Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäskö tehdä vuokrasopimukseen pakollinen kohta, jossa vaaditaan loppusiivouksen tekeminen ammattilaisella ja tämä vähennetään vakuudesta?

Vierailija
03.04.2024 |

Tai maksatetaan automaattisesti vuokralaiselta?

Kolme edellistä kämppää ja kaikissa tehty aivan luokattoman surkeat loppusiivoukset. Kylppärin seiniä ei ole pesty, lattiakaivoista ole edes ritilöistä vaivauduttu hiuksia ottamaan ja hajulukkoon koskettukaan, ikkunat pesemättä, kärpäset valmiina ikkunoiden välissä, vessanpöntön rengas ehkä putsattu, mutta ite pönttöön koskettu. Loppusiivoukseen näemmä riittää, että imuroi lattian, putsaa keittiötason, jääkaapin ja hellan sinnepäin. 

Itse taas putsasin kaksi päivää edellistä kämppää, jotta seuraavan on hyvä tulla, niin aloita sama uudestaan uudessa osoitteessa. Toki tästä(kin) voi valittaa, mutta ei vaan jaksa joka kerta sekä siivoojilla menee se viikko tulla, niin sama tehdä ite. Näillekin varataan tyyliin puoli tuntia niin ei siivoojat kerkeä tehdä juuri mitään siinä ajassa. Toki se puoli tuntia on pois omasta ajasta.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh mulla ollut vuokralaisena päinvastaisia kokemuksia yksityisistä vuokranantajista ja näistä tilanteista..Oon ihmisenä todella siisti ja pitänyt asunnoista aina hyvää huolta, kuin omastani. Nuorempana siivosin pari päivää pientä yksiötä ja lopputulos oli vielä siistimpi kuin sinne muuttaessa. Tikusta vääntämällä ja lopulta asianajajalla uhkailemalla yksityinen vuokranantaja (todella varakas henkilö) otti vakuudesta muutaman satasen, "koska sotkuista". Ja tämä ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Ystävälläni otettiin vakuudesta 400e, koska parvekelasit eivät olleet riittävän puhtaat. Oli pessyt ne vuokrasuhteen viimeisenä päivänä, sitten yöllä oli syysmyrskyn seurauksena tullut pisaroita laseihin eikä se enää kelvannut. Aivan siis järjetöntä touhua. 

Eli meitä on moneen junaan niin vuokralaisina kuin vuokranantajinakin.

Vierailija
22/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte toki sopia asiasta ihan mitä haluatte vuokralaisen kanssa, mutta jos kirjaat sopimukseen että loppusiivous on jonkun muun kuin vuokralaisen vastuulla niin käytännössä annat luvan jättää asunnon sotkuiseksi. 

Ja silloin tulee ongelmaksi se, että kuka määrittää mikä on hyväksyttävä sotkuisuuden taso

Helpommalla pääset kun korotat vuokraa sen verran että se kattaa tarvittaessa ylimääräiset siivouskulut tai olet tarkempi vuokravakuuden palauttamisen kanssa. Vakuushan on sitä varten että jos asunto ei ole asiallisessa kunnossa niin siitä voi pidättää kustannuksia  

Yksityiskohtaiset muuttosiivousohjeet kannattaa myös laittaa sen vuokrasopimuksen liitteeksi ja yhdessä uuden vuokralaisen kanssa tarkistaa asunnon tila ja ottaa tarvittaessa valokuvat avainten luovutuksen yhteydessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuuluisi vuokranantajan tarkistaa mihin kuntoon asunto jää vuokralaisen jäljiltä ja siivouttaa se ennen vuokraamista uudelleen.

Tätä samaa on ihan myyntiasunnoissakin. Myyjä on siivonnut vain hieman ja ostajalle jää loput.

Jos tarkkoja ollaan asuntokaupoissa ei taida olla sopimuksen mukaista loppusiivousta, esim. ei mainintana sopimuksessa kun taas vuokrasopimuksessa yleensä aiheesta mainitaan. Ehdottomasti hyvien tapojen mukaista on silloinkin kunnolla loppusiivota, mutta siinä yhteydessä ei oikein voi kenellekään asiasta huomauttaa jos edellinen asukas ei näin ole tehnyt (paitsi jos tietää edellisen asukkaan olleen vuokralainen).

