Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaisi enää kuvitella elämää muualla kuin omakotitalossa! Kukaan ei valita jos imuroi kymmeneltä illalla tai kuuntelee musiikkia ilman

Vierailija
05.04.2024 |

Kuulokkeita.

Kerrostalossa kun käy hiljaisuuden jälkeen pissalla niin joku soittaa poliisit.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan valita kun teet kattoremonttia kesälomalla.

Kerrostalossa et tee kattoremonttia.

Vierailija
42/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt-asuminen on elämäntapa. Itse en halua panostaa ja käyttää aikaa asumisen ylläpitoon niin runsaasti, joten ei ole mun juttu. Mutta okt-kodeissa on kiva käydä kylässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vain massayksilö asuu omakotitalossa. Siis sellainen, joka kokee yhteiskunnan arvot ja normit aika lailla omikseen enemmän kuin kritisoi niitä tai erottautuu niistä.

Vierailija
44/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta voi tulla h elvetti kesällä, jos koirat haukkuu pihalla, lasten jatkuva möly, trampoliinit naapurin aidassa kiinni, mopot, jatkuva nikkarointi, ruohonleikkuut ym. Nämä kaikki kuuluu naapurustoon.

Kerrostalossa ympäri vuoden et pääse karkuun naapurin haukkuvia koiria, naapurin lasten itkua ja riitoja, naapurin perheväkivallan kuuntelemista ja makuukamari ääniä, rappukäytävän kolikoita, toisten suihku ja vessanvetoääniä ja televisioiden pauhuja ja parveketupakointeja ja rappukäytävässä leijuvia hiki ja maustetuoksuja. Kuka tahansa narkkari voi asua rapussasi ja tehdä mitä vain tai pudottaa postilaatikostasi mitä vain. Ja jos asut yläkerroksissa, niin tulipalon syttyessä sinne palat todennäköisesti. Naapurissasi voi olla muumioitunut vanhus tai kynttilöitä poltteleva dementikko. Ei turvallista milloinkaan!

Vierailija
45/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kateellisia jos asut omakotitalossa Helsingissä. Maalla se on itsestäänselvyys että asutaan omakotitalossa.

Vierailija
46/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa molemmat yöeläjiä. Mies tekee ilta-ja yövuoroa. Minä teen iltatöitä. Me siis eletään kun normaalit kuolevaiset nukkuu. Kun itse tulen iltavuorosta ja mies on yövuorossa, saan kolistella kaikessa rauhassa koko yön. Asutaan ok talossa. Miksi olen nyt tähän aikaan palstalla? Koska olemme juuri menossa nukkumaan. 

Vierailija
47/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta voi tulla h elvetti kesällä, jos koirat haukkuu pihalla, lasten jatkuva möly, trampoliinit naapurin aidassa kiinni, mopot, jatkuva nikkarointi, ruohonleikkuut ym. Nämä kaikki kuuluu naapurustoon.

Kerrostalossa ympäri vuoden et pääse karkuun naapurin haukkuvia koiria, naapurin lasten itkua ja riitoja, naapurin perheväkivallan kuuntelemista ja makuukamari ääniä, rappukäytävän kolikoita, toisten suihku ja vessanvetoääniä ja televisioiden pauhuja ja parveketupakointeja ja rappukäytävässä leijuvia hiki ja maustetuoksuja. Kuka tahansa narkkari voi asua rapussasi ja tehdä mitä vain tai pudottaa postilaatikostasi mitä vain. Ja jos asut yläkerroksissa, niin tulipalon syttyessä sinne palat todennäköisesti. Naapurissasi voi olla muumioitunut vanhus tai kynttilöitä poltteleva dementikko. Ei turvallista milloinkaan!

Ei ole enää, ehkä joissain vanhoissa kaupungin vuokrataloissa ollut vuonna x. Nykyään äänieristykset on uusissa kunnossa, asunnot pienempiä, meluavia (suur)perheitä ei taida juuri olla, koska syntyvyys matala. Lumiset talvet, säästyy lumitöiltä.

Vierailija
48/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on elämäntapa. Odotan kevättä ja pihatöitä. Asuminen on halpaa, voin itse vaikuttaa kustannuksiin tai toisinpäin, en halua asua 21 asteen lämmössä vaan 23 tai 24 ja sitähän et pysty tekemään kerroskolhoosissa.

Harrastuksetkin voivat olla vähän äänekkäämpiä, jos rakentelen jotain ei kukaan valita vasaran paukkeesta. Voin maalata seinät tai laatoittaa kylpyhuoneen, mikä ei olisi mahdollista kerrostalossa ja vuokra-asunnossa.

Velattomassa talossa kustannukset kuukausitasolla ovat samaa luokkaa kuin yksiön vastike. Olen tarhan kirjanpidon kanssa todennut tämän. Kaikki on huomioitu; sähkö, puut, vesi, roskat, kiinteistövero ja vakuutukset. Lumityöt ovat ihan ok kunnon kasvattaja. Piha tosin vaatii kesällä jatkuvaa hoitoa ja ilman apua ei voi lähteä paria päivää pitemmälle reissulle. Eli minulla on pienempi hiilijalanjälki, kun nautin Suomen kesästä.

Vierailija
49/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheellinen rinnastus.

Okt:ssa kiinteistöä ja ympäristöä on _pakko_ huoltaa aika runsaasti eri vaurioiden ehkäisemiseksi ja eri säännösten noudattamiseksi. Kerrostalossa taas ei välttämättä ole mitään kertomistasi ilmiöistä. Päälle tulee vielä esimerkiksi pihan estetiikka, josta melkein kaikki kantavat huolta varsinkin nykyään. 

Omakotitalo siis edustaa enemmän vankilaa siinä, että se sisältää täysin varmoja ja melko työläitä arkivelvoitteita suurehkon määrän, kun taas kerrostalon ainoa kaavamainen velvoite on hiljaisuusajan noudatus.

Vierailija
50/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kaivannut sellaista kuin omakotitalo. Paras asumismuoto on kerrostalo, vaikka nyt asunkin rivitalossa. Kaikkea olen kokeillut.

Minäkin asun rivitalossa. Ei tässä mitään vikaa ole, mutta olemme kuitenkin miehen mieliksi palaamassa taas omakotitaloon. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta jokaisella on luultavasti juuri se omalta tuntuva asumismuoto ja minulle se olisi kerrostalo. No, parisuhteessa täytyy tehdä kompromisseja.

Vierailija
51/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää toimia yöllä. Omakotitalo on sulle paras juttu. Ikävä juttu vain on se, että niihinkin naapureihin sattuu noita mt-tapauksia mitä kerrostaloissa on.

24 kerrostalovuoden jälkeen kohdalle on sattunut 3 ongelmanaapuria.

Joista viimeisin hakkasi kuin hullu huonekalunsa paikaksi. Jos meillä kolahti ovi. Lopulta päästiin siitä eroon. 

Eli.

Jos naapurisi äänet ärsyttävät raivon partaalle. Muuta omakotitaloon.

Tai. 

Jos tykkäät imuroida öisin.

Muuta omakotitalooon.

Suurin osa kerrostaloasukkaista näiden 24 vuoden aikana. Ovat olleet mukavia ja toiset ihmiset huomioon ottavia naapureita. Joita on aina mukava nähdä. Vaikkei asutakaan samassa talossa.

Vierailija
52/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vain massayksilö asuu omakotitalossa. Siis sellainen, joka kokee yhteiskunnan arvot ja normit aika lailla omikseen enemmän kuin kritisoi niitä tai erottautuu niistä.

Kritisoin ja olin nuorempana hyvin yhteiskunta/"mätä systeemi" vastainen. Totesin kuitenkin aikuistuttuani, että okt omistaminen velattomana on omavaraisuutta. Ajattelin pelata tätä yhteiskunnan peliä sen omilla säännöillä hyötyäkseni itse taloudellisesti siitä. Tavoitteeni on velaton okt ja sellainen osakesalkku, että saisin 1000€/kk nettona pääomatuloja. Kouluttauduin hyväpalkkaiseen ammattiin ja elän edelleen rahaa käyttäen kuin opiskelija eli pihistellen. Opiskelen kuitenkin vapaa-ajalla osakesijoittamista ja perehdjn pörssikursseihin. Yritän päästä mahdollisimman omavaraiseksi ja mahdollisimman aikaisin pois työelämästä. Nautin luonnosta. Kalastamisesta ja eräjormailusta. Muita (taide)harrastuksia pystyn tekemään tietokoneella (musiikinteko, kuvataide). Okt pihalla kasvatan omaa ruokaa. Pystyisin elämään pikkubudjetilla.

Vierailija
53/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Liikuttavaa että näin moni on huolissaan mieheni yöunista,mutta hänellä on toinen korva kuuro ja  näin ollen ei herää, vaikka pommi tulisi katon läpi. On itse sanonut että senkun siivoat tai mitä nyt teetkin,ei hän herää. Totta helve""ssä kun yhdessä asutaan varmistin,että asia on ok! Ap

Vierailija
54/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä omakotitaloalueella ollaan yhtä suurta perhettä.

Kaikilla ikkunat ja ovet auki, kaikki puheet kuuluu naapureille. Rakennusprojektit ovat käynnissä, sirkkelit laulaa ja vasarat paukkuu. Grillit savuaa, päivisin lapset kirkuu trampoliineilla ja öisin porukka laulaa kylpytynnereissä.

Tämä kaikki, koska oma tupa oma lupa.

Vierailija
55/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et kai imuroi ja ala leipoa, jos toinen on jo nukkumassa? 

Ai miksei?

Kuule on kyse omakotitaloista.  Mies voi nukkua joko yläkerrassa tai alakerrassa.  Tässä varsinaisessa asuinkerroksessa voin tehdä mitä tahansa.  

Miehellä on autotalli ja verstas ja voi puuhailla mitä vaan siellä alakerrassa, joskus vaimeasti kuuluu jotain, kun vaikka jotain moottoria pidetään käynnissä.  Siellä on tosiaan myös takkahuone, missä voi nukkua autuaan tietämättömänä siitä, mitä yläkerrassa tapahtuu.  

Ja on vielä ns. vinttikerroskin.  Minä ainakin voin leipoa miehen nukkuessa.

Mies tekee vuorotyötä.  En voisi kuvitella, että asuttaisiin kerrostalossa.  Rajoittaisi valtavasti kummankin elämää.

Vierailija
56/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä omakotitaloalueella ollaan yhtä suurta perhettä.

Kaikilla ikkunat ja ovet auki, kaikki puheet kuuluu naapureille. Rakennusprojektit ovat käynnissä, sirkkelit laulaa ja vasarat paukkuu. Grillit savuaa, päivisin lapset kirkuu trampoliineilla ja öisin porukka laulaa kylpytynnereissä.

Tämä kaikki, koska oma tupa oma lupa.

Höpöhöpö. Meidän okt-alueella suurella osalla on mökit korvessa, joten monet ovat poissa koko kesän, varsinkin jos voi etätöitä tehdä. Jos ei itsellä ole mökkiä, niin lapset ovat kirkumassa isovanhempiensa mökeillä.

Itselläkin on molemmat , ja molemmat tontit ovat kalliotontteja ja havukasveja, joten missään emme tee juuri mitään pihatöitä.

Vierailija
57/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini ja havahduin nukkumaan mennessä siihen, että joku seisoi ikkunan takana ja katseli minua. Ei ikinä selvinnyt kuka se oli! Nukuin seuraavan kuukauden vanhempieni huoneessa. 

Veljeäni kiusattiin jossain vaiheessa ja hänen huoneen ikkunaan käytiin heittämässä koiran tai kissan kakkaa (tai jonkun muun kakkaa) pari kertaa. 

Eräänä aamuna kaikkien perheen pyörien satuloihin oli isketty puukolla.

Olimme hyvin tavallinen perhe pienehkössä kaupungissa rauhallisella alueella. Asuimme talossa kauan ja noi tapaukset eivät liity toisiinsa. Mutta kerrostalossa oloni on jotenkin turvallisempi! Omakotitalo tuntuu siltä kuin asuisi näyteikkunassa. 

