Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanottinko teilläpäin "Nyt alkaa ramppa kalkattaa"?

Vierailija
06.04.2024 |

Jos, niin missäpäin Suomea?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikkea sitä oppii. Olen luullut että ramppa tarkoittaa auton rengasta.

t. ap

Vierailija
22/28 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpän se tarkoitti jäpöstelyä.

Mitähän se on?

Ja mikä on ramppa?

Jäpöstelyhän tarkoittaa sudittelua siellä hesuleissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin ja sanotaan vieläkin - kun aletaan tekemään jotakin - vrt edellä mainittu autolla ajo. Ja tiedän mikä ramppa on.

Ainakin pohjoisessa tuo sanonta tunnetaan vieläkin. Luultavasti muuallakin maaseudulla, jossa ramppa on tuttu käsitteenä, vaikka ei ole ollut käytössä enää sen jälkeen, kun hevostyövälineistä luovuttiin. 

Mutta mikä on se hippula, joka vinkuu kun oikein kovaa mennään? Kyllä minun mielestäni formulat menevät pikemminkin hippulat vinkuen kuin ramppa kalkattaen. Ramppa liittyy jollakin tavalla työn tekemiseen. "Laitapa ramppa kalkattamhan" tarkoittaa sitä, että tee työtä ripeästi.

Vierailija
24/28 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin ja sanotaan vieläkin - kun aletaan tekemään jotakin - vrt edellä mainittu autolla ajo. Ja tiedän mikä ramppa on.

Ainakin pohjoisessa tuo sanonta tunnetaan vieläkin. Luultavasti muuallakin maaseudulla, jossa ramppa on tuttu käsitteenä, vaikka ei ole ollut käytössä enää sen jälkeen, kun hevostyövälineistä luovuttiin. 

Mutta mikä on se hippula, joka vinkuu kun oikein kovaa mennään? Kyllä minun mielestäni formulat menevät pikemminkin hippulat vinkuen kuin ramppa kalkattaen. Ramppa liittyy jollakin tavalla työn tekemiseen. "Laitapa ramppa kalkattamhan" tarkoittaa sitä, että tee työtä ripeästi.

Hippula on hevoshärpäke, mutta enpä muista tarkemmin että mikä.

Vierailija
25/28 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpän se tarkoitti jäpöstelyä.

Mitähän se on?

Ja mikä on ramppa?

ramppa on niittokoneessa oleva poikittainen puu, joka liikkuu edestakas ja näin päästää ääntä.

Ääneen liittyi se, että siitä kuuli kaiken olevan kunnossa. Jos rampan kalkatus loppui tai ääni muuttui jotenkin erilaiseksi, niittäjä tiesi lähteä tarkistamaan, onko jotain rikki.

Vierailija
26/28 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. En ole elänyt tuota aikaa, kun hevosia vielä käytettiin työnteossa. Heinätöissä ja perunannostossa on kyllä tullut oltua lapsena

Vierailija
27/28 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut monet kerrat tuon sanonnan ja taitaa olla niiltä ajoilta lähtöisin, kun hevosmiehet on heinää niittäneet pelloilta.

Vierailija
28/28 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa vai...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi