Muuttakaa halvempaan asuntoon.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/olen-itkenyt-kaksi-viikkoa-viisi-su…
Turha itkeä tukien leikkauksia.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa että muuttakaa halvempaan asuntoon kun ei niitäkään niin helpolla löydy ainakaan kohtuu läheltä työpaikkoja. Muuta kauemmaksi ja työmatkoihin menee sitten paljon enemmän. Ja ei en puhu nyt itsestäni koska en itse saa asumistukea.
Niin? Pendelöinti on ihan normaalia ja osa (työ)elämää hyvin monille.
Kun tekee fyysistä työtä ja työmatkoihin menee kolme tuntia päivässä kolmea eri liikennevälinettä käyttäen, niin voin sanoa että kotiin tullessa on aika poikki.
Suomi on veronmaksua ei elämää varten. Lähde menemään, jos et tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa halvempaan asuntoon ja muuttakaa töiden perässä. Muuttotappio kunnissa ja kaupungeissa voi löytyä halpoja asuntoja mutta ei töitä. Tai muuta helsinkiin tai tampereelle ja maksa koirankopin kokoisesta yksiöstä tonnin vuokraa.
Tallinnaan muutto alkaa vaikuttamaan todella houkuttelevalta etätyötä tekevälle asiantuntijalle. 20% tasavero tuo valtavat veroedut!
Miksi juuri Tallinnaan, Viron kalleimpaan kaupunkiin?
Kulkuyhteydet Suomeen, eikä maisemat ole kuin Venäjän maaseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt että esim tuhannet suomalaiset sairaanhoitajat ovat olleet Lontoossa ja muissa suurkaupungeissa töissä ja lähes poikkeuksetta asuneet nurinoitta kimppakämpissä. Miksei Suomessa voisi? Miksi pidetään ihmisoikeutena, että MUUT kustantavat juuri sinulle oman asunnon hyvältä paikalta kalliilta alueelta?
Jos jatkossa kaikki vuokralaiset haluavat asua kolmioissa ja neliöissä, niin miten nämä asunnot riittävät kaikille? Nyt Suomen asuntokanta rakentuu sillä ajatuksella, että kolmioissa ja neliöissä asuu perheitä, kaksioissa pariskuntia (ja jonkin verran sinkkuja) ja yksiöissä sinkkuja. Jos kaikki asumistukea saavat yksin asuvat alkavat etsiä kimppakämppiä noista perheasunnoista, niiden kysyntä räjähtää ja sen myötä vuokrat varmaan nousevat. Jos ajatus on se, että aina pitää muuttaa halvempaan, käy lopulta niin, että pariskunnat ahtautuvat pieniin yksiöihin, perheitä ahtautuu kaksioihin - todella omituista asuntopolitiikkaa sekin, jos ihmisiä ohjaillaan koko ajan perhekokoa pienempiin asuntoihin ja lopulta kävisi niin, että pariskunnat ja perheet asuisivat ahtaasti ja sinkut olisivat vallanneet perheasunnot. Lopulta kukaan ei asu mieleisessään asunnossa, mitä järkeä tuollaisessakaan kehityksessä olisi?
Toinen juttu on se, että aika moni kaksio tai perheasunto ei edes sovellu kimppakämpäksi pohjapiirroksensa puolesta. Toisaalta vuokranantajat haluavat todennäköisemmin vuokrata asuntonsa perheelle kuin kommuuniksi, ja toisaalta kimppakämppiä on nykyisin vaikeampi toteuttaa. Vuokranantajat eivät halua tehdä kimppakämpissä asuville erillisiä vuokrasopimuksia, vaan haluaisivat yhden heistä päävuokralaiseksi tai sitten yhteisen vuokrasopimuksen - näissä taas on riskejä vuokralaisen kannalta, koska yhteinen vuokrasopimus tarkoittaa asumistuessa sitä, että henkilöt katsotaan yhdeksi ruokakunnaksi eli käytännössä esim. kaverukset pariskunnaksi. Toisen tulot vaikuttavat silloin toisen tukiin, ja toisaalta sekä yhteinen vuokrasopimus että se, jos toinen on päävuokralainen, tarkoittaa myös sitä, että vuokralainen on tällöin vastuussa, jos toinen jättää vuokran maksamatta.
Tulkaa Poriin, täällä on halpaa! 92 neliötä, vuokra 700 euroa. Yksiö 350 euroa.
4 h+k, remontoitu asunto, hintapyyntö 29 000.
Jos tykkää siis asua kilometrin päässä merenrannasta.
Nämä nurinat työmatkan pituudesta: mikä on liian pitkä työmatka? Mietin vaan, että itse maksavana asun kehyskunnassa ja kauempana keskustasta, muuhun ei ole oikeasti varaa. Työmatka on n. 45 min/suunta. Miksi tämä ei ole mahdollista myös asumistukea saavalle?
Olen myös aiemmin asunut kolmiossa, kun varaa ei ollut isompaan. Lapset samassa huoneessa. Kun tulot ovat kasvaneet, olen siirtynyt isompaan asuntoon. Tulojen kasvuun syynä opinnot, kouluttauduin siis uudestaan. Vaikka olen ihan ok tuloinen, niin oma elintaso näyttää aika samalta kuin monen lehdessä valittajan. Eikä ole kyllä varaa monen tuhannen euron tatuointeihin, lukuisiin lemmikkeihin ja lapsiakin vain 2, koska enempi vaatisi huimat tulot.
Joku siis mättää, jos etuuksilla elelevät asuvat kaupunkien keskustoissa, lauma lapsia ja eläimiä, tatuointeja, tekoripsiä yms. Miten näihin on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä porilainen teini sanoi rakastelun päätteeksi? Painu faija vtuun siitä. Sä ruttaat mun röökit.
Suomessa kehitys tarkoittaa sitä että asiat huononnetaan, jännä logiikka. Ilmasto täällä muutenkin työntää ihmisiä pois niin jokin vetovoima pitäisi säilyttää. Alkaa olla lähellä nollaa..
Voi miten kiva, ap! Sulla on varmaan vuokrata mulle halpa asunto. Milloin voin muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä porilainen teini sanoi rakastelun päätteeksi? Painu faija vtuun siitä. Sä ruttaat mun röökit.
Vanha vitsi, mutta tietänet, että porilaiset pärjäävät aina ja täällä ymmärretään huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Nämä nurinat työmatkan pituudesta: mikä on liian pitkä työmatka? Mietin vaan, että itse maksavana asun kehyskunnassa ja kauempana keskustasta, muuhun ei ole oikeasti varaa. Työmatka on n. 45 min/suunta. Miksi tämä ei ole mahdollista myös asumistukea saavalle?
Olen myös aiemmin asunut kolmiossa, kun varaa ei ollut isompaan. Lapset samassa huoneessa. Kun tulot ovat kasvaneet, olen siirtynyt isompaan asuntoon. Tulojen kasvuun syynä opinnot, kouluttauduin siis uudestaan. Vaikka olen ihan ok tuloinen, niin oma elintaso näyttää aika samalta kuin monen lehdessä valittajan. Eikä ole kyllä varaa monen tuhannen euron tatuointeihin, lukuisiin lemmikkeihin ja lapsiakin vain 2, koska enempi vaatisi huimat tulot.
Joku siis mättää, jos etuuksilla elelevät asuvat kaupunkien keskustoissa, lauma lapsia ja eläimiä, tatuointeja, tekoripsiä yms. Miten näihin on varaa?
No sinä olet vain uskonut oikeistolaisen propagandan ja kuvittelet tuensaajien asuvan isoissa luksuslukaaleissa Stockmannin yläkerrassa Helsingin ytimessä ja viettävän päivänsä ripsihoidoissa. Siksi ihmettelet nyt huuli pyöreänä, onko köyhillä tosiaan leveämpi elintaso kuin keskituloisilla.
Meille on naurettu kun ei asuta leveämmin. Kuulemma sossu maksaisi :D. Ei muuten itketä nytkään yhtään maksaa 620 kuukausivuokraa kun molemmat on töissä. En hakenut asumistukea edes niinä aikoina kun sairastin.
Vierailija kirjoitti:
Meille on naurettu kun ei asuta leveämmin. Kuulemma sossu maksaisi :D. Ei muuten itketä nytkään yhtään maksaa 620 kuukausivuokraa kun molemmat on töissä. En hakenut asumistukea edes niinä aikoina kun sairastin.
Ja tunnet olevasi kiltti ja hyvä, kun oikeistolaiset taputtavat sinua päähän kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnet olevasi kiltti ja hyvä, kun oikeistolaiset taputtavat sinua päähän kiitokseksi.
Ei. Tunnen olevani fiksu kun en elä yli varojeni.
Vierailija kirjoitti:
Se muuten alkaa olemaan Helsingissä pulaa mm. kaupan työntekijöistä. Suurinosa osa-aikaisia ja osa-aikatyötä ei kannata tehdä ja lisätään vielä se, että joutuu jonnekin Vantaan perähikiälle asumaan, niin matkojen takia loppuu loputkin kannattavuudesta.
Tämä on kyllä kieltämättä jo naurettavaa, Helsinki kun ei ole mikään Monaco, missä 1/3 asukkaista on miljonäärejä. Asumis- ja muut elinkustannukset kerta kaikkiaan on liian kalliit pk-seudulla. Energia, ruoka, asuminen ja liikkuminen eli perustarpeiden kustannukset pitää saada kohtuullisiksi, muuten täällä ei ole kohta varaa asua kuin todella hyvätuloisilla.
Asun jo halvemmalla kuin missään vuokratalossa, poislukien ehkä jotkut pikkuyksiöt. Mihin ei mahduta lasten kanssa. Asumiskulut on max 500, kun on oma talo ja lähes velaton. Pikkukaupungissa, joten tätä ei edes kukaan ostaisi. Nyt saan asumistukea 200, vuokralla saisin sitä jopa triplasti, sekö sitten tulisi kelalle halvemmaksi? No, onneksi tämä on varmaan vaan väliaikainen tilanne omalla kohdallani, että ei nyt töitä ole.
En halua surkeaa kämppää. Kunpa saisi töitä helpommin.
Miksi vuokraa saa korottaa niin paljon vuosittain? Laissa senkin voisi säätää kohtuullisemmaksi. Nykytasolla voi korotus olla 150€ joka vuosi tai enemmänkin.
Ja sitten syytellään miksi otit liian kalliin tai asunnon jonka hintataso ei vastaa maksukykyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt että esim tuhannet suomalaiset sairaanhoitajat ovat olleet Lontoossa ja muissa suurkaupungeissa töissä ja lähes poikkeuksetta asuneet nurinoitta kimppakämpissä. Miksei Suomessa voisi? Miksi pidetään ihmisoikeutena, että MUUT kustantavat juuri sinulle oman asunnon hyvältä paikalta kalliilta alueelta?
Koska niissä ei ole tarkoitus elää loppuelämäänsä saatika elää muuta kuin työlomalla vieraassa kulttuurissa. Ei ne ole koteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa että muuttakaa halvempaan asuntoon kun ei niitäkään niin helpolla löydy ainakaan kohtuu läheltä työpaikkoja. Muuta kauemmaksi ja työmatkoihin menee sitten paljon enemmän. Ja ei en puhu nyt itsestäni koska en itse saa asumistukea.
Niin? Pendelöinti on ihan normaalia ja osa (työ)elämää hyvin monille.
Kun tekee fyysistä työtä ja työmatkoihin menee kolme tuntia päivässä kolmea eri liikennevälinettä käyttäen, niin voin sanoa että kotiin tullessa on aika poikki.
Suomi on veronmaksua ei elämää varten. Lähde menemään, jos et tätä ymmärrä.
Ne verot voisi käyttää tehokkaaseen julkiseen liikenteeseen. Parhaimmillaan menee itselläkin 3 tuntia 15km matkan kulkemiseen edestakaisin vain koska asun näin kun asun. Lisäksi bussi hajoaa matkan varrelle lähes kerran kuukaudessa joten töistä saattaa pahimmassa tapauksessa myöhästyä tunteja. Lapsella taas on lupa myöhästyä joka päivä puoli tuntia koulusta. Välillä myöhästyy pari tuntia lisää kun jää jonnekin matkan varteen ja tallustaa pikatien vartta sivistyksen pariin.
Vastaavanlaista lainsäädäntöä on käytössä sivistysvaltioissa. Suomi ei ole sivistysvaltio. Suomi on ryssälä naamiaisasussa.