Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Mille menkat tuntuu?

Vierailija
05.04.2024 |

Olen mies ja kiinnostaa 😝

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvonnut, kipeĂ€ vatsa, erityisesti munasarjojen kohdalta. Kipu on kramppaavaa kipua, kuin munasarjoja puristettaisiin nyrkkiin mahdollisimman kovaa. Usein kipu on niin kovaa, ettei pysty tekemÀÀn mitÀÀn muuta, kuin makaamaan sĂ€ngyssĂ€ ja hengittelemÀÀn ja vĂ€lillĂ€ vain kĂ€ymÀÀn kaksinkerroin vessassa vaihtamassa siteen. Usein on ripuli samalla, ja alapÀÀ valuu verta, verihyytymiĂ€ ja p*skaa. Ei tee mieli liikkua kotoa minnekÀÀn. Pahimmillaan kipu saa oksentamaan, minkĂ€ jĂ€lkeen usein helpottaa ja nukahtaa. 

Joskus valuu kuin hÀrÀn kurkusta, joskus ei edes huomaa valumista. Joka kerta vuotaa myös yli, vÀhintÀÀn pikkuhousuihin, joskus housuihinkin. Olen sotkenut mm. bussin penkkejÀ. Menkkojen aika onkin usein sellaista jatkuvaa rasittavaa pesemistÀ ja pyykkÀystÀ ja verivaatteiden suolavedessÀ liottamista ja kuivattamista. Lakanoille valuu, petariin, tuoleille yms. Vieraissa on rasittava paniikki, ettei sotke toisten huonekaluja. Jos on p

Eikö mitÀÀn keinoa ole saada vuotoa vĂ€hĂ€isemmĂ€ksi? Hae apua 

Vierailija
42/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minulla ei ole endometrioosia, mutta menkat ovat aina olleet todella vaikeat. Mieliala mustuu todella synkeĂ€ksi reilua viikkoa ennen menkkojen alkua, ja kirkastuu yleensĂ€ ekana pĂ€ivĂ€nĂ€. Vatsa turpoaa mielettömĂ€sti, nĂ€ytĂ€n pahimmassa vaiheessa olevani viidennellĂ€ kuulla raskaana. Vuoto on runsasta ja kivut niin kovat, ettĂ€ en pysty vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ kĂ€velemÀÀn. Olen kerran pyörtynyt ja oksentanut olen lukuisia kertoja. Erityisen ikĂ€vÀÀ on, jos oksentaminen alkaa ennen kuin sĂ€rkylÀÀke ehtii vaikuttaa. Hillitön ripuli on ongelmista pienin, mutta ei sekÀÀn herkkua ole. MigreenistĂ€ saan myös nauttia ainakin yhtenĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€, useimmiten kahtena. Olen ollut sairauslomalla kuukautisten takia työurani aikana kymmeniĂ€ kertoja ja ravannut gynekologilla 16-vuotiaasta asti ilman toimivan hoidon löytymistĂ€. VĂ€ittĂ€isin, ettĂ€ kaikkea on kyllĂ€ kokeiltu erilaisista hormonivalmisteista ja kipulÀÀkkeistĂ€ mielialalÀÀkkeisiin, mutta merkittĂ€vÀÀ apua ei ole ollut mistÀÀn. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Henkisesti tuntee tyytyvÀisyyttÀ, ettÀ on olemassa menkat, jos on siinÀ iÀssÀ, ettÀ niiden pitÀÀ tulla. Samalla tietenkin silti hiukkasen hatuttaa eikö ne voisi olla paljon harvemmin tai joku muu systeemi "keksitty" naispuolisille ihmisille lisÀÀntymiseen liittyen. Eli samalla hyvÀ ja huono asia nÀmÀ menkat.

Fyysisesti kipuilua enemmĂ€n tai vĂ€hemmĂ€n, alamahassa ja alaselĂ€ssĂ€. Vuotoa tulee sen n. viiden pĂ€ivĂ€n aikana sekĂ€ melko huomaamattomasti ettĂ€ tulvahtamalla/ lorahtamalla. EihĂ€n se miltÀÀn miellyttĂ€vĂ€ltĂ€ tunnu se mĂ€rkyys eikĂ€ suttaisuus. Ja aina osuu pikkareihinkin, vaikka kuinka suojautuisi. 

Vierailija
44/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sen tuntee kun jotain valuu ulos. EpÀmukavaa kun ei ole mitÀÀn kontrollia.

Vierailija
45/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla on muuttunut vuosien varrella, teininÀ ei tuntunut missÀÀn, luulin ettÀ kuukautiskipuja valittavat kaverit vain liioittelivat. ParikymppisenÀ aloin kÀrsiÀ PMS-oireista, olin synkkÀ kuin myrskytaivas noin viikon ennen menkkoja ja mulla oli ihan kauhea sokerihimo.

Joskus kolmenkympin lĂ€hestyessĂ€ alkoivat ihan kamalat kivut, tuntuu kuin joku poraisi alaselkÀÀn reikiĂ€, lisĂ€ksi ripulia ja kuvotusta. 

Lasten saannin jÀlkeen menkat muuttuivat lÀhestulkoon kivuttomiksi ja kierto lyheni mutta rinnat ovat noin viikon etukÀteen todella arat.

Nyt vaihdevuosien kynnyksellĂ€ PMS oireet ovat taas hurjat, menkat kestĂ€vĂ€t vain kolme pĂ€ivÀÀ mutta sen keskimmĂ€isen pĂ€ivĂ€n vuodan kuin vastaleikattu hĂ€rĂ€nkurkku, enkĂ€ voi juuri poistua kotoa ja kivut ovat tulleet takaisin.  

Vierailija
46/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kuvittele sellainen pieru, mikÀ tekee vatsan kipeÀksi, mutta kipu ei hellitÀ pieraistessa

Vierailija
47/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen onnellinen, kun olen jo sen ikĂ€inen, ettĂ€ loppuivat. ViimeisinĂ€ vuosina menivĂ€t ihan sekaisin. EivĂ€t loppuneet useinkaan ilman hormonilÀÀkkeitĂ€ ja vuoto oli runsasta. MitÀÀn syytĂ€ ei kuitenkaan löytynyt. On niin vapaata olla. Ei tarvitse elÀÀ niiden mukaan. Rajoittivat elĂ€mistĂ€ niin paljon. Tiennyt koskaan milloin alkavat, ja ettĂ€ milloin edes loppuvat! LÀÀkkeestĂ€kin varoitettiin, ettei saa kĂ€yttÀÀ liian usein. En kyllĂ€ toivo kenellekÀÀn sellaista vuotorallia. 

Vierailija
48/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olo on Àrtynyt ja herkkÀ. Vatsa ja selkÀ kipeÀt usein pÀÀ myös sÀrkee. EpÀsiisti olo kun mönjÀÀ valuu itsestÀÀn siteeseen ja kokoajan saa olla varuillaan ettei tule ohi.

Vierailija
49/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei voi sattua ellei tule verta. Ai niin. Silloinhan tulee. 

Vierailija
50/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

HirveĂ€lle, voimakkaat kivut, burana ja panadol ei auta (minulla kĂ€ytössĂ€ miranax). Siteiden vaihtoa melkein joka 2. tunti pahimmillaan, klönttejĂ€ joiden valuminen ulos sattui ja viilsi oikein syvĂ€ltĂ€ tuolla jossain kohdun alueella. Ja ne kivut? Tuntui kuin koko alavatsan sisuskaluja kurottiin yhteen, nykimistĂ€ ja viiltĂ€vĂ€n repivÀÀ kipua mikĂ€ meni reisiin asti, olin sĂ€ngyssĂ€ pĂ€iviĂ€ ja vuodot kesti 1-2 vkoa ja pahimmillaan kuukauden. 

Olen onnellinen kun aloitin minipillerit, olo on huomattavasti helpompi.

Vierailija
51/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Wau, olin kyllÀ kuullut ettÀ toisilla on pahoja kuukautiskipuja mutta en oikeastaan kuinka pahoja. Nyt nÀen kuinka onnekas itse olen ollut. Rinnoissa on arkuutta juu, ja joskus vatsaankin vÀhÀn sattuu mutta ei lainkaan joka kuukausi. Ei ole mitÀÀn ripulia, oksentamista tms.

Vierailija
52/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

VeemĂ€iseltĂ€. 

Vierailija
53/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MÀ olen juuri tÀnÀÀn ollut erityisen onnellinen kuukautisista. MeiltÀ hajosi kondomi, ja apteekissa varoiteltiin ettÀ kun en tiedÀ milloin on ovulaatio niin jÀlkiehkÀisypilleri ei vÀlttÀmÀttÀ auta. Onneksi tuli kuukautiset!

Vierailija
54/55 |
05.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Liukkaalta...sitten hyvÀ pier.. jatkoksi ja verhoon jos pyyhkii..tulee sanomista ja paljon.

Vierailija
55/55 |
08.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PCOS:ista kÀrsivÀnÀ en ikinÀ tiedÀ milloin menkat tulee, vÀlillÀ ovat pois useamman kuukauden, vÀlillÀ tulevat kellon tarkkuudella muutaman kuukauden putkeen, siksipÀ olin jo kolmannella kuulla raskaana ennen kuin tajusin olevani.

Kivut eivĂ€t ole kovin pahoja, PMS sen sijaan on vĂ€lillĂ€ hurja, erityisesti silloin kun edellisestĂ€ menkoista on pidempi aika, olen tĂ€ysin raivohullu draamakuningar noin viikon ennen menkkoja 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kahdeksan yhdeksÀn kahdeksan