Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ulkomailla asumista/työskentelyä/opiskelua pidetään lähtökohtaisesti hienompana kuin Suomessa ???

Vierailija
04.04.2024 |

Kun se arki on kuitenkin joka paikassa arkea, vaikka kulttuuri olisikin erilainen ("eksoottinen"). Eli samat arjen askareet ja pulmat ja ahdistukset on siellä ulkomailla myös. Toki alkuvaihe voi olla hienoa, kun kaikki on uutta ja muka kivempaa.

Onko ulkomailla asuva jotenkin parempi ihminen kun on päässyt/hakeutunut sinne ulkomaille asumaan? Rohkeampi, coolimpi??? 

Itse en ymmärrä tätä asiaa, ehkä joku voisi hieman valaista minulle niin ymmärtäisin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit jo itsellesi, eli uuden paikan erilaisuus (eksotiikka).

Vierailija
2/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasit jo itsellesi, eli uuden paikan erilaisuus (eksotiikka).

Mutta uuteen paikkaan tottuu ja tietyn ajan jälkeen siitä tulee normaalia. Eli silloin pitäisi taas vaihtaa maisemaa? 

Eli mitä hienoa on siinä, että henkilö X asuu ja työskentelee vaikka Chilessä ja on ollut siellä jo vaikka 5 tai 10 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin someaikana on helppo esittää, että hei täällä maassa sejase on niin mahtavaa!!! Vaikka ei se arkinen elämä ole sen kummempaa kuin täälläkään. 

Vierailija
4/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen Au pairit -sarja. Alun hehkutuksesta (mun perhe on siis niiiiiin ihana ja tää niiden talo on siis niiiiiiin upee ja täällä on uima-allas jajajajajaja....) siirrytään hyvin pian monenlaisiin pulmiin ja ristiriitatilanteisiin ja koti-ikäväkin alkaa nostaa päätään.

Vierailija
5/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa kaveripiirissä ulkomaille hakeutuvat lähinnä ne huomionkipeät ja someriippuvaiset tyypit. Sitten se koko identiteetti rakennetaan sen ulkomailla asumisen ympärille. Todella rasittavia tyyppejä suurin osa.

Vierailija
6/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto. Pönkitetään itsetuntoa asioilla, joissa ei itsessään ole mitään hienoa. Arki on arkea joka paikassa. Kulttuurishokki voi olla isokin, mutta se peitetään. Moni tulee pettyneenä takaisin. Moni sopeutuu ja jää. Ei siinä siis mitään hienoa ole. Kokemusta toki saa ja oppii eri kieltä. 

Vierailija
7/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen mielestä hienoa? Olen asunut ulkomailla useammasa eri maassa 20 vuotta ja ainoastaan nettikeskusteluissa oon törmännyt ajatukseen, että se olisi jonkun mielestä hienoa. 

Vierailija
8/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä hienoa? Olen asunut ulkomailla useammasa eri maassa 20 vuotta ja ainoastaan nettikeskusteluissa oon törmännyt ajatukseen, että se olisi jonkun mielestä hienoa. 

Minusta noin niinkuin yleisesti ulkomailla asuminen mielletään jotenkin hienommaksi kuin Suomessa asuminen. En tiedä onko tässä sitten eroja eri sukupolvien tai muiden ihmisryhmien välillä.

ap

Vierailija
9/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen puheissa ja somessa. Olet eri ikäluokkaa. 

Vierailija
10/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin ihmettelen.

Vierailija
11/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään hienompaa. Se on vaan joillakin tarve korostaa sitä, koska ihmiset haluavat erottua muista jollakin. 

