Kun kiusaaminen on jälleen tapetilla, niin kertokaapa, mitä tehdä?
Tuttavaperheen yläkouluikäistä poikaa piinataan koulussa. Nimitellään, lyödään, sotketaan vaatteita, käydään käsiksi ja jätetään ryhmän ulkopuolelle. Tilanteesta on otettu yhteyttä kouluun, kiusaajiin, kiusaajien vanhempiin sekä kiusaamista ehkäisevään ryhmään. Mitä voi tehdä tilanteessa, kun mikään ei siltikään muutu.
Kommentit (98)
Kotikasvatus pienestä asti että vaikka ei jostain ihmisestä tykkää niin silti hänen kans voi sen lyhyen ajan joka koulussa on sietää ja olla kohtelias eikä opettaa ettei kaikkien kanssa tarvi olla
Vierailija kirjoitti:
Kiusattu itsepuolustuskurssille. Sieltä löytyy apu. Jo pelkkä tieto kurssin käymisestä voi laukaista tilanteen ja kiusaaminen loppua. Pelkkä pelko siitä että kiusattu uskaltaa tai hänellä on taito puolustautua voi lopettaa kiusaamisen. Kaikki, tytöt etenkin, tällaiselle kurssille. Nyt heti! Taidot tulee tarpeeseen ja käyttöön jonain päivänä.
Unohdat, että suuri osa kiusaamisesta on henkistä kiusaamista. Siinä kiusattu näyttää itse kiusaajalta, jos menee mottaamaan kiusaajaa. Ja siitäkös kiusaajat saavat bensaa liekkeihin, kun "näyttäisivät", että on se oikeasti itse hullu.
Lisäksi kiusaaja on harvoin yksin, usein kiusaaminen tehdään porukassa. Siinä ei mikään itsepuolustuskurssi auta, jos on yksin montaa vastaan.
Kiusaajia on pienenä kannettu kassissa hakkuuaukiolöa ja unohdettu nostaa kannon kohdalla.
Yritätte keksiä yksinkertaista ratkaisua monimutkaiseen ongelmaan. Sama oppilas voi olla tilanteesta ja ryhmästä riippuen kiusaaja tai kiusattu. Kyse on myös aina ryhmäilmiöstä. Jos kiusaaja ei saavuta kiusaamalla mitään, ei hänen kannata jatkaa. Muu ryhmä voi siis lopettaa kiusaamisen siirtymällä kiusatun puolelle. Tähän vain vaaditaan rohkeutta. Jokainen vanhempi voi jutella näistä asioista lapsensa kanssa ja huolehtia siitä, että oma lapsi ei jää hiljaa sivusta seuraamaan tai varsinkaan lähde mukaan kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pitää puuttua asiaan niin, että kiusaajien arvosanoihin tulee merkittävät alennukset. He yrittävät sabotoida toisen koulunkäyntiä, ja sen pitäisi jo itsessään olla koulun sääntöjä vastaan. Jos kiusaa, ei pääse tunnille, ja koska ei ole paikalla tunnilla, ei voi osallistua pistokokeisiin yms, eli arvosanat laskee. Tällaisia ihan oikeita seuraamuksia, joilla on vaikutusta myös kiusaajien tulevaisuuden mahdollisuuksin jatko-opintojen osalta yms. Sen sijaan, että kiusattu alkaa vältellä koulua, opettajien pitäisi jättää kiusaajat luokan ulkopuolelle.
Suurimalle osalle häirikköoppilaista numerojen alentaminen ei oikeastaan olisi mikään ongelma. Enkä oikein ymmärtänyt miten se edes ratkaisi kiusaamisongelman vaikka se rangaistukselta tuntuisikin.
Miten luokalle jättäminen. Ainakin omassa nuoruudessa näille ongelmatapauksille oli erityisluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Raha on tehokas ihmisten ohjailukeino. Jos kiusaajan pitäis joka kerta maksaa 10 - 50 euroa luokan kassaan ilmitulleesta kiusaustapauksesta, saattaisi kiusaajan vanhemmatkin alkaa ohjeistaa napakammin sitä kultamussukkaansa miten toisten kanssa ollaan.
Todennäköisesti edelleen mentäisiin ojasta allikkoon. Kiusaajat rupeaisi vaatimaan niiltä ilmiantajilta rahaa jolla kulut maksetaan. Ja lopulta kukaan ei ainakaan niistä oppilaista uskaltaisi puuttuua siihen kiusaamiseen edes kertomalla siitä muille.
Se että kiusaajan siirretään muualle oli se joku muu koulu tai erityisluokka ei poista itse ongelmaa. Lähinnä se olisi ongelman lakisemista pois silmistä ja siirtämistä jonnekin muualle.
Kiusaamisen syitä on turha etsiä siitä millainen kiusaaja tai kiusattu on. Lähtökohdiltaa molemmat voivat olla hyvinkin samanlaisia. Toisaalta jokatapauksessa meidän on opittava siihen että meissä kaikissa on niin erovaisuuksia kuin yhtäläisyyksiä.
Kiusaamisen syyt on yleensä muualla esim. ryhmän dynamiikassa. Jos kiusaamisella saa ikätovereilta ryhmässä ihailua, huomiota tms se jatkuu. Jos siihen saa mukaan jonkun muun ryhmässä se myös tuo vaikutusvaltaa muihin.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat kiusaajat eivät usko ja tottele mitään muuta kuin voimaa. Asia on ikävä kyllä valitettavasti näin.
Se on totta!
Minä menin ja vetäisin turpiin!
Jouduttiin puhutteluun ja molemmille jälki-istuntoa.
Mä olen tyttö ja jätkä ei enää kiusannut, ketään.
Sanoin että teen sen toistekkin jos et anna olla!
Muoti ilmiö. On hienoa olla koulukiusattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokallani oli tyttö, joka ei halunnut leikkiä kanssani. Hän kieltäytyi aina. Nykyään pitää tekopyhästi ravintolaa, jossa kenekään ei tarvitse istua yksin :D
Miksi sinun kanssasi olisi ollut pakko leikkiä?
Leikkiminen kehittää esimerkiksi kieltä, luovuutta, tunne- ja ongelmanratkaisutaitoja. Leikissä lapsi voi myös harjoitella taitojaan ilman epäonnistumisen pelkoa. Lapsi kykenee leikissä abstraktiin ajatteluun sekä omaksumaan kielen käytön monimutkaiset säännöt ja periaatteet. Leikissä vahvistuvat sosiaaliset taidot, kuten jakaminen, vuorottelu ja toisten huomiointi. Lapsen itseluottamus ja osaamisen tunne kasvavat leikkimällä. Paljon leikkineet lapset pärjäävät muita paremmin opinnoissaan ja työelämässä.
Eristäminen, hyljeksintä ja kiusaaminen puolestaan johtavat surulliseen lopputulokseen.
Minut opetettiin tarhaiässä leikkimään kaikkien kanssa ja jakamaan lelut ja herkut. Perusteluksi riitti ihan se, ettei toiselle tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pitää puuttua asiaan niin, että kiusaajien arvosanoihin tulee merkittävät alennukset. He yrittävät sabotoida toisen koulunkäyntiä, ja sen pitäisi jo itsessään olla koulun sääntöjä vastaan. Jos kiusaa, ei pääse tunnille, ja koska ei ole paikalla tunnilla, ei voi osallistua pistokokeisiin yms, eli arvosanat laskee. Tällaisia ihan oikeita seuraamuksia, joilla on vaikutusta myös kiusaajien tulevaisuuden mahdollisuuksin jatko-opintojen osalta yms. Sen sijaan, että kiusattu alkaa vältellä koulua, opettajien pitäisi jättää kiusaajat luokan ulkopuolelle.
Ei opettaja voi toimia noin. Ei ole laillista sulkea oppilaita pois opetuksesta. Käytös ei myöskään vaikuta oppiaineen arvosanaan, vaan arvioidaan erikseen.
Koulun henkilökunta saa poistaa oppilaan luokasta tai koulusta, jos aiheuttaa häiriötä. Eli en tiedä mitä lähteitä käytät, mutta valhehan tuo on.
"Tässä on kyllä totuudensiemen. Kiusaaja on aina tavallaan heikko, jokuhan hänessä aiheuttaa sen halun kiusata ja saa tekemään valinnan kiusata.
Ei sellaiset huonot sosiaaliset taidot kanna pitkälle elämässä. Jo teinit alkaa katsoa kiusaajia ja heidän toimintaa kummeksuen ja oudoksuen. Viimeistään parikymppisenä loputkin yleensä ymmärtää miten noloa ja typerää hommaa kiusaaminen oikeastaan on. Ne jotka ei ymmärrä, vaan jatkaa kiusaamistoimintaa jää usein ulkopuolelle.
Ne jotka kiusasivat tai yrittivät aikoinaan kiusata minua, ovat nykyään ihan järjestäen mielenterveys- tai elämänhallinnan ongelmista kärsiviä, syrjäytyneitä, työelämän ulkopuolellakin olevia kolmekymppisiä eläkeläisiä, joilla ei kauhean kivoja tulevaisuudennäkymiä ole."
Ymmärrän, että tämä stereotyyppi lohduttaa monia, mutta ei valitettavasti ole koko totuus. Joo, varmasti on näitäkin keisseijä, ja näinhän kiusaajat usein esitetään mediassa, mutta mietipä jotain Stubbia, joka on itse myöntänyt olleensa kiusaaja koulussa. Nyt on presidentti. Sitten en osaa sanoa mitään hänen sisäisestä maailmastaan, tai sanotaanko, että en uskalla julkisesti ilmaista ajatuksiani aiheesta, mutta ei hän ainakaan mikään varhaiseläkeläinen ole.
Jotkut ihmiset opettelevat tallomaan muiden ylitse jo nuorina, ja etsivät muista oikeutuksia omalle huonolle käytökselleen. Tavoitteena on oman edun edistäminen ja egon pönkitys toisen kustannuksella. Opittuja asenteita kotoa, ja nämä käytösmallit sitten tuodaan mukaan myös sinne työelämään, jos ei opeteta, että tästä on itselle enemmän haittaa kuin hyötyä.
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kurinpitokeinot-ja-turvaami…
Tuolta voi käydä katsomassa, eli opettajilla ja rehtorilla on oikeus puuttua häirikön käytökseen. Eli jälleen kerran, minun mielestäni kiusaajalle ei tule antaa mahdollisuutta osallistua opetukseen, jos jatkaa häirikkökäytöstään, ja siitä seuraa arvosanojen aleneminen, mahdollisesti pitkittyessään jopa luokalle jääminen.
Vierailija kirjoitti:
Itse koulukiusattuna aikanaan päätin tehdä itse muutoksen. Mietin ja pohdin, miksi ulkonäköäni haukutaan koko ajan. Olin lihava ja pitkähiuksinen poika. Leikkasin hiukset lyhyeksi ja laihdutin lähes 30 kiloa. Yläkoulun viimeisillä luokilla kukaan ei enää kiusannut. Riisuin kiusaajat aseista kirjaimellisesti.
Olet vahva ja selviydyit itse.
Silti mikään ei oikeuta kiusaamista. Lapsia ja nuoria tulee opettaa hyväksymään erilaisuus.
Raiskaaminen itseasiassa on nykyään valitusta siis jos kiusattu tönitty ja ei ratio tekee sitä
Rikosilmoitus poliisille. Jos ei etene tutkinnasta tai sjä tekee syyttämättä jättämispäätöksen käytätte toissijaista syyteoikeutta ja palkkaatte juristin ajamaan asiaa, jonka ohessa ajetaan vahingonkorvausta. Lapset eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa mutta vahingonkorvausvastuussa ovat ja maksuvelvollisuus lankeaa vanhemmille.
Suomessa on oppivelvollisuus ja koulun on taattava turvallinen ympäristö, jos se ei siihen pysty, esim eivät erota vandaaleita koulusta ja laiminlyövät asian käsittelyn sillä vakavuudella mikä on tarpeen, että pahoinpitely, väkivalta ja omaisuuden tärvely loppuu, keräätte tästä näyttöä, käytte oikeutta ja vaaditte vahingonkorvauksia kipuun ja särkyyn verrattavissa olevasta henkisestä kärsimyksestä sekä lapsen mahdollisesta psykiatrisesta hoidosta.
Palkkaatte sellaisen juristin, joka haluaa saada muutosta aikaan eikä pelkää.
Raha on tehokas ihmisten ohjailukeino. Jos kiusaajan pitäis joka kerta maksaa 10 - 50 euroa luokan kassaan ilmitulleesta kiusaustapauksesta, saattaisi kiusaajan vanhemmatkin alkaa ohjeistaa napakammin sitä kultamussukkaansa miten toisten kanssa ollaan.