Asuin kerrostalossa kun olin vielä lapsuudenkodissa.  Siellä tehtiin vähän väliä ilkivaltaa.  Kerran oli kaikkien pyörävarastossa olleitten pyörien kumit puhkottu.  Veljeni moottoripyörän tankkiin oli työnnetty sokeripaloja.  Kukaan ei myöntänyt mitään, vaikka kellään muulla ei ollut sinne avaimia, kuin talon asukkailla.  Tiedettiin kyllä kenen kakarat sitä ilkivaltaa eniten teki, mutta vanhemmat oli samaa kaliberia ja huusi vaan, ettei heidän lapset mitään tee.  

Yksi juoppo ukko istui kaljapussineen kaikki kesät pihamaalla penkillä ja huuteli ihmisille vaikka mitä.  Keinut piti ottaa pois pihasta, kun teinit rämppäsi niissä yökaudet ja ne oli aina rikki.  Muutamaa mukavaa naapuria kohden oli aina yhtä monta paskapäätä. 

Kyllä oma talo voittaa aina.  Ikinä ei ole ollut minkäänlaista häiriköintiä täällä.

Lähden tästä viemään noille linnuille pähkinöitä.  Siellä ne jo puun alla parveilee, ihana luonnon oma näytelmä edessäni joka päivä.  Oravat, linnut ja jänikset tuossa metsikössä.  Ne tuli ihan lusäextrana kun ostettiin oma talo.

Vierailija
58/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tule mieleen imuroida kymmeneltä illalla eikä kukaan ole melusta valittanut. T. Kerrostaloasukas

Olet taatusti ainoa, mistään ei ulista niin paljoa kuin kerrostalometelistä. Hiukan nyt olet epäuskottava, iskikö alakulo kun kerrostaloläävässäsi kyyhötät. 

Vierailija
59/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kaivannut sellaista kuin omakotitalo. Paras asumismuoto on kerrostalo, vaikka nyt asunkin rivitalossa. Kaikkea olen kokeillut.

Minäkin asun rivitalossa. Ei tässä mitään vikaa ole, mutta olemme kuitenkin miehen mieliksi palaamassa taas omakotitaloon. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta jokaisella on luultavasti juuri se omalta tuntuva asumismuoto ja minulle se olisi kerrostalo. No, parisuhteessa täytyy tehdä kompromisseja.

Omakotitalo on paras, itse asun nyt rivarin päätykolmiota pienessä rivariyhtiössä. Tykkään kyllä, selkäni takia ei lumityöt enää onnistu, täällä kaikki palvelut kuuluu 255 €/kk vastikkeeseen, tilaa minulla on 82 m2. Myin taloni hyvällä voitolla, ja muutin tähän pikkukaupungin ydinkeskustaan uudehkoon laadukkaasti rakennettuun taloon. Mutta jos pienen hyvän tontin keskustasta löytäisin niin n. 90 m2 talon rakennuttaisin. Vaikka ei tässäkään ole mitään moitittavaa, mitään ei naapurista kuulu, yhteistä seinää meillä on vain noin metri. 

Vierailija
60/138 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa työläitä arkivelvoitteita suuria määriä????

Joku tuossa kirjoitti noin.

Siis mitähän "arkivelvoitteita" hän oikein tarkoitti, ja vieläpä "suuria määriä.?"

Meillä ei ole koko talvena tehty yhden yhtäkään "arkivelvoitetta" paitsi ajettu lumilingolla piha puhtaaksi lumesta.  Joku sen tekee kerrostalossakin, mutta asukkaat maksavat siitä.  Me ei makseta siitä kenellekään.

Mitä hittoa muuta hän oikein tarkoittaa?  Niitä lumilinkouksiakaan ei nyt ole ollut pitkään aikaan enää ollenkaan, kun lumet on sulaneet jo pois.

Pestiin ikkunat tässä yksi päivä.  Sekö lienee se arkivelvoite?  Kerrostaloissa ilmeisesti ikkunat peseytyy itsekseen.

Joku kirjoitti, ettei omakotiasukit voi lähteä kotoaan kahta päivää pitemmäksi ajaksi pois?  Että siis mitenkä?

Me ollaan kyllä taas lähdössä elokuussa kuukaudeksi pois kotoa.  En ymmärrä, miksi emme voisi?  Kyllä täällä talo paikallaan on ollut joka kerta kun on takaisin tultu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi