A-kortin suorittaneita naisia
Kommentit (26)
Onhan polkupyöräkin kaksipyöräinen.
Oliko ajokoe vaikea? Kaatuuko se pyörä kun taittaa ohjaustankoa?
Täällä yksi. Mopolla ajelin pikkutytöstä lähtien, siitä sitten kevytmoottoripyörä jne. Ihan ensin ajelin mönkijällä, joskus 6-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Mopolla ajelin pikkutytöstä lähtien, siitä sitten kevytmoottoripyörä jne. Ihan ensin ajelin mönkijällä, joskus 6-vuotiaana.
Eli sulla oli jotain käsitystä. Mulla on aiempia kokemuksia tasan kaksi,: Monkey, jonka ajoin metsään ja sciootteri, jolla en saanut tehtyä u-käännöstä. Onko toivoa? :D
Täällä yksi, joka ajoi nuorena, mutta ei aikaisempaa kokemusta ajosta mopolla ollut. Minulla meni kauemmin oppia pyörän käsittely kuin muilla, mutta sen opittua olikin sen niin hyvin, että käsittelykokeen valvoja sanoi, ettei ole aikoihin nähnyt niin taitavaa käsittelyä. Eli jos mietit sitä oppiiko sen, vaikka ei ole aikaisemmin ajanut, niin oppii.
Hankin A-kortin vasta 30-vuotiaana, aiemmin oli vain mopo kokemusta joskus 15-16v iältä. Ainoa hyöty mopo-kokemuksesta oli että tiesi miten vaihteet toimi, käsiteltävyydeltään täyskokoinen mp ihan eri koska niin paljon raskaampi.
Käsittelykoe ei ole vaikea kunhan ne tehtävtä oivaltaa, mutta kun on vain 5h pakollista opetusta niin tuo ei välttämättä riitä ellei aiempaa mp kokemusta. Eli kannattaa varautua siihen että ylimääräisiä ajotunteja saa ottaa, 5h todella pieni määrä oikeastaan.
Itsellä käsittelykoetehtävät alkoi sujumaan vasta viimeisellä tunnilla, otettiin varmuuden vuoksi yksi ylimääräinen tunti sitten. Itse koe meni ekalla läpi ja nyt jo 4 kesää prätkäilty.
Vierailija kirjoitti:
Hankin A-kortin vasta 30-vuotiaana, aiemmin oli vain mopo kokemusta joskus 15-16v iältä. Ainoa hyöty mopo-kokemuksesta oli että tiesi miten vaihteet toimi, käsiteltävyydeltään täyskokoinen mp ihan eri koska niin paljon raskaampi.
Käsittelykoe ei ole vaikea kunhan ne tehtävtä oivaltaa, mutta kun on vain 5h pakollista opetusta niin tuo ei välttämättä riitä ellei aiempaa mp kokemusta. Eli kannattaa varautua siihen että ylimääräisiä ajotunteja saa ottaa, 5h todella pieni määrä oikeastaan.
Itsellä käsittelykoetehtävät alkoi sujumaan vasta viimeisellä tunnilla, otettiin varmuuden vuoksi yksi ylimääräinen tunti sitten. Itse koe meni ekalla läpi ja nyt jo 4 kesää prätkäilty.
Jos tunteja on 5, kuuluuko niihin myös tuo, että pääsee kokeilee vaihteita yms?
Sain sen automaattisesti B-kortin mukana, syksyllä syntynyt kaveri ei enää saanut. Auton 80-lätkä lähti kakkosvaiheen jälkeen ja moottoripyörästä automaattisesti vuodessa... Eli sellasen puolisen vuotta olisin saanut ajella moottoripyörällä kovempaa kuin autolla.
Teinin skootteria kokeilin nyt viiskymppisenä, muita kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja en ole edes kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Sain sen automaattisesti B-kortin mukana, syksyllä syntynyt kaveri ei enää saanut. Auton 80-lätkä lähti kakkosvaiheen jälkeen ja moottoripyörästä automaattisesti vuodessa... Eli sellasen puolisen vuotta olisin saanut ajella moottoripyörällä kovempaa kuin autolla.
Teinin skootteria kokeilin nyt viiskymppisenä, muita kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja en ole edes kokeillut.
Te olette ihan eri porukkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin A-kortin vasta 30-vuotiaana, aiemmin oli vain mopo kokemusta joskus 15-16v iältä. Ainoa hyöty mopo-kokemuksesta oli että tiesi miten vaihteet toimi, käsiteltävyydeltään täyskokoinen mp ihan eri koska niin paljon raskaampi.
Käsittelykoe ei ole vaikea kunhan ne tehtävtä oivaltaa, mutta kun on vain 5h pakollista opetusta niin tuo ei välttämättä riitä ellei aiempaa mp kokemusta. Eli kannattaa varautua siihen että ylimääräisiä ajotunteja saa ottaa, 5h todella pieni määrä oikeastaan.
Itsellä käsittelykoetehtävät alkoi sujumaan vasta viimeisellä tunnilla, otettiin varmuuden vuoksi yksi ylimääräinen tunti sitten. Itse koe meni ekalla läpi ja nyt jo 4 kesää prätkäilty.
Jos tunteja on 5, kuuluuko niihin myös tuo, että pääsee kokeilee vaihteita yms?
Oikeastaan taitaa olla vain 5x45min ja jos ei hallintalaitteita kuten vaihteita osaa käyttää, tietysti siihen menee osa ekasta tunnista. meillä tehtiin niin että ope ajoi harjoittelualueelle ja istuin kyydissä, sillä parkkiksella sitten harjoiteltiin eka ajotunti. Toisella ajotunnilla sain heti itse ajaa liikenteessä.
Mopinortin ajoin 15 vuotiaana, kevarin siihen perään sitten heti kun mahdollista. 18 vuotiaana sitten A kortti. En tosin ole ajanut, autoa pelkästään sen jälkeen.
Ei mitään kokemusta 2-pyöräisistä jos ei polkupyörää lasketa. En ollut edes mopolla ajellut teininä. Nelikymppisenä ajoin kortin ja yllättävän helposti se sujui.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään kokemusta 2-pyöräisistä jos ei polkupyörää lasketa. En ollut edes mopolla ajellut teininä. Nelikymppisenä ajoin kortin ja yllättävän helposti se sujui.
Eiks se pelota?
Vierailija kirjoitti:
Oliko ajokoe vaikea? Kaatuuko se pyörä kun taittaa ohjaustankoa?
Vaikein osuus mun mielestä hidas ajo kun piti pujotella niitä tötteröitä. Ja kyllähän sen kaatumaan saa jos liikaa taittaa. Mutta moottoripyörää ohjataan maantienopeuksissa kallistelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ajokoe vaikea? Kaatuuko se pyörä kun taittaa ohjaustankoa?
Vaikein osuus mun mielestä hidas ajo kun piti pujotella niitä tötteröitä. Ja kyllähän sen kaatumaan saa jos liikaa taittaa. Mutta moottoripyörää ohjataan maantienopeuksissa kallistelemalla.
Moni sanoo, että se hidas ajo on vaikein, mutta kokemattoman silmään se 50km/h väistö näyttää aika pahalta. Ja kun siinä ei tosiaan vain kallistamalla selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään kokemusta 2-pyöräisistä jos ei polkupyörää lasketa. En ollut edes mopolla ajellut teininä. Nelikymppisenä ajoin kortin ja yllättävän helposti se sujui.
Eiks se pelota?
Eeei, en olisi muuten korttia ajanutkaan jos pelottais. Onhan siinä ihan eri riskit kun esim. autolla ajaessa, mutta se vapauden tunne on siinä parasta.
Minulle vaikeimmat käsittelykoetehtävät oli aluksi hidasajoa ja väistökoe vastaohjauksella.
Hidasajossa kannattaa luistattaa kytkintä yllättävänkin paljon ja pitää kierrokset korkealla, niin että vetoa hädin tuskin tuntee mutta veto kuitenkin päällä, se tasapainohan pysyy siitä että takapyörällä on vetoa. Eikä prätkää tietenkään voi kallistaa hidasajossa, eli vain ohjausta ja katse sinne minne ollaan menossa.
Väistökokeessa itse yritin ensi kallistaa yläkroppaakin kun tein vastaohjauksen, liike on niin nopea ettei siinä pysy mitenkään yläkroppa mukana. Alkoi sujumaan kun oivalsin että vain lantion kohdalta joustaa eli antaa sen pyörän kallistella lantion alapuolella jalkojen mukana mutta yläkroppa pysyy suht suorana. Mp kääntyy vastaohjauksessa niin rajusti ettei uskoisikaan, aluksihan se tehtävä vaikuttaa mahdottomalta mutta kun saa onnistumaan niin ihmettelee miten hyvin sen voi saada kääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain sen automaattisesti B-kortin mukana, syksyllä syntynyt kaveri ei enää saanut. Auton 80-lätkä lähti kakkosvaiheen jälkeen ja moottoripyörästä automaattisesti vuodessa... Eli sellasen puolisen vuotta olisin saanut ajella moottoripyörällä kovempaa kuin autolla.
Teinin skootteria kokeilin nyt viiskymppisenä, muita kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja en ole edes kokeillut.
Te olette ihan eri porukkaa :)
Siitä hölmö homma kun vanha AB kortti, niin saa heti suoraan hypätä Hayabusan satulaan, nollasta sataan alle kolme sekuntia, huippunopeus 300km/h.
Ei ollut. Keski-ikä vaan iski.
Tuskin enää saisin suoritettua.