Valitusvirsi joululounaasta ja koulusta...
Nyt on ihan pakko päästää höyryjä pihalle!
Oltiin tänään kuopuksen luokkalaisten äitien kanssa joululounaalla pubissa (Englannissa siis). Olin syönyt tuhdin aamupalan, enkä ota alkoholia, jos ajan autoa, varsinkin lapsia koulusta. 14 hengen seurueemme tilasi ruuat ja 5 viinipulloa. Suurin osa söi kolmen ruokalajin menuun ja viinipullot hupenivat. Minä ressukka söin (tyytyväisenä!) voileipäannokseni ja join kahvin. En välittänyt ottaa alkuruokaa tai vitosen jäkkäriä. Lasku tuli. Kaivoin rahapussista kympin esiin, kun oma osani olisi £8. Joukon kokoonkutsuja jakoi laskun 14 osaan ja summaksi tuli £23. Ja niin kalpeana maksoin oman osani 200% korotettuna.
Naiset hyppäsivät autoihin 5 viinipullon jälkeen ja karauttivat koululle lapsia hakemaan.
En mene konkkaan £15 punnasta, mutta jotenkin tää vaan soti mun periaatteita vastaan. Miksi mun pitää maksaa toisten juomista viineistä ja pihveistä? Onko tää ihan tavallinen tapa täällä?
Kommentit (10)
Suomalaisia ja esim. hollantilaisia pidetään monesti ihan eriskummallisina ja ikävinä ihmisinä jos ja kun pyrimme maksamaan oman osuutemme juomista ja illallisista. Siinä saattaa loukata muunmaalaista vielä paljon pahemmin kun alkaa laskemaan omaa osuutta yhteisestä pöydästä. Ajatus on ehkä se, että rahalla ei voi mitata kaikkea ja että yhdessä on nautittu sekä pöydän antimista että tunnelmasta?
Muistan, että joskus aiemmin on muakin ottanut päästä samanlaisessa tilanteessa, varsinkin nuorempana kun taloudellinen tilanne oli ajoittain vähän tiukempi, mutta nykyään kyllä tiedän olla tuohon aina varautunut ja nautiskelen sitten itsekin ihan " koko rahan edestä" .
Toki tuntuu oudolta, että vanhemmat juovat ja lähtevät sitten autolla lapsia noutamaan - siihen en itse lähtisi mukaan.
Ekan kerran törmäsin minäkin tähän " Kittyyn" menneellä viikolla ja vaikka tajusin mikä se oli (joku yhtä ummikko seurueestamme kysyi), en silti ymmärtänyt että siihen olisi pitänyt kymppi laittaa. Laitoin kyllä reilusti oman osani yhteisen juomapullon hinnasta ja huomasin kyllä muiden laittavan enemmän, mutta ajattelin, että enpä sitten ota mitään muuta " kittyn" laskuun :-)
No, ulkomaalaiselle (ja ensikertalaiselle ulkoilijalle) sallittakoon tämä virhe... Mukana oli myös hollantilainen äiti, mutta hän kyllä taisi osata homman, kun on jenkkilässä asunut aikaisemmin.
Seuraavan kerran taidan mennä joukon mukana ja laittaa sen kympin, nyt kun luin nämä teidän kommentit
Nuorena köyhänä opiskelijana ja Englantiin vastatulleena itekin aikoinani höyrysin samaisesta. Oli mullakin aikanani ilta, jolloin 12 hengen porukalla oltiin pubissa, siinä söivät ja joivat monta tuntia - itse vain satuin olemaan paastolla juuri silloin ja oma paastojuoma mukana... Siinähän sitten makselin oman osuuteni (joku 24 puntaa) herkuista, joihin en ollut edes koskenut juuri sinä iltana. Vuosien vierittyä on tämä kulttuurisidonnainen tapa niin uponnut omaankin selkärankaan, että jos joukolla ollaan brittiporukalla liikenteessä ja mukana on joku vasta Suomesta tullut vierailija, joka yhteisestä laskusta alkaa ynnäämään pennilleen omaa osuuttaan niin ihan oikeasti mua ihan hävettää... ja koen, että joudun selittelemään brittikavereille, että miten tuo nyt tolleen. Eihän sitä tarvitsisi itseensä ottaa, mutta siltä nyt vain tuntuu sellaisessa tilanteessa. Onhan se suomalaisen näkökannalta katsoen ärsyttävää, mutta itelleni tuo suurpiirteisyyden piirre briteissä on yksi niistä ihanista, mistä eniten pidän. Britit tosiaan naureskelevat näille pennejä laskeville, kun omasta näkökannastaan eivät voi ymmärtää sellaista " nipottamista" . Itse olen oppinut Englannin vuosinani paljon enemmän avokätiseksi ja on jotenkin niin paljon enemmän yhteishenkeä siinä, että vuorotellen ostetaan kierros, kuin että jokainen menee tiskille pitäen tiukasti omista kukkaronnyöreistään kiinni, ettei naapuri vaan hyötyisi muutamaa pennosta.
