Työkaveri mätystelee ja mussuttaa äänekkäästi syödessään, juodessa kuuluu kovaääninen gluk gluk gluk ja perään öhinää
En kestä sitä. Minulla on varmaan ääniyliherkkyys tai olen hullu, mutta en kestä sitä. Se ääni on kammottava, keneltäkään muulta ei sellaista lähde.
Kommentit (42)
Misofonia on harvinainen, neuropsykologinen häiriö, jossa tietyt äänet herättävät voimakasta ahdistusta, ärtymystä tai jopa raivoa. Sitä esiintyy jonkin verran enemmän muista neuroerityisyyksistä kärsivillä ihmisillä, myös stressi ja masennus voivat pahentaa oireita. Hoitona käytetään kognitiivista altistusterapiaa, myös jotkin SSRI-lääkkeet auttavat oireisiin. Myös taustamelu voi auttaa, kun triggeröivät äänet eivät ole ainoa läpäisevä asia. Lisätietoa löytyy englanniksi runsaasti. Aiheesta on keskusteltu myös vauvalla.
Itse en pahoina päivinä kerta kaikkiaan kestä mieheni syömisääniä. Joudun usein poistumaan samasta tilasta, kun ahdistus, raivo ja suoranainen halu turvautua väkivaltaan on liikaa. Kenenkään muun äänet eivät häiritse. Levänneenä ja muutoin rauhallisessa tilanteessa pystyn sietämään äänet, mutta ohitse ne eivät koskaan mene. Aiemmin syömäni essitalopram vei oireet, mutta lääkitys ei ole enää muista syistä tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin aikuisille ihmisille ei ilmeisesti ole opetettu että ruokaa syödään suu kiinni. Nuo äänet tulee aina kun syödään suu auki ja pahimmillaan puhutaan ruoka suussa. Muutenkin sellainen ääntely ruokailussa on epäkunnioittavaa muita ruokailijoita kohtaan. Osa ei vaan tajua tätä kun ei ole lapsena opetettu.
Jep. Yllättävän monet suomalaiset ovat metsäläisiä.
Minun työkaverillani on pakkomielle siitä että on syötävä yhtäaikaa. Minä tykkään syödä omissa oloissani, se on työpäivän lepohetki ja haluan olla silloin joko yksin tai ainakin hiljaa. Mutta tämä työkaveri kyttää milloin menen tauolle ja tunkee aina mukaan. Ja puhuu. Puhuu, puhuu ja puhuu. Olen yrittänyt näyttää nonverbaalisella viestinnällä että se ei ole sopivaa, eli olen vastannut yhdellä sanalla ja näyttävästi keskittynyt puhelimeeni tai sanomalehteen, mutta viesti ei mene perille. Hän vaan seuraa minua kuin hai laivaa. Ja puhuu, puhuu ja puhuu.. kaikki olisi tehtävä yhdessä. Koko ajan. Jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Minun työkaverillani on pakkomielle siitä että on syötävä yhtäaikaa. Minä tykkään syödä omissa oloissani, se on työpäivän lepohetki ja haluan olla silloin joko yksin tai ainakin hiljaa. Mutta tämä työkaveri kyttää milloin menen tauolle ja tunkee aina mukaan. Ja puhuu. Puhuu, puhuu ja puhuu. Olen yrittänyt näyttää nonverbaalisella viestinnällä että se ei ole sopivaa, eli olen vastannut yhdellä sanalla ja näyttävästi keskittynyt puhelimeeni tai sanomalehteen, mutta viesti ei mene perille. Hän vaan seuraa minua kuin hai laivaa. Ja puhuu, puhuu ja puhuu.. kaikki olisi tehtävä yhdessä. Koko ajan. Jatkuvasti.
Mikä siinä suoraan sanomisessa on niin helkutin vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä suoraan sanomisessa on niin helkutin vaikeeta?
No jos se loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä uudehkoa muotitautia, häiriinnytään aivan normaaleista asioista.
Häiriintyvätköhän nämä lumihiutaleet vaikkapa koiran syömis- ja juomisäänistä?
Tykkään pyrkiä elämään olemiseltani ja tavoiltani koiraa korkeatasoisemmin.
