Onko teillä tätä, että vaikka lämpötila nousee, lapselta ei vaan voi vielä vähentää vaatetta?
Hassua vierestä katsottuna. Jotain 10 astetta ja aurinkoista ulkona, me aikuiset takki auki, tennareissa, ei pipoa ei käsineitä. Mutta sukulaisen lapset, 6 ja 8 vuotiaat, ei siis mitkään vaunussa istuvat taaperot, niin kummallakin lämpimät välikausitakki ja housut ja kurahousut ja kauluri, pipo, lapaset, kurarukkaset, villasukat, kumisaappaat... (olin siinä eteissä kun pukivat, siksi muistan tarkkaan), niin ja vielä ulkona isompi halusi riisua pipoa ja mutta äitinsä vaan laittoi takaisin päähän!
Onko tämä ihan normaali ilmiö, että ajatellaan lasten palelevan vielä, vaikka aikuisten tarkenee paljon vähemmissä?
Kommentit (45)
Muistan omasta lapsuudesta, että pipo ja käsineet oli sellaiset, että ne oli pakolliset vielä toukokuussakin ~10-15-asteessa ja vielä isompanakin ala-asteen loppupuolella. Ei ne mitkään paksut olleet, puuvilla- tai trikoo tai vastava ohut pipo ja ohuet neulesormikkaat tai -lapaset, eli en niissä läkähtynyt, mutta hyvin olisin pärjännyt ilmankin. Mikäköhän siinä oli sitten idea, että lapsella piti nämä olla, vaikka vanhemmilla ei ollut. Ja minä kun olin vielä niin pöhkön kiltti tyttö, että en edes uskaltanut laittaa niitä taskuun tai reppuun, vaan pidin koko ajan kun oli käsketty!
Istuu sitkeässä usko, että kylmästä sairastuu. Samaan aikaan uskotaan, että avannossa karaistuu. Ihminen ei aina toimi järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Istuu sitkeässä usko, että kylmästä sairastuu. Samaan aikaan uskotaan, että avannossa karaistuu. Ihminen ei aina toimi järkevästi.
Eikös se ole ihan faktaa, että avannossa käyminen tekee sitä hyvää ruskeaa rasvaa?
Monin paikoin maa on vielä roudassa. Mitä pienempi lapsi sitä todennäköisempää, että leikitään maassa.
On ihan normaalia. Aikuinen on yleensä vähän aikaa ulkona, ja saattaa liikkua tai seisoskella, mutta ei ainakaan istu maassa, mikä on jäässä. Lapsi taas saattaa läträtä kaikenlaista kuraleikkiä, istua maassa paikoillaan vaikka tunnin ja muutenkin olla ulkona puoli päivää. Lisäksi monin paikoin on vielä lunta reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki ei taida vain pelata. Kyllä mä annan lasten pukeutua kevyemmin, kun on näin lämmintä, mutta joo, näin monen monta lasta täysvarustus päällä. Vaikka viime viikolla tuli räntää ja oli vilpoista, niin tänään ei ole.
Hassua on juuri se, että eikö äiti oikeasti itse näe mitään ristiriitaa omian vaatteiden ja lasten vaatteiden välillä, kun itse näen heti, että hetkinen, eikös noilla ole kuuma, kun me taretaan näin!
ap
Vielä hassumpaa on olla ulkona tennareissa ja takki auki, kun asteita on 10 ja maan pinnassa noin 3 (mittasin, kun laittelin puutarhaa kuntoon). Siksi minusta lämmin vaatetus kaikilla maanrajassa liikkuvilla on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki ei taida vain pelata. Kyllä mä annan lasten pukeutua kevyemmin, kun on näin lämmintä, mutta joo, näin monen monta lasta täysvarustus päällä. Vaikka viime viikolla tuli räntää ja oli vilpoista, niin tänään ei ole.
Hassua on juuri se, että eikö äiti oikeasti itse näe mitään ristiriitaa omian vaatteiden ja lasten vaatteiden välillä, kun itse näen heti, että hetkinen, eikös noilla ole kuuma, kun me taretaan näin!
ap
Vielä hassumpaa on olla ulkona tennareissa ja takki auki, kun asteita on 10 ja maan pinnassa noin 3 (mittasin, kun laittelin puutarhaa kuntoon). Siksi minusta lämmin vaatetus kaikilla maanrajassa liikkuvilla on tarpeen.
Väitän, että 90% aikuisista oli tänään Helsingissä tuolla tyylillä liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Väitän, että 90% aikuisista oli tänään Helsingissä tuolla tyylil
Helsinki ei ole koko Suomi, suomalaisista siellä asuu alle 20%.
"Helsinki ei ole koko Suomi, suomalaisista siellä asuu alle 20%."
Aloituksessa sanottiin 10 C ja aurinkoista = sama keli kuin Helsingissä oli.
Loppuviikosta taas pakkasta. Se siitä keväästä.
Tampereella sataa lunta. Kovin on vaihtelevia vielä ilmat, ei ole kesä. Pipo ja hanskat tarvitaan.
Kevät muutenkin hankalaa vaatteissa, koska saattaa hetken tuntua lämpimältä, mutta kohta varjossa onkin jäätävän kylmä. Näkee lapsilla vielä toppavaatteitakin kymmenessä asteessa!
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella meille sanottiin, että jos istuu koulun pihalla olleella kivimuuriaidalla, tulee virtsatietulehdus! Pitiköhän paikkaansa?
Pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäinen lapsi osaa itse valita vaatteensa. Vanhempi voi neuvoa, mutta lapsi saa päättää itse. Näin lapsi oppii pukeutumaan sään mukaan, ja samalla sen, että teoilla on seurauksensa. (Sitten tietysti pitää olla mahdollisuus lisätä tai vähentää vaatetta tarvittaessa)
No varmana osaa pukeutua oikein vuodenaikojen mikaan oikein. Lasten ja nuorten aivot ei ole kehittyneet siitä johtuu nuo hölmöydet pukeutumisessakin.
Vierailija kirjoitti:
Maa on roudassa ja hohkaa kylmää. Sieltähän ne pikkulapset touhuaa.
6- ja 8-vuotiaat? Meidän 2,5-vuotias ei enää istu maassa. Ei ehdi, kun pitää olla liikkeessä ja maahan kyykistytään. Toki pitää olla sään kestävää maata vasten, mutta vk-housut kelpaa mainiosti, kun ei ole enää lunta tai sada.
Ei toi välttämättä ole liikaa, jos yhtään tulee, voi tuntua vilposelta. Ja huom: villasukat ja lapaset ei ole vain lämpötilan vuoksi vaan kumpparit yleensä istuu paremmin paksun sukan kanssa ja kurahanskat on kivemmat käsissä, kun on lapaset alla, vaikka ei välttämättä lämpötilan vuoksi tarvitsisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa on roudassa ja hohkaa kylmää. Sieltähän ne pikkulapset touhuaa.
6- ja 8-vuotiaat? Meidän 2,5-vuotias ei enää istu maassa. Ei ehdi, kun pitää olla liikkeessä ja maahan kyykistytään. Toki pitää olla sään kestävää maata vasten, mutta vk-housut kelpaa mainiosti, kun ei ole enää lunta tai sada.
Keinu, liukumäki, hiekkalaatikko? Noissa ollaan maata tai jotain kylmää vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joskus näkee myös toisinpäin puettuja lapsia. Jäätävän kylmä tuuli, alhainen lämpötila ja pikkulapsellaon päällä ohut takki, ei lapasia kädessä ja kaula paljaana. Olen pari kertaa puhunut asiasta vanhemmille. Kerran oli kyseessä isä ja lapsi ja oletin, että vieraskielinen isä ei ollut tietoinen Helsingin kuuluisasta kylmästä tuulesta. Yhden kerran yritin kohteliaasti puhua asiasta hyvin pienen vauvan vanhemmille. Silloin oli kesä ja sää oli poikkeuksellisen viileä. Siitä taisi olla muistutus jopa uutismediassa. Vauvalla ei ollut suojavaatteita eikä edes ohutta vauvanmyssyä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vielä järvet ja maa jäässä, Vaikka ilma vaikuttaa lämpöiseltä, se on pettävää. Pipo ei haittaa aikuistakaan tällä säällä, Tampereella on 6 astetta ja vetta tihutti ainakin tunti sitten kun olin ulkona. Kumisaappaat on järkevä valinta jos kuljet jossain puistossa, on todella märkää ja kuraista. Itse en ainakaan halua kevätflunssaa.
Lapset ovat lyhyempiä kuin aikuiset. He ovat paljon lähempänä kylmää maan pintaa.
Kalenterin mukaan pukeminen se vasta fiksua onkin...