Mille menkat tuntuu?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin yksilöllistÀ; esim. itsellÀni ne eivÀt tunnu juuri miltÀÀn, vs. parilla kaverillani kivut ovat niin kovat etteivÀt he ole pÀÀstÀ sÀngystÀ ylös.
Mulla oli aina kova vÀsymys ennen menkkoja, sitten kun alkoivat auttoi. Tuli myös lÀhes aina tarve siivota ja puunata itseÀÀn, ajella karvat yms. Tuo siivoushulluus oli ihme juttu.
MinĂ€ olen taas usein aivan hermoraunio pĂ€ivÀÀ-paria ennen menkkoja, yhtĂ€kkisestĂ€ itkeskelystĂ€ ja muille tiuskimisesta osaan usein aavistella, ettĂ€ nyt on varmaan menkat tulossa. đ Muuten kun tosiaan ovat tĂ€ysin kivuttomat, niin saattavat alkaa "koska tahansa yllĂ€ttĂ€en".
Mulla ne ei oikeastaan tunnu miltÀÀn. Joskus menkat aiheuttaa panetusta. Mutta noi fyysisesti ei ole merkittÀvÀÀ eroa normaalitilanteeseen ei siinÀ just ennen mekkojen alkua eikÀ menkkojen aikana. Tamponia kÀyttÀmÀllÀ ei tule mitÀÀn lÀmpimiÀ/mÀrkiÀ tuntemuksia.
Sen sijaan hajuaistini paranee aina kuukautisten aikaan huomattavasti ja en osaa selittÀÀ tÀtÀ kovin selkeÀsti, mutta "haistan" koko ajan veren (ja muiden ihmisten deodorantit, ihon talin, hajuvedet, hiuslakat, pesuaineet, mausteet, muut tuoksut..) ja se aiheuttaa tietyllÀ tapaa jatkuvaa aistiyliÀrsytystÀ, vaikkei mulla ole mitÀÀn hajusteallergiaa yleisesti.
TyrkkÀÀ sisÀlle ja tunnustele hepillÀsi.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon draamailua jotkut vastaukset tÀÀllĂ€ đ
Kiva ettÀ sun menkat on leppoiset. Toiset meistÀ joutuu osentamaan pönttöön kivusta samalla kun yrittÀÀ pidÀtellÀ ettei menkkaripulit tule ulos toisesta pÀÀstÀ samalla.
Vierailija kirjoitti:
No aika yllĂ€ttĂ€vÀÀ ettĂ€ akat draamailee ja liioittelee tĂ€llĂ€istĂ€KIN asiaa đđđđđđ
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ joillakin on tosi pahat. Ja se yleensÀ johtuu siitÀ, ettÀ heillÀ on endometrioosi. KeskimÀÀrin sen diagnosoimiseen menee 8 vuotta, monilla 20 vuottakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin ruuvimeisselillÀ joku kaivaisi sisuksia ulos.VÀlillÀ tulee kylmÀ hiki ja sitten tulee paskaa ja oksennusta. YleensÀ makaan kolme-neljÀ tuntia vessan lattialla.
Mene lÀÀkÀriin. Tuo ei ole normaalia
No eihÀn kellÀÀn nyt oikeasti ole tuollaista. VÀhÀn vÀritetty vaan.
Pahimmillaan kyllÀ. Vaikka sinun kuukautisesi olisivat kivuttomat, ei jokainen ole yhtÀ onnekas. eri
Eri ikÀisenÀ voi olla erilaista. Myös riippuen mitÀ vaivoja on. Ja onko pilleriÀ, mitÀ laatua pillerit ovat. Ja onko hÀiriöitÀ tai hormonimuutoksia jne. Joku voi olla kuin vampyyrin syömÀ. EhkÀ on hyvÀ ottaa raviteita ja vitamiinia jos pystyy, lepoa. LÀÀkettÀ. Myöhemmin kirkastaa aivoja ja sielua. LÀÀke voi aiheuttaa omat oireensa myös muuten.
Vierailija kirjoitti:
Kipu tuntuu alavatsalla polttavalta ja aina vÀlillÀ tulee myös viiltÀvÀ kipu.
Vuodon valuminen tuntuu inhottavalta. Saa usein pelÀtÀ, ettÀ valuu housuille ja niistÀ lÀpi... Etenkin jos nousee seisomaan, niin valahtaa inhottava tulvahdus verta. Ja kesÀkuumalla ei tiedÀ, onko takapuoli hiestÀ nihkeÀ vai onko mukava verilÀntti persiissÀ.
Ja niin, vuotoa ei voi pidÀtellÀ. Se valuu silloin kun valuu.
Ja lisÀÀn vielĂ€, ettĂ€ ne tulevat aina juuri kun niitĂ€ ei kaivata: mökkijuhannukseksi, juhliin jossa piti laittaa vaalea kesĂ€mekko, etelĂ€nmatkalle jne. Joko ovat vĂ€hĂ€n myöhĂ€ssĂ€ tai aikaisessa, jotta voivat pilata suunnitelmat đ€Ș
PaskahÀtÀ, alavatsa kramppaa aaltomaisesti, kipu sÀteilee ristiselkÀÀn ja sisÀreisiin. Burana pitÀÀ kivuista pahimman terÀn poissa. 3-5 pÀivÀÀ ennen menkkoja on sellainen olo ettÀ tekee mieli lopettaa itsensÀ. PidÀnkin ne lÀÀkÀrin suosituksesta vain neljÀ kertaa vuodessa, ettei tarvitse joka kuukausi kÀydÀ lÀpi tuota kamalaa rallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ettÀ sun menkat on leppoiset. Toiset meistÀ joutuu osentamaan pönttöön kivusta samalla kun yrittÀÀ pidÀtellÀ ettei menkkaripulit tule ulos toisesta pÀÀstÀ samalla.
Uskon ettÀ vastasit miehelle. Mahtaakohan sinulla olla endometrioosi?
KÀytÀn aina mustia housuja ja takapuolen peittÀvÀÀ paitaa menkkojen alkupÀivinÀ, jotta mahdolliset tahrat eivÀt nÀy.
Ajatelkaa, ettÀ miesten ei koskaan tarvitse tÀllaistakaan miettiÀ. Miten huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon ettÀ vastasit miehelle. Mahtaakohan sinulla olla endometrioosi?
On. Mutta ei onneksi aiheuta juurikaan kipua enÀÀ. Olen pÀÀssyt vÀhÀllÀ. Joka 10. naisella on endometrioosi.
Ei miltÀÀn. KÀytÀn kuukuppia, joten verta ei edes nÀe paitsi kuppia tyhjentÀessÀ 2-3 kertaa pÀivÀssÀ. Minulla ei ole koskaan ollut kipuja tai mitÀÀn muitakaan normaalista poikkeavia tuntemuksia. Menkat menevÀt 4 pÀivÀssÀ ohi enkÀ oikeastaan edes huomaa niitÀ. TiedÀn olevani onnekas tÀssÀ suhteessa.
Turvonnut, kipeÀ vatsa, erityisesti munasarjojen kohdalta. Kipu on kramppaavaa kipua, kuin munasarjoja puristettaisiin nyrkkiin mahdollisimman kovaa. Usein kipu on niin kovaa, ettei pysty tekemÀÀn mitÀÀn muuta, kuin makaamaan sÀngyssÀ ja hengittelemÀÀn ja vÀlillÀ vain kÀymÀÀn kaksinkerroin vessassa vaihtamassa siteen. Usein on ripuli samalla, ja alapÀÀ valuu verta, verihyytymiÀ ja p*skaa. Ei tee mieli liikkua kotoa minnekÀÀn. Pahimmillaan kipu saa oksentamaan, minkÀ jÀlkeen usein helpottaa ja nukahtaa.
Joskus valuu kuin hÀrÀn kurkusta, joskus ei edes huomaa valumista. Joka kerta vuotaa myös yli, vÀhintÀÀn pikkuhousuihin, joskus housuihinkin. Olen sotkenut mm. bussin penkkejÀ. Menkkojen aika onkin usein sellaista jatkuvaa rasittavaa pesemistÀ ja pyykkÀystÀ ja verivaatteiden suolavedessÀ liottamista ja kuivattamista. Lakanoille valuu, petariin, tuoleille yms. Vieraissa on rasittava paniikki, ettei sotke toisten huonekaluja. Jos on pakko olla yötÀ jossain muualla kuin kotona, se yö menee yleensÀ koiran unella valumien valvomiseksi ja vahtimiseksi. Olen vieraissakin joutunut repimÀÀn lakanoita sÀngystÀ ja menemÀÀn hinkkaamaan niitÀ keskellÀ yötÀ vessaan.
Sellaista. Voisin kirjoittaa vaikka kirjan menkkasattumuksistani.
Silloin kun omat muijat oli vielÀ kuukautisiÀssÀ niin ek tuntunut pimppi hyvÀltÀ heti niiden jÀlkeen. Seuraava kerta oli jo normaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin yksilöllistÀ; esim. itsellÀni ne eivÀt tunnu juuri miltÀÀn, vs. parilla kaverillani kivut ovat niin kovat etteivÀt he ole pÀÀstÀ sÀngystÀ ylös.
Mulla oli aina kova vÀsymys ennen menkkoja, sitten kun alkoivat auttoi. Tuli myös lÀhes aina tarve siivota ja puunata itseÀÀn, ajella karvat yms. Tuo siivoushulluus oli ihme juttu.
TÀÀllÀ sama. Pari pÀivÀÀ ennen menkkoja Àlytön virtamÀÀrÀ. Siivoan, jÀrjestelen kaappeja, tuntuu ettÀ energia ei lopu. Ja sitten alkaa menkat ja olen ihan blaah pari ekaa pÀivÀÀ. Maha kipeÀ, turvottaa, vaatteet ei istu (tai tuntuu siltÀ), mikÀÀn ei huvita..
Vierailija kirjoitti:
Turvonnut, kipeÀ vatsa, erityisesti munasarjojen kohdalta. Kipu on kramppaavaa kipua, kuin munasarjoja puristettaisiin nyrkkiin mahdollisimman kovaa. Usein kipu on niin kovaa, ettei pysty tekemÀÀn mitÀÀn muuta, kuin makaamaan sÀngyssÀ ja hengittelemÀÀn ja vÀlillÀ vain kÀymÀÀn kaksinkerroin vessassa vaihtamassa siteen. Usein on ripuli samalla, ja alapÀÀ valuu verta, verihyytymiÀ ja p*skaa. Ei tee mieli liikkua kotoa minnekÀÀn. Pahimmillaan kipu saa oksentamaan, minkÀ jÀlkeen usein helpottaa ja nukahtaa.
Joskus valuu kuin hÀrÀn kurkusta, joskus ei edes huomaa valumista. Joka kerta vuotaa myös yli, vÀhintÀÀn pikkuhousuihin, joskus housuihinkin. Olen sotkenut mm. bussin penkkejÀ. Menkkojen aika onkin usein sellaista jatkuvaa rasittavaa pesemistÀ ja pyykkÀystÀ ja verivaatteiden suolavedessÀ liottamista ja kuivattamista. Lakanoille valuu, petariin, tuoleille yms. Vieraissa on rasittava paniikki, ettei sotke toisten huonekaluja. Jos on p
Ja tÀtÀ siis yleensÀ 1-2 ensimmÀistÀ pÀivÀÀ. Sen jÀlkeen olo ja vuoto tasaantuu siedettÀvÀksi ja pystyy suht normaalisti elÀmÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika yllĂ€ttĂ€vÀÀ ettĂ€ akat draamailee ja liioittelee tĂ€llĂ€istĂ€KIN asiaa đđđđđđ
Aika yllÀttÀvÀÀ on sekin, ettÀ mies kuvittelee tietÀvÀnsÀ tÀstÀKIN asiasta kaiken paremmin.
VeemÀiseltÀ. Kipua ja tuskaa. Rajoittavuutta. KymmeniÀ vuosia:(