Riikka Purra: Eläkeikää on välttämätöntä nostaaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4ac3fa8c-a682-4ba7-b943-09b9a57e8…
Valtiovarainministeri Riikka Purra kertoo Iltalehden haastattelussa tulevista säästöistä ja veronkorotuksista. Purra paljastaa olevansa vanhanajan feministi, joka ei aina ymmärrä omaa parastaan ja pitää hallituksen hauskimpana ministerinä Petteri Orpoa.
Kommentit (325)
Tämän eläkeiän nostohan lanseerasi hyvinvointialu-puolueen (kesk) Matti Vanhanen jo aikoinaan, sai kuulema idea ollessaan hiihtämässä Kuusamon hangilla. Aikooko vm Purra tuoda markkinoille nyt eläkeiän nosto 2.0 version?
Valtion kannaltahan oli ihanteellista, että työntekijä niin herra kuin narrinkin kuolisi työnsä äärelle siinä 65v:na, kaikensa antaneena mutta mitään ei saaneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla on töissä jopa 66 - vuotiaita, asuvat kerrostalossa. Nuorten määräaikaisia töitä ei jatketa.
Jäävät eläkkeelle 68- vuotiaana, yli 40 vuoden työhistoria. Menettävät kohta omistusasuntonsa, kun nuoret jättävät yhtiölainat maksamatta. Ahne saa palkkansa.
Asuntokauppa on pysähtynyt.
Eläkeläiset katsovat suut auki, kun omistusasunto lähtee. Ainakin sait ahnehtia niitä töitä.
Melkein 50 vuotta töissä ja tuloksena vuokra-asunto.
On se kyllä harmi, että kerrostalossa olet riippuvainen muiden asukkaiden maksukyvystä, joilta hallitus leikkaa 300 - 500 euroa kuukaudessa pois ja asuntokauppa on pysähtynyt.
Eläkeläiset ovat soitelleet kelaan. Mitä se heidän asumistuki auttaa, kun kerrostalossa muilta jää yhtiölainat ja vastikkeet maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 400 000 tekee osa-aikatyötä.
Hallitus leikkaa sovitellut päivärahat ja asumistuet.
Voi ottaa toisen työn. Työnantajat ei työvuoroja sovittele. Eli voi soittaa vammaiselle tai ms-tautia sairastavalle, että en tule tänään sinua hoitamaan, minulle on merkitty työvuoro kauppaan ja menen sinne töihin.
Voisit kenties ennemmin sanoa kauppaan, että lienee tes:n vastaista antaa työvuorolista samana päivänä.
Yleissitovaa TESiä ei jatkossa ole, jos hallitus saa tahtonsa läpi. Siitähän tässä lakkoiltiin, satuitko huomaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä jatkoin työn tekoa n. 2 v. yli alimman eläkeiän ja sen verran voidaan eläkeikää nostaa sitten tulee monella alalla vastaan se, että ikä ja jaksaminen alkavat olla työtehtävistä selviämistä vastaan ainakin aloilla, jotka ovat fyysisesti raskaita tai aloilla jotka vaativat jatkuvasti tietotaidon päivittämistä. Kyllä sinne eläkkeelle pitäisi päästä ennen kuin toinen jalka on jo haudassa eikä eläkeajasta pysty enää suhteellisen hyvävointisena nauttimaan.
Mikä oli sinun eläkeikäsi? Minulla tavoite-eläkeikä näyttää jo nyt olevan muutamaa kuukautta vaille sen 70 vuotta.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten töitä ja irtisanoo tukipalveluista eli siivous, ruokahuolto, ict-tuki. Asuvatko nuo kerrostalossa, onko putkiremonttilainaa, mistä eläkeläiset on vastuussa?
Siinähän nostavat. Mun eläkeikä on jo nyt korkeampi kuin mun eliniänodote, joten yksi hailee tässä vaiheessa. Mulla on diagnosoitu kaksisuuntainen + autismi, mutta olen työelämässä. Tilastollisesti yksin kaksisuuntainen laskee eliniänodotetta 10-20v, siihen vielä autismi päälle.
Olen valinnut elää ikään kuin en koskaan pääsisi eläkkeelle, teen miniminäärän töitä murehtimatta jostakin eläkekertymästä (valtion verotuloista nyt puhumattakaan) ja nautin elämästä nyt, kun olen nuori ja jaksan. Lapsia en tee, käytän senkin rahan ja ajan itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 400 000 tekee osa-aikatyötä.
Hallitus leikkaa sovitellut päivärahat ja asumistuet.
Voi ottaa toisen työn. Työnantajat ei työvuoroja sovittele. Eli voi soittaa vammaiselle tai ms-tautia sairastavalle, että en tule tänään sinua hoitamaan, minulle on merkitty työvuoro kauppaan ja menen sinne töihin.
Voisit kenties ennemmin sanoa kauppaan, että lienee tes:n vastaista antaa työvuorolista samana päivänä.
Yleissitovaa TESiä ei jatkossa ole, jos hallitus saa tahtonsa läpi. Siitähän tässä lakkoiltiin, satuitko huomaamaan?
Ansiosidonnainen muuttuu surkeaksi.
Ihmiset eroavat liitoista. Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää tessiä.
Ytk ei auta. Pitää kuulua muihin liittoihin.
Lähtee vuorolisät, lomat.
hienoa että miehet maksaa 65+% eläkekassasta ja kohta ei pääse eläkkeelle ennen kuin suurin osa on haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten töitä ja irtisanoo tukipalveluista eli siivous, ruokahuolto, ict-tuki. Asuvatko nuo kerrostalossa, onko putkiremonttilainaa, mistä eläkeläiset on vastuussa?
2400 bruttopalkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa, sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Eikö voi leikata kuluja. Julkista sektoria pienemmäksi puoleen nykyisestä ja maa h anmuuttaja kotimatkaan jos nostaa työttömyystukia. Satoja tuhansia suomessa lonnimassa. Myös pa ko laiset kotimatkaan jos omasa maassa ei ole sotaa tai esim ukrainalaiset voi hyvin asua eteläpuolella ukrainaa. Siellä ei ole sotaa ja soallistua sotimiseen. Venäläiset ja virolaiset omaan maahan kun ei ole töitä suomalaisillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa vaan sitä että eläkettä ei saa kuin harvat ja valitut tulevaisuudessa.
No siksi siinä Helsingin Sanomissa sanottiin juuri että maksajia ei ole kun meitä suomalaisia on alle miljoona (vaikka muuta väkeä on enemmän kuin suomalaisia) ja lapsia jos on, niin hoitavat omat vanhempansa. Muut hoitavat siis omansa ja suomalaiset omansa.
Sitä ei helsingin sanomissa sanottu että nykyiset eläkeläiset elävät eläkepotin korkotuloilla. Paljonko se koko eläkekertymän potti sitten on? sopii miettiä.
Jos pelkät korkotulot riittää jo nyt niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Sukupolvet tulevat pienenemään jatkossa, jolloin myös eläkemaksuja menee vähemmän. Korkotuloista pitäisi sitten jäädä jo säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa, sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Asuntovelkaisille tulee kuumat paikat.
Onneksi sairaalat lopettavat vuokrahoitajien käytön.
On hyvä, että sairaalat lopettavat keikkahoitajien käytön ja samoin hoitokodit.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten työsopimuksia eikä palkkaa eläkkeelle jäävien tilalle ketään.
Asuntovelka ja keikkaa tekevä sairaanhoitaja = asunnon menetys ja ulosotto .
Vierailija kirjoitti:
Eläkeyhtiöiden rahasäiliössä on, lukekaa tämä numero hitaasti:
kaksisataa tuhatta miljoonaa euroa
meidän maksamia eläkemaksuja. Kukaan ei kysy miksi, tai minne ne on menossa
Lue hitaasti ja käytä alakoulumatematiikkaasi; Joka ikinen vuosi eläkemenot on melkein kolmekymmentäkolme miljoonaa euroa. Kun ne maksettaisi suoraan "rahasäiliöstä" ulos, niin montako vuotta kestäisi, kun säiliössä olisi 0 euroa...Myös nykyisille maksajille, jotka maksaa viisinkertaista määrää nykyeläkeläisten maksamiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
"Siinähän nostavat. Mun eläkeikä on jo nyt korkeampi kuin mun eliniänodote, joten yksi hailee tässä vaiheessa. Mulla on diagnosoitu kaksisuuntainen + autismi, mutta olen työelämässä. Tilastollisesti yksin kaksisuuntainen laskee eliniänodotetta 10-20v, siihen vielä autismi päälle.
Olen valinnut elää ikään kuin en koskaan pääsisi eläkkeelle, teen miniminäärän töitä murehtimatta jostakin eläkekertymästä (valtion verotuloista nyt puhumattakaan) ja nautin elämästä nyt, kun olen nuori ja jaksan. Lapsia en tee, käytän senkin rahan ja ajan itseeni."
Voi miten oikeassa oletkaan. Juuri noin pitää ihmisen elää. Eläkkeelle pääsyä ei ikinä kannata odottaa, vaan elää tässä hetkessä. Minimimäärä töitä ja sitten paljon omaa kivaa. Lapsia ei kannata tehdä, on suurta viisautta ajatella ensisijaisesti itseään. Siten ei tarvitse kantaa elämättömän elämän taakka eikä harmitella hallituksen päätöksiä. Halaus sinulle, anna palaa!
Hyvinvointialue lopettaa eläkeläisten hoitokoteja.
Vastuuta siirretään enemmän omaisille.
Hoitajat pääsevät työttömiksi.
Rahat on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NYT RIITTÄÄ! Oli tasan viimeinen kerta kun äänestän perussuomalaisia, niin vastoin lupauksiaan ovat toimineet että suututtaa!! Nyt jumaIIauta riittää!
Älä nyt, hei saat 50e (miinus verot). No, etkös kuitenkin äänestäsi?
Terv:Riikka
(...ja víťųț sä mitää saa.... -sama-)
Äänestäkää suurten ikäluokkien suosimaa SDP:tä. Vappukin kohta tulossa, jospa niitä satasia olis taas jaossa. Voisivatko tällä kertaa luvata vaikka tonnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka pisteliäästi kommentoi, niin oletteko tutustuneet valtion taloudelliseen tilanteeseen? Tiedättekö kuinka karmeassa tilassa Suomen talous on ja tiedättekö että Suomi ottaa tuottamatonta syömävelkaa miljardeja joka vuosi? Samaan aikaan huoltosuhde ja ikäpyramidi heikkenee heikkenemistään. Arvostan jokaista poliitikkoa, joka tunnustaa tosiasiat ja pyrkii edistämään Suomen kansakunnan etua. On toki selvää, että totuudesta ei kiitosta saa.
Valittamisen sijaan, miettikää mitä te itse voisitte tehdä Suomen ja lastemme hyväksi. Eläkejärjestelmä on sukupolvihuijaus, jossa nykyvanhat ovat luvanneet itselleen suuret edut, joita he eivät itse maksaneet. Tämä on matemaattinen fakta. Se on käsittämätöntä ahneutta ja lyhytnäköisyyttä, mutta sillä nyt mennään. Ja jokainen yli 60v kommentoija ajattelee omaa etuaan Suomen edun sijaan, kun sanoo ettei eläkkeisiin saa koskea.
Ostat niitä osakkeita niin pääset itsekin hyötymään.
On se kyllä harmi, että kerrostalossa olet riippuvainen muiden asukkaiden maksukyvystä, joilta hallitus leikkaa 300 - 500 euroa kuukaudessa pois ja asuntokauppa on pysähtynyt.