Miksi elatuslaskelmissa ei huomioida lähivanhemman tekemää työtä
Kommentit (37)
Siksi koska sitä ajankäyttöä ei voi laskea mitenkään ja se, että on lähivanhempi niin ei tarkoita sitä, että panostaisi lapsiinsa sen kummemmin.
Omien lasten hoidosta ei pidä saada maksua.
En minäkään saa keltään korvausta siitä, että hoidan omia lapsiani...
Niin, huomio on vain siinä mitä lapselle hankitaan, vaikka vastuullinen vanhemmuus on niin paljon muutakin.
Miksei etävanhempaa velvoiteta korvaamaan lähivanhemmalle osaa siitä ajasta ja vaivasta, jota hän vuosien varrella joutuu YHTEISTEN lasten eteen käyttämään? Siis samaan aikaan, kun etällä on vapaus panostaa omaan hyvinvointiinsa ja mihin haluaa.
Tämä on oikeasti iso epäkohta ja aito tasa-arvo sitä, että asia korjataan tarvittaessa lainsäädännöllä.
Hämmästelen, ettei tästä juuri keskustella!
Kyllä sen korvauksen kuuluu saada juuri siltä toiselta vanhemmalta, joka Ei hoida omia lapsiaan. Piste.
Minä näen etävanhempana olleeni suuremmassa kasvatusvastuussa, mutta eipä sitä kukaan nähnyt. Lokaa saan niskaan ympäristöltä että "hylkäsin" lapseni.
Ai pitääkö siitä saada palkkaa, että hoitaa omaa lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin, huomio on vain siinä mitä lapselle hankitaan, vaikka vastuullinen vanhemmuus on niin paljon muutakin.
Miksei etävanhempaa velvoiteta korvaamaan lähivanhemmalle osaa siitä ajasta ja vaivasta, jota hän vuosien varrella joutuu YHTEISTEN lasten eteen käyttämään? Siis samaan aikaan, kun etällä on vapaus panostaa omaan hyvinvointiinsa ja mihin haluaa.
Tämä on oikeasti iso epäkohta ja aito tasa-arvo sitä, että asia korjataan tarvittaessa lainsäädännöllä.
Hämmästelen, ettei tästä juuri keskustella!
Voithan sä haastaa etävanhemman oikeuteen ja vaatia korvauksia henkisestä kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää. Siltä toiselta, joka vastaavasti ei hoida.
Vierailija kirjoitti:
Jos edes vähän arvostusta sais etältä, eikä haukkuja ahneudesta kun pitää hänenkin oman sikiön kuluja maksaa.
Olen samaa mieltä ydinperheen äitinä. Lisäksi elatusmaksuissa pitäisi huomioida lähivanhemman palkattomat poissaolot työstä, jos lapsi sairastuu kesken päivän, käytetään neuvolassa, hammaslääkärissä ja muut pakolliset menot, jotka hoidetaan virka-aikana ja se on lähivanhemmalle palkaton poissaolo työstä.
Meillä mies usein käyttää lapset neuvolassa ja lääkärissä ja kertoi tehneensä havainnon, kaikkien isien olevan ydenperheen isiä, koska sormus sormessa ja etäisät loistavat poissaolollaan.
Nykyinen systeemi elarusmaksuissa ei ole tasa-arvoinen eikä oikeudenmukainen eroperheissä, kun niitä ei millään lailla huomioida elatusmaksuissa ja kärsijänä on lapsi, koska joutuu tyytymään alhaisempaan elintasoon, kuin ydinperheissä.
Lähivanhempi etäännyttää lapsen toisesta vanhemmastaan ja haluaisi siitä tältä vielä maksun? No sepä tosiaan reilua.
Ydinperhe:
Äiti hoitaa x määrän ja isä y määrän.
Eroperhe:
Lähivanhempi hoitaa sekä x että y määrät. Etävanhempi ei välttämättä mitään.
Miksi etä ei korvaisi lähille sitä, että toinen hoitaa hänenkin osuutensa?
Lähivanhemman kanssa lähiluontoon digi digi, trans trans. Ihanan synteettinen elämä!
Tavallisesti suuremmat keskustelut käydään etän tekemiin hakuihin. Niihin tuntuu aina kuluvan enemmän aikaa ja polttoainetta, kuin lapsen muuhun kuskaamiseen arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Ydinperhe:
Eroperhe:
Vaikka se olisi millainen lusmu, niin ei silläkään varmaan ole rahaa ihan jokaiselle maksettavaksi.
Itse olen ollut sekä etä- että lähivanhempi. Molemmissa rooleissa hoidin ja maksoin kaikki lasten asiat.
Se, että lapset virallisesti asuivat isänsä luona niin ei tarkoittanut sitä, että isä huolsi ja maksoi. Minä maksoin elatusavun ja huolehdin kaikki lasten asiat. Joka viikonloppu ja lomat lapset oli luonani. Ajallinen ja taloudellinen panostuksen oli suuri, vaikka olin etävanhempi. Kun minusta tuli lähivanhempi niin olin sitä sitten 100 prosenttisesti. Isää ei kiinnostanut.
Hoidin omat lapseni mielelläni
Kuka näille ihmisille teki nää lapset riesaksi? Joku vois luulla, että kun lapsi on hankittu, sen kanssa haluaa olla ja hoitaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ydinperhe:
Eroperhe:
Juuri näin. Meillä mies nosti äskettäin asian keskusteluun, miten helpolla etäisät pääsevät, niinkuin hänen työkaveri, joka ilkeää vielä valittaa elareista. Ja se on epäreilua myös työnantajille, saati sitten lapselle ja lähivanhemmalle. Nämä etäisät porsnuttavat ja kiertävät vastuunsa, kuin lasta ei olisikaan.
Lasten hoitamiseen ja kasvatusvastuuseen liittyen, oman palkkatyönsä ohella.
Ap