Tutkimus: Monet opiskelijat harkitsevat jo yksiöistä lähtemistä - Syynä asumistuen leikkaukset
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010324843.html
"Tuoreen Nuorten asumisen trendit -tutkimuksen mukaan miltei kolmannes yksiöissä asuvista pääkaupunkiseudun opiskelijoista harkitsee muuttoa halvempaan asuntoon asumistuen leikkausten myötä.
Vajaa neljännes opiskelijoista pohtii ylipäätään muuttoa edullisempaan asuntoon."
Oli käsittämättömän typerä päätös silloin vuonna 2017 ylipäänsä siirtää opiskelijat yleisen asumistuen piiriin. Tiesihän sen heti, että se tulee veronmaksajille aivan hirvittävän kalliiksi. Miten ihmeessä voi olla niin, että opiskelijoiden asumista yksiöissä tuetaan veronmaksajien rahoilla? On vain ja ainoastaan oikein, jos nykyiset asumistuen leikkaukset johtavat taas soluasumisen suosion kasvuun opiskelijoilla. Se tulee paljon halvemmaksi. Lisäksi se voi auttaa opiskelijoiden yksinäisyyteen, mikä on valtava ongelma opiskelijoiden keskuudessa.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvusta on jo 40 vuotta. Oliko silloin kovinkin yleinen ajatus, että opiskelijan pitäisi asua samoin kuin 40-luvulla?
80-luvulla opiskelijat saivat korkotuettua opintolainaa. Se loppui 90-luvun lamaan. Nykyään opiskelija kantaa korkoriskin yksin ja velkaantuu, vaikka asuisi solussa.
Mutta nykyään opiskelija saa yleistä asumistukea, mikä on huomattavasti suurempi kuin silloinen pieni asumislisä pieneen opintorahaan.
Samaan aikaan opintorahaa leikattiin ja lisäksi on jäädytetty, joten sen arvo laskee entisestään joka vuosi inflaation myötä.
Lisäksi asumistukea vähentävät vähäisetkin työtulot nyt kun hallitus "uudisti". Eli eniten leikataan niiltä opiskelijoilta, jotka yrittävät välttää opintolainaa tekemällä osa-aikatöitä. Hallitus kerta kaikkiaan haluaa velkataakan opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvusta on jo 40 vuotta. Oliko silloin kovinkin yleinen ajatus, että opiskelijan pitäisi asua samoin kuin 40-luvulla?
Oletko oikeasti noin tyhmä? 1940-luvulla Suomi oli sodassa ja monin paikoin raunioina oleva köyhä maa, 1980-luvulla JA 2020-luvulla pohjoismainen hyvinvointivaltio.
Sota loppui -45 ja vuosikymmenen jälkipuoli elettiin rauhan ja jälleenrakennuksen aikaa. Olennaista on kuitenkin 40 vuoden aikajänne. Toki ymmärrän, että välillä on vaikea hahmottaa kuinka kauan todellisuudessa on kulunut ajasta mikä oli ihan hetki sitten. On se hankalaa itsellenikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitkäaikaistyötön on ansainnut yksiön, mutta opiskelija ei?
Lisäksi pitkäaikaistyöttömät koko ajan ulisevat täällä ettei ole varaa opiskella. Jättäkää siis paremnat asunnot opiskelijoille.
Miksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi saada enemmän tukia, kuin opiskelijan? Opiskelija sentään tekee jotain työllistymisensä eteen.
Pitkäaikaistyöttömillä on ollut samat mahdollisuudet, kuin opiskelijoilla. Sitten vaan valitetaan,kun pitäisi tehdä jotain omien elinkustannusten maksamiseksi. On 7 lasta, 7 koiraa. Yllätytään siitä, että viulujen maksaminen yhteiskunnan taholta loppuu.
Mieluumin tuen opiskelijoiden asumista, kuin pitkäaikaistyöttömiä. Ilman opiskelijoita ei ole tulevaisuuden ammattilaisia, joiden avulka yhteiskunta pyörii (ja elättää pummit siinä sivussa).
Kyllä niistä opiskelijoistakin moni jää työttömäksi myöhemmin. Yhä suurempi osa tulevaisuudessa.
Ja toisaalta se työtön on voinut opiskella montakin tutkintoa, mutta jää silti työttömäksi jossain vaiheessa.
Sinunkin lapsesi on potentiaalinen pitkäaikaistyötön. Kukaan ei tiedä, milloin vaikka sairastuu niin ettei kykene töihin, muttei pääse eläkkeellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä mainitsemianne soluja opiskelijoille oikein löytyy? Korkeakoulukaupungeissa on nimenomaan nykyään se tilanne, että niitä soluja riittää vain joillekin, ja muut joutuvat etsimään yksityisiltä markkinoita oman asunnon. Kaikki teidän nuoruutenne edulliset solut on muutettu kalliiksi yksiöiksi. Monen moni opiskelija laittaa itsensä heti opiskelupaikan saatuaan jonoon opiskelija-asuntolan kämppiin, ja ottavat väliaikaisratkaisuksi yksityisen vuokranantajan yksiön. Vaan väkiaikaisratkaisusta tuleekin pysyvä, kun jono ei liiku...
Toistan: niitä soluasuntoja ei enää ole.
Itse asuin opiskeluaikana kämppäkavereineni ihan yksityiseltä vuokratussa asunnossa, jossa oli aiemmin useampi pieni asunto yhdistetty yhdeksi isoksi. Ihan itse saa jokainen muukin niitä ratkaisuja etsiä, ei kaikkea voi odottaa valmiiksi tarjottimella kannettuna.
Samaa teki monet minun opiskeluaikana. Harmi vaan aina kämppiksen vaihtuessa tuli skismaa vuokranantajan kanssa.
Perheasunnon vuokraajat ei yleensä tykkää jatkuvasta muuttoruljanssista ja erillisten vuokrasopimusten kirjoittamisesta. Joskus vuokranantaja nosti vuokraa koko joukolta ikään kuin rangaistuksena, jos yksi muutti pois, koska hänelle tuli muka liikaa lisätyötä, kun piti tehdä taas uusi vuokrasopimus. Lisäksi asunto kuluu, kun on muuttoja, perusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Soluasuminen on ihan silkkaa pazkaa. Itse asuin ensimmäisen opiskeluvuoden solussa ja niistä opinnoista ei tullut yhtään mitään epäsäännöllistä ja epäsiistiä elämää viettävien kämpåkaverien kanssa.
Aloittajalle toivon, että hänekaltaisensa ihmispazka joskus pakotettaisiin oikein kunnolla viettämään aikaansa tuntemattomien kanssa. Vaikkapa säästösyistä. Se olisi tuollaiselle vatipäiselle idioottivajakille ihan oikein. Ihan silkkaa saaztaa koko kirjoittaja.
Itse asuin pari vuotta soluissa. Ensimmäisessä solussa oli ihan järkyttävä mielenterveyspotilas kämppiksenä, joka laittoi koko kämpän sekaisin.
Koko ensimmäinen opiskelutalveni meni opintojen osalta pieleen, kun yritin vältellä kotiin menemistä ja siellä nukkumista. Perheeni asui satojen kilometrien päässä, joten heistäkään ei ollut apua. Sääliksi käy nykyisiä opiskelijoita, kun nuorten mt-ongelmat ovat yleistyneet ja lisäksi huumeiden käyttö ja sen lieveilmiöt näkyvät taatusti myös soluissa.
Virossa on yliopisto-opiskelijoillekin tarjolla asuntoloita. Halvinta on asua 2 hengen huoneessa eikä 1. vuoden opiskelija yleensä muuta saakaan. Myöhemmin voi saada yhden hengen huoneen, joka on tietysti kalliimpi.
Keittiö on monesti yhteiskeittiö.
Jos on varaa, voi tietenkin vuokrata asunnon itsenäisestikin, mutta mitään asumistukea ei Virossa tunneta. Usein opiskelijat tekee töitä rahoittaakseen asumisensa ja elämisensä.
Vierailija kirjoitti:
Virossa on yliopisto-opiskelijoillekin tarjolla asuntoloita. Halvinta on asua 2 hengen huoneessa eikä 1. vuoden opiskelija yleensä muuta saakaan. Myöhemmin voi saada yhden hengen huoneen, joka on tietysti kalliimpi.
Jos on varaa, voi tietenkin vuokrata asunnon itsenäisestikin, mutta mitään asumistukea ei Virossa tunneta. Usein opiskelijat tekee töitä rahoittaakseen asumisensa ja elämisensä.
Virossa poliitikot vaativat aikuisia elättämään eläkeläisvanhempansa, koska eläkeläisten köyhyys on niin yleistä. Suomalaisten eläkkeet on moninkertaiset virolaisiin nähden. Kelpaisiko tämäkin Suomeen?
Itse muutin yksiöön, koska transsukupuolisena en olisi soluun uskaltanut mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin tuen opiskelijoiden asumista yksiöissä kuin pitkäaikaistyöttömien. Nuo kuitenkin tulevat tarjoamaan meille hyvinvointia myöhemmin toisin kuin työttömät.
"Meille"? Siis mitä sinä opiskelijoilta ja työttömiltä olet vailla? Elät siis vammaiseläkkeellä kun tuollaista p askaa suollat. Pyyhi oma pyllysi.
Suomen pärjääminen on kiinni korkeasti kouluttautuneiden huippuosaamisesta. On koko kansakunnan etu, että opiskelijat saavat oppimiselleen mahdollisimman hyvät puitteet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok kunhan maksat sen itse, mutta ei tuolla perusteella voi odottaa saavansa erityiskohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli, wääwääwää! Sinne vaan muiden joukkoon, turha luulla itsesään mitään! Sama perse sulla haisee!
Kauheeta yksiöiden parjaamista. Tutun lapsi muutti pois soluasunnosta, kun oli ihan outoja kämppiksiä. Ei siellä uskaltanu asua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä Suomea maihin, missä yhteiskunta on muutenkin erilainen? Jossain opiskelijat elävät asuntoloissa ja nuoret aikuiset kimppakämpissä. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa poliitikot vaativat aikuisia elättämään eläkeläisvanhempansa, koska eläkeläisten köyhyys on niin yleistä. Suomalaisten eläkkeet on moninkertaiset virolaisiin nähden. Kelpaisiko tämäkin Suomeen?
Se on ihan laissa, että aikuiset lapset ovat velvollisia huolehtimaan vanhoista vanhemmistaan ja järjestämään tarvittaessa hoidon. Sitä kierretään mm. maastamuutolla.
Monihan hankkii oman eläkkeensä täältä ja elelee sillä sitten Virossa.
Vaikkei koko systeemiä haluakaan kopioida, niin voisihan sieltä poimia sopivia asioita. Miksi juuri Suomessa joka opiskelijan pitäisi voida asua alusta asti yksiössä - muiden rahoilla???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli, wääwääwää! Sinne vaan muiden joukkoon, turha luulla itsesään mitään! Sama perse sulla haisee!
Tuosta nyt on yli 10 vuotta aikaa ja mitä se sinulle kuuluu miten olen lainarahani käyttänyt. Ei kyse muutenkaan ole mistään luulemisesta.
Aikoinaan solukämpässä en nähnyt yhtä tyyppiä kun selän joskus. Liikkui vaan öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän nuo leikkaukset toimii niin kuin pitäisikin. Vielä kun työttömät olisi yhtä fiksuja ja muuttaisi halvempiin asuntoihin sen sijaan että vaan vikisevät.
Eli ideologia on se, että laitetaan nuoret ja köyhät kyykkyyn.
Eli haluat että maksajat ovat edelleen kyykyssä? Etkö pölvästi tajua, jonku toinen maksaa kun toisen saa ilmaiseksi tuen!
Valtionvelka oli helmikuun lopussa 161,86 miljardia euroa. Asukasta kohden velkaa oli 28 793 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta mä en lähde ihanasta yksiöstäni minnekään :)
Maksat sitten varmaankin itse vuokrasi etkä vingu asumistuen leikkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä mainitsemianne soluja opiskelijoille oikein löytyy? Korkeakoulukaupungeissa on nimenomaan nykyään se tilanne, että niitä soluja riittää vain joillekin, ja muut joutuvat etsimään yksityisiltä markkinoita oman asunnon. Kaikki teidän nuoruutenne edulliset solut on muutettu kalliiksi yksiöiksi. Monen moni opiskelija laittaa itsensä heti opiskelupaikan saatuaan jonoon opiskelija-asuntolan kämppiin, ja ottavat väliaikaisratkaisuksi yksityisen vuokranantajan yksiön. Vaan väkiaikaisratkaisusta tuleekin pysyvä, kun jono ei liiku...
Toistan: niitä soluasuntoja ei enää ole.
Itse asuin opiskeluaikana kämppäkavereineni ihan yksityiseltä vuokratussa asunnossa, jossa oli aiemmin useampi pieni asunto yhdistetty yhdeksi isoksi. Ihan itse saa jokainen muukin niitä ratkaisuja etsiä, ei kaikkea voi odottaa valmiiksi tarjottimella kannettuna.
Näissä yksityisiltä vuokratuissa kimppakämpissä on vain se ongelma, että Kela ei usko platoniseen kimppakämppäilyyn, vaan vuokralaiset nähdään pariskuntana = elatusvelvollisuus. Ei auta, vaikka on erilliset vuokrasopimukset sun muut, jääkaappikin jaettu puoliksi. Kokemusta on...