Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muitakin, joiden mielestä on parempi opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin kuin valittaa köyhyyttä ja työttömyyttä?

Vierailija
02.04.2024 |

Itsekin otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin valmentautumisen pääsykokeisiin. Pääsin sisään, opiskelin, valmistuin ja työllistyin merkittävän hyvällä tulotasolla mikä on aikojen saatossa vain noussut. Elintasoni on hyvä ja varallisuutta kertynyt sekä tietysti eläkettä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä itkemään yhteiskunnan tukien pienuutta ja rahapulaa. En usko, että se olisi tätä maailmaa yhtään parantanut.

Arvatkaapa kumpi on kivempaa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa sähköinsinööriksi. Töitä on.

Tietosi on miltä vuodelta? Rakennuspuolella on konkurssien aalto, energiaviraston uusi valvontamalli on ajanut investoinnit jäihin, jne. 

- lomautettu sähköinsinööri 

Jaa. Meillä rakennuspuolen suunnittelutoimistossa on haku päällä sähköinssille eikä ketään löydy.

Vierailija
22/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun on tehtävä ne pienipalkkaiset työt, jotta me muut voidaan istua siellä toimistoissa tekemässä "tärkeitä" asioita isommalla palkalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeammin koulutetut; lähtekää ulkomaille!  Teillä on kielitaitoa ja osaamosta, viekää se sinne misssä sitä arvostetaan!

Näin minä tein. Opiskelin ja olin köyhä, oikeasti köyhä mutta kun päämärä oli selkeänä edessä niin motivaatio pysyi korkeana. Valmistuttuani tein hanttihommia ja keräsin hieman alkupääomaa, sitten lähdin enkä päivääkään ole katunut.  Nyt yli kaksikymmentä vuotta maailmalla, hyvä työpaikka, koti, elämä kunnossa.

Teillä kuten minullakin on vain yksi elämä. Miettikää mitä sillä haluatte tehdä, homehtua soosunluukulla vai lähteä uuteen ja tuntemattomaan ja ehkä vähän pelottavaankin mutta todeta sitten että se kannatti! 

Suomi on täysin menetetty, sieltä ei enää nousta.  

Suomalaiset on niin arkoja. Ei uskalleta eikä luoteta itseensä. No, sen saa mitä tilaa.

Vierailija
24/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on vain luontaisesti lahjakkaaampia kuin toiset.

Vierailija
25/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Kaikilla ei vain ole koskaan mahdollisuuksia samaan. Eli voimme päättää lopulta kohtelemmeko vähemmän lahjakkaita ja onnekkaita kanssaihmisiä myöskin arvokkaina vai arvottomina elukoina.

Vierailija
26/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaksiko ovat ainoat vaihtoehdot mitä mielestäsi elämällään voi tehdä? Tässä muita vaihtoehtoja:

1. Voi opiskella matalapalkkaiseen ammattiin ja pärjätä sen tuloilla

2. Voi opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, mutta silti valitella köyhyyttä

3. Voi opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, mutta vihata työtään ja sen myötä elämäänsä

4. Voi opiskella sellaiseen ammattiin joka itseä kiinnostaa riippumatta palkkatasosta

5. Voi olla työttömänä ja leuhkia nettipalstoilla olevansa muka rikas ja korkeasti koulutettu

Vierailija
27/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaksiko ovat ainoat vaihtoehdot mitä mielestäsi elämällään voi tehdä? Tässä muita vaihtoehtoja:

1. Voi opiskella matalapalkkaiseen ammattiin ja pärjätä sen tuloilla

2. Voi opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, mutta silti valitella köyhyyttä

3. Voi opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, mutta vihata työtään ja sen myötä elämäänsä

4. Voi opiskella sellaiseen ammattiin joka itseä kiinnostaa riippumatta palkkatasosta

5. Voi olla työttömänä ja leuhkia nettipalstoilla olevansa muka rikas ja korkeasti koulutettu

6. Voi kouluttautua itseä kiinnostavaan tilastollisesti hyväpalkkaineen työhön ja jäädä silti toistaiseksi ilman työtä ja kertoa tästä keskustelupalstalla olematta leuhka tai valehtelija.

Vierailija
28/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. Voi opiskella hyväpalkkaiseen ammattiin, jossa on hyvä työtilanne. Hyväksyä, että siinäkin työssä on omat tylsät päivänsä. Elää tyytyväisenä ja varakkaana ja pyrkiä eläköitymään vähän aikaisemmin edelleen hyvätuloisena.

On ihan huuhaata, että hyvä palkka väistämättä tarkoittaisi ikävää työelämää. Asennekysymys. Jostain syystä tytöille ja naisille korotetaan, että pieni palkka jotenkin salaa muka tuo elämänlaatua, ja ison palkan tavoittelu johtaa perikatoon ja on syntiä. Pojilta hyväksytään helpommin, että tuotantotalous kiinnostaa.  

Vierailija
29/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä ap ttu päähäs, ensimmäinenkään koulu ei ole antanu mulle niitä neposuhteita millä tässä maassa jaetaan työpaikat, siihen synnytään.

