Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö joku mitä tarkoittaa "jonkin verran ylipainoa" lääkärin kirjoittamana potilas asiakirjoissa?

Vierailija
05.04.2024 |

Onko tuo vähän vai miten? Mittoja ei otettu. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kyllä tartte kenenkään ihmetellä että löytyy ylipainoa ku ei tässä maassa voi ikinä tehdä mitään ulkona. Saa jatkuvasti pelätä liukastuvansa tai sitte pitää pukeutua usean kilon painaviin talvivaatteisiin joissa ei voi edes likkua. Talvi vaan jatkuu loputtomiin. Tää somen ilmasto vie ihmisten terveyden ja järjen päästä!

Piikkejäkään ei enää saa käyttää kun pilaa rappukäytävät sun muut. Kamala myrsky nytkin ulkona.

Vierailija
22/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se varmaan tarkoittaa sitä, että ylipainoa on jonkin verran.

Elämänkokemukseni mukaan olen samaa mieltä kanssasi.

Jonkin verran ei tarkoita paljoa. Eli ehkä muutama kilo? Mutta silmämääräisesti siis pullea,  ylipainoinen mutta ei vielä lihava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olen kuvitellut näyttäväni normaalipainoiselta, mutta eipä kai auta kuin pistää lenkkitossut ahkerammin käyttöön. - aloittaja 

Vierailija
24/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kyllä tartte kenenkään ihmetellä että löytyy ylipainoa ku ei tässä maassa voi ikinä tehdä mitään ulkona. Saa jatkuvasti pelätä liukastuvansa tai sitte pitää pukeutua usean kilon painaviin talvivaatteisiin joissa ei voi edes likkua. Talvi vaan jatkuu loputtomiin. Tää somen ilmasto vie ihmisten terveyden ja järjen päästä!

Piikkejäkään ei enää saa käyttää kun pilaa rappukäytävät sun muut. Kamala myrsky nytkin ulkona.

Ei se myrsky mua ainakaan mukana vienyt kun kävin aamulla juoksemassa, vaikka tällainen pikkainen kevyt kirppu olenkin. Ja ihan hyvin pystyi juoksemaan Hämeessä ilman nastoja, ihkeää irtolunta siellä oli vaan aiemmin sulaneen asfaltin päällä. 

Tekosyitä on aina helppo keksiä, mutta niillä ei lopulta huijaa kuin itseään ja psyykkaa itsensä ajattelemaan, että keli (oli se sitten pakkanen, vesisade, tuuli, helle tai joku muu tyypillinen sääilmiö) olisi jotain täysin ylitsepääsemättömän kamalaa. Ei ulkoilua oikeastaan estä kuin jossain määrin ukkonen ja voimakkaammat raesateet. 

Vierailija
25/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa lääkärin kommentissa ollut yhtään mitään tulkinnan varaa, eli ylipainoa oikeesti on, tee omat johtopäätöksesi.

Ei välttämättä ole ylipainoa. Itse olen melkein normaalipainon yläpäässä mutta sen muotoinen, että lääkäri on epäillyt mulla ylipainoa. On pulleat kasvot, oon lyhyt ja on isot tissit ja vyötärö ei erotu vaatteet päällä.

Vierailija
26/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti tarkka painotieto ei ole ollut oleellinen asia sen vaivan arviomisessa, jonka vuoksi olet mennyt vastaanotolle. Siksi yleisluontoisena kuvauksena on käytetty tuollaista ilmausta: Ylipainoa on silmämääräisesti arvioiden, mutta ei ole punnittu, eikä asiasta ilmeisesti ole keskusteltu. Ei ole siis sen ihmeempi kannanotto asiaan. Vastaanoton aiheesta riippuen toki, olisi asiallista pyytää käymään vaa'alla vastaanotolla, kun on todella pieni vaiva, ja sitten todellinen lukema selvillä.

Vierailija
27/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletettavasti tarkka painotieto ei ole ollut oleellinen asia sen vaivan arviomisessa, jonka vuoksi olet mennyt vastaanotolle. Siksi yleisluontoisena kuvauksena on käytetty tuollaista ilmausta: Ylipainoa on silmämääräisesti arvioiden, mutta ei ole punnittu, eikä asiasta ilmeisesti ole keskusteltu. Ei ole siis sen ihmeempi kannanotto asiaan. Vastaanoton aiheesta riippuen toki, olisi asiallista pyytää käymään vaa'alla vastaanotolla, kun on todella pieni vaiva, ja sitten todellinen lukema selvillä.

Ihmiset arvioivat ulkonäköä "silmämääräisesti" eri tavoin, myös lääkärit. Siksi outo toteamus lääkäriltä, miksi ei olisi otettu mittoja ja perustettu näkemystä siihen? Jos painolla ei puolestaan ole ollut merkitystä, niin miksi mainita lainkaan?

Vierailija
28/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivartalolihavuus näkyy ja kommentti lienee pelkkä ulkoisen olemuksen arvio. Paita kiristää, vatsan pömpötys tursuaa housujen yläosasta yms. 

Ylipainon ja vartalon muotojen arvio ei ole mikään ulkonäöllinen arvio vaan voi vaikuttaa esim. leikkausasennon suunnitteluun yms.

Eh? Isompia vaatteita voi ostaa niin ei tursua, kyllä se on se suuri vatsa.

Vierailija
29/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 7 kiloa ylipainoa.

Vierailija
30/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos minulta kysytään, niin ei tarkoita yhtään mitään. Itse olen lievästi ylipainoinen, olen BMI-laskurilla juuri hiukan yli normaalipainon. Kun kävin lääkärissä, hän oli kirjoittanut tietoihini, että olen normaali ja hyvin kontaktissa, mutta valtavan kokoinen. Kuka lääkäri edes kirjoittaa tuollaisia, kuten normaali? Kontaktissa? Tai valtavan kokoinen? Sanomattakin selvää, että tuolle lääkärille en mene uudestaan.

Vierailija
31/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 8-10kg ylipainoa ja papereissa aina "normaalipainoinen". Toki tällainen rläkrläinen saa olla vähän pyöreä mutta monta kertaa joutunut oikaisemaan. 

Vierailija
32/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa, että on jonkin verran ylipainoa. Ei paljon, ei vähän, vaan jonkin verran. 

Vierailija
33/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet alle 60v painoindeksi on yli 25, kun normaalisti se on 18.5-25

Jos olet yli 60v painoindeksi on yli 29, kun se normaali p.indeksi on 23-29.

"Jonkin verran ylipainoa" usein tarkoittaa lievää ylipainoa ja olisi hyvä, ettei paino siitä enää nousisi.

Vierailija
34/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 28,8 ja ylipainosta ei ole ollut epikriiseissä mainintaa. Toki tuo on ylipainon puolella.

Vierailija
35/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet alle 60v painoindeksi on yli 25, kun normaalisti se on 18.5-25

Jos olet yli 60v painoindeksi on yli 29, kun se normaali p.indeksi on 23-29.

"Jonkin verran ylipainoa" usein tarkoittaa lievää ylipainoa ja olisi hyvä, ettei paino siitä enää nousisi.

Mikä tuo eri ikäversio painoindeksissä on? 

Vierailija
36/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulkitsesin lääkärin kommentin "jonkin verran ylipainoa" ettei merkittävää syytä ole laihduttaa, mutta kannattaa kiinnittää painoon huomiota, ettei se enää tuosta nouse, jolloin riski ylipainolle on jo merkityävä. 

Vähän liikuttaa enemmän ja herkkuja vähemmän, mutta syytä huoleen ei vielä ole, kunhan pidät nykyisen painon. 

Vierailija
37/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa kuinka pitkä olet ja kuinka paljon painat, niin kerron sen sinulle tuota pikaa.

Vierailija
38/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä ylipaino eli se on näkyvää, kannattaa tarkkailla ettei paino nouse mutta lääkäri ei ole vielä huolestunut että ylipainoa olisi niin paljon että se olisi sinun terveyden kannalta vakavaa.

Vierailija
39/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pahastua moisesta merkinnästä. "Normaalipaino" on sinänsä aika suhteellinen käsite. Katukuvaa katsoessa voisi todeta että ylipaino on normaalia koska enemmistö on aika hyvin syöneen näköisiä. "Lievä" ylipaino on jo vähemmistöön kuuluvaa.

Vierailija
40/50 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painosi ylittää normaalipainoksi sanottavan kilomäärän!

Sitä se tarkoittaa. Pituuteesi nähden olet lievästi ylipainoinen. 

Joku kirjoitti että olet ylipainoinen mutta et sairaalloisen ylipainoinen. No, hän kirjoitti kyllä todellakin ronskilla otteella.

Sairaalloisen ylipainoinen on todellakin, siis todellakin ylipainoinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi