Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin että vaihdan ruokavalion rasvoja oliiviöljyyn. Mihin te laitatte sitä? Luetelkaa ruokia

Vierailija
02.04.2024 |

Tuosta saisi hyvin ravintoaineita ja luin että ehkäisee sydän ja verisuonisairauksia.

Salaatin päällä ollut tähän mennessä. Mihin muihin ruokiin voisi käyttää? Mihin te laitatte?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vaihtanut oliivilöjyn rypsiöljyyn. Juurikin, koska meillä Suomessa kasvatetaan rypsiä ja se on suomessa valmistettu tuote. Ja paljon halvempaa kuin nuo tuonti oliivilöjyt. 

Vierailija
42/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin pullo maksaa suurinpiirtein nykyään. Luulin, että kaikki suomalaiset hyvätuloisista köyhiin ovat tällä hetkellä akuutissa rahapulassa. Ei näköjään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sydan.fi/fakta/rypsi-vai-oliivioljy-kumpi-valita/

Tässä on ihan mielenkiintoinen artikkeli.

Vierailija
44/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vaihtanut oliivilöjyn rypsiöljyyn. Juurikin, koska meillä Suomessa kasvatetaan rypsiä ja se on suomessa valmistettu tuote. Ja paljon halvempaa kuin nuo tuonti oliivilöjyt. 

Rahapula ei näköjään palstalla vaivaa. 

Vierailija
45/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivän voi kastaa oliiviöljyyn 

Suoraan pastan sekaan

Pasta pitää kyllä sekoittaa suoraan kastikkeeseen, eikä siihen mitään öljyjä tarvita. Leivän kanssa toki. 

Niin, no monet pastakastikkeet ovat öljypohjaisia. Esim pesto, moniin kasvispastoihin lorautetaan oliiviöljyä päälle jne... 

Vierailija
46/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Litra öljyä kestää niin pitkään että halvan öljyn ostaminen on vuositasolla aivan olematon säästö. Paljon järkevämpää on säästää jostain muualta ja käyttää hyvää öljyä niin pitkään kun jostain muualta vielä pystyy säästöt ottamaan. 

Vierailija
47/58 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Litra öljyä kestää niin pitkään että halvan öljyn ostaminen on vuositasolla aivan olematon säästö. Paljon järkevämpää on säästää jostain muualta ja käyttää hyvää öljyä niin pitkään kun jostain muualta vielä pystyy säästöt ottamaan. 

Ei litralla kovin pitkälle pötki, jos käyttää öljyjä pääsääntöisenä rasvanlähteenä ruuan valmistuksessa.

Varmaan aika monta voi ja rasvapakettia tulee sullekin vuodessa ostettua? Enemmän kuin 4 kuitenkin?

Vierailija
48/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän oliiviöljyä lähinnä kasvisruokiin sekä leivontaan, esimerkiksi pullataikinaan silloin, kun leivon arkipullaa. Muihin kuin kasvisruokiin käytän rypsiöljyä. Leivän päälle Benecolia tai Alentajaa vaikka minulla ei olekaan nykyään kolestroliongelmia. Öljyjen käyttöön ja makuun pitää totuttaa itseään vähitellen jos on ennen käyttänyt vain muita rasvoja. Itse olen alkanut pitää oliiviöljyn mausta niin, että saatan lorauttaa sitä levitteen sijasta leivänkin päälle.  Kehon koostumusmittauksen mukaan rasvaprosenttini on nykyään erinomainen. Mitään rasvoja eikä edes terveellisiä öljyjä ei pidä käytää kohtuuttomia määriä.

Vierailija
49/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina käytetty  oliiviöljyä kaikkeen ruuanlaittoon. Voita mies käyttää vain pannukakkujen ja poronkäristyksen paistamiseen. 

Vierailija
50/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähinnä paistan kaiken oliiviöljyssä. Ja mihinnnyt öljyä käytetään yleensäkin.

Vierailija
51/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei litralla kovin pitkälle pötki, jos käyttää öljyjä pääsääntöisenä rasvanlähteenä ruuan valmistuksessa.

Varmaan aika monta voi ja rasvapakettia tulee sullekin vuodessa ostettua? Enemmän kuin 4 kuitenkin?

Minä käytän vain oliiviöljyä. Voita käytän vain pihvin tai lohen paistamiseen, eli ehkä vain kerran kuukaudessa. Litralla pötkii 2-3 kuukautta. Perheessä kolme syöjää.

Vierailija
52/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://sydan.fi/fakta/rypsi-vai-oliivioljy-kumpi-valita/

Tässä on ihan mielenkiintoinen artikkeli.

Eli jos käsitin oikein, niin rypsiöljyssä on parempi rasvahappokoostumus kuin oliiviöljyssä. Terveyttä ajatellen siis rypsiöljy on parempi vaihtoehto. Makuasiat jäävät sitten kiisteltäviksi. 

Vierailija
53/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä pilaisi kalaa oliiviöljyllä! 

Suomalaisia muikkuja tai silakoita en paistaisi oliiviöljyssä. Mutta kyllä tuolla Italiassa ja muissa välimeren maissa paistavat aina kaikki kalat oliiviöljyssä. Myös ihan tavallisen lohen paistamiseen oliiviöljy sopii mainiosti.

Vierailija
54/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin pullo maksaa suurinpiirtein nykyään. Luulin, että kaikki suomalaiset hyvätuloisista köyhiin ovat tällä hetkellä akuutissa rahapulassa. Ei näköjään...

Kannattaa miettiä sitä paljonko öljy maksaa päivää kohden. Ei juuri mitään. Kenenkään ruokavalio tuskin kaatuu öljyn hintaan. Jos menee euro tai kaksi päivässä oliiviöljyyn.

Vierailija
55/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne voipaketitkaan ilmaisia ole.

Vierailija
56/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika monta voi ja rasvapakettia tulee sullekin vuodessa ostettua?

Syötte ihan liian vähän rasvaa. Jos tuo pitää paikkaansa. Tai sitten ruokavalion rasva tulee pääosin muualta kuin kotiruoasta.

Vierailija
57/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän oliiviöljyä lähinnä kasvisruokiin sekä leivontaan, esimerkiksi pullataikinaan silloin, kun leivon arkipullaa. Muihin kuin kasvisruokiin käytän rypsiöljyä. Leivän päälle Benecolia tai Alentajaa vaikka minulla ei olekaan nykyään kolestroliongelmia. Öljyjen käyttöön ja makuun pitää totuttaa itseään vähitellen jos on ennen käyttänyt vain muita rasvoja. Itse olen alkanut pitää oliiviöljyn mausta niin, että saatan lorauttaa sitä levitteen sijasta leivänkin päälle.  Kehon koostumusmittauksen mukaan rasvaprosenttini on nykyään erinomainen. Mitään rasvoja eikä edes terveellisiä öljyjä ei pidä käytää kohtuuttomia määriä.

Rasva itsessään ei ole epäterveellistä. Jos se on hyvälaatuista pehmeää rasvaa. Määrän kanssa esteeksi tulee energiapitoisuus. Alkaa ylipainoa kertymään herkästi jos ruokavaliossa on paljon rasvaa.

Vierailija
58/58 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunan ja pastan keitinveteen laitan oliiviöljyä ja merisuolaa. Munakkaan voi paistaa oliiviöljyssä, samoin kalan päälle laittaa pieni määrä mausteiden kanssa. Aamupuuroon laitan ruokalusikallisen jo kattilaan. Ennen käytimme myös voita mutta lapsen allergian takia nykyään öljyä. Lapsi on tottunut makuun jo pienestä asti ja minäkin olen oppinut syömään keitettyä perunaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme