Olen hirveän yksinäinen töissä
Työtä saa tehdä etänä ja pääosin kaikki tekevätkin. Tiimin jäsenet istuvat eri puolilla Suomea ja Eurooppaa. Koko päivä saattaa mennä niin, etten edes chatissa juttele kenenkään kanssa. Naputan yksitoikkoisia asioita systeemiin ja laittelen muutaman sähköpostin. Kaikilla on lisäksi aina kova kiire (ainakin sana toistuu jos jonkun kanssa puheisiin pääsee) ettei senkään takia ole mitään vuorovaikutusta. Palkka tietysti juoksee mutta on minua alkanut tämä ahdistaa. Sitten kysellään henkilöstökyselyissä, miten parantaa vuorovaikutusta jne mutta en keksi mitään ratkaisua. Kiire nyt varmasti suurin syy etteivät ihmiset yhtään kommunikoi keskenään, hyvä jos työasioihin saa vastauksen.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä järjestät tapaamisia sitten vapaa-ajalla ja kotonasi tai tapaamisia muiden ihmisten kanssa kahvilassa tai lenkkipolulla jne. Se hyöty tästä on ,ettet vielä odota niin paljon työkavereilta, ennenkuin keksit tai keksitte uusia tapoja tutustua.
Tämä on totta. Toisaalta en halua ihmisten kanssa kauhean läheisiin väleihin. Työpaikan kontaktit ovat tähän asti riittäneet. Juttelut kahvitauolla jne. Ap
Oikeasti työpaikka on vain sen työtehtävän suorittamista varten, jotkut hakeutuu asiakaspalvelutehtäviin ihan sen vuoksi että saavat keskustella välillä muustakin, mutta sillä perusteella se rajautuu muutenkin että ne pääsevät juttelemaan viraabelisti joilla työnkuvaan sisältyy puhumista, on ikäänkuin työvälineiden huoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan väärä käsitys työstä, ei sinulle seurustelusta makseta olit sitten etänä tai toimistolla, miten tämä voi olla epäselvää????Elämää eletään työn ulkopuolella!!!
Ettekö siis koe että jonkinlainen ajatustenvaihto tms olisi hyväksi itse työlle? Ymmärrän toki etten avannut työtäni kovin paljon eli tätä ei voi tietää. Jossain työssä ei varmasti ole mitään väliä tiimityöllä, jossain se voi olla tärkeää.
Teet tiimityötä, mutta teillä ei ole koskaan mitään tiimin sisäisiä palavereja? Miten tiimityö edes onnistuu?
Ap, ei tällä palstalla saa kertoa olevansa yksinäinen, etenkään töissä. Jos kaipaat muiden seuraa, olet mammojen mielestä väistämättä rasittava hölösuu ja ekstrovertti muiden häiritsijä, joka pitäisi irtisanoa välittömästi.
Minä kuitenkin olen pahoillani puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Mikään näistä kommenteista ei oikein auta... Olen samaa mieltä että etänä työn teko olisi kivempaa koska ei tarvitsisi kuunnella tai nähdä rasittavaa porukkaa mutta annan kuitenkin ideaa koska apua tässä kaivattiin eikä mielipiteitä.
Voit ehdottaa tyky-päivää eli tekisitte tiiminä jotain missä pääsee tutustumaan/viettämään aikaa muiden tiimiläisten kanssa. Näitä asioita voi olla vaikka kävelyretki, kanooteilla soutamista, mökki reissu missä grillata ja saunoa yms. Tai käydä jossain ravintolassa, vaihtoehtoja on monia. Voit myös rohkeasti ehdottaa jollekkin työkaverille olisiko halukas tutustumaan työn ulkopuolella. Ihan simppeli "Moikka! Olisitko halukas menee kahville?", jos pystyt niin vaikka vielä itse tarjoat sen
Rohkeutta vaan, ei kaikki aina ole sosiaalisia mutta aina kannattaa kokeilla onneaan.
Tätä nyt ei ainakaan kannata tehdä. Jos siellä suurin osa haluaa tehdä työt etänä muista erillään niin tuollainen tuskin kiinnostaa ketään ja saa muut vaan ärsyyntymään.
Vierailija kirjoitti:
"Sitten kysellään henkilöstökyselyissä, miten parantaa vuorovaikutusta jne mutta en keksi mitään ratkaisua. Kiire nyt varmasti suurin syy etteivät ihmiset yhtään kommunikoi keskenään, hyvä jos työasioihin saa vastauksen."
Vastaus. Paluu työpaikalle normaaleihin töihin, sen pitäisi olla mahdollista niille edes niille, jotka haluavat.
Ymmärrän sua hyvin, oln joskus työssä, jossa olin käytännössä koko ajan yksin, se sairastutti minut. Älä odota liian kauan, vaan jos ei tilanne muutu, yritä etsiä työtä, joka sopii sinulle.
Kaikkein pahinta on kyllä se, jos velvoitetaan joka päivä menemään työpaikalle, mutta sitten joutuu tekemään työnsä yksin - eri talossa kuin muut. Se on kyllä julmaa kiusaamista, jos mikä. Kyllä siinä tuleekin sairaaksi. Etänä olisi ollut sentään kotonaan ja olisi voinut hoitaa lemmikkinsäkin siinä samalla, jolloin ei olisi tarvinnut olla yksin tai miettiä, miten rakas lemmikki pärjää. Olisinhan minä töitä voinut tehdä työkoneella etänä siinä, missä yksin työpaikallakin. Pomoni oli narsistinen eikä osannut hommaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan väärä käsitys työstä, ei sinulle seurustelusta makseta olit sitten etänä tai toimistolla, miten tämä voi olla epäselvää????Elämää eletään työn ulkopuolella!!!
Ettekö siis koe että jonkinlainen ajatustenvaihto tms olisi hyväksi itse työlle? Ymmärrän toki etten avannut työtäni kovin paljon eli tätä ei voi tietää. Jossain työssä ei varmasti ole mitään väliä tiimityöllä, jossain se voi olla tärkeää.
Kyllä työn tekemistä auttaa myös se, että voi keskustella asiallisesti siitä, miten työt tehdään. Ihminen on sosiaalinen eläin. Vaikka itse en hiljaisempana ja herkkänä ihmisenä välttämättä halua joka tauolla olla samaan aikaan muiden työkavereiden kanssa, vaan tarvitsen myös hetken omaa rauhaa - koko ajan en haluaisi olla yksin. Myös työ voi olla sellaista, että siitä on hyvä saada palautetta ja näkökulmaa muilta. Yhteiset tavoitteet on hyvä käydä läpi ja muistaa myös, että töissä tehdään töitä. Jos työstä ei voida keskustella, niin silloin on unohtunut, mitkä ne tavoitteet ovat. Joillekin työpaikka - valitettavasti - on oman egon näyttämö ja sosiaalisten pelien kenttä, missä päämääränä onkin saada huomiota vaikka se tapahtuisi muita alaspainamalla. Sellainen oma napa ensin ja olen niin tärkeä, etten ehdi edes kunnon ohjeita antaa tai keskustella, miten tämä tehtävä nyt tehdään, johtaa ikävä kyllä todella kurjiin tilanteisiin työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisestakin olen lukenut artikkelista, että työpaikoilla käytettäisiin punaisia merkkejä "älä sano minulle sanaakaan". Jotenkin, oikeasti... Mitäh? Mitä sairaita sosiopaatteja siellä on, kun pitää käyttää jotain autistimerkkejä ilmoittamann, että tänään jokainen sana on liikaa? Voiko sellainen ihminen olla töissä? Onko työkykyinen lainkaan? Ymmärrän kyllä, että koko päivää ei tarvitse juosta kyselemässä, mutta tuossa on kysymys siitä, että kaikki kommunikaatio on punaisena päivänä kiellettyä. Varokaa vihaista koiraa :D
Kasarilla oli työhuoneen oven ulkopuolella "liikennevalot". Vihreä tarkoitti, että voi tulla huoneeseen. Keltainen "odota hetki" ja punainen "älä häiritse".
Meillä oli liikennevalot vielä 2010-luvulla, ennen kuin muutimme avotilatoimistoon. En minä kyllä niitä koskaan käyttänyt, pidin ovea auki jos ei haitannut että ihmiset kävi ovella ja kiinni jos oli jotain kiireistä meneillään, koska oven ollessa kiinni kollegoilla oli korkeampi kynnys tulla häiritsemään.