Vierailija
24/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin yli 10 vuotta kämpässä. Ei olla erityisen siistejä, vaan ihan sottapellejä vaan, niin pesin seinät ja kaiken, eikä tarvinnut edes seiniä maalata, kehui talonmies, kuten yleensä vuokralaisten jäljiltä.

Jäin ihmettelemään, että lähteehän ne pesemällä puhtaaksi, miksi pitää kaikki maalata jne?

Äskettäin oli iltapäivälehdistössä juttu, että vuokrakämppä järkyttävässä kunnossa, katso kuvat... Näytti jääneen loppusiivous kesken, roskasäkkejä jäänyt ja mikro nurkkaan. Yksi rikkinäinen pistorasia näkyi kuvissa, mikä pitää korjata ja korvata, muuten ei mitään hirveän ihmeellistä.

Millaisetkohan miljoonakorvaukset se vuookrannantaja oli suunnitellut saavansa? 

Vierailija
25/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa tutustua k.u.si.päihin on ostaa halpoja yksiöitä sijoitusasunnoiksi. Vuokralaiset niissä ovat alinta kastia ja jatkuvasti ongelmia.

Vierailija
26/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on myös vuokranantajan vakiovedätys nykyään,väitetään ettei ole loppusiivottu vaikka olisi kuinka hyvin siivottu.

Tai laskutetaan edellistä asukasta siitä, että ei ole siivottu riittävän hyvin, mutta ei myöskään itse siivota tai hommata siivoojaa. Rahat menee omaan taskuun. 

Vierailija
27/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on myös vuokranantajan vakiovedätys nykyään,väitetään ettei ole loppusiivottu vaikka olisi kuinka hyvin siivottu.

Tai laskutetaan edellistä asukasta siitä, että ei ole siivottu riittävän hyvin, mutta ei myöskään itse siivota tai hommata siivoojaa. Rahat menee omaan taskuun. 

No, kenen muunkaan taskuun ne rahat menevät kuin vuokranantajan taskuun? Sinnehän ne kuuluvatkin.

Vierailija
28/28 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vuokranantajan oma vika, jos on päästänyt tarkastuksestaan huonoa jälkeä läpi.  Minun nykyisessä piti keittiön kaikki hyllyt kuurata pesualtaassa, kun olivat niin täynnä jämähtänyttä likaa. En syytä edellistä vuokralaista, vaikka selvästi ei ymmärtänyt siivoamisen päälle. 

Omani siivosin ammattisiivoojan ottein ja otin vielä kuvat todisteeksi, jos vuokranantaja yrittää rahastaa jälkikäteen. Rahojani en kyllä ole vielä saanut takaisin. 

Pisteet tuosta kuvien ottamisesta. - Oma edellinen vuokranantajani rahasti eli jätti palauttamatta takuuvuokrasta kuin lopulta puolet kun tiesi,. että minun on hankala alkaa kinaamaan häönen kanssaan kun muutin saatuani työn useamman sadan kilometrin päästä.....

Aina, jos mahdollista kuvat asunnosta yhdessä vuokranantajan kanssa ennen muuttoa ja muuton jälkeen.  Toki tuollaisissa tilanteissa,  kun muuttaa satojen tai tuhansien kilometrien päähän voi olla hankala saada vuokranantaja käymään asunnossa juuri ennen lähtöä. Varsinkin jos vuokranantaja asuu muualla itsekin.

Itsellä kävi ihan toisenlaisen asian kanssa tuollainen etäisyydestä johtuva maksu. Olin palauttanut autovuokraamoon auton ja peräkärryn ystävän muuton jälkeen. No monta tuntia myöhemmin,  kun en varmasti enää ole paikkakunnalla,  laittoi vuokraamo kuvan, että peräkärryn pistoke oli hajonnut. Työntekijä itse halusi, ettei kierretä katsomassa,  että kaikki kunnossa ja lupasi ottaa kärryn perästä pois. Olisin voinut käydä katsomassa ja korjata itse tai maksaa x euroa korjauksesta. Oon 99% varma, että kuva oli vanha tai pistoke hajosi, kun työntekijä itse rikkoi sen. No en mä jaksanut alkaa riidellä ja ajamaan yli 100km yhden pikkujutun vuoksi. Jatkossa kyllä vaadin, että otetaan kuvat ennen ja jälkeen yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi