***HELMENKANTAJIEN LA-SU***
.
heti alkuun linkki perjantaiporinoiden puolelle:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9372946&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (44)
Vielä oisin voinut nukkua, mut päätin kuitenkin nousta ylös kun esikoinenkin jo heräs. Meillä siis esikoinen on ekana ylhäällä (viikonloppuisin), sit minä, kuopus ja viimiseks mies. Mies nousee yleensä la myöhempää (pe " ilta-/yörientojen" seurauksena), joskus klo 10-12, ja su joskus klo 9-11. Arkisin mies on tietty ekana ylhäällä, klo 06-08 kun lähtee töihin, ja silloin sit herää esikoinen yleensä klo 07-08 ja minä myös. Kuopus nukkuu monesti (onneksi) klo 9 asti.
Yöt olen nukkunut ihmeen hyvin, mitä nyt esikoinen herättää kerran/pari kun on pissahätä, ja sit käyn samalla itekin vessassa (harvemmin jaksan/viitsin nousta yöllä vain oman rakkoni tyhjentämiseksi vessaan - kärvistelen aamuun asti. San siis uudelleen helposti unen päästä kiinni (no nyt on parina yönä tehnyt tiukkaa, onkin kestänyt muutama kymmentä minuuttia, jolloin on sit jo täytynyt vessaankin nousta, ja yleensä sit tulee jo hirvee nälkäkin, mut vielä ei oo ollu ihan pakko lähtee yöllä syömään).
Liitoskipuja yms muita on moni valitellut. Minä olen oikein ihmetellyt, et mis mun kivut on?!? Siis noiden kahden aiemman aikana en ole tosiaan meinannut koko raskausaikana päästä kunnolla ylös, saati liikkeelle lähtemään (tuolta häntäluun alapuolelta on ollut joku kohta _tosi_ kipeä ja turvonnut), mutta nyt ei oikein mitään. Tosi hassua, mutta en siis valita! Hyvä näin! Mietityttää vaan, et onkohan tällä mitään aikomusta tulla joku päivä uloskin..
No, tiistaina on seuraava neuvola, toivottavasti ois pikkuinen pitänyt rt:nsa, ja sais olla jo kiinnittynytkin! Kiinnittymistä tosiaan vähän epäilen, kun ei suurempia vihlaisujakaan ole ollut.
Kaks viikkoa olis vielä Madam Mamman ennustusaikaan - 4.2.07. Se olis kyllä tosi hyvä päivä, äidilläni alkaa tuolloin parin päivän lomakin! Sit taas 8-10.2.07 ei saa syntyä - silloin on äitini reissussa! Luulen kyllä, et tää menee sinne aiemmin ennustamaani 17.2.07 (la 19.2.07), mutta kunhan ei menisi yli!!
Tällaisia mietteitä tähän aamuun. Pikkuisella oli muutama päivä aika hiljaiseloa, mutta eilen illalla alkoi taas kunnon myllerrys.
Ainiin! KYSYMYS: Onko teillä virtsan väri muuttunut? Osaatteko sanoa, viittaako johonkin, jos virtsa tummunut? Olen itselläni huomannut jo jonkin aikaa olevan aika tummaa virtsaa, ja pohtinut että onkohan se ihan ok. Tai voiko rautatabletit (ja/tai appelsiinimehu) saada tuon aikaan? Aloitin rautatabletit (1kpl/pv) pari viikkoa sitten, ja samalla aloin aamuisin juoda pari lasillista appelsiinituoremehua (raudan imeytymisen nopeuttamiseksi).
Eipä sitten muuta. Mukavaa sunnuntaita!
Niin juu, ja vielä yks juttu; en muista olenko onnitellut toisen helmen saanutta (oliko nyt Kaer). Jokatapauksessa [color=blue]Paljon Onnea pojan syntymän johdosta! [/color]
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]35+6
Suloiseksi tosiaan kaikki muuttuu, kun on saanut nukutuksi kunnon yöunet! 9 tuntia häiriötöntä unta mmmmmmmmm... Kesällä viimeksi moista tapahtunut, enkä tiedä, mistä moinen luksus viime yöhön tuli. Kylkiin ei sattunut, ei pissattanut, ei mitään. Hassua. No, en valita.
Täällä sataa ihanasti lunta ja mies vei esikoisen pulkkamäkeen, joten minulla tässä rauhallinen riisipuuron keittosessio meneillään (toivottavasti ei kärähdä pohjaan, kun koneelle eksyin :-)) Pitänee itsekin iltapäivästä konkoilla ulkosalle talvesta nauttimaan. Vähille on kyllä liikkumiset jääneet ja kunto on mallia " rapa" . Suunnittelen jo pitkiä vaunulenkkejä kevättalvelle. Toivottavasti ei tulis kovin ärmäkät pakkaset, että pääsis vauvan kanssa ulkoilemaankin joskus.
Suloista sunnuntain jatkoa!
timbe 37+2 (syntyis jo...)
p.s. Arvatkaapas vain kuohuko maidot yli hellalle... :- l
Oli mukava ilta eilen miehen kans kaksistaan, esikoisen nukkumaansaaminen oli vaan noh.. työn takana kun ehti nähdä äitini ja isäpuoleni ennen unta eikä sitten millään ois malttanut alkaa nukkumaan. Käytiin siis elokuvissa ja syömässä, leffan aikana oli välillä tuskallista supistusten kera mutta saatiin kuitenkin kokonaan katsottua ;)
Mulla tuli eilen illalla kumma vaiva, enkä tiedä liittyyköhän liitoskipuihin? Toinen jalka tuli ylhäältä, ihan tuosta ' mistä jalka alkaa' niin kipeäksi että hädin tuskin pystyi kävelemään tai jalkaa nostamaan. Koskaan aiemmin ei oo moista ollu, piti ottaa yöksi särkylääke. Muuten oon välttyny niin hyvin loppuajankin vaivoilta ettei parane valittaa, aamulla kipua ei ollu.
Minni kyseli pissan väristä: mulla on sama homma, sen jälkeen kun aloitin raudan 4x päivässä + 1 berocca lasilliseen vettä niin väri on muuttunut. Neuvolatäti sanoi että se berocca värjää niin eikös tuoremehun luulis tekevän saman asian.
Eilen tehtiin äidin kanssa lounastreffit kaupungissa, mutta hänhän halusikin sitten käydä vielä kiertelemässä kaupoissa.. Kyllä vaan supisteli mojovasti ja loppuajan vaapuin kuin ankka :) Mulla viimeksikin parin viimeisen viikon rivakka kävely sai aina parhaan tuloksen aikaan saunan ja sen päälle seksin lisäksi.
Olisin mieluusti valmis luopumaan tästä mahasta jo viikon päästä, pitää alkaa tehotreenailemaan että älyäisi tulla ulos ;) Mutta nyt ruoan laittoon, mukavaa sunnuntain jatkoa!
H 37+4
Ja muutto saatiin tehtyä. Muutto otti sen verran koville, että kipeitä supistuksia oli paljon ja luultiin jo, että lähtö tuli. Ketun viikset, siellä se pikkuherra edelleen köllöttelee rauhassa eikä ole tulossa maailmaan...
Onnea Kaerille pojasta!!!
Mairanne: ymmärrän hyvin, mun päivät on kanssa pitkiä ja odotan vaan koko ajan, että synnytys käynnistyisi...Tsemppiä ja jaksamista!
sjt+pikkumies 38+5
MINNI: Minä olen huomannut kans et virtsan väri on tummunut. Samoin olen huomannut että virtsa määrät ovat tosi vähäsiä verrattuna siihen kuinka paljon juon. (Turvotuksen ehkäisemiseksi.) minä kans syön rautaa ja juon appelisiinimehua mutta olen niitä käyttänyt koko odotusajan melkein ja nyt lopussa se virtsan väri on tummunut. Viime raskaudessa oli sama juttu. Silloin kans virtsamäärät oli tummia ja aika vähäisiä. Sit kun vauva syntyi niin pissaa tuli seuraavat pari viikkoa todella paljon ja koko ajan. Mulla varmaan nesteet kertyy jonnekkin kun on turvoitusta ja ne sit synnytyksen jälkeen tulevat pissana ulos. Ainakin sanoivat niin neuvolassa et synnytyksen jälkeen poistuvat vitsana ne ylimääräiset nesteet. Onko sulla myös turvotusta ja pieniä ne virtsa määrät?
Ttäällä kans koko porukka on flunssainen. Mua kans palelaa,joten saako nähdä nouseeko kuume.
Viime yön nukuin ihmeen hyvin. Edellisenä yönä sen sijaan valvoin 4.30-6.30. Ei vaan nukuttanut. Luin posteja ja söin jugurttia keskellä yötä.
Jomppana 35+6
Hyvää sunnuntaita ja pitkästä aikaa kirjottelen kuulumisia. Viime viikko ja viikonloppu meni niin nopeesti, että aivan kauhistuttaa!
Neuvolassa on ollu kaikki hyvin, mutta äitipolilla piti lääkäri " pahana" vauvan kokoa, joka oli hieman pienehkö: 2,2kg, mutta päänkoko on aivan hyvällä kohdalla käyrillä. Uusinta käynti tuli 10 päivän päähän, mutta muutin sen alkavan viikon perjantaille, koska halusin mukavamman lääkärin. Meidän " oma" lääkäri kun tekee vaan puolikasta niin en saanut hänelle aikaa. :-)
No, se siitä vuodatuksesta...
Viikonloppu on menny ihan kivast ja on saanu jopa nukuttua aika kivasti.
Viime viikonloppuna me käytiin vaihtamassa auto 2-ovisesta 4-oviseen perhemalliin! :-)
Nyt on sitten kaksi perhemallia... Hih! Täytyy vaan kokeilla, että mahtuuko tai siis riittääkö vyöt turvakaukalon ympäri.
Mutta nyt täytyy lähtee nauttimaan aurinkoisesta pakkasilmasta.
maria_a + masukki 37+2
Nää viikonloput on aina semmoisia hulinoita että pinon ehtii juuri ja juuri lukemaan ja sitten saakin jo mennä viheltää taas. Ja mun pitäisi ottaa rauhallisesti :)
Viikonverran oli ihan hullu energia pläjäys meneillään ja tuli kyllä talo puunattua hyvin. Olin kyllä tuhma kun rikoin lääkärin käskyä olla nostelematta mitään, mutta minkäs teet kun pakko oli.
Perjantaina oli neuvola ja terveisiet sieltä kuuluu näin :
paino: jo huikeat 92.4 :o eli kahessa viikossa painon muutos 2000
turvotusta oli eli sormukset pois (ikävä jo kihlasormusta :()
verenpaine: 137/82 (täti hieman huomautteli, sanoin että ihmekkö tuo kun esikko tolloillu koko viikon)
kohdunpohjankorkeus : 35 2viikkoa sitten 31
Raivotarjonnassa ollaan
pikkuisen syke: 140-> (meni jatkuvasti dopleria karkuun) :D
eli liikkeet ++
Nyt oli neuvola täti sitä mieltä että kaikki turha riuhuminen pois, lepoa vain, kaulaa kun ei ole jäljellä kuin 0,5cm ja pehmeetä on
Mitään maitopurkkia painavampaa ei saa kuulemma nostaa ja lumityöt saa unohtaa yms. Ovat huolissaan tuosta vanhasta sektio arvesta kun se on nyt hieman alkanut särkemään. No onneksi ensi viikolla on käynti tuolla Keskussairaalassa niin siellä sitten ollaan taas hieman viisaampia. Ei malttaisi odottaa.
PissaG: Pissan määrä on vähentynyt, vessassa käyntikerrat ei :S väri on semmoinen tummahko ja samea hieman
Karkaileeko?G: Karkailee jos aivastus on tulossa, nopeesti jalat ristiin muuten saa vaihtaa pöksyt. Onneksi tuo vaiva lähtee masun kera
AamuG: Meillä saadaan nukkua viikonloppuina pitkään, esikko tekkee aamupalaa itelleen ja nuoremmalle ja sitten kahtovat telkkua. (mies käy ottamas aamuinsuliinin klo 6 ja laittaa silloin telkun päälle, sitten palaa nukkumaan) Eli meillä vanhemmat saavat viikonloppuna nukkua n.10 asti. Tänäänki isäntä antoi minun nukkua ihan 11asti :D kun on taas mennyt yö nukkumiset ihan päin per*****
Isäntä hoitaa lapsia ihan yhtä paljon kuin minä, arkiviikolla aamuisin on tietenkin mun hoidettava esikko eskariin koska mies on töissä, mutta illalla se on ihan kummanki hommaa.
Semmoista kyselisin että mimmoista musaa olette masukille soitelleet/mitä itse kuuntelette???
Meillä ollaan näemmä metalli musa faneja kun masuasukki alkaa tallaamaan ihan intona kun kuulee :)
No helvettihän on jo jäässä Lordi voitti euroviisut ;)
Nyt ei tule mieleen muuta, ja pittää mennäkkin taas pesukonetta pyörittelemään. Äidin hommat ei lopu koskaan!!
Jaksamista kaikille !!
-Emppu-mamma ja eetu 35+3
Moikka kaikille!
En ole jaksanut pariin päivään kirjoitella, kun on ollut koulussa kiireitä ja muutenkin hiukan stressiä, mutta kirjoittelen nyt nopeasti pari riviä ja illalla sitten enemmän, kunhan olen lukenut perjantain ja viikonlopun pinot.
Täällä kaikki muuten hyvin, mutta kolaritapaus stressaa vieläkin. Perjantaina tuli bussiyhtiön vakuutusyhtiöstä selvityspyyntö tapauksesta osaltamme. Lähetän oman versioni tapahtumista, mutta lähinnä pelottaa se, että bussikuski on hommannut itselleen maksetun todistajan ja minullahan ei ole todistajaa. En yllättyisi yhtään, jos näin kävisi. Silloinhan bussin vahingot lankeaisivat minun kontolleni. Toisaalta, jos riita-asiasta tulee poliisitutkinta, luulisin, että poliisi yrittää etsiä käsiinsä bussissa olleet matkustajat. Hehän olivat kaikki laivalla, joka tuli silloin perjantaina 16:45 satamaan eli laivayhtiöllä on heidän yhteystietonsa. Silloin kuski ei voisi valehdella minun tulleen hänen kylkeensä. Ja onhan minulla todisteena se, että autoni peli on vääntynyt eteenpäin ja jäljet kyljessä ovat siihen suuntaan, että minun olisi täytynyt peruuttaa bussin kylkeen, jotta syy olisi minun.
Huoh! Tulipahan soppa tuostakin. Anteeksi, että teille siitä vielä kirjoittelen, mutta se nyt vaan on päällimmäisenä mielessä ja painaa. Helpottaa vähän tänne edes asiasta kirjoittaa.
Näin viime yönä jo untakin, että vauva syntyi ja oli 60 cm pitkä laiheliini. Ja kauhean ruma. Että hiukan taitaa alitajunnassa olla pelkoja isosta vauvasta. Nyt on jotenkin iskenyt kyllä jo mahahaikeus. Kyllä tulee olemaan outoa sitten, kun synnytys todella käynnistyy ja vauva tulee ulos. Kukaan ei enää olekaan siellä masussa ja möyri ympäriinsä. Ns. kasvoton lapsi saa kasvot ja on oikeasti maailmassa. Tuntuu, etten ole ollenkaan valmis tositoimiin vielä ja ettei synnytys nyt vielä voi olla ajankohtaista. Hassua!
ISO onnitteluhalaus Kaer:lle ja muulle perheelle pikkuisen pojan syntymän johdosta!
Eipä nyt muuta, palaan illemmalla asiaan!
Jolanda + Koukkis rv 36+1
terve! eli onko meitä peräti 2 tulossa Myllyyn huomenna klo 12? ;-)
mitäs tuumailet vauva0207, nähdäänkö silti, vai siirretäänkö tapaamista siihen, et Emyliskin pääsee? pääsetkö Emylis loppuviikosta? mulle sopii kuinka vain!
meillä heräilee koko perhe aika samaan aikaan, tossa 9 pintaan. esikoinenkin tykkää nukkua pitkään ja köllötellä sängyssä ainakin puol tuntia, jos mahdollista... ei mekään päästä ulos ikinä ennen klo 10, ennemmin jossain 11 maissa...
vko 37 tulee sitten huomenna täyteen
Heti alkuun pitää vähän purkautua... ilmeisesti olen vielä enemmän ulkopuolinen tässä porukassa kuin luulinkaan - kirjoitin aiheesta torstaina, enkä ole saanut ainuttakaan kommenttia asiasta. Mammutti oli ainut joka viestiini reagoi, kiitos siitä. Olen kyllä jo aikaisemmin huomannut että viestini jotenkin sivuutetaan, olen esim. kysynyt kolme kertaa vauvan kokoarvion tekemisestä ilman yhtäkään varsinaista vastausta, kyselin myös kahteen kertaan synnytysjakkarasta ilman kommentteja. onneksi joku muu sitten kysyi samasta asiasta ja sain sitä kautta itsekin tietoa. Ilmeisesti erilainen asenteeni koko raskauteen koetaan liian omituisena. Noh, mutta eipä tämä oikeasti haittaa, reaalielämässä ystäviä kyllä löytyy!
Sitkeästi kuitenkin roikun mukana, ja liityn keskusteluun. Ihan vaikka kiusallani.
Alapään turpoamisesta sen verran, että mulla on kunnon suonikohjut tuolla häpyhuulissa, ja koko ajan " turvonnu" olo. Lääkäri sano että ne kyllä katoaa sitten itestään, koskaan ei ole kuullut että niitä olisi tarvinnut myöhemmin operoida. Sellanen outo paksu fiilis siis alapäässä on jatkuvasti, joskus enemmän joskus vähemmän. Myös peräpukamia löytyy, jotenkin lohdullista etten todellakaan ole ainut! Virtsankarkailusta en ole joutunut kärsimään, onneks! ja pystyn ihan helposti katkaisemaan virtsasuihkun niin kuin ennenkin. aina välillä sitä testailen...
Mutta nyt lähdetään mummolaan!
loviisa rv 34+6
[b]Loviisa: [/b]
Minä en ole kommentoinut vauvan kokoarvioon, koska meilläpäin sellaista ei tehdä. Tai no, esikoisesta kävin viikkoa ennen synnytystä ultrassa (sykkeet poukkoili pikkuisella pariin otteeseen yli 200(!), joten tarkastettiin tilannetta ultrallakin), ja silloinkin sain arvioksi muistaakseni 3,4kg ja tosiaan esikoinen syntyi siitä viikon päästä ja painoi 4,1kg. (No joo, pää oli niin alhaalla, että siitä ei saatu kunnon mittaa, mut kuitenkin oli aika " huvittava" arvio.) Tokasta ei mitään arviota tehty, eikä tästäkään (ainakaan vielä) ole minkäänlaista kokoarviota.
Ja jakkarasta: Olen kommentoinutkin, että minulla ei ole kokemusta, eikä aikomustakaan muuhun kuin perinteiseen makaavaan/puoli-istuvaan asentoon ponnistaessa.
Äläkä suinkaan tunne itseäsi ulkopuoliseksi! Minä en ainakaan tahallani jätä kenenkään tietyn nikin juttuihin kommentoimatta (enhän ikinä edes muista nikkejä, vaan jos kommentoitavaa on, niin useimmiten teen sen tyyliin " joku kyseli.." ).
Nyt en taas muista, että pitikö jotain muuta kirjoitella.. Niin,
joku kyseli
, että kun virtsa on tummentunut, niin onko minulla myös turvotusta tai virtsan määrä vähentynyt. Turvotusta en ole vielä havainnut, mutta tosiaan, nyt kun oikein miettii, niin virtsan määrä on ehkä hiukan vähentynyt kyllä. No, helpottavaa kyllä lukea, että muilla samaa tummentumaa, kun jo mietin tietty taas vaikka mitä (että viittaa johonkin.. en kyllä tiedä mihin vois viitata.. =).
Minni taas.. huomenna onkin rv36 täys! =D
Ihanaa, Mies hakee mulle kiinalaista pitkästä aikaa!! (pakko hehkuttaa kun on niin nälkä ja se on niiiin hyvää!)
Loviisa:
Tosi kurjaa, jos tunnet olosi ulkopuoliseksi tässä porukassa.. Se tuskin on kenenkään tarkoitus. Mulle on kyllä käynyt (ja monelle muullekin) että kysymykseen en ole vastausta saanut, mutta toisaalta en kyllä itsekään (lahopää kun olen) muista varmaan puoliakaan kysymyksistä, varsinkaan jos pinot on pitkiä..Pitäis aina lapulle laittaa kysymykset, että muistais kaikkiin vastailla.
Mutta siis pointti oli, että älä anna masentaa, vaikka viestiin ei heti reagoida, kysy niin monta kertaa, että saat vastauksen..niin minä teen!!
Ja kaikki ollaan samalla viivalla ja kuulutaan samaan porukkaan!!!
= )
Pissa:
Minä huomasin kanssa jonkunaikaa sitten, että pissa on tummempaa. Minä juon kyllä välillä appelsiinimehua, mutta rautaa ei ole purkista tarvinnut ottaa..
Eilen pojan kanssa juteltiin vauvasta sairaalalla istuessa ja hokasin, että tämähän on jo isompi, mitä esikko syntyessään!!
Vilpulle kun on arvioitu paino 3031g ja esikko oli syntyessään 2970g..
Sit tuli sellanen kauhukuva mieleen, että kun tää mun maha on niin iso ja vauva ei kuitenkaan mikään jätti, niin jos se ei tulekaan vielä pitkään aikaan, kun sillä ei tule ahdasta oloa!! Käääk..Joo, maaliskuulle mennään, ennen kun tämä poika syntyy..!
nyt on mentävä vessaan.
mammutti ja vilppu rv 36+2
Täällä taas.. Viime yön jo vietin prenalla kun siellä kaupungissa eilen supisteli niin pirusti. Lääkäri siis halusi minut ottaa sisään ja sanoin, että aamulla käynnistellään jos ei itsestään etene. No minulle kävi sitten samoin kuin Mairannelle, eli aamulla olikin eri lääkäri, joka laittoikin takaisin kotiin. Vaikka siis suppailut tulivat koko ajan säännöllisenä! Ja vauvan sydänkäyrätkin kuulostivat niin omituisilta, että kätilöt olivat huolissaan ja olimmekin monta tuntia käyrillä useaan otteeseen. Mutta silti tämä lääkäri päätti minut kotiuttaa. Kyllä tuli itsellekin todella pettynyt olo kun luuli tänään synnyttävänsä. Itkuhan siitä tuli. :´(
Ja minut lähtöön saatellut kätilö oli lähtiessäni ihan varma, että tulen aika pian takaisin kun noin tiheään suppailee. Minulla siis supistukset eivät olleet vaikuttaneet kohdunsuulle juurikaan ja siksi lääkäri minut kotiin sieltä halusi.
No sinne prenalle on aika kontrolliin jo torstaina. Meinasivat aluksi odottaa sitä äippäpolin kontrollia, mutta jostain syystä muuttivat mielensä. En tiedä mitä tapahtui kun en ollut enää tutkimushuoneessa, mutta epäilen että tuo kätilö saanut lääkärin muuttamaan mieltänsä tuosta kontrollista. Toisaalta ärsyttää jos tuolloin on sama lääkäri, niin ei varmasti käynnistä vielä torstainakaan. :/
LOVIISALLE: Ikävää jos olosi tuntuu porukasta ulkopuoliselta. Minä ainakin meinaan nautin lukea juttujasi kun niistä huomaa, ettei tämä raskaus ole yhtä tuskaa kaikille!;) Siitä jo viime viikollakin sinulle kirjoitin pitkän pätkän viestiini, mutta en kyllä ole varma onko se tullut palstalle asti, kun välistä tämä kone tilttailee niin en jaksa/muista kirjoitella kaikkia asioita uuteen viestiin, jos siis edellinen pitkä pätkä tehnyt tiltin.
Ja pahoittelen kanssa tuota kommentointia, aina en millään muista mitä asioita on kyselty. En siis minäkään (ja tuskin muutkaan) tahallaan jättävät kommentoimatta jonkun tietyn henkilön kyselyitä. :)
Ja ehkäpä nuo hormonit tekee tepposiaan kun joskus minustakin tuntuu, että olen ulkopuolinen jos jotakin juttua ei ole heti kommentoitu. ;) Vaikka uskon kyllä siis ettei kenestäkään tahdota ulkopuolista tehdä millään syrjinnällä. ;)
Nyt en taas muista muuta kommentoitavaa. Huomenna on neuvola, joten laitan sitten sieltä taas kuulumisia. :)
-frog2 ja rv38+1
LOVIISA: Harmi jos oot pahhoittanut mielesi.Musta on kiva lukea sun positiivisia juttuja ja olen monesti miettinyt että onpas sulla samansuuntaisia ajatuksia kuin mulla. Nautitaan raskadesta viimeiseen asti, ja vaivat kuuluu pelin henkeen! Myönnän kyllä että viime aikoina olen itse sortunut negatiiviseen valittamiseen kun kolotukset on lisääntyneet, mutta silti tää on aian ihanaa, olen samaa mieltä kansssi. Mieskin sanoi mulle yhtänä kivuliaana päivänä että voiko tuosta raskaudesta muka nauttia... Mutta tää on niin pitkäaikainen unelma olla taas raskaana että... Ja muistaakseni teilläkin oli alku esikoisen kanssa aika rankka kuten meillä, joten siksikin nautin nyt täysillä, kohta voi olla taas elämä ihan toisenlaista.
