Kumpi ensin toiseen maahan /toiselle paikkakunnalle muuttaessa: työpaikka vai asunto?
Varsinkin ulkomaille muuttaessa. Mikä on toimintajärjestys ja monta kertaa sinun piti käydä k.o. maassa ennen muuttoa? Työhaastattelu, ehkä useampikin, asunnon etsintä ym. Asuntotilannehan saattaa olla hyvinkin vaikea. Uskaltaako lähteä, jos ei ole paikkaa, minne mennä?
Kommentit (31)
Jos muutat Suomen Turkuun, niin työpaikka ensin. Muuten tänne ei ole tulemista.
t. muualta muuttanut ja vuoden töitä hakenut, oman kylän tytöt ja pojat menee aina edelle (LinkedIn, I can see it).
Jos ihmisellä on rahaa hankkia asunto ja rahaa maksella sitä, sekin on mahdollista ensin. Mutta pitäisi olla joku tulonlähde varmaan, joka on melko varma. Paitsi jos se maa vaatii varman työpaikan, tietyn rahamäärän kuussa ja tulon nopeammin. Tai sitten raha jolla pääsee maitojunalla kotiin ja on sukulaisia apuna asunnon saantiin kotimaassa. Aina voi mennä turistina tietenkin ja luoda kontakteja ensin, kunhan ei huijareiden kanssa tai rikollisten. Ulkomailla meno voi olla raakaa kuten kotimaassakin, jos on alkoholia runsaasti juovien seurassa tai huumejengit. Olkaa varovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran muuttanut toiseen maahan. Työpaikka on tärkein, koska se ratkaisee työluvan. Yleensä olen jonkukn kuukauden asunut sitten väliaikaisessa asunnossa kun olen etsinyt pysyvämpää kämppää.
Mutta pitäähän siitä väliaikaisesta asunnostakin tehdä vuokrasopimus irtisanomisaikoineen ja pitää saada se. Miten sellaisen saa?
Minua kiinnostaa kovasti se prosessi. Millainen prosessi työpaikan saaminen oli? Haastattelu paikan päällä? Lennot, hotellit ym. Useamman kerran? Asunnon kanssa sama? Ap
Tuntemani ulkomaille muuttaneet ovat aina hommanneet työpaikan ensin, vaikka suurimmassa osassa maista saisi oleskella ensin kolme kuukautta turistiviisumilla. EU-alueella kai rajattomasti.
Lisäksi moni työ- tai opiskelupaikka auttaa asunnon järjestämisessä. Minulle koulu järjesti asunnon Lontoosta ja kun siskoni perhe asui ulkomailla, lankomiehen työnantaja aina järjesti asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran muuttanut toiseen maahan. Työpaikka on tärkein, koska se ratkaisee työluvan. Yleensä olen jonkukn kuukauden asunut sitten väliaikaisessa asunnossa kun olen etsinyt pysyvämpää kämppää.
Mutta pitäähän siitä väliaikaisesta asunnostakin tehdä vuokrasopimus irtisanomisaikoineen ja pitää saada se. Miten sellaisen saa?
Eri maissa on erilaiset käytännöt, joissain haetaan vuokravälitystoimiston kautta, jossain netissä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri maissa on erilaiset käytännöt, joissain haetaan vuokravälitystoimiston kautta, jossain netissä jne.
Mutta ei kannata sanoa hakevansa väliaikaista asuntoa. Ottavat tietenkin sen, joka aikoo asua pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa kovasti se prosessi. Millainen prosessi työpaikan saaminen oli? Haastattelu paikan päällä? Lennot, hotellit ym. Useamman kerran? Asunnon kanssa sama? Ap
Onko EURES-sivusto tuttu? Sieltä saat tietoa.
Suomessa ollessa pääasiassa työpaikka. Mukavampi asua työpaikan lähellä kuin kulkea tuntia suuntaansa. Jos taas on asunto menossa alta, esim. opinnot valmistuu, niin sitten kannattaa suoraan muuttaa sille paikkakunnalle mistä ensisijaisesti haluaisi töitä.
Ulkomailla taas työpaikka aina ensin. Joihinkin maihin ei edes pääse asumaan ellei ole työlupaa.
Mulla on aina ollut uuteen maahan lähtiessä työ ensin. Kaikista helpointa hoitaa maahantulomuodollisuudet kuntoon. Asua nyt voi alkuun vaikka hotellissa/jossain kommuunissa jos ei heti tärppää kämpän suhteen, mutta se asunto on kuitenkin pääsääntöisesti helpompi löytää kun ulkkarina työpaikka vieraasta kaupungista, etenkin jos maan pääasiallinen kieli on sellainen, jota et puhu erittäin hyvällä tasolla.
Suomen sisällä nyt olen muuttanut niinkin, että vanha työ jatkunut edellisellä paikkakunnalla ja reissaamista alkuun paikkakuntien välillä, sitten vasta hakenut uuden työn siltä uudelta kotipaikkakunnalla.
Edelleen kaipailen kokemuksianne siitä työnhakuprosessista ja kuinka paljon se tuli maksamaan. Otetaan esimerkki vaikkapa Ranskasta. Lento Pariisiin, junamatka työpaikan paikkakunnalle, työpaikkahaastattelu, hotelliyöpyminen, paluulento Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu kolmen viikon päästä Saksassa. Lento Helsingistä Frankfurtiin, junalla k.o. paikkakunnalle, hotelliyöpyminen, työhaastattelu lento takaisin Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu parin viikon päästä Belgiassa jne.
Onko se työnhaku ulkomailta tällaista? Monissa maissa on edelleen mentävä paikan päälle. Mietin millainen budjetti on oltava (ilmeisesti tuhansia euroja) ja sitäkin, meneekö koko vuosilomani eestaas reissaamiseen työhaastatteluissa. Ap
Vastaamiseen varmaan helpottaisi paljon, jos kertoisit vaikka mihin maahan haluat muuttaa ja minkä alan töitä olet hakemassa.
Itse ajattelisin, että työpaikka ensin. Työnantaja voi sitten auttaa asunnon etsimisessä tai aloitusajankohdan voinee sopia vaikka 2kk päähän, että ehtii löytää asunnon.
Toisaalta jos kyseessä joku Australian nuorille suunnattu hanttihommia vuodeksi Ausseja kierrellen, niin sitten joku halpa hostelli alkuun ja paikanpäälle vaan etsimään töitä ja asuntoa sitten työn perään.
Ei ole vaikea vastata, jos on omakohtaisia kokemuksia työnhausta, asunnon hakemisesta ja muutosta ulkomaille tai vähän kauemmaksi kotimaassa, tyyliin Turusta Kajaaniin tai Joensuusta Tampereelle. Kaikki kokemukset otetaan ilomielin vastaan. Ja tosiaan se prosessi kiinnostaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Edelleen kaipailen kokemuksianne siitä työnhakuprosessista ja kuinka paljon se tuli maksamaan. Otetaan esimerkki vaikkapa Ranskasta. Lento Pariisiin, junamatka työpaikan paikkakunnalle, työpaikkahaastattelu, hotelliyöpyminen, paluulento Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu kolmen viikon päästä Saksassa. Lento Helsingistä Frankfurtiin, junalla k.o. paikkakunnalle, hotelliyöpyminen, työhaastattelu lento takaisin Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu parin viikon päästä Belgiassa jne.
Onko se työnhaku ulkomailta tällaista? Monissa maissa on edelleen mentävä paikan päälle. Mietin millainen budjetti on oltava (ilmeisesti tuhansia euroja) ja sitäkin, meneekö koko vuosilomani eestaas reissaamiseen työhaastatteluissa. Ap
Tuskinpa kukaan noin tekee että menee useampaan eri maahan yhden haastattelun takia. Suurin osa haastatteluprosessista etänä ja sitten kun paikan saanti on lähes varmaa niin yksi paikan päällä tapahtuva haastattelu, mahdollisesti toisen yrityksen haastattelu jos se menee isoon kaupunkiin. En minä matkusta edes Suomen sisällä kun haastattelun voi tehdä videopuheluna tai teamsissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin, että työpaikka ensin. Työnantaja voi sitten auttaa asunnon etsimisessä tai aloitusajankohdan voinee sopia vaikka 2kk päähän
Mistä tällaisia työnantajia löytää, jolle aloittava työntekijä sanelee ehtoja työn alkamisajasta, asunnosta "joo hankkikaa mulle asunto"...
Vierailija kirjoitti:
Jos muutat Suomen Turkuun, niin työpaikka ensin. Muuten tänne ei ole tulemista.
t. muualta muuttanut ja vuoden töitä hakenut, oman kylän tytöt ja pojat menee aina edelle (LinkedIn, I can see it).
Tämähän on täysin selvää, että työpaikka pitää olla ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin, että työpaikka ensin. Työnantaja voi sitten auttaa asunnon etsimisessä tai aloitusajankohdan voinee sopia vaikka 2kk päähän
Mistä tällaisia työnantajia löytää, jolle aloittava työntekijä sanelee ehtoja työn alkamisajasta, asunnosta "joo hankkikaa mulle asunto"...
Kaikki tuottavat asiantuntija-alat? Ei joku Airbnb pariksi kuukaudeksi paljon maksa, ja voi ottaa myös palkanalennusta siksi ajaksi.
Työpaikka aina ensin ainakin ulkomaille muuttaessa, Suomessa en ole koskaan vaihtanut paikkakuntaa joten siihen mulla ei ole mielipidettä.
Monessa maassa voi olla miltei mahdotonta vuokrata asuntoa jollei ole työpaikkaa tai tarpeeksi massia lyodä vuoden vuokraa poytään kerralla tai ostaa asuntoa omaksi. Plus suurkaupungissa voi olla ankeaa jos se asunto on ihan eri puolella kaupunkia ja matkoihin menee 1,5 tuntia suuntaansa. Jos muutat maahan johon tarvitset oleskeluluvan/työluvan et voi saada sitäkään ennen kuin sinulla on työpaikka ja yleensä on laitonta vuokrata asunto jollekin jolla ei ole lupaa olla maassa.
Mä olen käynyt 1-2 kertaa paikanpäällä ennen muuttoa, asunut jossain väliaikaisessa asunnossa 1vk-3kk siihen saakka että uusi koti on löytynyt.
T: ulkomailla asuva ja neljä kansainvälistä muuttoa tehnyt.