja siksi jännitysniska... Kyselkööt mitä kyselevät, saithan sinä kuitenkin sen pistoksen joka vissiin helpotti jännitystilaa...
Itse sairastuin nuorena aikuisena sairauteen, johon sain pari vuotta myöhemmin diagnoosin. Ensin jouduin kuitenkin käymään useita kertoja lääkärillä valittamassa oireitani, ja silloin omalääkärinäni sattui olemaan aggressiivinen keski-ikäinen mies, jonka mielestä simpsakalla nuorella naisella ei voi olla mitään vikaa. Että huvikseni ravasin lääkärissä ja kuvittelin kaiken. Sen jälkeen kun hän oli huutanut minulle että ei suostu tutkimaan enempää, pyysin saada uuden lääkärin (ja pääsin lisätutkimuksiin ja sain viimein diagnoosin ja hoitoa).
Myöhemmin sain kuulla miehen saaneen potkut juurikin aggressiivisen käytöksensä vuoksi ja ilmeisesti päihdeongelmaakin oli. Tästä huolimatta tämän lääkärin kirjoittelut näkyy kannassa. Tajusin tämän vasta kun uudella paikkakunnalla oli vaikea taas saada hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyjää on huolestuttanut kun on käynyt jossakin ahdistustilanteessa tk:ssa ja siitä on kirjattu tekstiä potilaskertomukseen. Ja nyt hävettää kun tuli mentyä, kun se kirjaus kysyjän mielestä tarkoittaa sitä, että nyt hänet on leimattu hulluksi sillä kirjauksella.
No, mutta... Nämä kysyjäthän edustavat vain sitä vanhaa pelkoa mikä näihin mielen ongelmiin vanhastaan yhdistyy... Ja kuitenkin kaiken maailman naistenlehdet ja terveysaikakauslehdet ja sanomalehdet vähän väliä jankuttavat, että ihmisen elämään kuuluu kausia ja hetkiä jolloin mieli on maassa, ahdistaa, pelottaa ynnä muuta, mutta nämä ovat siis täysin luonnollisia. Sairaus on sitten aivan eri asia kuin nämä tavalliseen elämään kuuluvat apeudet ja ahdistukset ja pelot.
Jospa olivat ajatelleet mahdollisena taustana sun niska-hartiajännitystilaan jotain sellaista että sulla on taas jokin stressaava ahdistus ja siksi jännitysniska... Kyselkööt mitä kyselevät, saithan sinä kuitenkin sen pistoksen joka vissiin helpotti jännitystilaa...
Ei helpottanut huimausta, koska jouduin hakeutumaan uudelleen lääkäriin tuon jälkeen. Kannasta luin myöhemmin, että pistivät kipulääkettä. Sitä en tiedä miksi eivät kertoneet mitä pistävät. Yeensä kai lääkärissä on tapana kertoa mitä lääkettä laitetaan ihan jo siltäkin varalta, että potilas voi olla vaikka allerginen ko. valmisteelle. Sangen omituinen käynti oli tuo..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Psyk. puoli ei ole kaikille terveydenhuollon työntekijöillekään avoimesti näkyvä.
Ei ollut paperiaikana, eikä ole digiaikanakaan.
Erityissuojauksen pystyy niin Kannassa kuin Maisassa poistamaan esimerkiksi lääkereseptin uusinnan yhteydessä. Mulle oli tk-lääkäri kirjoittanut, ettei näe kaikkia kirjauksia, mutta olettaa lääkkeiden x ja y (särkylääkkeitä) olevan sairauden a kipujen lievittämiseen määrätty. Kun ihmettelin tätä psykiatrille, sanoi, että halutessaan tk-lääkäri kyllä saa poistettua erityissuojauksen, jotta voi uusia reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastuin nuorena aikuisena sairauteen, johon sain pari vuotta myöhemmin diagnoosin. Ensin jouduin kuitenkin käymään useita kertoja lääkärillä valittamassa oireitani, ja silloin omalääkärinäni sattui olemaan aggressiivinen keski-ikäinen mies, jonka mielestä simpsakalla nuorella naisella ei voi olla mitään vikaa. Että huvikseni ravasin lääkärissä ja kuvittelin kaiken. Sen jälkeen kun hän oli huutanut minulle että ei suostu tutkimaan enempää, pyysin saada uuden lääkärin (ja pääsin lisätutkimuksiin ja sain viimein diagnoosin ja hoitoa).
Myöhemmin sain kuulla miehen saaneen potkut juurikin aggressiivisen käytöksensä vuoksi ja ilmeisesti päihdeongelmaakin oli. Tästä huolimatta tämän lääkärin kirjoittelut näkyy kannassa. Tajusin tämän vasta kun uudella paikkakunnalla oli vaikea taas saada hoitoa.
No, hitsin pitsi. Eli vaikka se eka ei oikein ottanut todesta, niin kuin vaihdoit, se uusi otti ja hoito alkoi. Ja sitten vaihdoit paikkakuntaa, niin nyt sen ekan tekstit estävät hoidon saamisen. Erikoinen tilanne tosiaan! Mihin ne sen toisen tekstit ovat kadonneet.
Näkyy kannassa! Hei jos se uusi paikkakunta on samaa sairaanhoitopiiriä missä se edellinenkin hoitopaikka oli, niin ne tekstit näkyvät alueen sairauskertomusjärjestelmässä.
Mutta jos olet toisen sairaanhoitopiirin alueella, niillä on oma sairauskertomusjärjestelmä, ja kannan tekstit sinä itse voit käydä laittamassa luovutuskieltoon!
Mistä tiedät, että hankaluus saada hoitoa johtuu just sen ekan lääkärin teksteistä. Eikö se voi johtua vaikka siitäkin, että sulla ei hoidon kriteerit täyty! Onko tarjottu mitään vaihtoehtoa sen hoidon tilalle mitä olet itse kuvitellut saavasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mutta... Nämä kysyjäthän edustavat vain sitä vanhaa pelkoa mikä näihin mielen ongelmiin vanhastaan yhdistyy... Ja kuitenkin kaiken maailman naistenlehdet ja terveysaikakauslehdet ja sanomalehdet vähän väliä jankuttavat, että ihmisen elämään kuuluu kausia ja hetkiä jolloin mieli on maassa, ahdistaa, pelottaa ynnä muuta, mutta nämä ovat siis täysin luonnollisia. Sairaus on sitten aivan eri asia kuin nämä tavalliseen
Minä alan epäillä sun kertomusta entistä enemmän!
YYYHYYY ISOT TYTÖT KIUSASI KA MENIN PSYKIATRISELLE YYYHYYY😫😩
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hitsin pitsi. Eli vaikka se eka ei oikein ottanut t
Ein se tiedäkään mutku miesvihaa pitää oksentaa palstalle.
"Minä alan epäillä sun kertomusta entistä enemmän!"
Yrittäkää nyt edes laittaa jonkunlaisia lainauksia, että tietäisi mihin tämäkin kommentti liittyy.
Ap
Nyt 👵🏻vittu oikeesti. Hysteerinen akka menee ruikuttamaan kIusAamIsEsTa johonkin psykiatrille ja sitten jälkeenpäin itkee että tuli merkintä Kantaan yhyy.
Olet 👵🏻vajakki, ap!
Vierailija kirjoitti:
Nyt 👵🏻vittu oikeesti. Hysteerinen akka menee ruikuttamaan kIusAamIsEsTa johonkin psykiatrille ja sitten jälkeenpäin itkee että tuli merkintä Kantaan yhyy.
Olet 👵🏻vajakki, ap!
Kiitos tästä hyödyllisestä vastauksesta kysymykseen: "Saako kannasta poistettua jotenkin vanhoja tietoja?". Osaatko kertoa muita viisauksia tähän aiheeseen liittyen vai tyhjenikö laari jo? :)
Ap
"No, kun aloittaja sanoo, että hän on käynyt jonkin ahdistusstressitilanteen takia hoitajan vastaanotolla. Mahdollisesti pari kertaa. Niin ne pari kertaa eivät tarkoita sitä, että sulla olisi jokin krooninen sairaus ja siitä pysyvä diagnoosi.
YKS SUN TOINEN IHMINEN KÄY HOITAJIEN JA LÄÄKÄREIDEN PAKEILLA ELÄMÄNSÄ AHDISTAVIA TILANTEITA PURKAMASSA.
Et ole ainoa.
Siksi toisekseen, ehkä sulla onkin ihan oikeesti jokin mt-tila pysyvämpänä, kun kerran tästäkin pikkuasiasta noin paljon huolestut.
Vai mitäs itse ajattelet?"
Olet väärässä ja tietämätön. Sukulaiselleni riitti YKSI AINOA käyntikerta työstressin takia siihen, että Kantaan tuli lyhyt merkintä masennuksesta, ja vakuutus evättiin. Hän tosin jaksoi taistella virheellisestä merkinnästä, ja sai taistelun jälkeen merkinnän kumottua. Mutta asia vei energiaa. Samoin toisella sukulaisella lasun sossu kaivoi 20 vuoden takaa YHDEN AINOAN käynnin parin virkkeen merkinnän ahdistuksesta, johon oli myös selkeä syy (ero nuoruuden parisuhteesta, ei sen kummempaa). Vallastaan nauttiva lasun sossu löi tällä merkinnällä päähän kuin vierasta sikaa ja uhattiin lasten huostaanotolla huoltajuuskiistassa. Jonka tosin vastapuoli lopulta onneksi hävisi. Merkinnästä oli silti paljon harmia ja sitä käytettiin lyömäaseena. Prosessi kesti vuosia aiheuttaen paljon stressiä.
Olet väärässä, jos luulet, että jotain pysyviä diagnooseja edellytetään tai jotain vakavia mt-ongelmia tai vuosien käyntejä. Yksi ainoa käynti tai merkintä voi riittää. Tosin suurin osa ei näihin pahimpiin tilanteisiin joudu, mutta jotkut aina joutuvat. Olen itse lähipiirissäni näitä absurdeja tilanteita todistanut. Tietenkään ne, joille nämä eivät osu, eivät näitä usko tai syyttävät henkilöä itseään, sitä joka on viranomaista vastaan tilanteessa aina heikoilla. Sitten kun osuu itselle kafkamainen tilanne, sitten lopulta uskotaan.
Nyt mä en kyllä yhtään pääse kärryille mitä siellä päivystyksessä nyt on tapahtunut.
Ensin kerrotaan, että oli huomattu että on ahdistuslääkkeitä ja kyselty sen perusteella.
Sitten on sätitty ja epäilty mt-ongelmaa päivystyskäynnin syyksi.
No, entäs sitte jos se sättiminen tuli siitä, että olit mennyt päivystykseen sellaisen vaivan takia, joka ei ole päivystysasia. Siitä ne yleensä vähän sättipäisiksi rupeavat...
Älä ota niin vakavasti... jos sulle kuitenkin jokin relaksanttipistos on annettu... niin eikö se tuonut apua.
Kehottivatko menemään arkena ajanvarausta hakemaan.
Ja mitäs ne nyt sitte siitä päivystyskäynnistä ovat kirjanneet.... Jasso... varmaan mt- dg. tuli siitäkin vai!
Se lääkäri sua muistakaan enää... sillä on ollut kymmeniä potilaita sun jälkeen...