Vierailija
12/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin hienonpaa tai parempaa? Esimerkiksi presidentin vaaleissa ehdokas Haaviston koulutusta (47 vuotta sitten suoritettuylioppialstutkinto)   moni katsoi paremmaksi kuin presidentiksi valitun Alesander Stubbin tohtorin tutkintoa, joka London School of Economicsista. Ja kuinka presidentin vaaleissa ehdolla olleiden Jussi HAlla-ahon Helsingin yliopistossa tai Mika Aaltolan Tampereen yliopistossa suoritettua tohtorin tutkintoa pidettiin ala-arvosina ja alta riman ollenia alituksian, koska Persu ja koska ei oikee politiikko kun ei ooo minkään "oikean puolueen" ehdokkaana tai ollut koskaan edes kansaedustaja tai onkohan tehnyt edes oikeita töitä kuten kaivanut kuoppaa jollekulle tosielle.  

Vierailija
13/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hienonpaa tai parempaa? Esimerkiksi presidentin vaaleissa ehdokas Haaviston koulutusta (47 vuotta sitten suoritettuylioppialstutkinto)   moni katsoi paremmaksi kuin presidentiksi valitun Alesander Stubbin tohtorin tutkintoa, joka London School of Economicsista. Ja kuinka presidentin vaaleissa ehdolla olleiden Jussi HAlla-ahon Helsingin yliopistossa tai Mika Aaltolan Tampereen yliopistossa suoritettua tohtorin tutkintoa pidettiin ala-arvosina ja alta riman ollenia alituksian, koska Persu ja koska ei oikee politiikko kun ei ooo minkään "oikean puolueen" ehdokkaana tai ollut koskaan edes kansaedustaja tai onkohan tehnyt edes oikeita töitä kuten kaivanut kuoppaa jollekulle tosielle.  

Tämä meni nyt ehkä hieman ohi aiheen...

Vierailija
14/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen puheissa ja somessa. Olet eri ikäluokkaa. 

Arvelinkin, että ehkä millenniaalien häntäpään ja sitä seuraavan sukupolven juttuja. Ite olen pian jo 40v ja en juurikaan edes käytä somealustoja.

Vierailija
15/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi sää varmaan riittää jo monille.

Vierailija
16/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on erilaista, ja erilainen on mielenkiintoista. Tavallisetkin arjen asiat voivat olla alkuun huvittavia, kuten millaisia tv-ohjelmia tulee ja mitä kulttuurieroja on. En usko kuitenkaan että sitä pidetään välttämättä hienompana, lähinnä vain faktana että X asuu maassa Y ja tälläiset asiat siellä ovat eri tavoin. Sitä ehkä moni voisi pitää jännänä että asuisi maassa jossa on aina lämmin. Se on jokaisen oma mielipide tietty, eikä minusta kannata miettiä sitä mitä joku toinen pitää hienona tai ei. 

Vierailija
17/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin someaikana on helppo esittää, että hei täällä maassa sejase on niin mahtavaa!!! Vaikka ei se arkinen elämä ole sen kummempaa kuin täälläkään. 

Sitä samaa tekee Suomessa asuvat suomalaisetkin, varsinkin kun lähtevät lomalle ulkomaihin tai Lappiin. Ihan samaa porukkaa.

Vierailija
18/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä meni nyt ehkä hieman ohi aiheen...

Ehkä tuon vosi ymmäetää niin, että ulkomailla opiskelu merkitsee vain pappa betalar (rahalla ostettua tutkintoa ja hienolyta kuullostavaa titteliä), joka on nolompi kuin se, että on aidosti ja rehellisesti "vain" ylioppilas. 

Vierailija
19/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi auto, talo, vene yms. wau-efekti kestää tutkitusti 2 viikkoa.

Vierailija
20/23 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan korkeakouluopiskelusta tai asiantuntijatyöstä, niin kyllähän se ulkomailla on vaativampaa. Ihan jo vieraan kielen vuoksi, kulttuurista ja yhteiskunnasta puhumattakaan. Olen itse ollut opiskelijavaihdossa ulkomailla ja myös töissä. Arvostan ulkomaankokemusta. Selviäminen vieraassa maassa yksin ilman turvaverkkoja jalostaa ihmistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän