Mille menkat tuntuu?
Kommentit (55)
Minulla ei ole endometrioosia, mutta menkat ovat aina olleet todella vaikeat. Mieliala mustuu todella synkeÀksi reilua viikkoa ennen menkkojen alkua, ja kirkastuu yleensÀ ekana pÀivÀnÀ. Vatsa turpoaa mielettömÀsti, nÀytÀn pahimmassa vaiheessa olevani viidennellÀ kuulla raskaana. Vuoto on runsasta ja kivut niin kovat, ettÀ en pysty vÀlttÀmÀttÀ kÀvelemÀÀn. Olen kerran pyörtynyt ja oksentanut olen lukuisia kertoja. Erityisen ikÀvÀÀ on, jos oksentaminen alkaa ennen kuin sÀrkylÀÀke ehtii vaikuttaa. Hillitön ripuli on ongelmista pienin, mutta ei sekÀÀn herkkua ole. MigreenistÀ saan myös nauttia ainakin yhtenÀ pÀivÀnÀ, useimmiten kahtena. Olen ollut sairauslomalla kuukautisten takia työurani aikana kymmeniÀ kertoja ja ravannut gynekologilla 16-vuotiaasta asti ilman toimivan hoidon löytymistÀ. VÀittÀisin, ettÀ kaikkea on kyllÀ kokeiltu erilaisista hormonivalmisteista ja kipulÀÀkkeistÀ mielialalÀÀkkeisiin, mutta merkittÀvÀÀ apua ei ole ollut mistÀÀn.
Henkisesti tuntee tyytyvÀisyyttÀ, ettÀ on olemassa menkat, jos on siinÀ iÀssÀ, ettÀ niiden pitÀÀ tulla. Samalla tietenkin silti hiukkasen hatuttaa eikö ne voisi olla paljon harvemmin tai joku muu systeemi "keksitty" naispuolisille ihmisille lisÀÀntymiseen liittyen. Eli samalla hyvÀ ja huono asia nÀmÀ menkat.
Fyysisesti kipuilua enemmÀn tai vÀhemmÀn, alamahassa ja alaselÀssÀ. Vuotoa tulee sen n. viiden pÀivÀn aikana sekÀ melko huomaamattomasti ettÀ tulvahtamalla/ lorahtamalla. EihÀn se miltÀÀn miellyttÀvÀltÀ tunnu se mÀrkyys eikÀ suttaisuus. Ja aina osuu pikkareihinkin, vaikka kuinka suojautuisi.
Sen tuntee kun jotain valuu ulos. EpÀmukavaa kun ei ole mitÀÀn kontrollia.
Mulla on muuttunut vuosien varrella, teininÀ ei tuntunut missÀÀn, luulin ettÀ kuukautiskipuja valittavat kaverit vain liioittelivat. ParikymppisenÀ aloin kÀrsiÀ PMS-oireista, olin synkkÀ kuin myrskytaivas noin viikon ennen menkkoja ja mulla oli ihan kauhea sokerihimo.
Joskus kolmenkympin lÀhestyessÀ alkoivat ihan kamalat kivut, tuntuu kuin joku poraisi alaselkÀÀn reikiÀ, lisÀksi ripulia ja kuvotusta.
Lasten saannin jÀlkeen menkat muuttuivat lÀhestulkoon kivuttomiksi ja kierto lyheni mutta rinnat ovat noin viikon etukÀteen todella arat.
Nyt vaihdevuosien kynnyksellÀ PMS oireet ovat taas hurjat, menkat kestÀvÀt vain kolme pÀivÀÀ mutta sen keskimmÀisen pÀivÀn vuodan kuin vastaleikattu hÀrÀnkurkku, enkÀ voi juuri poistua kotoa ja kivut ovat tulleet takaisin.
Kuvittele sellainen pieru, mikÀ tekee vatsan kipeÀksi, mutta kipu ei hellitÀ pieraistessa
Olen onnellinen, kun olen jo sen ikÀinen, ettÀ loppuivat. ViimeisinÀ vuosina menivÀt ihan sekaisin. EivÀt loppuneet useinkaan ilman hormonilÀÀkkeitÀ ja vuoto oli runsasta. MitÀÀn syytÀ ei kuitenkaan löytynyt. On niin vapaata olla. Ei tarvitse elÀÀ niiden mukaan. Rajoittivat elÀmistÀ niin paljon. Tiennyt koskaan milloin alkavat, ja ettÀ milloin edes loppuvat! LÀÀkkeestÀkin varoitettiin, ettei saa kÀyttÀÀ liian usein. En kyllÀ toivo kenellekÀÀn sellaista vuotorallia.
Olo on Àrtynyt ja herkkÀ. Vatsa ja selkÀ kipeÀt usein pÀÀ myös sÀrkee. EpÀsiisti olo kun mönjÀÀ valuu itsestÀÀn siteeseen ja kokoajan saa olla varuillaan ettei tule ohi.
Ei voi sattua ellei tule verta. Ai niin. Silloinhan tulee.
HirveÀlle, voimakkaat kivut, burana ja panadol ei auta (minulla kÀytössÀ miranax). Siteiden vaihtoa melkein joka 2. tunti pahimmillaan, klönttejÀ joiden valuminen ulos sattui ja viilsi oikein syvÀltÀ tuolla jossain kohdun alueella. Ja ne kivut? Tuntui kuin koko alavatsan sisuskaluja kurottiin yhteen, nykimistÀ ja viiltÀvÀn repivÀÀ kipua mikÀ meni reisiin asti, olin sÀngyssÀ pÀiviÀ ja vuodot kesti 1-2 vkoa ja pahimmillaan kuukauden.
Olen onnellinen kun aloitin minipillerit, olo on huomattavasti helpompi.
Wau, olin kyllÀ kuullut ettÀ toisilla on pahoja kuukautiskipuja mutta en oikeastaan kuinka pahoja. Nyt nÀen kuinka onnekas itse olen ollut. Rinnoissa on arkuutta juu, ja joskus vatsaankin vÀhÀn sattuu mutta ei lainkaan joka kuukausi. Ei ole mitÀÀn ripulia, oksentamista tms.
MÀ olen juuri tÀnÀÀn ollut erityisen onnellinen kuukautisista. MeiltÀ hajosi kondomi, ja apteekissa varoiteltiin ettÀ kun en tiedÀ milloin on ovulaatio niin jÀlkiehkÀisypilleri ei vÀlttÀmÀttÀ auta. Onneksi tuli kuukautiset!
Liukkaalta...sitten hyvÀ pier.. jatkoksi ja verhoon jos pyyhkii..tulee sanomista ja paljon.
PCOS:ista kÀrsivÀnÀ en ikinÀ tiedÀ milloin menkat tulee, vÀlillÀ ovat pois useamman kuukauden, vÀlillÀ tulevat kellon tarkkuudella muutaman kuukauden putkeen, siksipÀ olin jo kolmannella kuulla raskaana ennen kuin tajusin olevani.
Kivut eivÀt ole kovin pahoja, PMS sen sijaan on vÀlillÀ hurja, erityisesti silloin kun edellisestÀ menkoista on pidempi aika, olen tÀysin raivohullu draamakuningar noin viikon ennen menkkoja
Eikö mitÀÀn keinoa ole saada vuotoa vÀhÀisemmÀksi? Hae apua