Koirilta odotetaan koiratasoista oppimista, ihmisiltä ihmistasoista.
Jos minulle tulisi joku moisesta avautumaan, uhalla mussuttaisin ja mässyttäisin kahta kauheammin.
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla työkaverini kaivaa räkää sekä korvavaikkua ja läästii ne päivän sanomalehteen.
Mikä hemmetin LÄÄSTII?
Autismin kirkolla? Aikuinen tyttäreni pitää isoa ääntä syödessään, myös hotkii. En enää viitsi sanoa asiasta mitään, olen ohjeistanut häntä jo liika lapsuudessa ja nuoruudessa. Asia ei vaan mene perille. Tyttäreni on perheellinen ja työssäkäyvä, onko hän työkaverisi?
Aikuisopiskelussa meidän ryhmässä oli yksi, joka oli kokoajan äänessä. Ei osannut olla hetkeä hiljaa ruokailussakaan. Ruokailimme saman pitkän pöydän ääressä koko ryhmä. Lopulta menin kauemmas eri pöytään syömään tauolla.
Armotonta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Trolli sössöttää omiaan.
Trolli puhuu itsestään. Sillä mitään työpaikkaa ole, saati työtä 😂
Jos hän myös puhaltelee samalla ilmaa nenän kautta ulos, kun henki ei taida muuten kulkea mässyttäessä ja puhuessa suu täynnä ruokaa - niin jee, samalla työpaikalla ollaan. Niin ällöttävää, ettei pysty sanomaan.
Olkaa armollisia toisillenne.Muistutan ettei meistä kukaan ole täydellinen.Joku ärsyttävä piirre sinustakin löytyy jonkun mielestä.
Älkää olko niin saamarin herkkiä ja ärsyyntyviä.Käykää hoidattamassa ne peräpukamanne vaikka nyt aluksi, ettei muihin tarvitse purkaa sitä huonoa oloanne.Ja naiset vois pysyä poissa töistä PMS oireidensa ajan.
Huomio.Tämäkin on kiusaamista.Aikuiset täällä ovat taas haukkumassa työkavereitaan.Asiallista ja aikuismaista???
Kysynpähän vaan, olisiko peiliin katsomisen paikka taas kerran?
Annetaan jokaisen olla rauhassa omanlaisiaan.Yritetään kestää, kuten aikuiset.
Minua myös häiritsee syömisäänet ja mäiskytykset. Kamalinta oli, kun työpaikan taukotilassa yksi kundi söi keittoa lusikalla ja se lusikka kolisi hampaisiin joka lusikallisella. Oli ihan pakko lähteä pois, kun se lusikan kolina oli niin kamala. En tiedä mikä motorinen ongelma hänellä oli?
Yleensä pyrin myös välttelemään muita ruokatauolla. Jos ei onnistu taukohuoneessa, niin etsin jonkun rauhallisen tilan ja menen sinne syömään, joskus olen syönyt jopa autossani.
Vierailija kirjoitti:
Huomio.Tämäkin on kiusaamista.Aikuiset täällä ovat taas haukkumassa työkavereitaan.Asiallista ja aikuismaista???
Kysynpähän vaan, olisiko peiliin katsomisen paikka taas kerran?
Annetaan jokaisen olla rauhassa omanlaisiaan.Yritetään kestää, kuten aikuiset.
Eihän se ole kiusaamista jos sanoo että mässytys ja läiskytys ja kovaääninen höristely on rasittavaa.
Toimistokaverini ryystää vesipullostaan jatkuvasti. RYYYSSTTRRRÖÖRRRPPHÖRRPÖRöörrPPRYyyysssSSST! Aivan kamalaa. Eikö voi juoda ryystämättä? En edes ymmärrä miten siitä vesipullon reunasta pitää imeä, että saa sellaisen äänen aikaan? Kertokaa miksi pitää ryystää?
No ei se ole normaalia että syödään niin että lätinä kuuluu kovasti. Normaalisti ihmisen syönti ei ole kovin äänekästä, ellei syö suu auki ja elostele sen ruoan kanssa. Itse vertaan voimakasta ruoan lässytystä piereskelyyn ruokapöydässä.