Kuka sen keksi ettei ajokortti voi enää kelvata pankki asioissa???
Yli 100e tikki tämäki taas ku joutuu hommaan henkilökortin pankkia varten!! Oon yli 10v pärjänny ilman moista turhuutta ja nyt seki pitää sitte hommata!! Passikuvat, hakemuksen teko verkossa ja käynti asemalla tunnistautumasa, kaikki nämä yhteensä noin 125e!!
Tuonki rahan ois voinu käyttää johki muuhun järkevämpään kuten vaikka ruokaan ja laskuihin!
V*tuttaa oikeesti tää byrokraattinen p*ska maa!!!!
Kirsikkana kakun päällä niin tuokin p*ska kortti on vaan kämäset 5v voimasa!!
Ja kun tuskin tarvin tuota ku yhen max 2 kertaa elämäni aikana, koska tähänki päivään mennesä pärjänny ilman koko korttia!!
Niin ja sitten vielä toisena kirsikkana kakun päällä sekin että kun EI VAAN V*TTU EDES ONNISTUA PASSIKUVISAKAAN!!!!
Kommentit (106)
Laittaisin kyllä kanteen EU tasolle.
Koska muuallakin euroopassa saavat sen ilmaiseksi, niin onko tämä nyt kovinkaan yhtenäistä eurooppaa kuten piti?
Saattaa se ihmisen ulkonäkö muuttua, jos ajokortin suorittaa 18v ja ajokortti on voimassa 70v asti eli 52v ennen kun se pitää uusia.
En tunne ainuttakaan 70v, jonka tunnistaisi 18v otetusta kuvasta.
Minua ei haittaa että ajokortti ei kelpaa, mutta minkä takia oli otettava se 5 vuoden voimassaoloaika? Kun ei todellakaan olisi ollut pakko, olisi voitu pitää se kymmenen vuotta tai sitten jotain noiden väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja ihmettelen miksei jokainen Suomen kansalainen saa ilmaiseksi henkilökorttia? Täällä kaikki saa ja sillä asioidaan. Jos saan joku päivä täällä kansalaisuuden niin se tulee postitse. Pitäisi olla itsestään selvää että jokaisella kansalaisella on ilmaiseksi saatava henkilöllisyystodistus. Täällä passia ei ole läheskään kaikilla eikä myöskään ajokorttia.
Täällä jokainen saa ilmaiseksi kelakortin. Jos se on kuvallinen, se käy virallisesta henkilökortista.
Onko jollain kuvallista kelakorttia ja miten sellaisen saa? En ole koskaan kuullut että kenelläkään oikeasti olisi.
Meidän perheessä on kaikilla. Minun on voimassa "ikuisesti", koska siinä on koodi pitkäaikaissairauden lääkekorvaukseen. Sitä minä käytän aina, kun pitää todistaa henkilöllisyys. Vain kirjastossa se ei enää käy, koska siellä päätettiin, että vain kirjastokortilla voi lainata. Varmuuden vuoksi minulla on kuva kirjastokortin koodista, kännykän kuva toimii lainausautomaatin korttiskannerissa.
Vierailija kirjoitti:
"Koska jos ajokortti ei ole luotettava tunnistuskeino eikä passia tai henkilökorttia ole niin miten luotettava tunnistus voidaan tehdä?"
Siitä ajokortin valokuvasta. Kuinka helvetin tyhmä sinä oikein olet?
Ajokortti ei ole luotettava tunnistuskeino. Kelpaa ajo-oikeuden todistamiseen, muttei todistamaan onko ajokortti oikean henkilön hallussa. Tämä pitää todistaa eri tavalla.
Ei ajokortti ole koskaan ollut henkilöllisyystodistus.
Joo sillä sai ainostaan kaljaa kaupasta kun esitti ylpeänä kato oon 18 v.Nykyään osa omistaa kortin 17.v.ei kaljaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ajokortti tavallisessa pankkiasioinnissa kelpaa. Eli jos vaikka menet pankin konttoriin tekemään asuntokaupat ja nostamaan lainaa, niin siihen se ajokortti kelpaa. Mutta jos haluat pankkitunnukset, niin sitten pitää olla passi tai henkkari.
Ne pankkitunnukset voi kuitenkin yleensä hakea tunnistautuneena jonkun toisen pankin pankkitunnuksilla. Eli jos on avaamassa asiakkuutta johonkin uuteen pankkiin, niin toisen pankin tunnuksilla voi tunnistautua.
Ei ole koskaan kelvannut. Nykyään se väännetään pankkien omilla sivuilla rautalangasta. Kasarilla ja ysärillä ei ollut vielä sitä tietoa yleisesti jaettuna.
Menin vuonna 1990 hakemaan ensimmäistä opintolainaani ja mulla oli VAIN ajokortti henkkareina. Ei onnistunut lainan nosto, kun ei ole asiaa kuuluvia papereita. Piti olla henkilökortti. Eikun semmoista hakemaan.. Sitten alkoi asiat hoitumaan.
Myöhemmin 2010 luvulla kävi sitten semmoinen, että mulla oli mennyt pankkitunnukset lukkoon tms. Piipahdin pankkiin työmatkalla. Asiakaspalvelija pyysi henkilökorttia. Pengoin veskaa hetken, ei ole mukana.. Käykö passi? Ei. Öö, no mulla olisi tässä myös ajokortti. Ei käy. Vähän aikaa siinä tuijoteltiin ja meinasin jo haistattaa pitkät, mutta sitten piti tulla takaisinkin hoitamaan se asia kuntoon. :( Säkö et nyt oikeasti palvele mua, kun mulla on tässä voimassa oleva passi (tueksi ajokortti)? Ei ole tarpeeksi pätevä asiakirja. Selvä.
Eikun sitten taas sen pirun henkkarin hankintaan. Enää en passia sitten uusinut, kun sillä henkkarilla voi nykyään hoitaa ulkomaanreissutkin. Passi se vasta kömpelö ja hankala onkin. ;)
todella hyvä ohjelma diki huijatut näkyy areenassa olen tosi varovainen mutta avasi silmiä ja tein ohjelman takia luotto kiellon tilasin pohjolasta keväällä vakuutus selvityksen eipä tullut pohjola syytteli postia. siis minun kaikki tiedot ja vakuutuksen nosto arvo silloin jo tein pohjolaan vakuutuksen nosto eston. apn tieto taito on 1900 luvulta kova on urputus kun tili on tyhjä silloin syyttelee pankkia mullahan on ajokortti.
Öyh öyh öyh mut kun muut saa minä en öyhöti öyhöti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja ihmettelen miksei jokainen Suomen kansalainen saa ilmaiseksi henkilökorttia? Täällä kaikki saa ja sillä asioidaan. Jos saan joku päivä täällä kansalaisuuden niin se tulee postitse. Pitäisi olla itsestään selvää että jokaisella kansalaisella on ilmaiseksi saatava henkilöllisyystodistus. Täällä passia ei ole läheskään kaikilla eikä myöskään ajokorttia.
Täällä jokainen saa ilmaiseksi kelakortin. Jos se on kuvallinen, se käy virallisesta henkilökortista.
Onko jollain kuvallista kelakorttia ja miten sellaisen saa? En ole koskaan kuullut että kenelläkään oikeasti olisi.
Mulla on. Tosin parikyt vuotta vanha. Eikö niissä enää ole kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ajokortti ole koskaan ollut henkilöllisyystodistus.
Joo sillä sai ainostaan kaljaa kaupasta kun esitti ylpeänä kato oon 18 v.Nykyään osa omistaa kortin 17.v.ei kaljaa kaupasta.
18v saa kyllä ajokortilla kaljaa kaupasta, kunhan maksaa ostoksensa
Poliisin sivuilla on se maksutaulukko ja siellä lukee
Henkilön tunnistaminen 47 €
(laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista (661/2009) 66 ja 67 , laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista (617/2009) 17 )
Eli mitä tuo sit tarkottaa kerta se ei maksakaan?
ap vaikuttaa niin tyhmältä että onko edes ajokorttikaan voimassa. erittäin hyvä ja onnistunut muutos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ajokortti tavallisessa pankkiasioinnissa kelpaa. Eli jos vaikka menet pankin konttoriin tekemään asuntokaupat ja nostamaan lainaa, niin siihen se ajokortti kelpaa. Mutta jos haluat pankkitunnukset, niin sitten pitää olla passi tai henkkari.
Ne pankkitunnukset voi kuitenkin yleensä hakea tunnistautuneena jonkun toisen pankin pankkitunnuksilla. Eli jos on avaamassa asiakkuutta johonkin uuteen pankkiin, niin toisen pankin tunnuksilla voi tunnistautua.
Ajokortti tosiaan kelpaa, jos haluat nostaa pankista rahaa. Mutta jos haluat tallettaa omalle tilillesi niin ei enää kelpaa. Rahanpesuepäily heti. Toisen tilille et enää voi tallettaa. Onneksi tilisiirtoja voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta. Vedotaan siihen että valokuva voi olla vanha. Nykyään ajokortti pitää uusia 5vuoden välein jos se on myönnetty tai uusittu v.2016 jälkeen. Sama aika kuin passissa tai henkilökortissa.
Mielelläni on vaaleanpunainen paperiajokortti joka on myönnetty 1974.
Kuva on laitettu nitojalla kiinni, ei siitä sitä tunne.
Aikoinaan löin sotilaspassin pöytään kaupassa,enemmän tehoa kun räkäsessä ajokortissa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ajokortin myönsi poliisi, joten oli virallisempi. Nythän se haetaan trafilta.
Trafi on viranomainen, joten aivan yhtä virallinen nykyäänkin. Psyk.sh.
Poliisin sivuilla on se maksutaulukko ja siellä lukee
Henkilön tunnistaminen 47 €
(laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista (661/2009) 66 ja 67 , laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista (617/2009) 17 )
Eli mitä tuo sit tarkottaa kerta se ei maksakaan?
Henkilön tunnistaminen sisältyy passin tai henkilökortin hintaan, siitä ei veloiteta erikseen. Mutta on tilanteita joissa henkilölle ei voida myöntää passia tai henkilökorttia, vaan tehdä kertaluontoinen tunnistaminen esim. pankkiasiontia varten. Tämän kertaluontoisen tunnistamisen hinta on tuo 47 eur.
Koska ajokortti on helppo väärentää. Mun isällä oli vielä sellainen, jossa kuva oli kiinnitetty nitomalla pahviin. Eihän sillä ole mitään toditusarvoa missään.
Tää muutos sitäpaitsi on ollut voimassa jo vuosia.
Tässä esimerkki siihen, miksi niin moni tässä maassa voi huonosti.