Mitä te sikolättikämpässä asuvat teette kun omistaja ilmoittaa tulevansa tarkistamaan palovaroittimen?
"Pelastuslaki muuttui vuodenvaihteessa, ja uudistuksen myötä omistajan edustaja saa tulla tarkistamaan, millaisia palovaroittimia asunto tarvitsee.
Omistajalla on oikeus mennä huoneistoon selvittämään palovaroitinasiaa. Kun asiasta ilmoitetaan asukkaalle ajoissa, tämän on kohtuullisen ajan kuluessa päästettävä sisälle, kertoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Sara Rintamo."
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus tietysti ykkönen. Mutta selkeät ohjeet kaikille tarkastajille, etteivät tee niitä oman mielenkiinnon mukaan.
Minkä oman mielenkiinnon? Uskotko tosissasi, että jotakuta kiinnostaa toisten likaiset kämpät niin paljon?
Siihen muutokseen on melkein 2 vuotta aikaa, mutta vastuullinen ihminen hoitaa asian muutenkin.
Mulla ei ole tässä suhteessa ongelmia, kämppä on aina siinä kunnossa ettei hävetä.
Meidän taloyhtiössä on jo pitkään tultu säännöllisesti tekemään kuntotarkastus. Ilmoitettu etukäteen aika ja jätetty tarkastuksen jälkeen rasti ruutuun -lappu. "Ei erityistä huomautettavaa" olen saanut.
Mun mielestä tämä on ollut ihan hyvä käytäntö. Olen vasta aurikanas-videoiden jälkeen tajunnut, millaisissa olosuhteissa jotkut elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tää "kohtuullinen aika", joka voi hyvinkin olla 3 vuotta. Tätä varten ovessa on oma varmuuslukko.
Kohtuullinen aika on 1-2 viikkoa
Harmi, että olen omistajan kanssa ulkomaan matkalla epämääräisen ajan. Turvalukon avain on huoltoyhtiön edustajalle annettu, joten varmaan sitten huoltomies käy katsomassa palovaroittimen paristot. Toki asuntoon sisälle päästäkseen joutuu ensin siivoamaan puolen vuoden mainokset, jotka leviävät rappukäytävään, kun unohdimme lähtiessä laittaa "ei mainoksia tai ilmaisjakelua -tarran", sen jälkeen saa helposti ns. välioven auki. Sitten pitääkin miettiä, että miten päästä eteisestä eteenpäin, kun pitää avata sellainen vanhan hissin liukukalteri, joka on numerolukolla kiinni. Jos on fiksuhuoltomies, niin selviää 1. yrittämällä, lukon vieressä seinässä on teippi, josta numerokoodin voi päätellä. Toki toinen vaihtoehto on ottaa voimapihdit ja leikata lukko, mutta siitä joutunee korvausvastuuseen...
Hassua että paristojen mennessä vanhaksi pitää soittaa jatkossa joku muu vaihtamaan ne.
Ei huolta. Omistan tän asentopaikkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka palovaroitin on omistajan vastuulla, se on samalla tavalla vastuulla kuin jääkaappi tai hella. Asukas pitää huolta siitä, että ne toimii, mutta vian tullessa ilmoittaa omistajalle. Tästä löytyy kyllä tietoa, KVG.
Mutta kun omaan työhön kuuluu remonttitarpeiden kartoitus, niin jos asuntoon joku tulee jotain katsomaan niin läävässä asuvat suhtautuvat varmasti muihin samoin kuin meihinkin. Eivät välitä paskaakaan. On kokemusta siitä että asunnossa vaikkapa X105 on kaikki tiptop ja siivottu vielä ja pyydellään anteeksi kun hellalla on likainen kattila (yleensä vanhat ihmiset). Sitten kun mennään samassa rapussa asuntoon X106 saisi olla kumisaappaat jalassa ja hengityssuojain. Asukas saattaa olla paikalla tai ei.
Jääkaapin puhdistus ja pakastimen sulatus kuuluu vuokralaiselle. Palovaroittimen paristojen vaihto jatkossa omistajalle. Tavallaan hu
Asukkaan velvollisuus on ilmoittaa, kun paristo on lopussa ja suorittaa testaus. KVG.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tää "kohtuullinen aika", joka voi hyvinkin olla 3 vuotta. Tätä varten ovessa on oma varmuuslukko.
Harmi, että olen omistajan kanssa ulkomaan matkalla epämääräisen ajan. Turvalukon avain on huoltoyhtiön edustajalle annettu, joten varmaan sitten huoltomies käy katsomassa palovaroittimen paristot. Toki asuntoon sisälle päästäkseen joutuu ensin siivoamaan puolen vuoden mainokset, jotka leviävät rappukäytävään, kun unohdimme lähtiessä laittaa "ei mainoksia tai ilmaisjakelua -tarran", sen jälkeen saa helposti ns. välioven auki. Sitten pitääkin miettiä, että miten päästä eteisestä eteenpäin, kun pitää avata sellainen vanhan hissin liukukalteri, joka on numerolukolla kiinni. Jos on fiksuhuoltomies, niin selviää 1. yrittämällä, lukon vieressä sei
Kyllä tähän maahan tosi pimeitä tyyppejä näköjään mahtuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että olen omistajan kanssa ulkomaan matkalla epämääräisen ajan. Turvalukon avain on huoltoyhtiön edustajalle annettu, joten varmaan sitten huoltomies käy katsomassa palovaroittimen paristot. Toki asuntoon sisälle päästäkseen joutuu ensin siivoamaan puolen vuoden mainokset, jotka leviävät rappukäytävään, kun unohdimme lähtiessä laittaa "ei mainoksia tai ilmaisjakelua -tarran", sen jälkeen saa helposti ns. välioven auki. Sitten pitääkin miettiä, että miten päästä eteisestä eteenpäin, kun pitää avata sellainen vanhan hissin liukukalteri, joka on numerolukolla kiinni. Jos on fiksuhuoltomies, niin selviää 1. yrittämällä, lukon vieressä sei
Oletko tullut ajatelleeksi, että se sun asunto voi palaa kun olette pois, ja varoitin ei toimi? Sähkölaitteet voi tehdä temput vaikkei paikalla olla. Tai joku pentu voi heittää tulitikun asuntoosi kun näkee että postiluukku tursuaa. Kiva, jos sulle ei turvallisuus ole tärkeää ja vakuutuksen on kunnossa, mutta jos et kykene empatiaa muita kohtaan, ehkä taloyhtiöasuminen ei ole sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sikolättiä. Palovaroitin on vuokralaisten vastuulla.
Palovaroitin on omistajan vastuulla lakimuutoksen jälkeen.
Mä asun kaupungilla vuokralla. Nekö sitte joutaa kiertämään asunnot läpi? Asuntoja on n. 16 000 kpl.
Joo. Kaupungin pormestari kiertää jokaisen luona.
Älä viitsi puhua potaskaa.
Ja ei ole täällä pormestaria.
Vierailija kirjoitti:
Siihen muutokseen on melkein 2 vuotta aikaa, mutta vastuullinen ihminen hoitaa asian muutenkin.
Kuten uutisessa sanotaan, omistaja voi käydä tarkistamassa jo nyt.
Eipä tuo muutos hetkauta suuntaan jos toiseenkaan.
Asumme ok-talossa vuokralla ja vuokranantaja käy useinkin luonamme vierailulla. Kahvittelemme aina yhdessä.
Hän on oikein mukava ihminen ja pyysi meitäkin kylään luokseen. Olemme ystävystyneet. Hän on tuonut paljon tuliaisiakin tullessaan.
Riittää ihan hyvin, että soittaa hieman ennen tuloaan, että tiedämme olla kotona.
Toimittajat välillä tekevät juttuja omasta päästään. Kerran luin jutun "kannattaa laitta putkiremontin yhteydessä huoneistokohtaiset vesimittarit..." tuossa vaiheessa oli ollut jo useita vuosia voimassa laki, että ne pitää laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tässä suhteessa ongelmia, kämppä on aina siinä kunnossa ettei hävetä.
Meidän taloyhtiössä on jo pitkään tultu säännöllisesti tekemään kuntotarkastus. Ilmoitettu etukäteen aika ja jätetty tarkastuksen jälkeen rasti ruutuun -lappu. "Ei erityistä huomautettavaa" olen saanut.
Mun mielestä tämä on ollut ihan hyvä käytäntö. Olen vasta aurikanas-videoiden jälkeen tajunnut, millaisissa olosuhteissa jotkut elävät.
Tällainen säännöllinen kuntotarkistus ei ole laillinen.
No normaali ihminen siivoaa. Sellainen joka siivoaa kyllä autonsa mutta ei asuntoaan on sairas.
Siivotaan tietenkin. Ne eivät saa tulla sopimatta aikaa. Meille pääsee 2 viikon kuluttua Minulla on selkä paskana ja käytän apuvälineitä siivoukseen. Siivoan vain, kun taloyhtiö tarvitsee käydä. Siivoaminen on hidasta ja vie aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Soitan psykiatrille siinä vaiheessa, kun alan vaatia itseäni päästämään itseni asuntooni.
Taloyhtiön edustaja sinne tulee.
Joo. Kaupungin pormestari kiertää jokaisen luona.