Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Empatian oppiminen pitäisi ottaa kouluopetukseen

Vierailija
03.04.2024 |

Jokavuosi opetusta tästä. Mitä tarkoittaa empatia, toisten huomioiminen, hyvään pyrkiminen toista kohtaan, ei pahaan. Nämä asiat eivät ole kaikille itsestäänselviä asioita ja niitä taitoja voi opetella. 

Kommentit (199)

121/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille koululaisille kotikasvatus, erityisesti omilta vanhemmilta saatu esimerkki mallioppimisen kautta, on kaiken perusta.

Kun lapset kasvavat, laajemman yhteisön ja ympäröivän kulttuurin merkitys ymmärtääkseni tulee suuremmaksi siinä, kun lapsi opettelee miten muita on hyväksyttävää kohdella yms.

Jos olisin päättävässä asemassa, perustaisin uudeksi kouluaineeksi ikätasoon mukautetun version sosiaalipsykologiasta. Opiskelin sitä aikoinaan yliopistossa. Se on ajatusmaailmaa avartava ja erilaisuuden ymmärtämistä sekä empaattista asennoitumista lisäävä aine. Ilmiöt joita siinä tutkitaan vaikuttavat aika usein myös tunteisiin ja sitä kautta pistävät opiskelijan ajattelemaan.

Vierailija
122/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtio  olisi rikas,  jos vanhemmat todella kasvattaisivat lapsiaan ja pitäisivät heidät "kurissa"  ja järjestyksessä.

Ei tarvittaisi  koko Suomessa : niin paljon Koulupsykologeja, terveydenhoitajia, kouluavustajia,   erityisopettajia   eikä  varsinkaan  mitään VARTIOITA KOULUIHIN. 

Nonni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaa tappajalapselta puuttuu enemmän: empatiakykyä vai sitä, ettei hänelle oltu asetettu rajoja riittävästi?

Niinpä. Meillä on opetettu ihan arjen ja maailman realismia lapsille eikä mitään unelmasateenkaarihöttöä, mutta ei mitään häiriökäyttäytymistä ole seurannut tästä, koska rajat on selvät ja muita sentään kunnioitetaan vanhempien esimerkin mukaan. Samaa ei voi sanoa niistä, jotka mainostavat itseään esimerkiksi suvaitsevaisiksi. 

Vierailija
124/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Pienille koululaisille kotikasvatus, erityisesti omilta vanhemmilta saatu esimerkki mallioppimisen kautta, on kaiken perusta.

Kun lapset kasvavat, laajemman yhteisön ja ympäröivän kulttuurin merkitys ymmärtääkseni tulee suuremmaksi siinä, kun lapsi opettelee miten muita on hyväksyttävää kohdella yms.

Jos olisin päättävässä asemassa, perustaisin uudeksi kouluaineeksi ikätasoon mukautetun version sosiaalipsykologiasta. Opiskelin sitä aikoinaan yliopistossa. Se on ajatusmaailmaa avartava ja erilaisuuden ymmärtämistä sekä empaattista asennoitumista lisäävä aine. Ilmiöt joita siinä tutkitaan vaikuttavat aika usein myös tunteisiin ja sitä kautta pistävät opiskelijan ajattelemaan.

Minusta koululla ei ole oikeutta toteuttaa psykologisia harjoitteita lapsilla. Se loukkaa kotien mielipiteen ja uskonnonvapautta ja lasten itsemääräämisoikeutta, usein myös yksityisyydensuojaa.

Vierailija
125/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Eiköhän olisi kaikille ( yllä olevien lukemani perusteella) , että  äidit vaan synnyttävät lapsensa, 

Sit heidät siirretään kasvatuskotiin, jossa äidit voivat vierailla silloin kun jaksavat (🤣). 

Ja koulut lapset kävisivät  myös Sisäippilaitoksissa, jossa äidit  vierailisivat jaksamisensa,  somettamisensa, matkojensa ja kynsienhuoltojen  välissä.

Helppoa. Häiriöitä olisi minimaallisen  vähän.

Vierailija
126/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa ei valitettavasti voi oppia. Empatiaa voi oppia larppaamaan, ihan niinkuin ystävällisen hymynkin voi liimata päälle, silti ihminen voi olla sisimmältää läpimätä. "Mä tiedän että suhun sattuu ja tulee oaha mieli, kun vedän sua pataan 🙂, se on ilkeää ja niin ei saisi tehdä, mutta vedänpä silti, koska tosiaan voin kuvitella että pahaltahan se tuntuu".

Vierailija
127/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 109 jatkaa: lapsemme saattaa siis päivähoidossa lyödä tai potkia, satuttaa toista lasta. On nyt viisivuotias. Eikä välttämättä osaa nähdä toiminnassaan mitään väärää. (Perheneuvolassa on käyty,  psykologia ym tavattu)

KATSO PEILIIN. NÄÄT sen mitä olet jättänyt tekemättä. Kasvatuksen.

Vierailija
128/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä empatiaa lapsille opetetaan? Näytetäänkö niille jotain hirveitä videoita? 

Näyttämällä esimerkkiä ,olemalla itse myötätuntoinen vanhempi.Eli ei harrasteta pahan puhumista muista ihmisistä ,vaan ollaan sivistyneitä ,lämmin sydämisiä ihmisiä.

Lapsi oppii parhaiten matkimalla .Tämähän on fakta.

Joka kerta, kun kerron jollekin vaikeuksistani. En ole ikinä saanut empatiaa, olin sitten face to face tai netissä. Mieluummin vaihdetaan vaikka aihetta, jos ei keksitä mitään mihin voisi ilkeästi tarttua. Ikäänkuin olisin rikollinen. 

Mitä pahaa minä teidän empaattistenkin ihmisten silmissä olen tehnyt, en todella tiedä. Jäänee ainaiseksi mysteeriksi. 

Onko asiasi

Mitähän tekoja sinäkin teet, joihin myötätuntosi sinut pakottaa. Uskoo ken haluaa, minä olen kokemuksesta aivan varma että olet minua ja minun oikeuttani vastaan, kun katsotaan konkreettisia valintojasi.  

Vierailija
129/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia on ihan turhaa. Se tekee heikoksi ja ilman sitä pärjää elämässä paremmin.

Vierailija
130/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tiennyt empatiasta aiemmin, niin ei olisi tehnyt noloja mokia ihmissuhteissa. 

Vierailija
131/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä jos vanhemmat olisi normaalissa vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Ihan luonnollisesti. 

Jos vanhemmat nyt sitten ovat tunnekylmiä rationalisteja, niin opettakoon lapsellensa ne järkisyyt ottaa muut huomioon ja rakentaa hyvää yhteiskuntaa omassa elämässään. Niinhän he itsekin toivottavasti tekevät, joten siinä on lapselle esimerkki. 

Ihmettelen, miten niin moni kohtelee lapsia kuin järjettömiä, tahdottomia ja tunteettomia koneita. Olkaa ihmisiä ihmiselle, vaikka pienellekin. 

Vierailija
132/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa tyhmää opettaa sitä että "tämä on empatia, katsopa mitä se on". Noin sitä ei opeteta. Ehkä tarinoiden avulla ja kertomusten, kuten 80-luvulla. Ja olemalla ystävällinen. Open pitää olla myös itse esimerkkinä. Vaikka pitäisi järjestystä.

Voi elämän kevät 🐽 ! Että ihan OPEN  oltava esimerkkinä. 

Haloo ! 

Esimerkkinä  pitää todellakin olla VANHEMMAT,  KOTI  ja KASVATUS.  Siitä lähdetään.

Tässä puhutaan yhteiskunnan keinoista vaikuttaa asiaan. Silloin se tulee koulun kautta. 

Niin puhutaan. Mutta sekun ei ole lähtökohtaisesti se pointti. 

Lapsi on arkipäivisin noin 18-19 tuntia KOTONA.  Ja elämänsä ensimmäiset 6 vuotta,  tietyst

Mutta jos näin on, että vanhemmat eivät osaa, niin sitä tärkeämpäähän se koulun osuus silloin on. 

Vierailija
133/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> lapseni lyö

>KATSO PEILIIN. NÄÄT sen mitä olet jättänyt tekemättä. Kasvatuksen.

Parhaan taitoni mukaan olen koettanut lastani kasvattaa, että hän ei löisi.

Mitä sinä tekisit paremmin? Konkreettisia neuvoja?

Vierailija
134/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa ei valitettavasti voi oppia. Empatiaa voi oppia larppaamaan, ihan niinkuin ystävällisen hymynkin voi liimata päälle, silti ihminen voi olla sisimmältää läpimätä. "Mä tiedän että suhun sattuu ja tulee oaha mieli, kun vedän sua pataan 🙂, se on ilkeää ja niin ei saisi tehdä, mutta vedänpä silti, koska tosiaan voin kuvitella että pahaltahan se tuntuu".

Ai vitsi, mitkä traumat nostit pintaan. Tiedän miltä tuntuu, kun ihminen, joka haluaa sulle pahaa, oikein lässyttää maireasti tasaisella äänenvolyymilla valta-asemansa takaa. Se on karmivaa. 

Vierailija
135/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatia on ihan turhaa. Se tekee heikoksi ja ilman sitä pärjää elämässä paremmin.

Mitä nämä lapset sanovat, jos heille ensin opetetaan kauniin pelin säännöt ja sitten tulee joku joka ryöstää heidät keskellä kirkasta päivää ja empaattinen valtio vaan nostelee käsiä, että miksi uskoit mitään noin hölmöä. 

Mitä tällainen petetty ihminen tekee sen jälkeen? 

Vierailija
136/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa ei pysty oppimaan. Ei ole oppimisesta kiinni. On aivojen rakenteesta johtuva "ominaisuus" ihmisessä. Se joko on olemassa, tai puuttuu kokonaan. Narsisteilta se todistetusti puuttuu.

Sulta pyydettiin jo kerran tieteellistä lähdettä tälle väitteelle? Empatiakyky on joo ihmisellä synnynnäistä, ja puuttuu vain hyvin harvalta, mutta tämä ei todellakaan tarkoita, etteikö empatiakykyä voi kehittää.

Ei pyydetty

Se tosin on hupaisaa, että kuvittelet empatian olevan oppimisesta kyse

Vierailija
137/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi empatiaa opettaa se on syntymässä saatu asia.

Kyllä voi. Itse opin sen 7 vuoden aikana lastenkodissa.

Väärin. Opit ehkä tunnistamaan sen.

Se oli jo olemassa.

Vierailija
138/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun "kommentoijat" eivät ymmärrä manipuloinnin (kuten esimerkkisi) ja empatian eroa.

Empatia on synnynnäinen. Sitä ei voi oppia. Sen voi oppia tunnistamaan, mutta se pitää jo olla olemassa.

Vierailija
139/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vitsi, mitkä traumat nostit pintaan. Tiedän miltä tuntuu, kun ihminen, joka haluaa sulle pahaa, oikein lässyttää maireasti tasaisella äänenvolyymilla valta-asemansa takaa. Se on karmivaa. 

Psykopaatin puhetta...

Vierailija
140/199 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni saattaa lyödä, vaikka:

Häntä on kasvatettu johdonmukaisesti, rajoja asettaen. Hänen kanssaan kommunikoidaan, näytetään esimerkkiä ja positiivista käytöstä vahvistetaan. Tunteiden hallintaan ja sen opettamiseen on saatu myös ammattiapua.

Silti lapseni on hän, joka saattaa kohdella muita lapsia huonosti. Eikä vaikuta aina ymmärtävän, mitä tekee väärin.