Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenkeissä on normaalia työskennellä myös vanhana

Vierailija
01.04.2024 |

Mutta meillä jo 40-vuotias on melkein out työmarkkinoilta.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos kuolee ennen eläkeikää lapset vaurastuvat.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa ei ole vastaavaa eläkettä kuin täällä vaan se pitää itse säästää. Jos ei osaa tai viitsi niin joutuu tekemään duunia kunnes kupsahtaa.

Itse minä olen täällä eläkkeeni säästänyt, YEL vei joka kuukausi 25 % työtuloista ja siihen verot päälle. Nyt olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitä. Ansiotuloista pidätetään veroa 38 %.

Sulta menee pointti ny5 ohi k9vaa ja korkealta.

suomessa kaikille on nimenomaan pakko säästää eläkettä. Ja jos ei ole kertynyt riittämiin, saa takuueläkkeen. 

jenkeissä voi valita jättää säästämättä. Siitä tyhmyydestä kärsii sitten vanhana.

Vierailija
42/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jenkeissä on myös paljon työtehtäviä, joita Suomessa ei ole ollenkaan. Esimerkiksi kaupoissa ostosten pakkaajat. Yhdessä ihan tavallisessa ravintolassa (ei siis mikään hieno ravintola) asioidessani ihmettelin, kun ensin ovensuussa on yksi työntekijä avaamassa asiakkaalle oven ja toinen työntekijä sellaisen pienen tiskin takana ottamassa vastaan. Siitä ohjattiin eteenpäin ja kun oli kävellyt kolmisen metriä, tuli eri työntekijä ohjaamaan pöytään. Hetken päästä tuli taas eri työntekijä ottamaan tilauksen vastaan. Suomessa asiakas olisi avannut itse oven ja lampsinut ravintolaan sisään, katsonut, missä on vapaa pöytä ja istunut siihen odottamaan, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Niin ja muistan vaatekaupassa (iso, ei mikään hienompi pikkuputiikki) senkin, että kun kävi sovittamassa vaatteita, ne sovittamansa vaatteet ojensi sen jälkeen sovituskoppien vieressä päivystäville myyjille ja he veivät vaatteet takaisin paikoilleen. Suomessa viedään itse. 

Suomessa kaikki pyritään automatisoimaan. Jos ei voida automatisoida niin sitten vaihtoehtona täällä on itsepalvelu. Se taas johtaa useinkin siihen, että erityisesti uudessa paikassa asioidessaan asiakas on aivan kuutamolla kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja minne mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki pyritään automatisoimaan. Jos ei voida automatisoida niin sitten vaihtoehtona täällä on itsepalvelu. Se taas johtaa useinkin siihen, että erityisesti uudessa paikassa asioidessaan asiakas on aivan kuutamolla kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja minne mennä.

Samalla sitten kaikkia heikosti osaavia ja heikosti koulutettuja makuutetaan kotisohvilla veronmaksajien piikkiin työttöminä. Yhdysvalloissa olisivat nöyrästi viikkaamassa niitä housuja takaisin henkareihin vaatekaupoissa ja pussittamassa toisten ruokaostoksia.

Vierailija
44/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä eläke niin huono, että 80v mummu tai vaari on vielä mäkkärin kassalla töissä. 

Vierailija
45/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, siellä ei lorvita eläkkeellä vaan mennään viela kasikymppisenä mäkkärin kassalle jos rahat ei riitä

Tai sitten vaan tekemisen ilosta kun pankissa on muutama miljoona tienattuna ja niiden koroilla elää mukavasti.

Pari miljoonaa lätkää pelaamalla tai palloa heittämällä, juoksemalla tai koripalloa pelaten vai?

Ei ne kaikki tota tee.

On myös nepsyjä, amputaatiohenkilöitä, fyysisesti sairastavia, mielenterveysongelmaisia, pitkäaikaissairaita, syöpäsairastavia ym...

Miten he tulevat toimeen?

Sairaushan voi olla jopa synnynnäinen tai vamma nuorena tullut, jolloin et sitä rahapottia ole vielä ehtinyt säästää etkä pääse Mäkkärin paskaduuniin edes.

Minä en ymmärrä.

Kertokaa minulle, mitä silloin tapahtuu Ameriikassa.

Ei kaikki voi olla Forrest Gumpeja.

Vastauksia. Näkökulmia. Kiitos.

Vierailija
46/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, siellä ei lorvita eläkkeellä vaan mennään viela kasikymppisenä mäkkärin kassalle jos rahat ei riitä

Niin, KOSKA RAHA EI RIITÄ, ei siihen muuta syytä ole. Tätä siis haluatte myös Suomeen?

Jenkkilä on aika takapajuinen yhteiskunta.

No tuota juuri perskokkareet haluavat Suomeenkin: köyhille elinikäistä palkkaorjuutta. Tosin "unohtavat", että USAssa ei makseta näin paljon veroja eikä siellä ole asevelvollisuuttakaan.

Vierailija
47/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös nepsyjä, amputaatiohenkilöitä, fyysisesti sairastavia, mielenterveysongelmaisia, pitkäaikaissairaita, syöpäsairastavia ym...

Miten he tulevat toimeen?

Sairaushan voi olla jopa synnynnäinen tai vamma nuorena tullut, jolloin et sitä rahapottia ole vielä ehtinyt säästää etkä pääse Mäkkärin paskaduuniin edes.

Minä en ymmärrä.

Kertokaa minulle, mitä silloin tapahtuu Ameriikassa.

Ei kaikki voi olla Forrest Gumpeja.

Vastauksia. Näkökulmia. Kiitos.

Nepsy tai hullu voi hyvin pussittaa niitä toisten ihmisten ruokaostoksia tai viikkailla sovitettuja vaatteita takaisin henkareihin. Ei sillä paljoa palkkaa saa, mutta eipähän ole muiden elätettävänäkään.

Vierailija
48/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla sitten kaikkia heikosti osaavia ja heikosti koulutettuja makuutetaan kotisohvilla veronmaksajien piikkiin työttöminä. Yhdysvalloissa olisivat nöyrästi viikkaamassa niitä housuja takaisin henkareihin vaatekaupoissa ja pussittamassa toisten ruokaostoksia.

Niin. Kaikenlaisille avustajille olisi takuulla tarvetta. Ainakin vanhuksille esimerkiksi ruokaostosten pussittaja olisi varmasti hyvä asia. Mutta ei. Työpaikat vain vähenevät koko ajan mutta siitä huolimatta kaikkien pitäisi MENNÄ töihin.

Vierailija
49/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The median household income for Americans aged 65 and over was $50,290 in 2022, according to the most recent Census Bureau data. That breaks down to an average of $4,190.83 a month. In 2024, the social security benefit will increase by 3.2% matching the rate of inflation in October.Jan 6, 2024"

Kylla USAssakin otetaan jokaisen palkasta elakemaksu (social security). Nyt kirjoitatte ihan samanlaista puppua kuin amerikkalaiset jotka uskovat etta Helsingin kaduilla nakee jaakarhuja.

Vierailija
50/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.  Suomessa kaupan työntekijä, myyjä, viikkaa ne vaatteet. 

Erikseen ei viikkaajia ole.

€   Itse asiassa toi olisi minulle sopiva työ. Oikeesti.

Olen pakko-oireinen ADD.

2.  Suomessa ei ole erikseen myöskään tointa, missä pussitetaan toisten ostoksia. Itse pussitetaan.

€  Sekin sopisi hyvin minulle.

-  NYT NÄMÄ TOIMET TÄNNE KOTOSUOMEEN MULLE HETI HAETTAVAKSI -

Vierailija
51/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on myös paljon työtehtäviä, joita Suomessa ei ole ollenkaan. Esimerkiksi kaupoissa ostosten pakkaajat. Yhdessä ihan tavallisessa ravintolassa (ei siis mikään hieno ravintola) asioidessani ihmettelin, kun ensin ovensuussa on yksi työntekijä avaamassa asiakkaalle oven ja toinen työntekijä sellaisen pienen tiskin takana ottamassa vastaan. Siitä ohjattiin eteenpäin ja kun oli kävellyt kolmisen metriä, tuli eri työntekijä ohjaamaan pöytään. Hetken päästä tuli taas eri työntekijä ottamaan tilauksen vastaan. Suomessa asiakas olisi avannut itse oven ja lampsinut ravintolaan sisään, katsonut, missä on vapaa pöytä ja istunut siihen odottamaan, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Niin ja muistan vaatekaupassa (iso, ei mikään hienompi pikkuputiikki) senkin, että kun kävi sovittamassa vaatteita, ne sovittamansa vaatteet ojensi sen jälkeen sovituskoppien vieressä päivystäville myyjille ja he veivät vaatteet takaisin paikoilleen. Suo

Olihan ennen täälläkin joka kuppilassa pöytiintarjoilu, hovimestari ohjasi pöytiin.

Vierailija
52/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kaikenlaisille avustajille olisi takuulla tarvetta. Ainakin vanhuksille esimerkiksi ruokaostosten pussittaja olisi varmasti hyvä asia. Mutta ei. Työpaikat vain vähenevät koko ajan mutta siitä huolimatta kaikkien pitäisi MENNÄ töihin.

USAssa se ostosten pussittaja kysyy AINA vanhukselta etta tarvitsetko apua parkkipaikalla ja tulee iloisesti jutellen lastaamaan ostoksesi auton tavaratilaan. Jos yrittaa tippia ojentaa niin ei ota  - kuuluu palveluun.

Vierailija
53/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tavan ihmisillä jenkeissä on varaa elää siten kuin näytetään mm hengenvaarallisesti lihava ohjelmissa? Ihmiset kooltaan ( tai osa) 150- 300 kg ja on isot autot joilla mahtuvat liikkumaan. Ruokaa mätetään roppakaupalla kitusiin, autosta nousematta ostetaan isot annokset " roskaruokaa"?  Eli millä varoilla jättilihavat elävät, kun/ jos ei ole sos.turvaa ja ei tietenkään voi tehdä työtä siinä kunnossa? Asunnotkin kohtuuhyviä. 

Vierailija
54/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa on käytännössä täystyöllisyys. Työmoraali on myös erilainen kuin täällä. Lomia tai eläkepäiviä ei vastaavalla lailla odotella kuumeisesti kuin meillä, vaan moni jatkaa töissä vielä kasikymppisenäkin omasta halustaan. Monelle eläkkeelle jääminen on osoitus luovuttamisesta.

Kokoomuslaista höpötystä. Oikeaati käyvät töissä kun rahat eivät riitä elämiseen.

https://www.theguardian.com/money/2021/dec/13/americans-retire-work-soc…

Vierailija
55/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä on myös paljon työtehtäviä, joita Suomessa ei ole ollenkaan. Esimerkiksi kaupoissa ostosten pakkaajat. Yhdessä ihan tavallisessa ravintolassa (ei siis mikään hieno ravintola) asioidessani ihmettelin, kun ensin ovensuussa on yksi työntekijä avaamassa asiakkaalle oven ja toinen työntekijä sellaisen pienen tiskin takana ottamassa vastaan. Siitä ohjattiin eteenpäin ja kun oli kävellyt kolmisen metriä, tuli eri työntekijä ohjaamaan pöytään. Hetken päästä tuli taas eri työntekijä ottamaan tilauksen vastaan. Suomessa asiakas olisi avannut itse oven ja lampsinut ravintolaan sisään, katsonut, missä on vapaa pöytä ja istunut siihen odottamaan, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen vastaan. Niin ja muistan vaatekaupassa (iso, ei mikään hienompi pikkuputiikki) senkin, että kun kävi sovittamassa vaatteita, ne sovittamansa vaatteet ojensi sen jälkeen sovituskoppien vieressä päivystäville myyjille ja he veivät vaatteet takaisin paikoilleen. Suo

Olihan ennen täälläkin joka kuppilassa pöytiintarjoilu, hovimestari ohjasi pöytiin.

Niin, ennen.

Vierailija
56/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä vanhukset asuu myös autossa koska ei ole varaa asua muualla

Niillä vanhuksilla on kuitenkin varaa autoon ja bensaan. :D

Vierailija
57/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meilläkin duunia saa. Palkkaa ei vaan mielellään maksettaisi.

Vierailija
58/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa ei ole vastaavaa eläkettä kuin täällä vaan se pitää itse säästää. Jos ei osaa tai viitsi niin joutuu tekemään duunia kunnes kupsahtaa.

Itse minä olen täällä eläkkeeni säästänyt, YEL vei joka kuukausi 25 % työtuloista ja siihen verot päälle. Nyt olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitä. Ansiotuloista pidätetään veroa 38 %.

Ei se noin toimi.

Mikä ei toimi noin?

Vierailija
59/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta sinne.

Asu vaikka pahvilaatikossa tai pilvenpiirtäjässä.

Helppo sanoa mutta erittäin vaikea toteuttaa.

Vierailija
60/133 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä keliolosuhteet millaiset?

Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen.

Suomessa touko-syyskuussa maa paljas.

Muutoin jotain taivaasta tiputetaan, joko vettä, räntää, kaatosadetta, tihkua tai hermomyrkkyä tai hajupommeja idästä.

Yleisillä kulkuneuvoilla Helsingistä jonnekin Espoon tai Vantaan perukoille vaihtoineen (2-3 kulkuvälinettä) menee helposti 1-1.5 tuntia / suunta.

Onko Amerikassa työpaikka aina ihan nurkan takana kävelykepin tai rollaattorin kanssa kulkien?

Aijaa. Amerikassa vanhukset eivät tarvitse lainkaan apuvälineitä. 

Jos lunta, tuleeko talon puolesta nastakengät ja karvahattu?

Onko lounasetua? Ei ole.

Koska jo pikkulapset tottuneet syömään paska- mäkkäriä, limsaa, karkkia, vanukkaita.

Koulussa ei ole ruokaa, vaan näitä samoja suola-sokeripommeja.

Miten muuten nuo jo nuorehkona keski-ikäisinä yli 100 kg painavat elävät vanhuksiksi?

Joku ei nyt täsmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi