Rattaiden omatoiminen " huolto" +Quinnyyn uudet renkaat?
Olisin tekemässä rattaisiin itse pientä huoltoa, pesisin rungon ja kankaat sekä rasvaisin öljyä kaipaavat paikat eli joku kohta renkaissa.
Mikä se " joku kohta" renkaissa on jonne öljyä suihkautan ja onko sillä öljyllä väliä? Käykö joku perus ompelukoneöljy (?!) vai pitääkö olla joku silikoonispray?
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutten ole koskaan rattaita huoltanut millään lailla enkä tämmöisistä huoltohommista mitään ymmärrä.
Kankaissa ainakin on pesuohje että käsinpesu. No missä asteessa niitä uskallan uittaa? Minkähänlaista pesuainetta uskallan käyttää? No sen verran tajuan että ehkä valkaisuaineetonta.Voiko kankaat jättää likoamaan yöksi? Onko vaaraa että kankaat kutistuu?
Pestävää olisi aika paljon, rattaiden kangasosat, vaunukopan kankaat sekä turvakaukalon kankaat. Rattaat on Quinnyn Fashionit, vaunukoppa Dreami ja turvakaukalo Maxi-Cosin Citi jossa semmoinen plyyshinomainen kangas.
Kokemuksia vastaanotetaan!
Toinen kysymys;
Rattaiden renkaat tuntuu olevan vähän löysällä, eivät irtoa eivätkä lonksu mutta jotenkin väljät. Pystyykö korjaamaan itse vai pitääkö viedä jonnekkin korjattavaksi vai onko saatavana ihan uusia renkaita 2 kpl ja mistä?
Kommentit (7)
Pesin omia Quinnyn rattaiden kankaita usein, koska silloin ei tarvinnut käytössä varoa arkaa väriä. Liat lähtivät aina täysin. Pesin kankaat 30 asteen konepesussa jollain kevytohjelmalla. Kuomun kankaat pesin käsin, koska niistä eivät " raudat" lähde irti. Kuivausrumpua en käyttänyt, vaikka mielessä sekin kävi. Kankaat eivät konepesussa kutistuneet tai muutenkaan kärsineet.
Silikonisprayta jos käytät, voit varautua irtopölyn tarttuvan siihen jatkossa. En suosittelisi eikä siihen myöskään Quinnyn huollossa annettu lupaa. Itse käytin metalliosiin tavallista ruiskutettavaa polkupyörärasvaa; en olisi osannut alkaa huoltamaan renkaita edellisen vastaajan tavoin.
Muoviosiin ei polkupyörärasvaa saa käyttää, koska se haperruttaa muovin tulevaisuudessa. Pari tippaa astianpesuainetta voi tarvittaessa hieroa muovikohtiin, jotka rasvaa kaipaavat.
Jos turvakaukalon kangas on tällä hetkellä kovin tiukasti kiinni, kannattaa kangas virittää kaukaloon takaisin siinä vaiheessa, kun se on pesun jäljiltä vielä aavistuksen kostea.
Marela; Mitä mahtaa olla tuo " niille tarkoitettu neste" johon osat laitetaan likoamaan? Ennen kuivausta, huuhdellaanko vedellä?
" Sitten kaikki vaan kasaan" - kuulostaa helpolta mutta pystynkö jotenkin kämmäämään sen, onko pieniä osia paljon? Ja saanko ne osat sinne oikeaan järjestykseen takaisin?!
Ällämöllö; Kun pesit kankaat koneessa, linkosiko kone ne vai jätitkö linkouksen väliin? Millaisella pesuaineella pesit? Ja pesitkö myös Dreami-vaunukopan kankaat vai pelkät ratasosan? Kun sen vaunukopan kankaat on jotain fleecemäistä, erilaista kuin ratasosan kankaat. Niin ja mites huuhteluaine?
Lisää vastauksia vastaanotetaan kiitollisena!
Pesukoneessa on vaihtoehdot: siliävät 30 astetta, hienopesu 30 astetta ja villapesu 30 astetta, mihin noista uskallan ne kankaat laittaa?