Ja mä olen niin lahopää etten muista kommentoida kaikkia aiheita aina, enemmänkin paukutan vaan omanapa-juttuja..
Ja nyt niihin kysymyksiisi, niin meillä ei tehdä vissiin mitään painoarviota eikä synnytystapa-arviota. Tosin mä olen joutunut pari kertaa käymään ylimääräisen käynnin synnärillä, niin siellä on sit ultralla annettu painoarvio. Synnytysjakkarasta mulla ei ole kokemusta, mutta se kiinnostaa kyllä. Ekana haluisin kylläkin kokeilla polviseisontaa, tai konttausasentoa ja ellei ne onnistu, niin sitten jakkaraa.
Nyt en ehdikään muuta, paitsi kysyn vielä että kuinka monella teistä kipeytyy selkä iltaa kohden?? Mulla selvästi rasittuu, pitää ottaa huilitaukoja aiempaa enemmän! Niin ja sit aina nukahdan jos käyn pitkäkseni..!
Joo ja pissat on tummunu täälläki mt ei turvotusta ;)
Viherrys 35+2
Ja kiva kun ootte nyt kommentoineet mun tekstiä, kiitos siitä! Ihan oikeesti tuli hyvä mieli. ja allekirjoitan kyllä frog2:n huomion hormonien herkistävästä vaikutuksesta, ihan varmaan on silläkin osansa pelissä. Ja kyllä mä teitä nyt ihan uskon, ettei kukaan ketään tarkotuksella ulkopuolelle sulje. Ja enhän mä tosiaan ole ihan hirveen ahkerasti kirjottanutkaan, kun en vielä ole mammalomalla, varmaan sitten tulee muutos siihenkin... ja en mäkään tosiaan muista kaikkiin kysymyksiin vastailla, enkä tosiaan ole hyvä muistamaan nikkejä, vaan vastailen kans aika yleisellä tasolla.
Juu tuosta kokoarviosta vielä, kun meilläkään ei siis tehä mitään kokoarvioo, ja luulin että täällä palstaileville lähes kaikille sellanen tehään, mut nytpähän kuulin ettei minnilläkään ja viherryksellä niitä automaattisesti tehä.
Ja viherrys, kiva että ajattelet saman suuntaisesti kun mäkin, jotain sellasta muistelin aikasemmista jutuistakin. selän kipeytymisestä kyselit: juu kipeytyy se täälläkin, etenkin tietokoneella istuessa. Sen takia ei voikaan tehä töitä ihan niin pitkään kun alunperin olin aatellu.
Ja pissa-galluppiin vielä: mä en kyllä ole huomannu mitään muutosta pissa-jutuissa. Paits että ahkerammin saa vessassa käydä...
Mut nyt silittämään puhtoisia vauvan vaatteita! (joten olen minäkin vihdoin aloittanut valmistautumisen...)
loviisa
Tulinpas vielä piipahtamaan vaikkei varsinaista asiaa olekaan (minullako muka tylsää..) Käytiin juuri äitini luona kylässä miehen ja esikoisen kanssa, nyt istutaan iltaa kotosalla mutta noilla on niin omat leikit meneillään ettei äitiä taideta juuri nyt tarvia :)
Loviisa: Ikävä jos tuntuu tuolta, mulla on välillä ihan samat tuntemukset. Mutta syytän hormooneita, yleensä en ota nokkiini mitenkään helposti, nyt kapsahtaa herneet nokkaan jos ei hetisamantienäkkiä joku ole vastannut mun kyselyyn ;) Itse en ainakaan tarkoituksenmukaisesti dissaa kenenkään aloittamia galluppeja, tosin en koskaan muista kuka kysyi mitäkään.
Noihin kommentoidakseni niin kokoarviota ei meillä tehty, eikä tehty esikoisen aikaankaan kuin vasta synnytykseen mennessä sanottiin ympäripyöreästi paino. Se varmaan tehdään kuitenkin jos näyttää että sf huitelee taivaissa/ lantio ahdas tms.. Ei mitään tietoa :(
Jakkarasta en oo kuullutkaan ja taitaa mulla taas olla se perinteinen sängyllä puoli-istuvassa asennossa oleskellen. Epiduraalin saatuani viimeksi ei kyllä jalat olisi kantaneetkaan.. :/ edes vessaan en voinut mennä.
Tulipa romaani, mutta pointti oli siis että samassa veneessä tässä ollaan odottajina hyvien ja huonojen päivien kanssa! Loviisa taisi olla niitä harvoja kanssaodottajia jotka eivät myöskään kamalasti kivuista ja säryistä ole joutunut kärsimään. Vai sekotanko nyt johonkin toiseen L-kirjaimella alkavaan nimeen.. lahopää minäkin! :)
Kuka kyseli (viherrys?) selän jomotuksesta iltaa kohden. Tuttu tunne, esikoisen aikana käytin tukivöitä ja lämmitettäviä kaurapusseja lievittämään mutta tällä kertaa en ole niihin turvautunut vaikka juilii kyllä melkoisesti. Nimenomaan alaselkää, yöksi pitää monasti panadol ottaa jotta saa paremmat unet :)
Mutta nyt katsomaan mikä kauhea kilkatus ja kalkatus tytön huoneesta kuuluu, ettei vaan olisi pahanteossa ja isi sohvalle nukahtaneena...
H 37+4
Olen taas nettipimennossa tätä hetkeä lukuunottamatta, sillä kotiverkkoni pimeni eilen enkä saa sitä toimimaan. Jospa siis vielä lykätään noita tyks-treffejä Myllyssä silläkin uhalla, että joku sitten jo jakautuu ennenkuin ehditään treffata. Minua kun on ainakin tälllä hetkellä mahdoton tavoittaa kun en puhelinnumeroa sentään viitsisi tähän laittaa. Joten jos tulisi viimehetken muutoksia, niin en saisi tietää niistä kuitenkaan. Eli yritän huomenna parannella nettiyhteyttä ja sovitaan sitten uudet treffit. Huomiset tyksissä synnyttävien treffit siis PERUTTU - mutta ajatus ilmassa edelleen. Mulle sopii kyllä loppuviikostakin torstai tai perjantai-päivällä, kunhan vaan pääsen sitten verkkoon lukemaan viestit.
LOVIISA78: Minustakin on välillä tuntunut etten saa kaikkeen vastausta, mutta kun en itsekään kaikkeen vastaile (miten esikoista odottavana voisinkaan) niin mitäpä siitä. Painoarvioista olen muistaakseni sen verran kirjoitellutkin, että th arvioi käsin viikoilla 28 ja 31 senhetkisen painon, jota itse plottasin netistä löytämälleni käyrälle. Nlalääkäri keskiviikkona ja siinä samalla synnytystapa-arvio ihan lääkärin käsin tekemänä eli ei ultraa tai muuta tarkennusta. Lantionluiden alapäät pitäisi olla leveämmällä kuin lääkärin nyrkki niin siitä välistä kuulemma mahtuu. Eli ei mikään kovin tekninen määritys.
Muuten minusta tuntuu samalta kuin sinustakin, että tietyt vaivat varmasti kuuluvat raskauteen enkä niitä edes sen suuremmin noteeraa. Viikkoja nyt 37+0 ja veikkaan että yli lasketun menee kun ei mielestäni ole mitään synnytykseen viittaavaa. Samaa mieltä oli nla th viime viikolla. Odotellaan siis ihan hyvillä mielin. Seuranpuute taitaa olla nyt äippälomalla pahin vaivani :-)
Ei enempää romaania tällä kertaa, täytyy tsempata tuon kotinetin korjauksen kanssa jotten putoa kelkasta.
äippä + masukki 37+0
Loviisa78: minulla on kanssa ongelmana että en muista kaikkia monia galluppeja ja kysymyksiä joihin vastailla ja nikkien suhteen olen aivan toivotona lahopää. Ymmärrän että voi tulla ulkopuolinen olo, koska minullekkin tulee aina välillä semmoinen. Itse tunne itseni lähinnä ulkopuoliseksi sen takia kun olen täällä susirajan takia eikä voi jutella mistään tapaamisista muiden kanssa vaikka kuinka mieli tekisi. Toinen syy miksi tulee ulkopuolinen olo on, sektio. Ensimmäinen tuli sektiolla ja nyt sitten ensi viikolla mennään tutkailemaan Kajaaniin keskussairaalaan tutkailemaan tilannetta. Koska todennäköisesti en voi synnyttää alateitse pelkoni ja fyysisten syiden takia. Tunnen olevani niin paljon huononpi kuin te muut koska haluan sektion:( Alatie synnytyksiin liittyviin kyselyihin ja kokemuksiin en voi siis osallistua. Älkää nyt ihan kauheesti kauhistelko hirveyttäni tuosta sektio asiasta, jotenkin alkoi nolottaa ja tuli surkea olo kun siitä taas kirjoitin.
Täällä myöskään ei tehdä kokoarviota. Olen koittanut lääkäriltä kysellä edes jonkin moista arviota, mutta vastaus oli hyvin tiukkaan sävyyn että hän voi semmoisia tehdä. Meinasi siitäkin sitten itku tulla. Koko arvio tehdään luultavasti ensi viikolla siellä Kajaanissa. Ainakin toivon niin. Samoin kyselin sukupuolta kun mieheni ja minä olisimme niin mieluusti sen halunnut tietää, mutta siihenkin tuli sitten tyly vastatus että hän ei tästä kyllä sitä näe/ei pysty näkemään. Täällä tuntuisi olevan hieman tarvetta jollekkin tapakouluttajalle :(
Eli siis koko arviota en saisi ellen olisi vaatinut että pitää päästä sen synnytyslääkärin kanssa Kajaaniin juttelemaan.
Emppu-mamma
TYKSiläisten treffeistä, elikkäs mulle sopii kans torstai tai perjantai!!! Päättäkää päivä ja sovitaan et aika ja paikka muuten sama!
Tosiaan kurkku on, kuin tulessa. Vasen puoli sattuu, kun nielasee oikein kirveltämällä. Ja neidillä kauhee yskä. Tää ei lopu koskaan. Tänään kävellessä ilmeni uusi vaiva, eli häntäluuta tai jotain siellä perässäpäin alkoi vihlomaan ihan kamalasti. Niille joilla olo hyvä niin nauttikaa tosiaan. Mäkin nautin esikoista odotellessa, mut nyt en enää. Ajattelen vain kokoajan että enää aivan max. 5 viikkoa.
G. Mä tein esikolle melkein kaikki soseet itse ja käytin nimenomaan samaa pakastetyyliä, kun joku muukin, eli sitä jääpalakuutiojuttuu ja se oli niin helppo ja kätevä, et meinaan käyttää sitä kyllä kakkosenkin kanssa. Ja nythän on oiva aika omalla tavallaan ku kesä tulee ni kaikkee saa tuoreena. Mihis aikaan muuten yleensäkin ootte aloittaneet antamaan kiinteitä? Meillä oli 3kk ja 2 vko, kun sai ekan kerran perunaa.
G. Me asutaan kerrostaloneliössä. Muutettiin tähän noin vuosi sitten ja tehtiin sillon täys remontti. Noin 1-2 km säteellä löytyy kaikki eli kauppa, päiväkoti, terveyskeskus, koulu, sukulaiset ja mitä sitä ihminen vielä kaipaa hmm??? No joo riippuu ihmisestä. Mut me viihdytään ja se on pääasia.
G. mitäs muita kysymyksiä oli. meilläpäin ei kans tehä mitään painoarvioo, et neuvolalääkäri käsituntumalta heittää jonkinlaisen pieni, keskikokoinen, suuri arvion. Virtsankarkailua ei oo ollu ongelmana ainakaan vielä toistaiseksi ja toivottavasti ei tuukkaan, sit vaan täytyy alkaa treenaamaan.
G. Meillä yleensä viikonloppuisin herää ekana neiti noin 7-8 ja hän herättää meidät. Yleensä ainakin 8 asti yritän sitten pötkötellä sängyssä ja neiti joko nukahtaa meijän väliin tai touhuilee siinä omiaan. Sen verran haen tasa-arvoo et mies ei saa jäädä nukkumaan jos joudun itse nousemaan, eli meillä kaikki nousee sit samaan aikaan. Poikkeuksina ne viikonloput kun jos mies ollu viihteellä, mut sillo se joutuu nukkumaan sohvalle, josta aamulla saa rämpiä vasta sänkyyn ku ollaan neidin kanssa noustu ylös. Kuorsaa meinaan kännissä sen verran paljon et tuun muuten hulluksi.
G. oli myös yöheräämisistä ja mä kuulun taas siihen joukkoon, ketä pelkää kuollakseen, et tä tuleva vauveli huutaa kaikki yöt. Mä oon niin huono valvomaan ja jos en saa ees kohtalaisia yöunia, ni mun maailma kaatuu. Joo joku voi nyt miettiä, et miten uskallan ees hankkia lapsia tällä periaatteella, mut niin se vaan on. Parasta toivoen ja pahinta peläten. Peukut ja varpaat pystyssä, et täst kakkosesta tulee ees sit samanlainen kun isostasiskostaan, eli huutaa päivät ja nukkuu yöt. Jos tulee vatsavaivainen. Onneksi muutama kikka takataskussa valmiina esikon jäljiltä.
Nyt taidan lähteä ottamaan panadolia ja hakemaan niitä tarvitsemiani yöunia. Tässä vaiheessa vois jo melkein toivottaa hyvää alkavaa viikkoa.
Emylis ja tänään täysiaikainen eli 37
Hei
Oli virkistävää viettää iltaa kaupungissa miehen kanssa. Supistelikin mojovasti, mutta viime yönä ei mitään. Höh, eilen heräsi jo hieman toiveet kun supisti vähän väliä ja juimi mukavasti alapäätä. Nyt on melkein 20 astetta pakkasta, joten ei pääse edes hillumaan ulos. Tai pääsishän sitä jos mahtuis joku toppatakki päälle mutku ei mahdu kuin fleesetakki...
Mies teki eilen jäälle tuohon ihan rantaan luistinradan lapsille ja nyt jätyi pinta varmasti hyvin, ja heti kun pakkanen hieman hellittää, pääsee lapset luistelemaan. Sitä onkin odotettu kovasti. Mies vie tytöt sinne ulkotulien valossa välillä iltaisin, se on kiva yhteinen harrastus heille. Ja se tarkoittaa sitä että saan hetken hengähtää illalla yksinäni, jee. Puolikin tuntia rauhaa tekee ihmeitä kun on koko päivän ollut lasten kanssa.
Mutta nyt yritän keksiä jotain supistelevaa hommaa. Vauva ois ihan valmis syntymään, huomenna 38+0 ja vauva oli jo 2 viikkoa sitten yli 3kg. Ja mä en jaksais enää yhtään olla tällaneen jättiläisvalas, ähkien yöt. Kukahan meistä on seuraava?!
HEinä 37+6