Empatian oppiminen pitäisi ottaa kouluopetukseen
Jokavuosi opetusta tästä. Mitä tarkoittaa empatia, toisten huomioiminen, hyvään pyrkiminen toista kohtaan, ei pahaan. Nämä asiat eivät ole kaikille itsestäänselviä asioita ja niitä taitoja voi opetella.
Kommentit (199)
Kristillinen opetus opettaa empatiaa täydellisesti. Kouluissa ei ollut ammuskelua, kun oli kristillistä koulutusta, ja myös opettajilla oli enemmän valtaa kurittaa opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä empatiaa lapsille opetetaan? Näytetäänkö niille jotain hirveitä videoita?
Näyttämällä esimerkkiä ,olemalla itse myötätuntoinen vanhempi.Eli ei harrasteta pahan puhumista muista ihmisistä ,vaan ollaan sivistyneitä ,lämmin sydämisiä ihmisiä.
Lapsi oppii parhaiten matkimalla .Tämähän on fakta.
Missä näitä sivistyneitä lämminsydämisiä ihmisiä on? Taitaa aika harvassa olla. Miksi Suomi olisi tällaisessa alhossa, jos ihmiset täällä olisivat hyviä?
Monesti,hyvin usein, näillä häiriökäytöksisillä pojilla ei ole ollut isää elämässään kasvattamassa häntä.Isän puute on pojalle kova paikka.Poika tarvitsee isää, isän mallia kuinka ollaan mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä empatiaa lapsille opetetaan? Näytetäänkö niille jotain hirveitä videoita?
Näyttämällä esimerkkiä ,olemalla itse myötätuntoinen vanhempi.Eli ei harrasteta pahan puhumista muista ihmisistä ,vaan ollaan sivistyneitä ,lämmin sydämisiä ihmisiä.
Joka kerta, kun kerron jollekin vaikeuksistani. En ole ikinä saanut empatiaa, olin sitten face to face tai netissä. Mieluummin vaihdetaan vaikka aihetta, jos ei keksitä mitään mihin voisi ilkeästi tarttua. Ikäänkuin olisin rikollinen.
Mitä pahaa minä teidän empaattistenkin ihmisten silmissä olen tehnyt, en todella tiedä. Jäänee ainaiseksi mysteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Monesti,hyvin usein, näillä häiriökäytöksisillä pojilla ei ole ollut isää elämässään kasvattamassa häntä.Isän puute on pojalle kova paikka.Poika tarvitsee isää, isän mallia kuinka ollaan mies.
Niin miten empaattiset opettajat tämänkin puutteen aikovat korjata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta, kun kerron jollekin vaikeuksistani. En ole ikinä saanut empatiaa, olin sitten face to face tai netissä. Mieluummin vaihdetaan vaikka aihetta, jos ei keksitä mitään mihin voisi ilkeästi tarttua. Ikäänkuin olisin rikollinen.
Mitä pahaa minä teidän empaattistenkin ihmisten silmissä olen tehnyt, en todella tiedä. Jäänee ainaiseksi mysteeriksi.
Onko asiasi niin "arka" ettei siitä ihmiset osaa sanoa mitään.Jäätyvät niin sanotusti.
Olen pahoillani,ettet ole saanut myötätuntoa ja ymmärrystä.Minulta varmasti saat, olen super myötätuntoinen ihminen ja se on rankkaa.Otan muidenkin surut itselleni, tunnen toisen tuskan.
Saisiko empatian huutajilta jonkin konkreettisen kannanoton, mitkä asiat kehittävät empatiaa ja mitkä sitä estävät. Vähän kuulostaa siltä, että juurisyihin ei ole mitään halua puuttua tai ottaa kantaa. Johtuisiko siitä, että nämä empaattiset ammattikasvattajat ovat itse samoja välinpitämättömiä vanhempia, joiden lapset häiriköivät ja kiusaavat koulussa.
Luulisi, että empatiakasvatuksen tuominen kouluihin olisi tunnustettu yhteiskunnallinen kriisi. Ei kai kukaan viranomainen voi haluta, että kriisi on olemassa, jotta saisi lisää valtaa kriisin kautta? Teidänhän pitäisi pyrkiä estämään empatiaterapian tarve kouluissa.
Mitä kodit voivat tehdä käytännössä paremmin, että terapian tarvetta kouluissa ei näin laajasti ole?
Lista. Ohjeet.
Tässä keskustelussa kerrotaan, (lepsut) äidit ovat syyllisiä.
Samaan aikaan kerrotaan, vanhemman tulee olla empaattinen. Luulen, naiset kyllä ovat keskimäärin empaattisempia kuin miehet.
Tai no itse ainakin olen empaattisempi kuin mieheni. Silti en tiedä, kumpikin meistä pystyisi paremmin opettamaan lapsellemme empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten empaattiset opettajat tämänkin puutteen aikovat korjata?Mies opettajia varsinkin näille erityisluokille.
Nro 109 jatkaa: lapsemme saattaa siis päivähoidossa lyödä tai potkia, satuttaa toista lasta. On nyt viisivuotias. Eikä välttämättä osaa nähdä toiminnassaan mitään väärää. (Perheneuvolassa on käyty, psykologia ym tavattu)
Vierailija kirjoitti:
Saisiko empatian huutajilta jonkin konkreettisen kannanoton, mitkä asiat kehittävät empatiaa ja mitkä sitä estävät. Vähän kuulostaa siltä, että juurisyihin ei ole mitään halua puuttua tai ottaa kantaa. Johtuisiko siitä, että nämä empaattiset ammattikasvattajat ovat itse samoja välinpitämättömiä vanhempia, joiden lapset häiriköivät ja kiusaavat koulussa.
Luulisi, että empatiakasvatuksen tuominen kouluihin olisi tunnustettu yhteiskunnallinen kriisi. Ei kai kukaan viranomainen voi haluta, että kriisi on olemassa, jotta saisi lisää valtaa kriisin kautta? Teidänhän pitäisi pyrkiä estämään empatiaterapian tarve kouluissa.
Mitä kodit voivat tehdä käytännössä paremmin, että terapian tarvetta kouluissa ei näin laajasti ole?
Lista. Ohjeet.
Minulla on nämä kaksi ohjetta:
1.Häiriökäytöksisille pojille miesopettaja, joka antaa heille esimerkkiä hyvästä tervehenkisestä miehestä.
2.Vanhemmat/huoltajat näyttävät malliesimerkkiä myötätuntoisesta käytöksestä.(Vihapuhe kielletty lasten kuullen.)
Nykyäidit ja vanhemmat Perustyyppi :
- Kasvatus ja kurinpito ensin PÄIVÄKOTEHIN , PÄIVÄHOITOON 100%
- Sitten KOULUIHIN 100%
ÄIDIT EI OSAA KASVATTAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee empatiasta. Pahoin vain pelkään, että persut eivät salli empatian opettamista.
Ilman empatiaa ei ole ihmisyyttä.
Tuskin mikään kynnyskysymys persuille. Psyk.sh.
Kasvatus siirtynyt JO nyt Päivähoitopaikkoihin. Sekä kouluihin.
On niin nähty koulujen kokouksissa, miten vanhemmat ovat täysin lepsuja ja avuttomia koululaistensa kanssa.
Kunhan möllöttävät avuttomina ,että "voisko koulu alkaa kasvattamaan meidän Ristoa, kun minä en jaksa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tyhmää opettaa sitä että "tämä on empatia, katsopa mitä se on". Noin sitä ei opeteta. Ehkä tarinoiden avulla ja kertomusten, kuten 80-luvulla. Ja olemalla ystävällinen. Open pitää olla myös itse esimerkkinä. Vaikka pitäisi järjestystä.
Voi elämän kevät 🐽 ! Että ihan OPEN oltava esimerkkinä.
Haloo !
Esimerkkinä pitää todellakin olla VANHEMMAT, KOTI ja KASVATUS. Siitä lähdetään.
Tässä puhutaan yhteiskunnan keinoista vaikuttaa asiaan. Silloin se tulee koulun kautta.
Niin puhutaan. Mutta sekun ei ole lähtökohtaisesti se pointti.
Lapsi on arkipäivisin noin 18-19 tuntia KOTONA. Ja elämänsä ensimmäiset 6 vuotta, tietyst
Ei kai tässä kukaan syytä pelkästään kouluja mistään, eikä tämän keskustelun pointti ole syyttää. Jos lapsi oppisi edes jossain, vaikka siellä koulussa, mitä on tunnetaidot ja empatia, niin se olisi vaan hyvä juttu. Lapsi osaisi myös tunnistaa kotona tapahtuvan henkisen väkivallan paremmin ja uskaltaisi ehkä hakea apua.
Ei tod mikä ihme että varhaiskasvatuksen henkilökunta on u u p u n u t ja loppuunpalanut näiden pikku riiviöiden kanssa.
Päivähoidon pitäisi jaksaa pitää jonkinlaisessa järjestyksessä koko ryhmäänsä, jossa on 70% häiriköitä.
Kun äidit eivät osaa kasvattaa lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista. Ohjeet.
Minulla on nämä kaksi ohjetta:
1.H
En ymmärrä tuota jälkimmäistä. En ole huomannut mitään korrelaatiota kriittisten mielipiteiden, tai esim. ennakkoluuloisuuden ja epäempaattisuuden välillä. Mistä tuollainen väite on peräisin?
Kumpaa tappajalapselta puuttuu enemmän: empatiakykyä vai sitä, ettei hänelle oltu asetettu rajoja riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Nro 109 jatkaa: lapsemme saattaa siis päivähoidossa lyödä tai potkia, satuttaa toista lasta. On nyt viisivuotias. Eikä välttämättä osaa nähdä toiminnassaan mitään väärää. (Perheneuvolassa on käyty, psykologia ym tavattu)
Näytä hänelle tunteesi.Oletko itkenyt lapsesi nähden.Ehdotan,että seuraavalla kerralla kun hän on satuttanut toista,puhut hänelle siitä ja itket samalla.Iitket niin kuin sinuun olisi sattunut lapsesi lyönti.Kerro,että hän aiheuttaa surua sille lapselle ja sinullekin, kun hän satuttaa toisia.Sano lapsellesi, ethän halua aiheuttaa kipua ja surua toiselle.
Lapsen on hyvä nähdä sinun tunteesi asiasta.Toivottavasti se auttaa häntä ymmärtämään asian vakavuuden,tärkeyden.Lapsen täytyy ymmärtää asian vakavuus.Väkivalta ei ole pikkujuttu.
Jos tuo ei tehoa, niin pelottele poliisilla.Koska jos hän jatkaa väkivaltaista käytöstään, hän joutuu oikeasti tekemisiin poliisin kanssa .Pelottelu on sallittua ,jos sillä saa lapsen oikeille raiteille.
Niin puhutaan. Mutta sekun ei ole lähtökohtaisesti se pointti.
Lapsi on arkipäivisin noin 18-19 tuntia KOTONA. Ja elämänsä ensimmäiset 6 vuotta, tietysti päivähoidossa useimmat.
Lapsen kasvatus kuuluu kotiin pääsääntöisesti . Nyt kaikessa vastuuta sälytetään ja siirretään kouluille.
Se johtuu vain siitä, kun VANHEMMAT EIVÄT PYSTY KASVATTAMAAN enää lapsiaan.
Ei osata, ei uskalleta eikä riitä rohkeus. Äidit ovat täysin pihalla lasten kasvatuksessa. Äidit siksi, että useinkin he ovat lopulta enemmän lapsen kanssa luin isät.
Äidit eivät jaksa pitää kurissa ja järjestyksessä lapsiaan. Vaikka elämä on monta kertaa helpompaa köyhilläkin, kun joskus -70 luvulla.
Se on noin nähty, miten Äidit pelkäävät rangaista huonosta käytöksestä lastaan. Lapset kasvavat holtittomiksi. Syy äideissä. Ei todellakaan KOULUISSA.