Jos pidät ruoanlaitosta niin miksi sitten teet sitä tylsällä veitsellä?
Ihmetyttää suuresti, koska lähes kaikki tuntemani ihmiset eivät ole teroittaneet keittiöveitsiään kertaakaan elämässään. Sitten kun kyllästyvät, niin ostavat uuden vähän terävämmän veitsen. Melko outoa touhua sanon minä.
Kommentit (45)
Miten niin en teroita? Löytyy Tormek T-8 kaapista :)
On kuule terävät. Sano mun sanoneen.
Totta on, että terävä veitsi on turvallisempi kuin tylsä. Se ei lipsu eikä sillä leikatessa tarvitse käyttää voimaa.
Tylsällä veitsellä runnotaan kaikin voimin ja sitten se vielä lipsahtaa ja hups, sormi meni!
Mä olen myös huonokätinen enkä luota kykyihini teroittaa veitsi. Siksi ostin veitsenteroitrajan. Nerokas kapine. Terävää jälkeä tulee ja veitseni leikkaavat paremmin kuin kaalini 😊
Veitset todellakin tylstyvät nopeasti. Parin käyttökerran jälkeen vetelen veitsenteroittajan läpi ja hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Terävät veitset vaarallisia. Menee valtimo hetkessä poikki mitä ei tapahdu tylsemmällä veitsellä.
Tylsä veitsi voi itse asiassa olla vaarallisempi kuin terävä veitsi monestakin syystä:
Enemmän voimaa tarvitaan: Tylsän veitsen kanssa ihmisten taipumus on käyttää enemmän voimaa leikkaamiseen, mikä lisää vahingon riskiä. Tämä voi johtaa hallitsemattomaan liikkeeseen tai veitsen luiskahtamiseen.
Epätarkka leikkaus: Tylsä veitsi ei leikkaa kohdetta kunnolla, mikä voi johtaa epätarkkoihin leikkausliikkeisiin. Tämä lisää vahingon riskiä, kun yritetään leikata jotain, kuten vihanneksia tai lihaa.
Suurempi mahdollisuus luiskahtamiseen: Tylsä veitsi saattaa luiskahtaa hankalan pinnan yli sen sijaan, että leikkaisi sen läpi sujuvasti. Tämä voi aiheuttaa vammoja, kun veitsi lähtee hallinnasta.
Haavojen paraneminen: Tylsä veitsi voi aiheuttaa enemmän murskaavia vammoja verrattuna terävään veitseen, mikä voi tehdä paranemisesta hitaampaa ja monimutkaisempaa.
Turvallisuusperiaatteet: Terävällä veitsellä on yleensä parempi ohjaus ja hallinta, mikä voi vähentää vahinkojen riskiä. Turvallisessa käytössä terävä veitsi voi olla tehokkaampi ja vähemmän vaarallinen kuin tylsä veitsi.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että tylsä veitsi voi olla vaarallisempi, koska se lisää vahingon riskiä monin tavoin, vaikka intuitiivisesti saattaisi ajatella terävän veitsen olevan suurempi uhka.
Tylsä veitsi on ainostaan turvallisempi jos se on niin tylsä ettei leikkaa mitään. Sittenhän sillä ei kyllä mitään teekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terävät veitset vaarallisia. Menee valtimo hetkessä poikki mitä ei tapahdu tylsemmällä veitsellä.
Tylsä veitsi voi itse asiassa olla vaarallisempi kuin terävä veitsi monestakin syystä:
Enemmän voimaa tarvitaan: Tylsän veitsen kanssa ihmisten taipumus on käyttää enemmän voimaa leikkaamiseen, mikä lisää vahingon riskiä. Tämä voi johtaa hallitsemattomaan liikkeeseen tai veitsen luiskahtamiseen.
Epätarkka leikkaus: Tylsä veitsi ei leikkaa kohdetta kunnolla, mikä voi johtaa epätarkkoihin leikkausliikkeisiin. Tämä lisää vahingon riskiä, kun yritetään leikata jotain, kuten vihanneksia tai lihaa.
Suurempi mahdollisuus luiskahtamiseen: Tylsä veitsi saattaa luiskahtaa hankalan pinnan yli sen sijaan, että leikkaisi sen läpi sujuvasti. Tämä voi aiheuttaa vammoja, kun veitsi lähtee ha
Kirjoittaisit edes itse nämä 'kommenttisi'.
Minä leikkaan kaiken sellaisella muovisella kertäkäyttöveitsellä.
Tomaatistakin sillä saa helposti tomaattimurskaa ja kalakin menee suoraan kalapulliin.
Isäukko opetti minulle jo pienenä miten työkalut teroitetaan.
Puukon, keittiöveitsen ja kirveen oikeat teroituskulmat jne..
Mutta se oli silloin 70 luvulla. Eihän enää semmoista saa lapselle opettaa.
En tartte veistä kun ostan kaiken ruuan valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Totta on, että terävä veitsi on turvallisempi kuin tylsä. Se ei lipsu eikä sillä leikatessa tarvitse käyttää voimaa.
Tylsällä veitsellä runnotaan kaikin voimin ja sitten se vielä lipsahtaa ja hups, sormi meni!
Mä olen myös huonokätinen enkä luota kykyihini teroittaa veitsi. Siksi ostin veitsenteroitrajan. Nerokas kapine. Terävää jälkeä tulee ja veitseni leikkaavat paremmin kuin kaalini 😊
Veitset todellakin tylstyvät nopeasti. Parin käyttökerran jälkeen vetelen veitsenteroittajan läpi ja hyvä tulee.
En tiedä teroittajastasi, mutta ei parin käyttökerran jälkeen kuulu veitsiä teroittaa. Jos, niin ovat kyllä niin huonoa terästä että parempi ustaa uudet.
Tylsä veitsi on kuin muna ilman suolaa.
Teroituspuikko pitäisi myös löytyä joka keittiöstä. Helposti käden ulottuvilta. Ihan kuten jokaisella ammattilaisella on.
Vierailija kirjoitti:
Teroituspuikko pitäisi myös löytyä joka keittiöstä. Helposti käden ulottuvilta. Ihan kuten jokaisella ammattilaisella on.
Fiskarssin peltiveitsethän menee solmuun kun puikolla sutasee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämätön jos teroittaa veitsiään. Kierteen poistoon riittää nahkavyö.
Ruoanlaiton ehdottomasti tärkein asia on terävät veitset. Sama kuin autossa olisi 300 hevosvoimaa, mutta käyttöön saisi vain 60. Veitsen terävyys tulee esiin parhaiten tomaattia leikatessa tai niin kuin tänään hirven fileestä lihaskalvoja poistaessa. Hyvä hiomakivi ja laadukas teroituspuikko ovat kaikki kaikessa.
Teen päivittäin ruokaa kunnon raaka-aineista mutta en pidä kunnon veitsiä, sairastan psykoosipiirteistä persoonallisuushäiriötä ja olen rajatilapersoona ja satuttanut itseäni useasti tikkauskuntoon, kerran meinasi henki lähteä ja naapuri löysi tajuttomana rapusta ja soitti lanssin ja antoi ensiapua kun menetin liikaa verta. En voi luottaa itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Isäukko opetti minulle jo pienenä miten työkalut teroitetaan.
Puukon, keittiöveitsen ja kirveen oikeat teroituskulmat jne..
Mutta se oli silloin 70 luvulla. Eihän enää semmoista saa lapselle opettaa.
Olen kyllä yrittänyt opettaa omia lapsiani, mutta eihän niitä kiinnosta. Tilaavat ruokaa kotiin ja käyvät juhlapäivinä isällä syömässä. Kolmekymppiset ovat nykyään vielä lapsia, vaikka omillaan asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Teen päivittäin ruokaa kunnon raaka-aineista mutta en pidä kunnon veitsiä, sairastan psykoosipiirteistä persoonallisuushäiriötä ja olen rajatilapersoona ja satuttanut itseäni useasti tikkauskuntoon, kerran meinasi henki lähteä ja naapuri löysi tajuttomana rapusta ja soitti lanssin ja antoi ensiapua kun menetin liikaa verta. En voi luottaa itseeni.
:DDD
Youtube on pullollaan ohjeita, ei se ole kuin viitsimisestä kiinni. Tai sitten maksat jollekulle.