Mihin ruokaan viimeksi lisäsit natriumglutamaattia raakana?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekee niin?
Koska se on hyvää. Kai lisäät muitakin mausteita ruokaasi?
Mauste ja aromivahvenne (lisäaine) on eri asia
Myös C-vitamiinille on olemassa oma E-koodinsa. Kannattaisiko alkaa vältellä?
C-vitamiini onkin terveellistä, natriumglutamaatti pahimmillaan epäterveellistä.
Epäterveellistä on myös suola, sokeri ja vesikin väärinä annostuksina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekee niin?
C-vitamiini onkin terveellistä, natriumglutamaatti pahimmillaan epäterveellistä.
Epäterveellistä millä perusteella? Paljon terveellisempi vaihtoehto kuin suola. On eriskummallista miten suolan (NaCl) haitat eivät aiheuta samanlaista massahysteriaa, vaikka nimenomaan sitä pitäisi välttää. Natriumglutamaattia käytetään niin pieniä määriä, ettei sillä ole vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekee niin?
Epäterveellistä millä perusteella? Paljon terveellisempi vaihtoehto kuin suola. On eriskummallista miten suolan (NaCl) haitat eivät aiheuta samanlaista massahysteriaa, vaikka nimenomaan sitä pitäisi välttää. Natriumglutamaattia käytetään niin pieniä määriä, ettei sillä ole vaikutusta.&nb
Koska aika monet saavat niistä pahoja oireita. Migreeni on jo mainittu, mutta myös vatsa voi mennä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekee niin?
Epäterveellistä millä perusteella? Paljon terveellisempi vaihtoehto kuin suola. On eriskummallista miten suolan (NaCl) haitat eivät aiheuta samanlaista massahysteriaa, vaikka nimenomaan sitä pitäisi välttää. Natriumglutamaattia käytetään nii
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Hyihhelvetti! En koskaan.
Sitä on tomaatissakin. Eikö mene sitäkään?
Leivän päälle (voi juusto tomaatti) joskus 10-vuotiaana. Mulla olo jatkuva päänsärky ja sitä tutkittiin tarkkaan sulkien aivolasvaimet ja vaikka mitkä pois. Kunnes mä ihan itse lapsena joatain luin, että tuo voi aiheuttaa päänsärkyä. Sitä silmien pyörittelyä aikuisilta, kun pyysin ettei sitä laitettais ruokaan. No, säryt loppui kun aloin itse laittamaan syömiseni, ja samalla tietoisuus alkoi kasvaa. Aina silloin tällöin tietämättäni oon syönyt, ja kyllä, päänsärky ja krapulamainen olo iskee. Eli oireet tulee ilman tietoisuutta aineesta, eli ei ole feikkiä.
Mun kohdalla luontaisesti raaka-aineessa oleva ei aiheuta mitään, mutta lisätty tekoaines aiheuttaa. Kyllä niillä eroa on.
Lapsuuden homealtistuksen myötä sairastan toki muitakin kuulemma mielenterveyshäiriöitä, kuten tuoksuyliherkkyys keinotekoisille hajuille ja myös joillekin ihan luonnollisille, kuten kielo, hyasintti.
Mut ihan sama. Nää on mun ongelmia, en tee niistä muiden sellaisia. Tosin yhdelle lapsen kaverille sanoin ihan nätisti, ettei laittaisi voimakasta hajuvettä kun tulee meille kylään. Juteltiin ihan syyllistämättä ja muutenkin tuli siinä juteltua, että tuoksut on kivoja, mutta niitä ei ole tarkoitus käyttää kuin kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä lisää tomaatteihin ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekee niin?
Minulla ne ovat samassa kaapissa. Miten ne ovat eri asioita?
Mullakin on etikka siivouskaspissa. En silti säilö kurkkuja toluun.
Curry -nuudeleihin. Niiden mukana tuli pikku pussakka sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä lisää tomaatteihin ja missä?
Tomaati itse. Kasvimaalla, myös kasvihuonneessakin.
Tekeekö se hyvän olon vai antaako se pelkästään makua ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin aasialaisin ruokiin.
Tämä. Mutta vain siihen asti kunnes tajusin mitä se reseptin kummallinen mauste oli.
Kannattaa sitä muihinkin kuin aasialisiin laittaa. Siellä tosin ymmärretään hyvän päälle ja se kehdataan laittaa resepteihin saakka. Suomessahan sitä ei resptien aineosana ole, vaikka osaavat kokit kyllä sitä ruokiin lisäävät maun ja rakenteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän välttää kaikkea, missä tuota on. Ei tee hyvää minun migreenille. Luontaisena menee sienissä ja joissakin muissa.
Kerropa, mitä eroa on ns. luontaisella natriumglutamaatilla ja purkissa olevalla natriumglutamaatilla? Miten tämä molekyyli on erilainen?
Olen nimittäin laittanut reilut määrät natriumglutamaattia ruokaan, jota söi myös ihminen joka väitti olevansa hyvin herkkä sille. Näytti maistuvan ja kysyin vielä seuraavana päivänä, tuliko oireita. Sanoi että ei, ja hän kysyi että miksi niin. Kun kerroin totuuden niin oireetkin tulivat viiveellä :D
Minulle hyvin tärkeä ja läheinen mummi toimi noin.
Miniä ei pitänyt sipulista, mummi lisäsi kaikkiin ruokiin AINA sipulia. Kiltti miniä ei sanonut mitään.
Minä en kestä valkosipulia kuin hyvin pienen määrän, joten mummi lisäsi ruokiin reilusti valkosipulia ja selitti minulle, etten huomannut mitään, hihihi! Olin koko ajan yrittänyt olla röyhtäilemättä ja vatsani oli täysin sekaisin. Kerroin hänelle tilanteesta - toivottavasti meni jakeluun. Hihihi!
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö se hyvän olon vai antaako se pelkästään makua ruokaan?
Se vahvistaa makuja. Ero on selkeä. Teen thaiystäväni reseptillä vihreää currykanaa. Kun jätin aromivahventeen pois, niin maku laimeni aika paljon.
Minusta se pyöristää makua hyvällä tapaa vähän samalla tapaa kuin lisäisi tomaattikastikkeeseen sokeria.
Todella pieni määrä riittää. Liian suuri määrä maistuu läpi.
Mikään tutkimus ei puolla mielipidettäsi.