Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaminen puhuttaa SOS-Lapsikylän chatissa toisia kiusanneet lapset kertovat pelkäävänsä kostoa

Vierailija
04.04.2024 |

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kiusaa, niin ei tarvi pelätä kostoa. Yksinkertaista 

Vierailija
42/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli etteivät tajunneet olla kiusaamatta - pupu pöksyssä vasta sitten kun tajuavat, että oma perse voi olla vaarassa.

Ja lisätietona: suurin osa kiusatuista ei hae kostoa (pitää käytännössä täysin murtua ihmisenä, että kostoon alentuu)

Jos kiusaaja edes tajuaisi pyytää anteeksi tekojaan, saattaa asia olla jo loppuun käsitelty

Kiusattuna vuosien ajan oleminen varmasti muutti minua. Mutta en pidä kostamista alentavana. Minulla on tarve antaa takaisin, ja kostaminen lievittää edes vähän sitä kipua, jonka kiusaaminen jätti minuun. Kostamista voi tehdä muullakin tavalla kuin väkivallalla. Tiedostan, että en todennäköisesti ole täysin terve, mutta olen siis vain yksi niistä, jotka ovat joutuneet kestämään kiusaamista. Toimintani on kiusaamisen tuotetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin kiusaajani (jotka luultavasti kiusasivat myös Pekkaa) pelkäsivät. Menivät kertomaan pelostaan jollekin koulun henkilökunnasta että ovat kiusanneet minua niin nyt pelottaa että teen samoin kuin Pekka. Lopputuloksena minut vietiin jonkun psykologin analysoitavaksi, profiloitiin potentiaaliseksi koulusurmaajaksi vain sillä perusteella että olin kiusattu. No, en koskaan tehnyt mitään. Kiusaamiseen ei kuitenkaan puututtu millään tavoin, eikä se siihen loppunutkaan.

He jatkoivat myös ystäväni kiusaamista jonka veli kuoli, tulivat oikein vittuilemaan siitä. Turpaan olisivat ansainneet.

K, R ja J. Teitä ei ole unohdettu.

Näinhän Suomessa on perinteisesti toimittu: kiusaamisen uhri syyllistetään ja hänet jopa nähdään uhkana toisille, mutta kiusaamiseen ei puututa. Kuvottavaa. Oikeastaan ihme, ettei näitä kiusaamisesta aiheutuvia ampumisia ja muita väkivallantekoja tapahdu tätä enemmän.

Vierailija
44/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein jos kiusaajaa pelottaa. Kiusattuja on paljon. Niitä kannattaa pelätäkin.

Vierailija
45/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tiedän aikuisia tyyppejä jotka hautoo kymmenien vuosienkin jälkeen kostoa kiusaajilleen, kyllä kiusaaminen jättää arvet, joten ihan aiheellisia pelkoja on

Kyllä. Esimerkkinä jokin aika sitten kun eräs palstalainen kyseli " neuvoja" miten kostaa. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.

Vierailija
46/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääli etteivät tajunneet olla kiusaamatta - pupu pöksyssä vasta sitten kun tajuavat, että oma perse voi olla vaarassa.

Ja lisätietona: suurin osa kiusatuista ei hae kostoa (pitää käytännössä täysin murtua ihmisenä, että kostoon alentuu)

Jos kiusaaja edes tajuaisi pyytää anteeksi tekojaan, saattaa asia olla jo loppuun käsitelty

Kiusattuna vuosien ajan oleminen varmasti muutti minua. Mutta en pidä kostamista alentavana. Minulla on tarve antaa takaisin, ja kostaminen lievittää edes vähän sitä kipua, jonka kiusaaminen jätti minuun. Kostamista voi tehdä muullakin tavalla kuin väkivallalla. Tiedostan, että en todennäköisesti ole täysin terve, mutta olen siis vain yksi niistä, jotka ovat joutuneet kestämään kiusaamista. Toimintani on kiusaamisen tuotetta. 

Minulla on myös kokemus kostamisesta muilla keinoilla. Entinen kiusaajani aloitti youtube kanavan jossa puhui todella rumasti luokkalaisestaan jolla ilmeisesti jotain mt-ongelmia. Levitti arkaluontoista tietoa, siinä yhteisössä varmasti tiedetty kenestä puhutaan. Eli kiusasi. Mutta tämä idiootti oli ilmoittanut kanavallaan koulun ja linjan jossa opiskeli. Mietin hetken teenkö tämän vain kostaakseni, mutta tulin siihen lopputulokseen että itse haluaisin tällaiset videot alas jos olisin se uhri jonka yksityisasioita levitetään. Joten tein hänen koululleen anonyymin ilmoituksen, linkin videoihin. Ne katosi nopeasti ja kiusaajan seuraava video oli itkuinen vuodatus miten häntä hävettää jokin. Pian koko kanava katosi ja hän ilmeisesti lopetti opiskelun siellä.

Tuntui aivan helvetin oikealta. Mutta sanokaa te, oliko kosto oikein vai väärin?

Vierailija
47/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös

En kutsuisi tuota kostamiseksi vaan vastuulliseksi ja empaattiseksi käytökseksi.

Vierailija
48/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös

Eivät kaikki mahdollisuudet käyttää valtaa ole kosto. 

Vierailija
49/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kutsuisi tuota kostamiseksi vaan vastuulliseksi ja empaattiseksi käytökseksi.

Kyllä se silti maistui makealta kostolta. Kyseinen henkilö oli aiemmin tehnyt minulle samaa, levittänyt netissä ties mitä sontaa ja sabotoinut elämääni esim. kertomalla uusille nettituttavilleni jotain niin pahaa että se sai heidät ghostaamaan.

Olisin toki tehnyt saman ilman tätäkin taustaa, mikäli olisin löytänyt videoiden pariin.

Vierailija
50/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattuna vuosien ajan oleminen varmasti muutti minua. Mutta en pidä kostamista alentavana. Minulla on tarve antaa takaisin, ja kostaminen lievittää edes vähän sitä kipua, jonka kiusaaminen jätti minuun. Kostamista voi tehdä muullakin tavalla kuin väkivallalla. Tiedostan, että en todennäköisesti ole täysin terve, mutta olen siis vain yksi niistä, jotka ovat joutuneet kestämään kiusaamista. Toimintani on kiusaamisen tuotet

Samaa mieltä olen. Minkäänlaisen arkaluonteisen tiedon levittäminen ei ole hyväksyttävää toimintaa.

Se, että kokee oikein toimimisen miellyttäväksi (ja saa siitä hyvän olon) kertoo enemmänkin siitä, että kykenee vielä erottamaan oikean väärästä ja kykenee myös toimimaan oikein - vastuullisesti. Oikeus (ainakin osittain) siis toteutui.

Vierailija
51/51 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös

Tässäkin piti koulun ulkopuolisen tehdä ilmoitus että puututtiin. Toivottavasti vielä vakavemmin kuin että joutui vain poistamaan ne videot.