Tämä on niin työttömän asenne. Suhteet luodaan itse.

Vierailija
30/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas niin todellisuudesta vieraantunu alotus et voi hyvää päivää : x

Etteks te nepovauvat tiedä enää ensimmäistäkään perusasiaa yhtään mistään?

Kaikki tarvii kädestä pitäen selittää ja sekään ei riitä kun ymmärrys on sisäsiittosen sveitsin prinssin tasolla.

mIkS eTtE vAliTsE tUlLa rIkKaAkS

Sä saat marie antoinetten näyttään täyspäiseltä ja sympaattiselta

Kyseinen rouva ei muuten sanonut sitä lausetta, mistä hänet muistetaan.

Vierailija
31/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia ihmisiä eli työntekijöitä tarvitaan tässä elämässä ja osa valitettavasti tekee töitä huonolla palkalla. Mielestäni tulisi parantaa palkkatasoa kohtuulliseksi, että muut tulevat toimeen. 

Vierailija
32/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein niin, että opiskelin. Olin aikaisemmin siivooja.

Semmoinen juttu vain, että ne kaikki toimistot, kaupat ja rappukäytävät joita mä siivosin on edelleen olemassa ja jonkun pitää siivota ne. Mun mielestä pitäisi maksaa sellaista palkkaa työstä, että sillä pystyy elämään. Se firma missä olin töissä tuotti kuitenkin ihan hyvin, ainakin sen perusteella että omistajat oli aina tulolistoilla kun verotiedot julkaistiin. Saa ihminen rikastua, en minä sitä vastusta, mutta palkkaa olisi työntekijöille voinut vähän enemmäkin maksaa, eikä omistajan elintaso olisi siitä pahemmin kärsinyt.

Vierailija
33/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voidaanhan leikkiä, että tästä lamasta lähdetään nousuun. Varsinkin rakennusvelkaa on kertynyt paljon ja jos nyt menisi vaikka rakennuslinjalle amikseen, niin tulevaisuudessa olisi töitä.

Putki- ja sähköasentajille on töitä, oli uudisrakentaminen lamassa tai ei. Vanhoissa asunnoissa korjausvelka sen kun kasvaa.

Ei näy ainakaan kesätyörintamalla, että putkiasentajia tarvittaisiin.

Vierailija
34/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva ala tuo varmaa työtä. Kaikenlaiset asennusalat, joita palstalla väitetään varmoiksi työllistjiksi, kärsivät ensimmäisenä rakennusalan lamasta.

Vierailija
35/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin on. Mutku sitten ne mutkuttelee. Mutku ei pääse opiskelemaan, mutku ei ole varaa opiskella, mutku ei äly riitä. Missä itsevarmuus, sisu ja päättäväisyys? Ei tuolla mentaliteetilla elämässä mitään saa.

Ja kyllä olen ollut myös akateeminen työtön. Opiskelin lisää varmasti työllistävälle alalle! Ja sen työkokemuksen avulla pääsin lopulta unelmaduuniin ja hyviin palkkoihin.

Vierailija
36/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa sähköinsinööriksi. Töitä on.

Tietosi on miltä vuodelta? Rakennuspuolella on konkurssien aalto, energiaviraston uusi valvontamalli on ajanut investoinnit jäihin, jne. 

- lomautettu sähköinsinööri 

Jaa. Meillä rakennuspuolen suunnittelutoimistossa on haku päällä sähköinssille eikä ketään löydy.

Laitatko ilmoituksen tännekin? Kun sähköinsinöörejä on työttömänä vaikka kuinka. 

Vierailija
37/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kodittomat vaan osta itselleen taloa?

Vierailija
38/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alallani on muka Suomessa työvoimapula. Silti ainoat kunnolla työllistyneet opiskelukaverini ovat työllistyneet ulkomaille. 

Vierailija
39/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein niin, että opiskelin. Olin aikaisemmin siivooja.

Semmoinen juttu vain, että ne kaikki toimistot, kaupat ja rappukäytävät joita mä siivosin on edelleen olemassa ja jonkun pitää siivota ne. Mun mielestä pitäisi maksaa sellaista palkkaa työstä, että sillä pystyy elämään. Se firma missä olin töissä tuotti kuitenkin ihan hyvin, ainakin sen perusteella että omistajat oli aina tulolistoilla kun verotiedot julkaistiin. Saa ihminen rikastua, en minä sitä vastusta, mutta palkkaa olisi työntekijöille voinut vähän enemmäkin maksaa, eikä omistajan elintaso olisi siitä pahemmin kärsinyt.

Eikö sitten kannattaisi perustaa oma siivousalan yritys?

Vierailija
40/44 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa-joo. Olen opiskellut moneen ammattiin, joissa on hyvä palkka. Ongelma vaan on se että niitä töitä ei ole. Ammatti ja työ ovat kaksi eri asiaa.

Kyllä ammatti ja työ ja samoin ammatillinenidentiteetti ja työ ovat erillisiä. En minäkään ole tällä hetkellä opiskelemaani vastaavassa työssä. Toisaalta en myöskään koe nykyisen työn vastaavan identiteettiäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän