Pääsiäislounaalle kotiin jossa on ollut vatsatautia perjantaina - apua!
Meidät kutsuttiin jo pari viikkoa sitten huomenna sunnuntaina pääsiäislounaalle miehen sukulaisen luo. Saatiin eilen tietää, että tämän perheen lapsi oli oksentanut to-pe-välisen yön, ja eilen aamulla ollut vielä huonovointinen ja kuumeinen.
Mies otti tänään sukulaiseen yhteyttä, ja he sanoivat lapsen olevan nyt ihan kunnossa, ja että pääsiäislounasta ei ole peruttu.
En haluaisi mennä mahdolliseen norotaloon. Mies on kuitenkin sitä mieltä, ettemme voi kieltäytyä kutsusta, ja loukkaantui kun vihjailin kotiin jäämisellä.
Onko mitään keinoa jolla suojata itseni, tai ainakin pienentää riskiä?
Hirvittää ajatuskin olla oksutaudissa ensi viikolla. Kaiken lisäksi teen töitä tuntipohjaisella sopparilla, eli sairauslomapäivä tietää lovea kukkaroon
Kommentit (52)
Itse en menisi mutta mulla oli viime kuussa vatsatauti itsellä 😄 Jos annat painostaa itsesi niin ota käsidesiä ja käytä sitä. Useamman kerran ja pidä etäisyys kaikkiin. Ei mukeloa syliin jne.
Jos on siellä tehtyä ruokaa, niin ei siinä käsidesit eikä -pesut auta.
En menisi.
Jos on oksennellut vaan yhden yön niin todennäköisesti on vaan syönyt jotain pilalle mennyttä. Etenkin jos tauti ei ole muihin tarttunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä peruisin lounaskutsun enkä menisi lounaalle jos vielä perjantaina ollut vatsataudissa joku perheestä.
Minusta on myös melko vastuutonta järjestää lounas, jos joku on just ollut vatsataudissa. Kaksi oireetonta päivää sen jälkeen pitäisi olla näkemättä perheen ulkopuolisia, mutta pinnoilta voi siltikin tarttua viikon. Siksi ne taudit leviää niin herkästi päiväkodeissa ym. Ja mieti sitä jos ne loput perheenjäsenet on vasta itämisvaiheessa ja sairastumassa. En menisi.
Meillä oli tammikuussa mahatauti, jonka ex-puoliso sai yhteisiltä lapsilta puoltoista viikkoa myöhemmin. Olivat juuri vanhempineen ehtineet ajatella, ettei heihin tarttunut, kun sairastuivat kaikki.
Toisen kerran esikoisella oli ripulia, joka tarttui myös isään taas puolitoista viikkoa myöhemmin. Ex-mies yritti vielä, ettei tarvitsisi lapsia heti ripulin jälkeen hoitaa, ettei heihin tartu, mutta meiltähän se oli tullut, joten ei takaisin päin sitä tautia näkynyt. Itse en tällä kertaa sairastunut.
Meillä kävi tuon ekan mahataudin jälkeen viikkoa myöhemmin ihmisiä kylässä, mutta olin neuroottisena desinfiointiaineella siivonnut joka paikan ja luutunnut lattiat, niin ei heihin tarttunut. Vähän jännä siis, että lasten isällä kävi huono mäihä ja sairastui, mutta toisaalta ehkä vähän eri lailla ollut niiden lasten kanssa tekemisissä kuin vierailijat.
Vierailija kirjoitti:
Itse en menisi mutta mulla oli viime kuussa vatsatauti itsellä 😄 Jos annat painostaa itsesi niin ota käsidesiä ja käytä sitä. Useamman kerran ja pidä etäisyys kaikkiin. Ei mukeloa syliin jne.
Käsidesi ei tehoa noroon, vaatisi kaikkien pintojen klooripuhdistuksen sekä lapsen pitäisi olla vain huoneessaan.
En menisi vierailuille.
Jokaikinen oksu ei ole noroa. Tälle palstalle on kerääntynyt Suomen hysteerisimmät kanat 🐔🐔🐔🐔🐔
Vierailija kirjoitti:
Norovirus ei kuole käsidesillä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaikinen oksu ei ole noroa. Tälle palstalle on kerääntynyt Suomen hysteerisimmät kanat 🐔🐔🐔🐔🐔
Miksi ottaa turhaa riskiä sairastua? Ei kaikki tykkää oksennella ja paskoja housuun, vaikka se sinulle onkin tavallista arkea.
Noro sairas levittää tautia muutamia päiviä parantumisen jälkeen. Noro säilyy pinnoilla jopa 12 vuorokautta.
En menisi. Vain saippua tehoaa käsien pesussa ja kloori pitoinen pesuaine. Käsidesit on turhia.
Todennäköisesti muut perheenjäsenet saavat mahapöpön lähipäivien aikana.
Me järjestettiin synttärijuhlat viikko noron jälkeen. Siivottiin huolellisesti ja siivoojakin kävi meillä siivoamassa ennen synttäreitä. Silti kaikki isovanhemmat sairastuivat. Myös se joka ei koskaan sairastu.
Peruisin lounaan. Keksisin vaikka jonkun tekosyyn jos muu ei auta.
Tuossa tilanteessa voi perua menon. Ihan sama suuttuuko joku asiasta. Monesti lapsiperheet ovat itsekkäitä eivätkä kykene ymmärtämään, että kukaan ei halua sitä eeroaadan tautia. Esimerkiksi itse kieltäydyin sovitusta näkemisestä neljä vuotiaan kummilapseni kanssa, koska hän oli juuri ollut vatsataudissa. Syystä, että olin lähdössä seuraavana päivänä tapaamaan äitiäni jonka syöpähoidot olivat tulleet päätökseen. En halunnut ottaa mitään riskiä tartunnasta, tai että olisin kuljettanut pöpön syövästä toipuvalle äidilleni. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oksennellut vaan yhden yön niin todennäköisesti on vaan syönyt jotain pilalle mennyttä. Etenkin jos tauti ei ole muihin tarttunut.
Siinä voi mennä 2-3 päivää että oireet ilmenee jos on tarttunut muihin.
No en todellakaan lähtisi ruokailemaan taloon, jossa mahdollinen norotartunta. Ja ei, ei ole pahemmin keinoa pienentää tartuntariskiä.
Joskus on ihan hyvä opetella olemaan itsekäs. Se on ihan tervettä itsesuojelua.
Oksennustautivirus on erittäin suurella todennäköisyydellä nyt perheen muilla jäsenillä ja vasta puhkeamassa heille pian. Ja jos he sattuvatkin selvitä viruksesta oireettomina on talo täynnä virusta edelleen ja erityisesti noro tarttuu ihan hirvittävän pienetä virusmäärästä.
Peruisin vierailun, totta kai. Vastuutonta ja piittaamatonta laittaa tauteja kiertoon ja itsekästä pitää kiinni lounaan laittamisesta kynsin hampain tälläisessä tilanteessa.
Jos ei vierailua voi perua oikealla syyllä niin sano vaikka että vatsassa kiertää häijysti ja taidat olla juuri sairastumassa vatsatautiin....
Mä kyllä peruisin lounaskutsun enkä menisi lounaalle jos vielä perjantaina ollut vatsataudissa joku perheestä.