Eli se on sellaista pesunestettä. Saat sitä urheilukaupoista. Minullakaan ei ole nyt yhtään purkkia että pääsisin tarkistamaan mitä ainetta se on. Pyydä myyjältä laakereiden puhditukseen ainetta, niin osaa kyllä antaa. Veteen ei saa kastaa niitä osia, alkaa ruostumaan. Nostat vaan talouspaperin päälle kuivumaan. Niiden laakereiden irroitukseen pyörästä saatat tarvita sellaisen apuvälineen, senkin olen ostanut urheilukaupasta, mutta katso ensin sitä pyörää tarvitsetko, vai irtoaisiko ilmankin. Rullaluistimista ei irtoa. Osia on aika paljon, mutta jos sinulla on digikamera, ota vähän väliä kuvia niin näet miten ne olivat ja saat helposti kasattua takaisin. Uskon kyllä että onnistuu ilmankin. Aloita toisesta pyörästä ja jos alkaa tuntua että on liikaa osia etkä halua enää jatkaa kokoa vaan takaisin. Ehkä kannatta huoltaa toinen pyörä kerrallaan, niin jos et muistaisikaan miten osat menivät voit purkaa toista ja koota sitä toista samalla, jos ei ole digikameraa.
Käyn maanantaina kysymässä sitä puhdistusainetta.
MUTTA; yritin purkaa rengasta, lähdin irrottamaan siitä keskiöstä niitä muoviosia mutta sitten stoppasi, eikä mikään osa enää lähtenyt irti. Jäin kohtaan jossa renkaan keskiön sisässä näkyy vain mustaa muovia. Eli uskaltaakohan tuonne nyt sitten mitään öljyä tiputtaa jos se haurastuttaa sen muovin? Jos öljy ei käy, mikä käy sekä metalli- että muoviosille?
Pesin vaunukopan kankaan sekä kuomun äsken käsin ja hyvin onnistui, kankaat ei kärsineet käsittelystä. Muut kangasosat lykkäsin pesukoneeseen 30asteen villapesuohjelmaan ja äsken kauhistuin kun kone rupesi linkoamaan.... Saa nähdä minkäkokoiset kankaat sieltä kohta ulostautuu!
Itse en ole viellä yksienkään rattaiden tai vaunujen pyöriä joutunut purkamaan, joten ei siitä varsinaista kokemusta ole. Laakerit on sellaiset aivan pienet metalikuulat, jotka on kuin " ketjulla" kiinni toisissaan ympyränmuotoisena. Ne löytyvät sellaisen metali kiekon sisältä, pölykapselin alta. Niihin voisi sitä öljyä laittaa, mutta jos sinne asti ei saa purettua en itse uskalla suositella öljyn laittamista, koska jos sitä öljyä laittaa ei " suljetulle" alueelle ja sinne öljyyn pääsee hienoakin pölyä, hiekkaa, ym. pyörät pyörii entistä huonommin. Öljy kerää sen hiekan eikä päästä irti.
Kannattaa ehkä käydä kysymässä, jostakin vaunuja ja rattaita myyvästä liikkeestä että voiko niitä huoltaa itse. Toisaalta aika huono juttu, jos niitä pyöriä ei saa huollettua vaan joutuu ostamaan uudet jos eivät pyöri kunnolla. Saa nähdä miten meilläkin käy kun se aika tulee. Varmaan samoin. Meillä tosin Hauck merkkiset vaunut ja rattaa, mutta samallainen juttu varmaan niissäkin on.
Olen aina huoltanut rullaluistimet itse, joten luulisin sinun rattaiden pyörät olevan vähän samalla idealla. Eli rullaluistimista otan ensin renkaat irti, iroitan laakerit reinkaista ja sitten laakerista pöylykapselit. Laakerit ja kaikki sieltä sisältä ja pöylykapselit likoamaan niille tarkoitettuun nesteeseen kuivatus, laakeri öljyä sinne sisälle, ei liikaa. Sitten kaikki vaan kasaan. Öljyä ei missään tapauksessa saa tulla ulkopuolelle tai kerää likaa siihen kiinni ja pyörät ei enää pyöri.