Mitä tekisit? Anopin kuluneet astiat yms.
Esikoisemme on siirtymässä syömään samoista astioista kuin aikuiset. Tähän asti on ollut lasten astiat käytössä. Anoppilassa kyläillessä ruoat tarjoillaan kuluneista astioista, joista ovat lasitteet lähteneet pois varmaan kaksi vuosikymmentä sitten. Muoviastit ja -leikkuulaudat ovat myöskin hyvin värjääntyneitä ja uraisia. Turvallisuussyistä en haluaisi tarjoilla lapsellemme raskasmetalleja tai mikromuoveja edes näillä kyläreissuilla, jotka ovat säännöllisiä.
Kotonamme on hyväkuntoiset 2000-luvulla hankitut lautaset, joista ei lähde lyijyä tms. Muovikupit, leikkuulaudat, paistinpannut yms. myös uusimme itse säännöllisesti, heti kun pinta on mennyt huonoksi.
Miehelleni olen jo aiemmin usein sanonut, että itseä inhottaa kylässä syödä kuluneista astioista, joista voi saada raskasmetalleja elimistöön. Mies ei ole äidilleen asiasta sanonut, vaikka olen toivonut hänen ottavan asian puheeksi. Mielestäni minun tehtäväni on ottaa tarvittaessa omien vanhempieni kanssa vaikeita/ikäviä asioita puheeksi ja asettaa rajoja siihen suuntaan isovanhempien toiminnalle. Vastaavasti koen, että miehen tulisi hoitaa näiden asioiden puheeksiotto omien vanhempiensa kanssa. Hänelle se vain tuntuu olevan kovin vaikeaa.
Mitä tekisit?
<https://www.hs.fi/koti/art-2000009956950.html>
<https://www.martat.fi/teemat/omaan-kotiin/keittio-2/muoviastiat-keittio…;
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
On aivan turvallista syödä vanhoista astioista mikäli ne ovat ehjiä. Minun on vaikeaa kuvitella, että lasite voisi olla kokonaan kulunut pois.
Ruoka koskettaa lautasta niin vähän aikaan, ettei siinä ajassa ehdi siihen liueta mitään.
Kohta se kullanmurusi vapettaa kuitenkin aivonsa mössöksi niin minkä teet.
Sekä syö karkkeja, sipsejä, pitsaa ja limuja.
Äiti lämmittää mikrossa eineksiä.
Mutta mummola se on kuoleman vaarallinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan turvallista syödä vanhoista astioista mikäli ne ovat ehjiä. Minun on vaikeaa kuvitella, että lasite voisi olla kokonaan kulunut pois.
Ruoka koskettaa lautasta niin vähän aikaan, ettei siinä ajassa ehdi siihen liueta mitään.
Et osannut lukea aloitusta vai et vain ymmärrä lukemaasi? Aloittajahan kertoi selvästi, että anopin lautasista lasite on kulunut pois. Ja tietenkin vanhoista ehjistä astioista on turvallista syödä. Nimenomaan aloituksessa lukee, että astiat EIVÄT ole enää ehjiä, vaan lasite on vuosikymmeniä sitten jo kulunut pois.
Kyllä minäkin tiedän, että jotkut ihmiset oikeasti ymmärtämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään käyttävät kuluneita astioita, joista liukenee raskasmetalleja. Värikkäät kuviot ovat kokonaan/osittain kuluneet k
Kyllä vanhoissa astioissa on parempi ja kestävämpi lasite kuin uusissa. Jos miettii esim. Iittalan Teemaa, niin muutaman vuoden käytön jälkeen astiat ovat naarmuiset, savisen tuntuiset ja mukeissa on sisällä sen näköisiä jälkiä että on oikein urakalla lusikalla vispattu, vaikka lusikkaa ei olisi ikinä käytetty. Arabian Kilta edelleen liukaspintainen ja samoin 90-luvulla ostetut Arabian Teemat.
Vierailija kirjoitti:
Lyijyä ja kadmiumia on siinä itse lasitteessa myös.
Kuinka paljon olette anoppilassa? Päiviä, viikkoja, melkein asutte siellä vai muutamia tunteja silloin tällöin? Suhteuttaisin lapsesi vierailuajat siihenkin etenkin, jos et sinäkään ole toksilogi koulutukseltasi ja ammatiltasi.
Se, että olet valmis toimimaan lapsesi puolesta, vaatisi sinulta hienotunteisuutta. Kaikkea ei tarvitse lapsen kustannuksella paukutella muille päin naamaa, koska teet itsestäsi silloin rasittavan moukan ja anoppisi miettii että jaksaako enää edes hoivailla lastasi. Sekin kannattaa ottaa siis huomioon, kun paukuttelet sinun pelkojasi hänelle.
Ole kohtelias ja vie lapsen ruokailuvälineet mukanasi. Esitä asiasi huumorilla, ystävällisesti ja sano, että koska olet epävarma lapsesi terveyden puolesta haluat noudattaa ehdotonta hygieenisuutta ja puhtautta aivan kaikessa. Nukut huonosti, jos lapsesi syö naarmuisesta lautasesta, vaikka tiedät että lapsi työntääkin p---aaa kenkien pohjasta suuhunsa.
On varmaan hyvä, että lasite on lähtenyt, sillä juuri se lasite on se, missä sitä lyijyä on.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/04/vanhoissa-astioissa-huikeita-l…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osannut lukea aloitusta vai et vain ymmärrä lukemaasi? Aloittajahan kertoi selvästi, että anopin lautasista lasite on kulunut pois. Ja tietenkin vanhoista ehjistä astioista on turvallista syödä. Nimenomaan aloituksessa lukee, että astiat EIVÄT ole enää ehjiä, vaan lasite on vuosikymmeniä sitten jo kulunut pois.
Kyllä minäkin tiedän, että jotkut ihmiset oikeasti ymmärtämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään käyttävät kuluneita astioita, joista liukenee raskasmetalleja. V
Osasta muumiastioitakin lasite häviää kummasti konepesujen jäljiltä. Hemulimuki on kaikista pahin. Samoin lautasten pinta on vaivan matta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta lahjaksi uusia astioita.
Problem solved.
Satojen eurojen edestä astioita lahjaksi paikkaan, jossa käy parhaimmillaan 15 ihmistä kylässä samaan aikaan? Ei taida olla suurimmalle osalle taloudellisesti mahdollista.
Nykyään saa ihan hyviä astioita hyvinkin edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie omat astiat mukanasi, niin ei tarvitse pelätä.
Kuinka toteuttamiskelpoisena sinä pidät tätä?
Tyhmiin kysymyksiin pitää antaakin vastaava vastaus.
Jos teillä op vain yksi lapsi, niin ei se kuitenkaan ole konsti eikä mikään ottaa mukaan yksi sellainen nimenomaan lapsille tarkoitettu lasten lautanen (niitä on muovisia ja posliinisia, muovinenhan olisi kevyt kuljettaa). Anopille voi sanoa, että lapsi tykkää syödä tältä omalta lautaselta ja juoda omasta kiposta.
Meilläkin tytär pienenä ollessaan käytti aina sitä yhtä ja samaa lautasta, jossa oli tytön kuva pohjassa ja pieni kikka siis siihen, että lapsi syö sen ruokansa, kun haluaa sen kuvan tulevan näkyviin. Vei sen tosiaan mummolaankin mukanaan. Ja oma lusikka oli hirveän tärkeä myös.
Kyllä kai te itse voitte edes vähän syödä niistä anoppilan astioista, eihän he itsekään ole mihinkään sairastuneet vaikka ovat niistä aina syöneet. Ja todennäköisesti se sun mieskin on niistä ruokaa suuhunsa lappanut lapsesta asti.
Jotenkin tämä aloitus - ikävä kyllä - vaikuttaa siltä, että halutaan luoda taas yksi anopinhaukkumisketju. Ihan mahdollista, ettei ole tosikaan. Käännetään ja väännetään nyt joka suunnasta jotain arvosteltavaa.
Arvaas minkälaisilta lautasilta minä söin koko lapsuuteni, ja eiköhän tässä ihan terveen kirjoissa olla.
Ap:n ongelmahan oli lähinnä vain se, että ei ole saanut miestään puhumaan näille vanhemmilleen, miten myrkyllisistä astioista siellä heillä joudutaan syömään, varsinkin kun heillä on nyt pikkulapsi.
Ei kai siihen mitään muuta konstia ole, kun vain pomottaa kunnolla sitä miestä. Vaatimalla on vaadittava tätä sanomaan asiasta näille ap:n appivanhemmille.
Ja jos ei tulosta tule, niin sitten on sanottava itse. Jomman kumman se on tehtävä kuitenkin. Mutta mitä se sitten itse asiassa merkitsisi? Sitäkö, että appi ja anoppi ihan vain teidän takianne uusisivat koko astiastonsa, kenties keittoastioita myöten?
Tietysti lievempi tapa olisi tuo omien astioiden mukana vieminen. Lapsen kohdalla se on helppoa, lapsihan oikeastikin tykkää sitä, että hänellä on omia lautasia ja mukeja jne.
Mutta kun se muksu tulee vanhemmaksi, niin sitten ei juttu olekaan noin yksikertainen. Tosin kyllä hän sitten isompana joutuu syömään vaikka minkälaisista astioista. Kavereilla kun käy, ei tiedä yhtään mitä siellä syödään ja mistä astiasta. Ei kaikkea voi loputtomiin varjella. Onkohan esim. armeijassa vielä niitä peltimukeja, joista minun mies joka päivä hörppi sen ruokajuomansa ja minkälaiset ne astiat olikaan, mistä ne metsäkeikoilla söivät? Kolhiintunut peltipakki ja lusikka-haarukka -yhdistelmä.
Kyllä he ihmettelevät selkäsi takana. Outoahan tuo on.