Eli valitettavasti multa ei tähän laskuasiaan enää nykyään heru sympatiaa, mutta järkyttävää tosiaan se, että autonrattiin ja lapsia kuskaamaan juomisen päätteeksi, se on täysin anteeksiantamatonta.
Mua ainakin välillä harmittaa tuo tavallisen kyläkoulun jatkuva rahanruikutus. Joulumyyjäisiin (jonne oli sisäänpääsymaksu!) on juuri leivottu, täytetty joulusukkia, tehty ovikransseja, viety tombolaan keksejä ja viinipulloja, viety lahjapaketteja eläkeläisten " koulupäivään" ja vielä on tulossa pantomime a £4 ja disko samoin £4. Lisäksi maksetaan joka lukukausi " voluntary donation" £5/lapsi.
Summat ovat pieniä ja ne maksaisi mielellään, jos vaan tuotto näkyisi jotenkin koulussa. Jotenkin ne vaan katoaa johonkin mustaan aukkoon...
Suomessa verorahoilla rahoitetaan kaikki oleellinen ja vanhempien keräämät rahat käytetään tosiaan oppilaiden hyväksi, retkiin ja teemapäiviin jne.
Ja tuo pikkusievässä ajaminen on törkeetä!
No tää nyt meni vähän off-topic, sorry!
Unimurmeli, miten pantolippu voi olla noin halpa? Mina maksoin £11.50 lapseni lipusta.
Olen itse pieniruokaisena karsinyt samasta kuin ketjun alkaja mutta maassa maan tavalla. Eiko kukaan huomannut etta soit vahemman? Mina en itse menisi sanomaan mutta usein joku kaveri sanoo etta laita sina vahemman tai me muut laitetaan lasku tasan ja laita sina tip.
joku pikkuryhmä esittämään lyhytversion. Viimevuonna näyttelijöitä oli kai 3, ja pitivät sellaisen reilun puolen tunnin esityksen. Kun koulussa on 175 oppilasta ja kaikki maksaa £4, niin epäilen että koulu vetää oman osansa välistä.
Oikeaa pantomiimia on kyllä mentävä katsomaan, ne ovat ihania! Ja ainakin viime vuonna tämä koulunkin esitys oli lapsilla tosi mieluinen.
Muistan etta ekoja kertoja opiskeluaikoina UK:ssa joskus " anno dazumal" (eli hyvin kauan sitten) tuo laskun jakaminen tasan otti muakin erittain paljon paasta, varsinkin kun olin koyha opiskelija. Tosiaan ihan kulttuurinen juttu, kuten myos se etta pubissa jos istutaan iltaa niin kukin maksaa vuorollaan kaikille kierroksen. Ajan kanssa summat menevat varmaan suurin piirtein tasan, ja sen opin ettei kannata lahtea porukalla ulos jos on tarvetta saastaa. Mutta tosiaan suomalaisia ja muita laskun tarkkaan laskijoita pidetaan tosiaan vahan nipoina ja omituisina.
Meidän koulussa on käytössä ns. toivelista, johon jokainen opettaja/luokka pistää ylös mitä tarvitsee. Pari viikkoa sitten leivottiin kakkuja, koska luokka tarvi kirjastoon säkkituoleja. Näillä rahoilla on esim. rempattu vessoja, hankittu videotykkejä sun muuta. Rahat eivät todellakaan ole menneet mustaan aukkoon. Pantominen tekevät ja esittävät vanhemmat itse. Viime vuonna esitys nettosi n. 7 000 puntaa, mutta vanhempien keskuudessa onkin aivan uskomaton yhteishenki.
Kitty- tai round-käytäntö on myös varmasti omiaan lisäämään ihmisten alkoholinkulutusta. Eihän sitä nyt viitsi vettä juoda, kun " samalla hinnalla" saisi viinaakin!
Ja jos ollaan pubissa, kukin tarjoaa vuorollaan porukalle kierroksen.
Tai sitten tehdään niin, että kukin pistää esim. 10 puntaa " kittyyn" ja sillä ostetaan juomia.