En ole eläessäni elänyt näin pitkää talvea, ja olen jo 56 v!
Talvi alkoi jo lokakuussa, kun ei ollut kunnon syksyä. Ja nyt vaan jatkuu, vaikka on huhtikuu.
Eikä voida puhua mistään pikkulumisateesta, kun joutuu lumitöihin.
Kommentit (204)
Bill Gates suunnitteli lentokoneista levitettävää "sumua" auringon eteen joka heijastaisi auringon valon takaisin avaruuteen, koetestimaana olisi Ruotsi. Ilmastonmuutoksen nimissä tietenkin. Oli kokosivun juttu Maaseudun Tulevaisuudessa pari? vuotta sitten en muista, kuitenkin. Jos joku jaksaa etsiä.
Höpöjuttuja. Aika kultaa muistot. Ennen oli pitkiä, kylmiä ja lumisia talvia jotka jatkuivat pitkälle kevääseen.
Suuri ilmastohuijaus tulee vielä paljastumaan laajemmin. Lämpömittarit siirrelty kaupunkeihin, tottakai näyttävät siellä enemmän kuin maalla. Joskus huijaus voi olla näinkin yksinkertainen.
Ihmeen kaupalla ketju vielä hengissä vaikka suorastaan rienaa ilmastouskontoa 🤣🤣🤣🤣
Ilmastoid100t1t heittäkää jo vaikka v0ltt1 🤣🤣
Suomi on 10 000 vuoden sisällä kilometreja paksun jään alla jos asiat etenee kuten pitää, joten tätä on lisää luvassa. Kestäähän sen jääpatjankin muodostuminen eikä hetkessä tule.
Etelässä huhtikuussa on saanut laittaa kesäkengät aprillipäivän jälkeen viimeistään, kokemusta 16 v ajalta. Tänä talvena ei oikein ole voinut, vaikka pari lämmintä päivää onkin ollut.
Mä niin odotan Turkin matkaa toukokuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappuna tulee aina räntää. Mitä vikaa talvessa? Kevät tuntuu ihanan makealta mitä rankempi talvi. Muistan kun talvi 2019-20 oli vesisadetta, kevät ei tuntunut oikein missään kun ei ollut kotrastia. Koronasulut vaikutti tietenkin myös.
Ei aina. Soitin opiskeluaikoina orkesterissa ja esiinnyimme joka vappu ulkona vappujuhlissa. Yhtenä vuonna oli niin lämmin, että tarkeni helposti t-paidassa. Saattoi olla vuosi 2007. Muistaakseni myös viime vuonna oli aika lämmin vappu.
Vauvani oli 4kk vanha vappuna 1994, silloin oli yli 20 astetta lämmintä ja vauva pelkissä vaipoissa vaunuissa
Itse olin ekalla luokalla. Muistan, kun istuttiin Helsingin keskustassa syömässä jätskiä shortsit ja t-paidat päällä.
Joo sori korjasin vuodrn, se oli 84, ei 94. Ja paikka Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Aina kun ahdistaa katson näitä videoita missä on ihmiselle ihanteellinen elinympäristö.
Mä katselen turvakameran kautta omaa 2. kotia etelässä. Linnut laulaa ja yli 20 lämmintä. Pääskyset tuli eilen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappuna tulee aina räntää. Mitä vikaa talvessa? Kevät tuntuu ihanan makealta mitä rankempi talvi. Muistan kun talvi 2019-20 oli vesisadetta, kevät ei tuntunut oikein missään kun ei ollut kotrastia. Koronasulut vaikutti tietenkin myös.
Ei aina. Soitin opiskeluaikoina orkesterissa ja esiinnyimme joka vappu ulkona vappujuhlissa. Yhtenä vuonna oli niin lämmin, että tarkeni helposti t-paidassa. Saattoi olla vuosi 2007. Muistaakseni myös viime vuonna oli aika lämmin vappu.
Vauvani oli 4kk vanha vappuna 1994, silloin oli yli 20 astetta lämmintä ja vauva pelkissä vaipoissa vaunuissa
Ei voi pitää paikkaansa! Kevät ja alkukesä oli vuonna 1994 tosi kylmä ja viileä. Vasta heinäkuussa lämpeni mutta setten lämmntä riitt
Vuosi oli 84
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
66 talvi oli pitkävkuin nälkävuosi - kesä oli jo surkean kylmä ja varhaisia halloja
77 talvi oli kymä pitkän kevääseen - vapun jälkeen ei enää ilennyt käyttää toppahousuja, vaikka jonakin kylmänä aamuna olisi tehnyt mielikin
Ap on aika nuori vielä. - Tosiaan tuo talvi 65/66 oli pitkä ja runsasluminen. Huhtikuun lopulla vasta lumet alkoivat sulaa ja aika vikkelään niin että monet pienemmät sillat lähtivät tulvavesien mukana.
Kesästä en muista muuta kuin, että halla vei perunanvarret aikaisin, vaikka uudet lehdet kasvoivat, perunat jäivät peukalonpään kokoisiksi maksimillaan. Useimmat eivät edes nostaneet. Äidin muistan nostaneen ainakin osan lumisateessa stemenperunaksi. Pohjanmaalta tuotiin kuorma-autoilla perunaa hätäavuksi. Koulun talonmies jakoi perunat sen mukaan, että minkä verran tuli ja kuinka monta taloutta oli ilmoittautunut ostajaksi. Muutaman kerran muistan kantaneeni perunat ekaluokkalaisena itse, eli isoa pussukkaa ei ollut myynnissä, jos oli enemmän, minun piti mennä sanomaan koulun päätyttyä vanhemmille veljilleni läheiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
kovat pakkaset lokakuusta alaken ja nyt huhtikuussa
Ei ihme kun nyt puhutaankin ilmastonmuutoksesta Suomessa. ... Oikeasti tutustukaa oikeaan tieteeseen ja ilmasto kylmenee. Ja hiilidioksidin vaikutusta ei ole todistettu. Kun se on noussut on vihreys lisääntynyt maailmassa. Fakta
Vihreä sirtymä on luonnolle haitallista politikkaa. Tsekataa nyt vaikka Greta T suku. Supereliittiä. Nauraa matkalla pankkiin
sitä suuremmalla syyllä kesäihmisille rahallista korvausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun ahdistaa katson näitä videoita missä on ihmiselle ihanteellinen elinympäristö.
Aivan liian kuumaa. Tietysti sitten, jos on ilmastointi ja saa yöksi lämpötilan reilusti alle kahteenkymmeneen asteeseen, niin sitten voisi ajatella. Ei muuten.
Vuoden kun olet niin et huomaa muuta kuin sen että lämpötila kun tippuu alle 25 niin tulee kylmä. Ihmisen elimistö tottuu jos saa olla tarpeeksi kauan samassa lämmössä. Suomessa, se ei ole mahdollista.
Muutama numero sitten ilmestyneen Tiede -lehden mukaan ihanteellinen lämpötila alastomalle levossa olevalle ihmiselle on 27C
TÄMÄ! Meillä asunnoissa on +22-+25 astetta ja yöllä voi olla jopa +18. Meidän elimistö elää keinotekoisessa lämmössä ja on ihan sekaisin kun ulkona lämpötila sahaa.
Ihmiset jotka hikoilee paljon ja vihaa kuummuutta yllättyy kuinka siihen kuumuuteen tottuu kun on vähintään se vuoden tropiikissa.
Arktisissa oloissa kuten lähellä napapiiriä elävät kummasti elää sisätiloissa missä on jälleen se +20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1984 toukokuun lopulla räntäsadetta ja 0 keli.. Länsirannikolla
Lounaassa (Raumalla) oli samaan aikaan huhti-toukokuussa hikikelit. Olin autokoulussa 9.4.-30.5. ja hikeä pukkasi muutenkin kuin auton käsittelyn opettelemisen takia. Autokoulunopeni oli ruskea kuin papu, terveisiä Untolle, jos vielä elää (hänellä oli 50-vuotisjuhlat silloin toukokuussa).
Valkoisen lakin sain päähäni 31.5. ja silloinkin hikoiltiin. Naama kiiltää lakkiaiskuvissa, vaikka kuinka sitä yritin puuteroida. Oli harvinaisen kuuma kevät vuonna 1984!
Ja yleisesti pelätään Suomen ilmaston lämpenemistä niin että palmut pian kasvaa täällä! En kyllä usko tuota rahankeräyspropakandaa.
Tän eteen olen tehnyt kovasti töitä siten etten kierrätä mutta kun nämä lupaukset muuttuu puolen vuoden välein riippuen mikä ääri sää on meneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa 2020 satoi enemmän lunta kuin koko talvena yhteensä. Kannattaa mennä muistitestiin, kun 4 vuoden takaisia asioitakaan ei enää muista. Viime vuonna satoi lunta kesäkuun alussa.
Se voi olla, että me valittajat täs ketjussa ollaan pk-seutulaisia. Täällä on nimittäin ollut harvinaisen paska ja pitkä talvi. Yleensä noin etelässä ei ole tällaista, kun merikin lämmittää.
Täällä myös pk-seutulainen. Haikeudella muistelen 19/20 lumetonta talvea. Lumet on menneet näköjään pohjoiseen. Tuolloin pandemia-aikaan oli myös kunnon kuuma kesä.
Yleensä täällä tulee pysyvä lumi joulun jälkeen. Se on sitä normaalia, että jännitetään onko jouluna lunta.
Nyt kahtena peräkkäisenä vuotena on ollut piiiitkät talvet. Viime kesä oli yhtä vesisadetta. El
Eikös 18/19 talvi ollut myöskin vähä luminen (normaali)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä on asunut. Seinäjoella muistan, miten yhtenä vuonna viimeiset lumisateet saatiin äitienpäivänä. Ja usempikin Vappu meni 80-90-luvulla räntä- tai lumisateessa, näistä on kuviakin. Olen 47v.
Lapissa ihan normaalia että lunta voi sataa kesäkuun alussa.
Siellä se lumi on yhtä normaalia kuin rakennukset helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan vieläkin selkeästi kun kesäkuussa satoi lunta vuonna 1982.
Vai oliko rakeita?
Vierailija kirjoitti:
Bill Gates suunnitteli lentokoneista levitettävää "sumua" auringon eteen joka heijastaisi auringon valon takaisin avaruuteen, koetestimaana olisi Ruotsi. Ilmastonmuutoksen nimissä tietenkin. Oli kokosivun juttu Maaseudun Tulevaisuudessa pari? vuotta sitten en muista, kuitenkin. Jos joku jaksaa etsiä.
Jenkit teki joskus sellaisen testin että ampuivat metalli pölyä tjs. avaruuden rajalle. Ei ollut lopulta hyvä idea kun se alkoi laskeutumaan.
Minä muistan vieläkin selkeästi kun kesäkuussa satoi lunta vuonna 1982.