Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydäninfarktin oireet, lääkäri kotiutti päivystyksestä :(

Vierailija
02.04.2024 |

Korventava/polttava kipu rinnassa, säteilee oikeaan käteen puutumisena ja käden heikkoutena, kipu pahenee rasituksessa. Uusi oirekuva, jota ei ole aiemmin ollut. Lääkärin mielestä pelkkää närästystä, vaikka tnt-pitoisuus veressä nousi sinä aikana kun istuin 7h siellä odottamassa.

Täytyy kai odottaa, että kuolee kotiinsa...

Kommentit (377)

Vierailija
41/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla ei ehkä vielä ole sydäriä mutta sellainen saattaa olla kehitteillä - googlettakaapa " sydänkohtaus ennakko-oireet"

Voi hyvänen aika 🤣, ennakko oireiden ollessa pumpun ekg:ssa näkyy jo muutoksia. Myöa infarktin jälkeen näkyy.

Eipä pidä paikkaansa.

Vierailija
42/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös puristavaa kaulakipua on. Närästystä on nyt jatkunut usean päivän ajan eikä siihen auta närästyslääkkeet

ap

Närästykseen auttaa heti maidon juominen. Kokeileppa  nyt heti. katoaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon se tnt arvo nousi? Mikä arvo oli alussa ja sitten toisessa verikokeessa?

Lääkäri ei suoraan kertonut sitä, sanoi vain että alussa tnt alle 10 ja noussut odotusaikana, mutta "edelleen" kuitenkin alle 15

ap

Vierailija
44/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.

Vierailija
45/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/terveys/art-2000006539574.html

Sydäninfarktin jälkeen Salolla todettiin sepelvaltimotauti. Hänellä on myös sukurasite, sillä hänen isänsä menehtyi sydäninfarktiin nelikymppisenä. Salo kehottaakin ihmisiä, joilla on sukurasitteita, seuraamaan kolesteroliarvojaan.

Minullakin sepelvaltimotauti oli täysin oireeton.

Vierailija
46/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekg otettiin, siinä ei kuulemma näkynyt mitään, mutta jostain syystä tosiaan tnt-pitoisuus oli noussut 7h odotuksen aikana, mutta tämä ei ole lääkärin mielestä merkittävää, koska arvo on edelleen kuulemma "pieni"

ap

TnT voi nousta lukemattomista eri syistä. Jos on kuitenkin viitteissä, ei parin pykälän nousu merkitse yhtään mitään varsinkaan jos EKGssä ei toistetusti ole muutoksia.

Vierailija
47/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.

Tämä tulee varmaan olemaan tulevaisuutta: lopetetaan suurin osa  terveyskeskuksista ja sairaaloista ja laitetaan ihmiset hoitamaan itse itseään, kun muutenkin elämme tee-se-itse- yhteiskunnassa: maksetaan laskut itse, tankataan auto itse, viedään tarjotin kahvilassa pois itse, jne jne. Miettikää mikä säästö jos ihmiset vain itse hoitaisivat infarktinsa jatkossa! Ei tarvi kouluttaa lääkäreitä eikä maksaa kalliista sairaalarakennuksista!

Vierailija
48/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös puristavaa kaulakipua on. Närästystä on nyt jatkunut usean päivän ajan eikä siihen auta närästyslääkkeet

ap

Närästykseen auttaa heti maidon juominen. Kokeileppa  nyt heti. katoaa

Älä höpäjä, jos et ole kunnon närästystä koskaan kokenut. Itsellä ei auta edes lääkkeet.

Vierailija
49/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeaan käteen puutumisena

Sydäninfarkti voi tosiaankin säteillä VASEMPAAN käteen.

Vierailija
50/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene uudestaan jos ei mene ohi

Sydäninfarkti on akuutti tapahtuma, joka ei sinällään mene ohi. Toki on voinut olla akuutti koronaarisyndrooma muuten vaikkakin epätyypillinen.

Vierailija
51/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei sydäninfarkti jatku useita päiviä. Luultavimmin on esofagiittivaivaa.

Vierailija
52/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pahenee niin takaisin päivystykseen, sydänoireet ei ole leikin asia? Valitettavasti etenkin yhteispäivystyksistä kotiutetaan ihmisiä liian huonokuntoisina ja nämä sitten kuolevat kotiinsa.

Äitini serkulle kävi noin: meni sydänoireiden takia päivystykseen, kotiutettiin kun ekg mukamas normaali ja aamulla miehensä löysi äitini serkun sängystä vierestään kuolleena :(

Eivät kaikki tuollaiset kuolemat ole sydäninfarkteja. On lukuisia muitakin mahdollisuuksia. Sanot että EKG oli mukamas normaali. Onko sinulla syytä epäillä, että päivystyksessä ei tunnisteta EKGstä infarktimuutoksia?

Vierailija
53/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon se tnt arvo nousi? Mikä arvo oli alussa ja sitten toisessa verikokeessa?

Lääkäri ei suoraan kertonut sitä, sanoi vain että alussa tnt alle 10 ja noussut odotusaikana, mutta "edelleen" kuitenkin alle 15

ap

Sitten ei viittaa infarktiin, kun on alle 15 odotuksen jälkeen. Verikokeiden arvot vaihtelevat, eikä pienistä muutoksista tarvitse olla huolissaan. 

Vierailija
54/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/terveys/art-2000006539574.html

Sydäninfarktin jälkeen Salolla todettiin sepelvaltimotauti. Hänellä on myös sukurasite, sillä hänen isänsä menehtyi sydäninfarktiin nelikymppisenä. Salo kehottaakin ihmisiä, joilla on sukurasitteita, seuraamaan kolesteroliarvojaan.

Minullakin sepelvaltimotauti oli täysin oireeton.

Ja oireeton se oli minullakin. Ei sukurasitetta. Ei "klassisia oireita". Hakeuduin päivystykseen vatsakivun takia. Oli sydäninfarkti. Tehtiin pallolaajennus ja sain sepelvaltimotauti-diagnoosin. N49

Vierailija
55/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerta närästyslääkkeet ei närästykseen auta, täytyy syyn olla jossain muualla eli sydämessä. Onko ap:lla varaa mennä yksityiselle, jos siellä ottaisivat tosissaan?

Sydäninfarkti ei oireile päiväkausia ilman että EKGssä näkyisivät selvät muutokset.

Vierailija
56/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekg otettiin, siinä ei kuulemma näkynyt mitään, mutta jostain syystä tosiaan tnt-pitoisuus oli noussut 7h odotuksen aikana, mutta tämä ei ole lääkärin mielestä merkittävää, koska arvo on edelleen kuulemma "pieni"

ap

Täällä taas joku luulee tietävänsä labra-arvoista enemmän, kuin lääkäri.

Mua aina naurattaa nää ihmiset. Voin sanoa 99% varmuudella, että ap on vielä viikon päästä elossa ja "sydäninfarkti" on jo unohdettu.

Onhan näitä asioita tutkittu jo vuosikymmenen ajan. Aloittaja antoi vajavaisen kuvan tilanteestaan ja kertoi vain oireistaan. Jos on uusi oire niin pitää toki tutkia Ekg ja ottaa merkkiaineet sekä aloittaa lääkitykset (aspiriini, kolesterolilääke, beetasalpaaja ja nitro varalle minimissään).

Riippuen oirekuvasta ja Ekg-löydöksestä tehdään lisätutkimuksia joko välittömästi (jos on ST-nousuinfarkti) tai kiireellisesti (jos on ei ST-nousuinfarkti). Jos taas ei näy mitään muutosta niin sitten on tehty yleensä rasituskoe heti kun sellainen saadaan. Lääkityksen aloittaminen vähentää sydäntautikuolleisuutta merkittävästi eikä hätää yleensä ole jos ei ole Ekg:ssa muutoksia. 

TnT lukemissa pitää käyttää järleä ja isossa infarktissa lukemat ovat korkeat. TnT arvoa voi nosta moni seikka kuten munuaisten tai sydämen vajaatoiminta sydäninfarktin lisäksi.

Vierailija
57/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilta-Sanomat kirjoitti sydäninfarktista ja sen oireista muutama päivä sitten. Turun yliopistollisen keskussairaalan kardiologian professori Juhani Airaksinen kertoi, että jopa viidesosa sydäninfarktin saaneista ei koe tyypillistä rintakipua.

- 20 prosenttia infarkteista on oireettomia tai sellaisia, ettei ihminen ymmärrä oireista, että hänellä voi olla sydäninfarkti, Airaksinen sanoo.

Mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että läheskään kaikki rintakehällä tuntuva kipu tai polte olisi sydänperäistä. Tämän vuoksi tarkistetaan se EKG ja TnT parinäytteenä. Jos kriteerit eivät täyty, ei voi diagnosoida sydäninfarktia.

Vierailija
58/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täällä taas joku luulee tietävänsä labra-arvoista enemmän, kuin lääkäri.

Uskotko sinä että lääkärit ovat aina oikeassa? He eivät koskaan tulkitse arvoja väärin, eiväthän? Eikä potilaita kuole koska lääkäri mokaa, niinhän?

Totta kai lääkäri voi olla väärässä, mutta harvoin EKG ja merkkiaineet ovat väärässä. Jos ne eivät infarktia osoita, niin vaikeaa on sitä infarktiksi vääntää. Tntn tulkitseminen vääräksi lienee tuiki harvinaista, koska niihin on selkeät viitealueet. Kuolemiakin voi mokien vuoksi tulla, mutta Suomessa varsin harvoin.

Vierailija
59/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjun sydäninfarktia luultiin närästykseksi: "Itkin, ettei nelikymppisen kuulu sairastua ikäihmisten tautiin"

Nelikymppisen Marju Pärssisen sydänoireita ei otettu vakavasti, vaan niitä pidettiin vain närästyksenä. Kävi ilmi, että hän oli sairastunut sepelvaltimotautiin

https://www.eeva.fi/jutut/nelikymppisen-marjun-sydaninfarktia-luultiin-…

Vierailija
60/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee varmaan olemaan tulevaisuutta: lopetetaan suurin osa  terveyskeskuksista ja sairaaloista ja laitetaan ihmiset hoitamaan itse itseään, kun muutenkin elämme tee-se-itse- yhteiskunnassa: maksetaan laskut itse, tankataan auto itse, viedään tarjotin kahvilassa pois itse, jne jne. Miettikää mikä säästö jos ihmiset vain itse hoitaisivat infarktinsa jatkossa! Ei tarvi kouluttaa lääkäreitä eikä maksaa kalliista sairaalarakennuksista!

Sitähän mä just mietin! Sitäpaitsi ei oo temppu eikä mikään opetella miltä näyttää normirytmi ja erottaa se flimmeristä, futterista, kammiotakystä tai jostain epämääräsestä nodaalirytmistä tai varsinkaan asystolesta. ST-nousut ja laskut hallintaan. Kaikki osaa, jos vaan haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi