Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voi aiheuttaa hiivatulehduksen?

Vierailija
31.03.2024 |

Vaihtoehtoina on Rainbow ohutside, Luonnonystävän wc-paperi ja alapääkarvojen sheivaaminen.

Mikä näistä on todennäköisin?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ventilaation eli ilmastoinnin puute! Toivottavasti nukut ilman alushousuja ja kotona lököhousuissa ilman alkkareita.

Oon nukkunut alasti viimesiset vuosikymmenet ja alushousut vain kun on pakko.

Itse asiassa ongelma alkoi juurikin sen jälkeen kun aloin nukkua ilman alushousuja! Ehkä se olikin se. Normaalisti ne ovat jatkuvasti jalassa eikä ole ollut mitään ongelmia tai tulehduksia.

Ap

Sulla on hiivaiset vuodevaatteet. Pese niitä useammin.

Vierailija
42/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohutside ja pesuaineen käyttö alapäälle. Pese värkkisi pesuöljyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritteisiin on kulkeutunut sokeripitoista.

Vierailija
44/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ventilaation eli ilmastoinnin puute! Toivottavasti nukut ilman alushousuja ja kotona lököhousuissa ilman alkkareita.

Itse asiassa ongelma alkoi juurikin sen jälkeen kun aloin nukkua ilman alushousuja! Ehkä se olikin se. Normaalisti ne ovat jatkuvasti jalassa eikä ole ollut mitään ongelmia tai tulehduksia.

Ap

Itelläs on :D Pesen lakanat vähintään kahden viikon välein.

Ps. Vuodevaatteet on todella huono kasvualusta hiivalle

Vierailija
45/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselle tulee joka ikinen kerta hiivatulehdus, kun ajalen alapään karvoja. En edes ajele posliiniksi ja luonnollisesti höylä on puhdas. Mutta pam, hiiva tulee aina kaupanpäälliseksi. Toinen, mistä hiiva tulee, on kosteus. Joskus jos on hikoillut ja jotkut jumppahousut jalassa vetää koko päivän, niin voi altistaa hiivalle. En edes itse tajunnut tätä, mutta lääkärini vinkkasi tästä. 

Suosittelen, että seurailet josko itsellesi sheivaus aiheuttaa hiivaa. Tai sen seurauksena siis.

Vierailija
46/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos hiiva räjähti heti kun nukuit alasti, niin siellä se syy pöhisee.

Vierailija
47/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselle tulee joka ikinen kerta hiivatulehdus, kun ajalen alapään karvoja. En edes ajele posliiniksi ja luonnollisesti höylä on puhdas. Mutta pam, hiiva tulee aina kaupanpäälliseksi. Toinen, mistä hiiva tulee, on kosteus. Joskus jos on hikoillut ja jotkut jumppahousut jalassa vetää koko päivän, niin voi altistaa hiivalle. En edes itse tajunnut tätä, mutta lääkärini vinkkasi tästä. 

Suosittelen, että seurailet josko itsellesi sheivaus aiheuttaa hiivaa. Tai sen seurauksena siis.

Luulen myös että sheivaus oli tässä se ratkaiseva tekijä. Siteet ehkä olivat ärsyttäneet paikkoja ja karvojen raakkaaminen viimeisteli homman. Täytyy näköjään lopettaa se kokonaan.

Ap

Vierailija
48/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos hiiva räjähti heti kun nukuit alasti, niin siellä se syy pöhisee.

Kosteushan pääsee muhimaan alakerrassa, jos se ei pääse imeytymään alushousuihin ja niistä pois. Alushousut on hyvä asia.

Vierailija
49/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos hiiva räjähti heti kun nuk

Niin, jos ilman alushousuja nukkuu ja nukkuu kintut visusti yhdessä, niin alapää kyllä hikoaa. Pitäisi ehkä harjoitella nukkumaan hieman rennommin :D

Vierailija
50/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, jos ilman alushousuja nukkuu ja nukkuu kintut visusti yhdessä, niin alapää kyllä hikoaa. Pitäisi ehkä harjoitella nukkumaan hieman rennommin :D

Tai sitten vaan pitää ne alushousut jalassa, jos ne ei aiheuta mitään ongelmia... Ihme pakkomielle jollain saada kaikki hillumaan perse paljaana.

Ap

Vierailija
51/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin syy on se perinteinen, eli Kyläpyöräily eli huolaaminen.

Occamin partaveitsi sen kertoo.

Vierailija
52/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaa laittaa yöksi 32mm viemäriputken pätkä toosaan, niin tuulettuu. Se on sitä valkoista viemäriputkea, jota käytetään altaiden viemäröintiin.

Vierailija
53/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sheivaat? Karvat tuo ilmavuutta.

Vierailija
54/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa side Vuokkoset bioon. Ei sisällä kemikaaleja. 

Itse suosittelisin vaihtamaan siteen/pikkuhousunsuojat Libressen Pure sensitive-tuotteisiin. Ovat parempia herkkäihoiselle kuin Vuokkoset. Sisältävät 0% yleisiä allergeeneja, hajusteita ja väriaineita.

Vierailija
55/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että on hiiva?

Olen kun se lähti hiivalääkkeellä pois.

Ap

Kyse on voinut olla myös sytolyysistä (googleta.) Hiivaan käytetty antibiootti muuttaa emättimen ph:ta jolloin sytolyysioireetkin helpottuvat. Tietty on voinut olla ihan vaan se hiivatulehduskin.

Vierailija
56/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että on hiiva?

Olen kun se lähti hiivalääkkeellä pois.

Ap

Kyse on voinut olla myös sytolyysistä (googleta.) Hiivaan käytetty antibiootti muuttaa emättimen ph:ta jolloin sytolyysioireetkin helpottuvat. Tietty on voinut olla ihan vaan se hiivatulehduskin.

Jep, tätä on mulla. Tosin hiivalääkkeet ei ole antibiootteja, mutta tuo ph:n muuttuminen pitää paikkansa. Sytolyysi on todella kettumainen vaiva.

Vierailija
57/57 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi ikäviä kommentteja, joissa ollaan tietävinään toisen ruokavaliot, diabetekset, hygienia ja sukupuolisuhteet. Joskus aiheuttaja voi olla myös ihan muuta.

Yksi harvojen tietämä syy on autoummuuni-ihosairaudet: valkojäkälä ja punajäkälä, jotka altistavat hiivalle, mutta aiheuttavat myös itsessään samantapaisia oireita, kuin hiiva. Voivat ilmetä alapään limakalvoilla tai suussa tai joissakin paikoissa muualla iholla. Yleislääkärit eivät oikein tunnista näitä, eivät edes kaikki gynekologit. Minä sain ekan diagnoosin hammaslääkärissä ja vasta sitten alkoi yksi gyne epäillä samaa alakerrassakin, kun tulin sattumalta kertoneeksi suun sairaudesta. Näitä autoimmuunisairauksia hoidetaan mm. lääkärin määräämillä kortisonivalmisteilla. Sairaus määritetään laboratoriotutkimuksilla koepalasta otetusta näytteestä. 

Jos ei mikään muu selitä, voi ottaa tämän asian gooletettavaksi ja kysyttävåksi lääkäriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan