Jenkeissä on normaalia työskennellä myös vanhana
Mutta meillä jo 40-vuotias on melkein out työmarkkinoilta.
Kommentit (133)
Jenkeissä sitä ja jenkeissä tätä. Jos et ole siellä työurasi aikana onnistunut säästämään itse itsellesi muhkeaa pottia, tai säästöt ovat menneet terveydenhoitoon ja lääkkeisiin, niin teet niitä mäkkärin hommia hautaan asti ns.saappat jalassa kuollen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ei ole vastaavaa eläkettä kuin täällä vaan se pitää itse säästää. Jos ei osaa tai viitsi niin joutuu tekemään duunia kunnes kupsahtaa.
Itse minä olen täällä eläkkeeni säästänyt, YEL vei joka kuukausi 25 % työtuloista ja siihen verot päälle. Nyt olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitä. Ansiotuloista pidätetään veroa 38 %.
Jenkeissä on myös eriarvoiset koulut, räikeät luokkaeot.
Vauraus kulkee suvuittain samoin kuin köyhyys ja huono-osaisuus.
Toisaalta se motivoi yrittämään ja luomaan tavoittelemansa elämäntason: sairausvakuutus, koulutus, asuminen, kahden työn tekeminen paskaaduuneissa ym tai (riski)yrittäminen.
Toisaalta antaa terveille, mieleltään ja fysiikaltaan, mahdollisuuden joskus onnistua tekemään sen ryysyistä rikkauksiin -onnistumisstoorin.
Varjopuolet epätasa-arvossa näkyvät kaduilla, asuinalueilla, rikollisuudessa, korruptiossa läpi valkokaulusporukan.
Kaikki on! myytävissä.
Arvot ja moraali hukassa.
Jokainen totisesti on oman onnensa seppä.
Tässä Amerikan(kin) mallissa on sekä hyvää että huonoa.
Jenkeissä on tyypillistä tehdä työtä miltei elämän loppuun saakka. Onhan siitä muutakin hyötyä kuin lisätulo. Tytär oli New Yorkissa kiertoajelulla bussissa, josta puuttui katto. Tietystikin, jotta voi nähdä enemmän. Kiertoajelun opas oli ollut 88v nainen, joka oli kertonut että tekee mielellään kaupungin nähtävyyksien esittelyä.
Vuosia sitten oli ohjelma tv:s jossa oli vain eläkeläisiä palkattu neulatehtaalle. Viimeistelivät erilaisia neuloja, ompelu ym.Oli liukuvat työajat ja molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä. Taisi vanhimmat työntekijät olla n 90v.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten käydä jenkeissä jos ihailee sitä niin paljon. Se todellisuus on ihan jotain muuta mitä telkkarista näkyy. Kannustan erityisesti käymään lähikaupunkialueiden ulkopuolella ja ottaa mukaan joku paikallinen joka suostuu näyttämään sitä todellisuutta. Se ei ole kaunista katseltavaa.
Olen käynyt monta kertaa. Koska olen jenkin kanssa aviossa, olen käynyt myös monessa sikäläisessä kodissa ja tavannut paljon siellä asuvia ihmisiä. Keskiluokan elintaso on heittämällä korkeampaa kuin meillä. Vastaavilla koulutustasoilla tehdään tupla-ansioita. Asunnot ovat kivempia, autot parempia, käteen vaan jää enemmän vaikka maksettaisiinkin sellaisia kuluja, joita täällä ei makseta. Keskiluokka elää myös aivan ihanilla asuinalueilla. Estetiikkaan on panostettu paljon enemmän kuin meillä.
Satumaa
Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa
Missä onnen kaukorantaan laine liplattaa...
Jenkeissä on myös paljon työtehtäviä, joita Suomessa ei ole ollenkaan. Esimerkiksi kaupoissa ostosten pakkaajat. Yhdessä ihan tavallisessa ravintolassa (ei siis mikään hieno ravintola) asioidessani ihmettelin, kun ensin ovensuussa on yksi työntekijä avaamassa asiakkaalle oven ja toinen työntekijä sellaisen pienen tiskin takana ottamassa vastaan. Siitä ohjattiin eteenpäin ja kun oli kävellyt kolmisen metriä, tuli eri työntekijä ohjaamaan pöytään. Hetken päästä tuli taas eri työntekijä ottamaan tilauksen vastaan. Suomessa asiakas olisi avannut itse oven ja lampsinut ravintolaan sisään, katsonut, missä on vapaa pöytä ja istunut siihen odottamaan, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Niin ja muistan vaatekaupassa (iso, ei mikään hienompi pikkuputiikki) senkin, että kun kävi sovittamassa vaatteita, ne sovittamansa vaatteet ojensi sen jälkeen sovituskoppien vieressä päivystäville myyjille ja he veivät vaatteet takaisin paikoilleen. Suomessa viedään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ei ole vastaavaa eläkettä kuin täällä vaan se pitää itse säästää. Jos ei osaa tai viitsi niin joutuu tekemään duunia kunnes kupsahtaa.
Itse minä olen täällä eläkkeeni säästänyt, YEL vei joka kuukausi 25 % työtuloista ja siihen verot päälle. Nyt olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitä. Ansiotuloista pidätetään veroa 38 %.
Sulta menee pointti ny5 ohi k9vaa ja korkealta.
suomessa kaikille on nimenomaan pakko säästää eläkettä. Ja jos ei ole kertynyt riittämiin, saa takuueläkkeen.
jenkeissä voi valita jättää säästämättä. Siitä tyhmyydestä kärsii sitten vanhana.
Tehkää jenkkipaskat mitä haluutte. Suurin osa omahyväisiä paskiaisia. Niin mekin Euroopassa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siellä ei lorvita eläkkeellä vaan mennään viela kasikymppisenä mäkkärin kassalle jos rahat ei riitä
Tai sitten vaan tekemisen ilosta kun pankissa on muutama miljoona tienattuna ja niiden koroilla elää mukavasti.
Sinänsä huvittavaa että on aivan sama missäpäin maapalloa ihminen asuu, niin se onnen maa on kuitenkin aina jossakin kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on tyypillistä tehdä työtä miltei elämän loppuun saakka. Onhan siitä muutakin hyötyä kuin lisätulo. Tytär oli New Yorkissa kiertoajelulla bussissa, josta puuttui katto. Tietystikin, jotta voi nähdä enemmän. Kiertoajelun opas oli ollut 88v nainen, joka oli kertonut että tekee mielellään kaupungin nähtävyyksien esittelyä.
Vuosia sitten oli ohjelma tv:s jossa oli vain eläkeläisiä palkattu neulatehtaalle. Viimeistelivät erilaisia neuloja, ompelu ym.Oli liukuvat työajat ja molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä. Taisi vanhimmat työntekijät olla n 90v.
Vanhukset työskentelevät siellä sen takia koska he eivät ole onnistuneet säästämään tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten käydä jenkeissä jos ihailee sitä niin paljon. Se todellisuus on ihan jotain muuta mitä telkkarista näkyy. Kannustan erityisesti käymään lähikaupunkialueiden ulkopuolella ja ottaa mukaan joku paikallinen joka suostuu näyttämään sitä todellisuutta. Se ei ole kaunista katseltavaa.
Olen käynyt monta kertaa. Koska olen jenkin kanssa aviossa, olen käynyt myös monessa sikäläisessä kodissa ja tavannut paljon siellä asuvia ihmisiä. Keskiluokan elintaso on heittämällä korkeampaa kuin meillä. Vastaavilla koulutustasoilla tehdään tupla-ansioita. Asunnot ovat kivempia, autot parempia, käteen vaan jää enemmän vaikka maksettaisiinkin sellaisia kuluja, joita täällä ei makseta. Keskiluokka elää myös aivan ihanilla asuinalueilla. Estetiikkaan on panostettu paljon enemmän kuin meillä.
Usassa tarvitaan 100 000 dollaria samaan elintasoon kuin täällä saa 30 000 eurolla. Ne maksaa aivan järkyttävästi kuluja verojen päälle jotka täällä sisältyy veroihin. Jos täälläkin maksaisi yhden lapsen hoito 2000e/kk ja vakuutus 1500e/kk Niin tarvittaisiin järjettömiä palkkoja minimi toimeentulemiseen ja + ne verot vielä päälle jotka on sielllä oikeasti korkeammat kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Millä h.lvetillä he näkivät ne neulat?
Erottiko ja ymmärsikö ihan varmasti jokainen työntekijöistä, mikä on neula, vai onko joku tikku???
En ymmärrä.
Noloo.
Nojoo. Antaa olla.
Onkohan tämä "temuselänt"-aloitus koko ketju?
Onhan tuosta aikaa kun meillä oli vaihtari USA:sta. Tyttö Long Islandilta. Oli silloin 17v ja täällä ihmetteli, miten voi olla kallista kaikki. Autoilu, matkustelu, vaatteet ja ruoka erityisesti, melkeinpä elämisen perustat. Toki heillä pitää olla vakuutukset, jotta saa hoitoa. Silti ei ollut raaskinut käydä hammaslääkärissä kotimaassaan vaan hampaat hoidettiin täällä. Ilmaiseksi, kun oli hml sisäpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli luokkaerot ovat vielä Suomeakin suuremmat ja räikeämmät.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Jenkeissä on myös paljon työtehtäviä, joita Suomessa ei ole ollenkaan. Esimerkiksi kaupoissa ostosten pakkaajat. Yhdessä ihan tavallisessa ravintolassa (ei siis mikään hieno ravintola) asioidessani ihmettelin, kun ensin ovensuussa on yksi työntekijä avaamassa asiakkaalle oven ja toinen työntekijä sellaisen pienen tiskin takana ottamassa vastaan. Siitä ohjattiin eteenpäin ja kun oli kävellyt kolmisen metriä, tuli eri työntekijä ohjaamaan pöytään. Hetken päästä tuli taas eri työntekijä ottamaan tilauksen vastaan. Suomessa asiakas olisi avannut itse oven ja lampsinut ravintolaan sisään, katsonut, missä on vapaa pöytä ja istunut siihen odottamaan, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Niin ja muistan vaatekaupassa (iso, ei mikään hienompi pikkuputiikki) senkin, että kun kävi sovittamassa vaatteita, ne sovittamansa vaatteet ojensi sen jälkeen sovituskoppien vieressä päivystäville myyjille ja he veivät vaatteet takaisin paikoilleen. Suo
Niin tuo on sellaista tyhjänaikaista hyödytöntä näpertämistä jossa ei ole mitään järkeä.