Kun kiusaaminen on jälleen tapetilla, niin kertokaapa, mitä tehdä?
Tuttavaperheen yläkouluikäistä poikaa piinataan koulussa. Nimitellään, lyödään, sotketaan vaatteita, käydään käsiksi ja jätetään ryhmän ulkopuolelle. Tilanteesta on otettu yhteyttä kouluun, kiusaajiin, kiusaajien vanhempiin sekä kiusaamista ehkäisevään ryhmään. Mitä voi tehdä tilanteessa, kun mikään ei siltikään muutu.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy toimivan, jos antaa kiusatulle aseen.
Aivan. Kerta riitti osoittamaan, ettei kuollut poika kiusaa häntä enää. Mitäs yhteiskunta ei puutu, mitäs koulu ei hoida, mitäs vanhemmat eivät puutu lapsensa suorittamaan kiusaamiseen. Tajutkaa vihdoin ja toimikaa kiusaamisen lopettamiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan et kissa nostettava pöydälle...tässä tapauksessa REHTORI.Hän kantaa vastuun koulussa tapahtuvista asioista.Tuollaisen on loputtava heti.Rehtori vaihtoon.
Minkä rehtori sille voi. Kiusaaminen jatkuu nykyaikaisin välinein koulun ulkopuolella. Rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ehdotatte väkivaltaa kiusaajia kohtaan, olette osa ongelmaa. Eikö just nähty mitä seurauksia tällaisella ajatusmaailmalla voi saada aikaan!?
Kiusaajat keskitetään kaikkialta Suomesta yhteen koulukotiin. Voivat sitten mittailla psyykkistä ja fyysistä sietokykyään keskenään. Opettajiahan sinne ei saada, mutta AI varmaan voisi jotain tunteja vetää. Tehkööt ruokaa ja siivotkoot keskenään.
Vierailija kirjoitti:
No, kun nuorta itseään ajattelee, niin olisin vaihtanut jo toiseen kouluun aikaa sitten, ellei hänellä ole jo kavereita nykyisessä. Jos on kavereita, niin voiko sitä suhdetta vahvistaa? Kutsua kaverit ja heidän vanhemmat vaikka kahville ja ottaa asia esille?
Itse luultavasti ottaisin töistä vapaata ja menisin randomeina ajankohtina koululle istumaan hiljaa luokan takaosassa. Tuijottaisin kiusaajan takaraivoa niin, että siihen palaisi kaksi kaljua kohtaa. Sanoisin opettajalle kahden kesken, että tulen käyttämään laillista oikeuttani seurata julkisen palvelun totetuttamista niin kauan kunnes he saavat lapseni kiusaamisen loppumaan. Mutta tää olisi pitänyt tapahtua jo viimeistään seiskalla, kasit ja ysit on jo niin röyhkeitä pahimmillaan, ettei niihin mikään uppoa.
Alakoulussa kun kuulin, että yksi poika sviduilee mun pojalle ja kieroilee selän takana, menin katsomaan heidän lätkähöntsää kaukalon laidalle ja tuijotin keskeytyksettä t
Ja tässä on juuri se, että jos mun poikani olisi tulkinnut tilanteen väärin, tai itse olisi itseasiassa se kiusaaja, niin mun läsnäoloni pelissä ei olisi tätä toista poikaa hermostuttanut ollenkaan. Hänellähän olisi puhdas omatunto. Mutta äkkiä paljastui asian oikea laita kun kaveri pälyili hermostuneena minun suuntaani. Sanoin katseellani että "Vertti, minä tiedän mitä sinä teet". Aina pitää muistaa, että tarinalla on kaksi puolta, on myös mahdollisuuksien rajoissa, ettei käyttäytyminen jonka oma lapsi tulkitsee kiusaamiseksi olekaan sitä, tai ainakaan totuus ei ole niin yksipuolinen. Tähän faktaan kannattaa suhteuttaa myös se oma toiminta, siihen saakka kun asiasta on varmuus.
Jos kiusaajat eivät ole jo aivan paatuneita niin he tuntevat olonsa erityisen epämukavaksi kun paikalla on kiusatun vanhempi ja jokainen luokassa tietää miksi. Kiusattukaan ei halua olla silmätikku ja muiden lasten /nuorten ajatus on tuossa tilanteessa: "nonni, tuon sinä /te saitte aikaiseksi". Veikkaanpa että kavereita vähän naurattaa katsella kun kiusaaja kiemurtelee vaivaantuneena.
Toimii muuten myös niin, että ajaa hitaasti kiusaajan kodin ohi, tai ilmestyy merkillepantavan usein samoihin paikkoihin. "I am watching you"
Vierailija kirjoitti:
Kiusatuilta on usein vaadittu kiusaajille ymmärrystä. Eräskin kiusaajan vanhempi tuntui pitävän lapsensa toimintaa jopa oikeutettuna kun hän selitteli, miten heidän perheessä on nyt vaikeaa kun he vanhemmat on juuri eronneet ja kotona on lapsilla niin vaikeaa, ja että pitikö sinunkin nyt meidän lasta syyttää kiusaamisesta, hyvähän sinun on kun vanhempasi varmaan ovat yhdessä ja et ole kokenut mitään vaikeuksia. Sitä ei kiusaajan vanhempi tiennyt, että se kiusattu oli menettänyt molemmat vanhempansa jo lapsena.
Vanhempien ero on suurempi trauma kuin vanhempien kuolema tai muuten olematon vanhempi. Vanhempani erosivat kun olin 13 eikä sitä helvettiä voi kuvitellakaan kun perhe hajoaa eikä vanhemmat enää asu yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajaporukka hajoitetaan jokainen eri kouluun. Siinä.
Sinäpä sen ratkaisit, miten paikkakunnalla, jossa on vain yksi koulu?
Kiusaajista lastensuojeluilmoitukset, jokuhan heitä vaivaa kun kiusata pitää.
Vierailija kirjoitti:
Nosta rikossyyte koulun aikuisia vastaan, jotka ovat asiasta vastuussa. Niinhän tehdään, kun lähdetään tutkimaan lastensuojelussa tapahtuvia virheitä.
Ja kun rikollisuus jatkuu aina vain, niin rikosilmoitus poliisia vastaan. Luulen koulun aikuisten tekevän, minkä he voivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajaporukka hajoitetaan jokainen eri kouluun. Siinä.
Sinäpä sen ratkaisit, miten paikkakunnalla, jossa on vain yksi koulu?
Kai siellä naapuripaikkakunnalla on joku koulu. Mutta jo kuinka paljon häirikköoppilaita on tulossa naapurikunnasta sitten tilalle kun sieltä heidät siirretään muualle.
Osa noista oli rikoksia
Toivottavasti rikosvastuun alaikäraja tosiaan lasketaan. Kiusaajat myös jälki-istuntoon, sekä tarvittaessa erotettavaksi koulusta määräajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nettiin luoda järjestelmää jonka avulla voisi suorittaa peruskoulun? Sitähän se työelämäkin sitten monella on. Kotona koneen ääressä jököttämistä. Hullua pakottaa jotkut joka päivä kidutettaviksi. Miksi pitää pakottaa?
Miten ihminen selviää jatko-opinnoista tai työelämästä jos koulussa ei opi sitä miten käyttäydytään ja toimitaan ryhmissä erilaisten ihmisten kanssa?
Mielestäsi kiusattu ei osaa toimia muiden kanssa? Huh!
Lukutaidon opettaminenkin auttaisi jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun nuorta itseään ajattelee, niin olisin vaihtanut jo toiseen kouluun aikaa sitten, ellei hänellä ole jo kavereita nykyisessä. Jos on kavereita, niin voiko sitä suhdetta vahvistaa? Kutsua kaverit ja heidän vanhemmat vaikka kahville ja ottaa asia esille?
Itse luultavasti ottaisin töistä vapaata ja menisin randomeina ajankohtina koululle istumaan hiljaa luokan takaosassa. Tuijottaisin kiusaajan takaraivoa niin, että siihen palaisi kaksi kaljua kohtaa. Sanoisin opettajalle kahden kesken, että tulen käyttämään laillista oikeuttani seurata julkisen palvelun totetuttamista niin kauan kunnes he saavat lapseni kiusaamisen loppumaan. Mutta tää olisi pitänyt tapahtua jo viimeistään seiskalla, kasit ja ysit on jo niin röyhkeitä pahimmillaan, ettei niihin mikään uppoa.
Alakoulussa kun kuulin, että yksi poika sviduilee mun pojalle ja kieroilee selän takana, menin katsomaan heidän lätkähönts
Tuolla systeemillä kiusattu on kohta kaiken ulkopuolella. Jos olet niin kova tyyppi, niin ota yhteyttä suoraan kiusaajien vanhempiin.
Kiusattu itsepuolustuskurssille. Sieltä löytyy apu. Jo pelkkä tieto kurssin käymisestä voi laukaista tilanteen ja kiusaaminen loppua. Pelkkä pelko siitä että kiusattu uskaltaa tai hänellä on taito puolustautua voi lopettaa kiusaamisen. Kaikki, tytöt etenkin, tällaiselle kurssille. Nyt heti! Taidot tulee tarpeeseen ja käyttöön jonain päivänä.
"Tuolla systeemillä kiusattu on kohta kaiken ulkopuolella. Jos olet niin kova tyyppi, niin ota yhteyttä suoraan kiusaajien vanhempiin."
tässä kannattaa ymmärtää vähän nuorten elämää suuremmassa kuvassa. Jos vanhempiin otetaan yhteyttä on luvassa seurauksia jotka vaikeuttaa sen nuoren elämää. Jossain kodissa voi tulla turpiin, jossain lähtee viikkorahat tai aletaan hajottaa kaveriporukaita. Tai shock horror, otetaan luuri pois. Lapsen /nuoren ajatusmaailmassa vikahan ei silloin ole oma, vaan sen luuserin joka meni itkemään asiasta opettajalle ja kotonaan ja näin sai aikaan mulle vaikeuksia. -> kiusaaminen pahenee ja laajenee koskemaan myös niitä, jotka tilanteessa asettuvat ottamaan sen puolen, joka kärsi aivan kohtuuttoman rangaistuksen pienestä pränkkäilystä tai poskensoitosta.
Kun taas minun metodilla kiusaajalle kerrotaan, että seurauksia on muuten tulossa, sinä et vaan vielä tiedä minkälaisia. Omilla valinnoillasi ehdit vielä vaikuttaa.
Yhteisön paine auttaisi. Jos oikeasti aikuiset vaatisivat nollatoleranssia kiusaamiseen, lapsille opetettaisiin mitä kiusaaminen on, miksi se on vahingollista ja miten siihen puututaan. Alusta asti. Silloin yhteisö kontrolloi itse itseään. On silti suvaittava luonnollinen hierarkiamuodustuminen, se on meihin ihmisiin sisäänrakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisön paine auttaisi. Jos oikeasti aikuiset vaatisivat nollatoleranssia kiusaamiseen, lapsille opetettaisiin mitä kiusaaminen on, miksi se on vahingollista ja miten siihen puututaan. Alusta asti. Silloin yhteisö kontrolloi itse itseään. On silti suvaittava luonnollinen hierarkiamuodustuminen, se on meihin ihmisiin sisäänrakennettu.
Ei ne lapsen yhteisötkään aina samoina pysy. Ja ainakin omien lasteni kohdalla se on ollut kaikkein paras tapa toimia että ryhmiä on ollut jo ihan sieltä taaperoiästä asti erilaisia niin hoidossa, koulussa kuin vapaa-ajallakin.
Mun isäni ilmestyi kiusaajanuorten suosimaan ravintolaan ja hänellä oli jotenkin unohtunut vasara työhousun lenkkiin. Remonttihommista kun piti taukoa.
Joi kaljan ja seuraili poikia biljardin peluussa. Tuopin tyhjennyttyä lähti kotiin. Kiusaaminen loppui siihen.
Kiusaajat ovat typeriä, usein yhtä typeriä kuin vanhempansa jotka eivät ole pystyneet opettamaan lapselle edes tavallisia sosiaalisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosta rikossyyte koulun aikuisia vastaan, jotka ovat asiasta vastuussa. Niinhän tehdään, kun lähdetään tutkimaan lastensuojelussa tapahtuvia virheitä.
Ja kun rikollisuus jatkuu aina vain, niin rikosilmoitus poliisia vastaan. Luulen koulun aikuisten tekevän, minkä he voivat.
Koulun aikuisille pitää antaa valtuudet voida enemmän.
No nyt olet agendan ytimessä. Ihmiset erillään toisistaan, kommunikoidaan vain netissä, ruuat tilataan kotiin kontaktimattomasti, missään kukaan ei enää keskustele oikeassa elämässä. Netti on hyvä väline, mutta tällä hetkellä sitä käytetään meitä vastaan. Kaikki vääristyy, algoritmit syöttää sulle vain sitä mikä sopii sun maailmankuvaan, hybriditrollit usasta, Kiinasta, venäjältä...omalta hallitukselta.
Tieto on valtaa...